۴۷۳۳۷۹
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

«واران وارانِ» غمناک کیهان کلهر در تالار وحدت

شامگاه پنجشنبه ۱۴ بهمن، نوای کمانچه، صدای غمناک کیهان کلهر و ترانه کردی «واران وارانه (باران بارانه)» فضایی غریب در تالار وحدت ساخت.

خبرآنلاین: شامگاه پنجشنبه ۱۴ بهمن، نوای کمانچه، صدای غمناک کیهان کلهر و ترانه کردی «واران وارانه (باران بارانه)» فضایی غریب در تالار وحدت ساخت.

اردیبهشت سال جاری بود که تور کنسرت «پردگیان باغ سکوت» با حضور کیهان کلهر (کمانچه)، نوید افقه (تنبک)، علی بهرامی‌فرد (سنتور) و هادی آذرپیرا (تار) با اجرا در شیراز، بوشهر، اهواز، بندرعباس، اردبیل، تبریز، رشت، ساری و گنبدکاووس آغاز و از چهاردهم تا هجدهم دی مهمان تالار وحدتِ تهران شد.

«پردگیان باغ سکوت» پس از آن به خرمشهر (رایگان)، اصفهان، همدان، قزوین، سنندج، کرمانشاه، کرمان، زاهدان (رایگان)، بیرجند و تربت‌حیدریه (رایگان) رفت و تالار وحدت بخت‌یار بود که دوباره قرعه به نامش افتاد تا سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم بهمن میزبان کلهر، افقه، بهرامی‌فرد و آذرپیرا شود که با کمانچه، تنبک، سنتور و تار معاشقه می‌کنند.

آن‌ها در ادامه ۱۶ بهمن به بجنورد و ۱۷ بهمن به سمنان می‌روند تا به این ترتیب تور کنسرت «پردگیان باغ سکوت» در اواسط بهمن پایان یابد.

شامگاه پنجشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ کنسرت «پردگیان باغ سکوت» در تالار وحدت با این جملات کیهان کلهر آغاز شد: «ما در اواخر تور کنسرت‌مان در شهرهای ایرانیم. چهار یا پنج اجرا بیشتر نمانده است تا پرونده این تور بسته شود و نمی‌دانیم دوباره کِی به سراغش خواهیم رفت.»

این نوازنده زبردست کمانچه ادامه داد: «شما شنونده قطعاتی در دستگاه همایون و شور خواهید بود. علی بهرامی‌فرد پیش درآمد و هادی آذرپیرا رِنگ خواهند نواخت و بقیه قطعات را با هم آماده کرده‌ایم.»

بعد از چند قطعه که حاصل هم‌نوازی شگفت‌آور کمانچه، تنبک، سنتور و تار با یکدیگر بود، کیهان کلهر شروع به خواندن کرد.

او ترانه «غروب کوهستان» را که حدود ۴۰ سال پیش توسط ناهید خوانده شد با صدایی غمناک و با همراهی کمانچه خواند: «غم و غصه توی قلبُم لونه كرده/ ای خدا دلُم پر درده/ نمی‌سازه با مو دنيا/ ديگه برنمی‌گردُم به آشيونه/ ای خدا كسی چه می‌دونه غم و تنهايی دل را/ خدايا مو به درگاه تو چی بوده گناهُم/ كه بايد يا بسوزم و يا بسازُم/ مو جَوونُم، آشيونم شده ويرون/ غروبه توی كوهستون/ منم نالون/ که سرگردون هی بنالُم/ از اين دنيا دلُم تنگه/ دل يار مو از سنگه/ خدايا گله دارُم/ ز تنهايی دلُم خونِ/ غم و دردُم فراوونِ/ خدايا گله دارُم...»

کلهر البته تمام این قطعه را نخواند و بخشی از آن را با «نازنینِ مهربون، اسمِ تو وردِ زبون، بی تو تنهایی چه سخته...» ترکیب کرد.

پس از آن این چهار نوازنده، در چند قطعه دیگر با یکدیگر هم‌نوازی کردند و در این میان نوید افقه به خاطر آن‌چه با تنبک می‌کرد چندین بار مورد تشویق قرار گرفت.

با پایان کنسرت و خروج هنرمندان از صحنه، در پی تشویق ادامه‌دار حاضران آن‌ها بار دیگر بازگشتند تا قطعه بیزِ کنسرت را اجرا کردند.

کلهر پیش از شروع در پاسخ به تماشاگری که جمله‌ای به زبان کردی گفت، جواب داد: «قطعه‌ای کردی را تمرین کرده‌ایم که برایتان اجرا می‌کنیم.» می‌شد پیش‌بینی کرد که ترکیب صدای غمناک کلهر، زبان کردی و نوای کمانچه فضایی فراموش‌نشدنی خواهد ساخت و چنین هم شد.

کلهر قطعه «واران، واران» را خواند که یکی از معروفترین قطعات کردی خوانده شده توسط شهرام ناظری است؛ «واران وارانه، واران وارانه، عزیزكم گل ریزه ریزه (باران بارانه، باران بارانه، عزیزم گل پر پره)/ وعده وهار دای عزیزكم، یه خو پاییزه (وعده بهار به من دادی عزیزم، این كه پاییزه)/ واران وارانه، عزیزكم واران وارانه (باران بارانه، عزیزم باران بارانه)/ واوارن وارانه، واران ترم كرد (باران بارانه، باران خیسم كرد)/ سوزه چاو خمار عزیزكم، له دین درم كرد (سبزه رویِ چشم خمار عزیزم، از دین به درم كرد)/ نازنین، له دین درم كرد (نازنین ، از دین به درم كرد)/ شرطو له داخت عزیزكم، هرگز نه خنم (شرط می‌بندم كه از غصه تو عزیزم هرگز نخندم)/ برگی آزییتی عزیزكم، له ور نكنم (لباس عزا را عزیزم، از تن بیرون نیاورم)/ واران وارانه عزیزكم، واران وارانه (باران بارانه عزیزم، باران بارانه)/ واران وارانه، واران ترم كرد (باران بارانه، باران خیسم كرد)/ سوزه چاو خمار عزیزكم، له دین درم كرد (سبزه رویِ چشم خمار عزیزم، از دین به درم كرد)/ نازنین، له دین درم كرد (نازنین، از دین به درم كرد)/ واران وارانه عزیزكم، واران وارانه (باران بارانه عزیزم، باران بارانه)...»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وحیدابراهیمی

      جاودان باشند استاد کلهر واستاد شجریان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج