۴۷۲۹۶۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

خب جشنواره فجر است و باید از خوب ها نوشت. تا این جای کار که چهار روزی از جشنواره گذشته، نسبت به سال قبل به نظر جشنواره کم رمق تری در پیش داریم.

برترین ها - ایمان عبدلی:
تماشاخانه: اکبر زنجانپور «باغ آلبالو» را از دیروز روی صحنه تئاتر شهر برده. نمایش تازه شروع شده و از کیفیت کار چیز زیادی نمی دانیم. اما خب متن شناخته شده ای دارد که جهان بینی خاص چخوف بر آن حاکم است و آدم کاربلدی چون زنجانپور آن را کارگردانی کرده و آن طور که خودش هم در یکی از مصاحبه هایش گفته بود هم روح کار را حفظ کرده و هم ریتم امروزی تری به کار داده. به قول معروف از یک نمایش خاص روشنفکر پسند به یک نمایش عمومی تر تغییر ماهیت داده. در «باغ آلبالو» بازیگرانی مثل مهدی میامی و پرستو گلستانی بازی می کنند.
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته
نمایش‌نامه داستان یک زن اشراف‌ زاده روس و خانواده‌اش است که به‌علت قرض، رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره‌انگیزشان در گرو بانک است، و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملکشان حراج شود. درعین‌حال، این خانواده هیچ کاری برای نجات خود و جلوگیری از فروش باغ انجام نمی‌دهند، و در پایان، باغ آلبالو به یک دهقان ‌زادهٔ تازه به ثروت رسیده فروخته می‌شود و خانواده رانوسکی باغ را ترک می‌کنند، درحالی‌که صدای تبری که درخت‌های باغ را قطع می‌کند شنیده می شود.

اکران: خب جشنواره فجر است و باید از خوب ها نوشت. تا این جای کار که چهار روزی از جشنواره گذشته، نسبت به سال قبل به نظر جشنواره کم رمق تری در پیش داریم. اما به هر حال ما در ناامیدی هم جست و جو می کنیم! البته امروز اولین اکران «قاتل اهالی» مسعود کیمیایی است و در روزهای قبل هم فیلم های مثل «سد معبر»، «تابستان داغ» و «ویلایی ها» بر خلاف انتظاردرخشیده اند. از «آباجان» و «اسرافیل» و «رگ خواب» هم عموما راضی بوده اند و البته «ماجرای نیمروز» که غالب مخاطب ها راضی نگه داشته، شخصا تا اینجای کار «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز» را تا حد زیادی پسندیده ام، تا نظر شما چه باشد!
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

اما فیلم هایی که مسلما نباید ببینید: «آزاد به قید شرط»، «خفه گی»، «مادری»، «ماه گرفتگی»، «کمدی انسانی» و «ترومای سرخ» و...باقی فیلم ها در سطحی معمولی بوده اند ظاهرا. برخی فیلم ها هم هنوز دیده نشده اند و نمی شود چیزی از آن ها نوشت. ضمنا سه کمدی «ایتالیا ایتالیا»، «خوب بد جلف» و «گشت۲» هر سه پر طرفدار بوده اند. خیلی هم ربطی به کیفیت کارها ندارد، کمدی عموما در جشنواره خوش فروش است.

نمایش خانگی: «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان به شبکه نمایش خانگی آمده. فیلمی که در جشنواره سال گذشته بحث برانگیز شد و واکنش های کاملا متضادی داشت. عده ای خیلی دوستش داشتند و خشونت آن را می پسندیدند و عده ای دیگر فیلم را شعاری و کسل کننده قلمداد می کردند.
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

آن چه که در مورد «لانتوری» مبرهن است این که خط و جهت سیاسی کاملا واضحی دارد واقعه ی اسید پاشی رابا تفسیر خاصی ارائه می کند و البته در فرم هم مستند نما است و اصلا خیلی ها گلایه می کردند که داستانی نیست و مستند است و اما همان ها مجذوب ریتم و تمپوی جذاب «لانتوری» شدند. در هر صورت با هر متر و معیاری «لانتوری» یک فضای متفاوت است، تماشای آن اگر در سینما به صرفه نباشد، در منزل و پای تلویزیون بسیار مقتصدانه و عاقلانه است. نوید محمد زاده باران کوثری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

کیوسک: مجلات هنری تا اندازه ای تحت تاثیر جشنواره فجر قرار دارند. «فیلم» هم در همین فضا در اولین شماره گلاسه و رنگی ویژه نامه ای برای جشنواره تدارک دیده که فوق العاده کامل و کاربردی است. فیلم ها را تک به تک معرفی کرده و یادداشتی هم در کنارش آورده. با خرید فیلم شمای کلی از جشنواره و حتی یک سال آینده سینمای اران خواهید داشت. «نسیم بیداری» جدید هم در آمده، در اولین شماره پس از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی تا حد زیادی تحت تاثیر درگذشت مرد تاثیر گذار سیاست ایران است.
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

زندگی و زمانه هاشمی از تمامی ابعاد در این شماره «نسیم بیداری» بررسی شده ، هفته نامه «صدا» هم دوباره بازگشته و در آخرین شماره ای که روی کیوسک آمده تمام ماجراهای مربوط به پلاسکو را از دریچه های گوناگون و تازه مورد بررسی قرار داده است. در میان روزنامه ها هم «تماشاگران امروز» تلاش می کند روزنامه ای شبیه به روزنامه های پاپیولار اروپایی و آمریکایی باشد. روزنامه ای با صفحه اول و تیترهای جذاب که سیاست بر آن غالب نیست و موضوعات مختلف در حوزه های گوناگون را داغ و تیتر یک می کند.

کتاب: «فایده گرایی» به قلم جان استیوارت میل و ترجمه مرتضی مردیها، دریچه های جدید و جالبی در ذهن باز می کند. نسبت فایده گرایی و عدالت، نسبت فایده گرایی و مصلحت، فایده گرایی و خیر عمومی و... از موضوعات مورد بحث کتاب است. جان استیوارت میل تعریفی خلاف تصور از فایده گرایی ارائه می کند.
پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته

برشی از کتاب: «ارکان اصلی یک زندگی رضایت آمیخته، در دو عنصر قابل تلخیص به نظر می آید؛ که حتی یکی از آن ها به تنهایی برای حصول مقصود کافی است؛ آرامش و هیجان»

حتی خواندن یک فصل از این کتاب ۲۵۰ صفحه ای فضای فکری جدیدی می سازد. کتابی که در نشر نی منتشر شده و چون ترجمه مردیها را دارد، تا حد زیادی برای کمتر حرفه ای ها هم قابل فهم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعضي از هفته ها فيلم (خارجي) هم معرفي ميكنيد؛ممنون ميشيم اگه هر هفته اين اتفاق بيفته.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج