۴۷۲۴۲۸
۱۲ نظر
۵۰۰۹
۱۲ نظر
۵۰۰۹
پ

پژو ۴۰۵ و پراید؛ علاقه یا اجبار!؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی"علاقه" مردم به خرید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پراید شده و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از مصرف‌کنندگان، آنها نه به دلیل علاقه بلکه به خاطر نداشتن گزینه دیگر، مجبور به خرید این خودروها هستند.

خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی"علاقه" مردم به خرید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پراید شده و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از مصرف‌کنندگان، آنها نه به دلیل علاقه بلکه به خاطر نداشتن گزینه دیگر، مجبور به خرید این خودروها هستند.

براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن وقت، ادامه تولید دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است.

طبق این گزارش آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به "توسعه و تولید محصولات جدید" تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

این وضعیت در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را خودروهایی به خود اختصاص می‌دهند که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند. در این زمینه می‌توان به خودروهایی همچون سمند و پژو در ایران خودرو و پراید در سایپا اشاره کرد.

البته در بین این محصولات، دو خودروی پژو ۴۰۵ و پراید بیشترین طول عمر را داشته و بیش از دو دهه است که همچنان در این دو شرکت تولید می‌شوند. در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" ابلاغی وزارت صنعت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال جاری (۱۳۹۵) غیر قانونی است.

به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پژو ۴۰۵ و پراید، کارشناسان و اساتید دانشگاه از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال جاری (۱۳۹۵) شد.

با وجود این انتقادات اما دو خودروساز بزرگ داخلی هنوز برنامه‌ای برای از رده خارج کردن پژو ۴۰۵ و پراید ارائه نکرده‌اند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از ادامه تولید این دو خودروی قدیمی دفاع کرده است.

در جدیدترین موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های این وزارتخانه از متوقف نشدن خط تولید خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ تا زمان پیدا شدن جایگزین مناسب برای آنها خبر داد.

محمدرضا فیاض البته مدعی شد که مردم به چنین خودروهایی علاقه دارند و به همین دلیل نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند. این اظهارات در حالی است که پراید تنها خودروی عرضه شده در سطح قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز از معدود خودروهای عرضه شده در سطح قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان است.

بنابراین به نظر می‌رسد دلیل استقبال و خرید این خودرو از سوی مصرف‌کنندگان داخلی نه علاقه و رضایت از کیفیت این خودروها بلکه بیشتر به دلیل اجبار مصرف‌کنندگان به چنین کاری است، زیرا خودروهای داخلی دیگری در این سطوح قیمتی عرضه نمی‌شوند تا مردم امکان انتخاب داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من تعجبم ازاینه که دولت بانیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی چگونه هست که نمیتونند جلو خط تولید این دوشرکت بگیرند باوجود اینکه خودشون هم دارن اعلام میکنند که این خودروها نه امنیت داره ونه کیفیت
      نگاهی به آمار کشته های جاده ایی بیندازید همتون درقبال این حادثه ها مقصرید
      بخاطر منافع وسود یه عده ایی چشمتان را روی اینهمه حادثه و کشته بسته اید

    • رهگذر

      حالا 405 بره سمند و پارس که هستن، پراید بره تیبا یک و دو که هست اینا هنوز از موتور پیکان دل نکندن وانت آریسان با اون هیکل و قدو قباره موتورش پیکانه دیگه. ما چه توقع هایی داریما؟!!!!

    • بدون نام

      یعنی بعضی از آقایون کار رو به جایی رسوندن که به جای ملت از علایق اونا میگن

    • بدون نام

      اقا مجبوریم مجبورررر

    • بدون نام

      مقصر خود مردم هستن که این گاری ها رو خریداری میکنن که حالا این آقای ب ظاهر محترم میاد میگه مردم به پراید علاقه دارن اگه مردم این آشغال ها رو نخرن این دوتا شرکت هم مردم رو بوق فرض نمیکنن

    • بدون نام

      خداگواهه اون کشورایی که نه خدا میشناسن نه پیغمبرخدا ولی ولی خودروهایی میسازن که میلیاردها انسان دعای خیرشون میکنن واقعا حلالشون باشه پولی که بابت محصولاتشون دریافت میکنن اما چیجوری مسولین باچه رویی از محصولات این دو خودرو ساز حمایت میکنن والا پیش خدا مسولید درقبال جان و مال مردم

    • تل تل

      من خیلی خیلی پراید و 405 رادوست دارم . خخخخخخ

    • بدون نام

      از ماست که برماست !
      پارسال که کمپین نخریدن خودرو صفر ایرانی شروع شدومدتی هموطنان روشنفکر ما مرتب مردم رادربرابر نخریدن خودرو صفر تشویق میکردند،اگرتنهاچندماه دیگر مردم تحمل میکردندوگول وام خودرو که سیاست کثیف دولت روحانی ووزیرفاصدصنعت و معدن که خود ذی نفع این وکارخانه هست،را نمیخوردند الان لگنهای خودرا به رخ نمیکشیدند ونمیگفتند مردم به فرغونهای پراید و405که ده برابر قیمت جهانی به مردم قالب میکنند هستند!
      وقتی واسه پرایدبیش از ۲۲میلیون آنهم درصفهای طولانی نمیایستادندبه امید آنکه وام25 میلیونی که بعد تبدیل به15 میلیون شد رانمیخریدند و این جیب این افردا را بزرگ و بزرگتر نمیکردندحالا مانبایداینقدربدبخت باشیم که ماشینهای چینی که کیفیت بدتر از داخلیها را داردبالای50میلیون باید پول دادرامجبورنبودیم بخریم!
      پس خلایق هرچه لایق....‌
      فقط افسسسسسسوسسسسس

    • shohrehandy

      اره این 2 تا ماشینم از دست مردم در بیارین و ماشینای بالای 50 _ 60 میلیونیتونو که کیفیتشون هم مثل ایناس قالب ملت کنین خوب مردم پول ندارن اگه راست میگین وام های 10 ساله با پیش پرداخت یک دهم با سود کم مثل المان بدین اونوقت همه میخرن و میشه گفت دولت برا جون مردم ارزش قائله

    • مهدی بزرگمهر

      تو ایران عزیزمون همه چی اجباره از طرز پوشش گرفته تا ماشین هامون ریشه ای مشکل داریم!

    • بدون نام

      اجججججججججباااااار.فقط مردم از رو فقر رو میارن به همچین خودروهای قاتلی

    • بدون نام

      جوووک میگید چ علاقه ای ب این اشغالا داشته باشیم مجبوریم با جون خودمون بازی کنیم مجبووور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج