جاباما
۴۷۲۲۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تاوان نافرمانی دادستان از ترامپ

مخالفت با رئیس‌جمهوری آمریکا تاوان دارد. ترامپ که گویی قصد توقف ندارد، در جدیدترین اقدام خود سلی ییتس، سرپرست وزارت دادگستری ایالات‌متحده را به‌دلیل مقاومت در برابر فرمان اجرایی خود از کار برکنار کرد. به گفته کاخ سفید آمریکا دانا بوئنته، دادستانی از ویرجینیا سرپرستی این وزارتخانه را برعهده می‌گیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: مخالفت با رئیس‌جمهوری آمریکا تاوان دارد. ترامپ که گویی قصد توقف ندارد، در جدیدترین اقدام خود سلی ییتس، سرپرست وزارت دادگستری ایالات‌متحده را به‌دلیل مقاومت در برابر فرمان اجرایی خود از کار برکنار کرد. به گفته کاخ سفید آمریکا دانا بوئنته، دادستانی از ویرجینیا سرپرستی این وزارتخانه را برعهده می‌گیرد.
مخالفت سرپرست یک وزارتخانه با رئیس‌جمهوری مستقر امری کم‌سابقه در آمریکا است. ازسوی دیگر، کارکنان وزارت خارجه نیز به مخالفت با ترامپ پرداخته و سر به تمرد برداشته‌اند و سخنگوی وزارتخانه مذکور خطاب به آنها گفت: «یا بروند یا به اجرای برنامه‌ها بپردازند.»

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قصد توقف ندارد. هر کسی که با وی مخالفت کند از سرراه کنار گذاشته می‌شود. بر این مبنا رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، سلی ییتس، سرپرست وزارت دادگستری ایالات‌متحده را به دلیل مقاومت در برابر فرمان اجرایی‌اش از کار برکنار کرد. به نوشته «یو‌اس تودی»، سلی ییتس به ترامپ گفته بود درخصوص قانونی بودن لغو روادید 7 کشور از جمله ایران شک و تردید دارد. گفته می‌شود اززمان نیکسون به این سو، چنین اقدامی بی‌سابقه بوده است. در زمان نیکسون نیز چنین موردی رخ داده بود. به گفته کاخ سفید آمریکا دانا بوئنته، دادستانی از ویرجینیا سرپرستی این وزارتخانه را برعهده می‌گیرد.
جمعه گذشته رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده فرمانی صادر کرد که به‌طور موقت جلوی صدور روادید برای شهروندان هفت کشور، از جمله ایران را می‌گیرد. این فرمان به‌طور موقت پذیرش پناهجویان از کشورهایی مانند سوریه را نیز متوقف می‌کند. صدور این فرمان با اعتراض‌هایی روبه‌رو شده‌ است. دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری آمریکا می‌گوید این طرح، برای حفاظت از امنیت ایالات‌متحده و شهروندان آن ضروری ا‌ست. سرپرست وزارت دادگستری ایالات‌متحده که در فقدان نامزد معرفی‌شده هدایت این وزارتخانه را برعهده داشت، گفته بود به وکلای این وزارتخانه دستور داده از فرمان اجرایی صادرشده از سوی رئیس‌جمهوری دفاع نکنند. سلی ییتس گفته بود در مورد قانونی‌ بودن این دستور، قانع نشده ‌است.
خبرگزاری رویترز مخالفت سرپرست وزارتخانه دولت ترامپ را «اقدامی به‌شدت کم‌سابقه» توصیف کرده ‌است. کاخ سفید پیش از دستور برکناری سلی ییتس، سخنان او را «لفاظی» توصیف کرده و گفته بود رئیس‌جمهوری در حوزه اختیارات خود، به‌طور قانونی، فرمان اخیر را صادر کرده ‌است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، از دیگر افرادی است که طی ساعت‌های گذشته به وقایع واکنش نشان داده‌ است.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود سیاست‌هایی که در پیش گرفته، «شبیه سیاست‌های رئیس‌جمهوری اوباما در سال ۲۰۱۱ است که تصمیم گرفت جلوی ورود پناهجویان عراقی را برای مدت ۶ ماه بگیرد؛ کشورهای هفت‌گانه در دستور اجرایی، همان کشورهایی هستند که پیش از این از طرف دولت اوباما به‌عنوان منابع تروریسم معرفی شده بودند.» بنا بر گزارش‌های رسانه‌های ایالات‌متحده، تصمیمی که از آن سخن رفته، ظاهرا مربوط به زمانی می‌شود که شماری از عراقی‌های ارائه‌دهنده درخواست پناهندگی در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی علیه نیروهای نظامی آمریکا بودند. گزارشی در این مورد در شبکه ای‌بی‌سی منتشر شده بود.

سخنگوی باراک اوباما به نقل از رئیس‌جمهوری پیشین و با اشاره به معترضانی که در شهرها و فرودگاه‌های آمریکا جمع شده‌اند، گفته «مردمی که با استفاده از حق قانونی خود مبنی بر تجمع، تصمیم گرفته‌اند صدای خود را به گوش منتخبانشان برسانند، دقیقا همان کاری را می‌کنند که ما انتظار داریم زمانی که ارزش‌های آمریکا در خطر است، شاهد آن باشیم.»

رادیو عمومی آمریکا (ان‌پی‌آر) می‌گوید این نخستین واکنش باراک اوباما، از زمانی که هدایت دولت را به دونالد ترامپ واگذار کرده، است. وزارت خارجه و کاخ سفید از دیگر مراکزی هستند که برخی وقایع جدید در آنها اتفاق افتاده است.

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی ا‌ست شماری از دیپلمات‌ها و کارکنان وزارت خارجه آمریکا از طریق یک «کانال ابراز مخالفت» گفته‌اند فرمان اجرایی منع ورود «کشور را امن‌تر نمی‌کند، بلکه ممکن است به خطرات عمق بیشتری ببخشد.» پیش از این نیز مدیران و مشاوران ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل عدم سازگاری با سیاست‌های ترامپ از مقام خود استعفا داده بودند. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش‌ها مربوط به «کانال ابراز مخالفت» گفته است: کارکنان این وزارتخانه «یا باید به اجرای این برنامه بپردازند یا می‌توانند کار خود را رها کنند و بروند». «کانال ابراز مخالفت» شکلی عرفی از بیان نظرات مخالف از سوی کارکنان وزارت خارجه آمریکا است و پیش از این نیز سابقه داشته؛ برای نمونه در اواسط سال جاری میلادی دیپلمات‌ها خواستار استفاده از «جنگ‌افزار هوایی» علیه حکومت بشار اسد، برای پیشبرد روند دیپلماسی و پایان دادن به جنگ داخلی سوریه شده بودند.
سیاستی که بر خلاف سیاست دولت اوباما بود و ائتلاف به رهبری آمریکا نیز حمله برنامه‌ریزی ‌شده‌ای علیه نیروهای دولتی بشار اسد انجام نداد. خبرگزاری رویترز می‌گوید در اسنادی که از سوی وزارت امنیت داخلی -که کنترل مرزها را نیز بر عهده دارد- رویت کرده، جلوی ۳۴۸ نفر از افرادی که روادید ورود به خاک آمریکا را داشتند، برای عزیمت به سوی آمریکا گرفته شده ‌است.
بیش از ۲۰۰ نفر نیز وارد مراکز مرزی آمریکا شده، اما جلوی ورود آنها گرفته شده‌ است. این در حالی است که رویترز گزارش می‌دهد در همین هفته و به‌رغم فرمان اجرایی ترامپ ۸۷۲ پناهجو از سوریه وارد خاک آمریکا شده‌اند. یک مقام ناشناس از وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفته است این افراد پیش از دستور اجرایی ترامپ راهی آمریکا شده بودند و مشمول فرمان جدید نمی‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج