۴۷۳۵۰۷
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

سید حسن خمینی هشدار داد

یادگار گرامی امام با تأکید بر «حضور مردم» و «اعتماد به دین» به عنوان دو سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد: اگر این دو عامل به هر دلیلی و با هر تنگ نظری کمرنگ شود، پایه و اساس نظام اسلامی از بین می رود.

پایگاه خبری جماران: یادگار گرامی امام با تأکید بر «حضور مردم» و «اعتماد به دین» به عنوان دو سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران، هشدار داد: اگر این دو عامل به هر دلیلی و با هر تنگ نظری کمرنگ شود، پایه و اساس نظام اسلامی از بین می رود.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای عالی استانها، اظهار کرد: دوست و دشمن بر این نکته اعتراف دارند که خواسته اکثریت کم نظیری از مردم ایران در دوران مبارزات، نفی استبداد ستم شاهی و روی کار آوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی با اشاره به «امام خمینی» و «مردم» به عنوان دو قهرمان انقلاب اسلامی ایران، افزود: امام مورد قبول همه مردم بود، به گونه ای که برخلاف دیگر انقلاب ها، گروههای متضادی که مبارزه می کردند، در بازه زمانی یکسال منتهی به پیروزی لحظه ای در دل و زبان خویش نسبت به رهبری امام تردیدی نداشتند و همه جامعه آن روز پذیرفته بود که آنچه محقق می شود نتیجه یک رهبری مورد وفاق اقوام، گروهها، مذاهب و طبقات مختلف جامعه است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه قهرمان دوم این انقلاب مردم بودند که کار بسیار بزرگی انجام دادند، تصریح کرد: انقلاب ما دوره زمانی کوتاهی داشت هم خشونت و کشتار بسیار کمی را در قیاس با انقلاب های دوران جنگ سرد و قبل آن داشت؛ انقلابی که شعار آن «گل در مقابل گلوله» بود.

وی علت ناتوانی رژیم پهلوی در مقابله با مردم را فراگیر بودن انقلاب ذکر کرد و گفت: حرکت های دیگر در دنیا بیش از آنکه انقلاب باشد یک سری جنگ های چریکی بودند که در آنها مردم اگر همدل هم بودند، اما همراه و هم زبان نبودند.

سید حسن خمینی یادآور شد: اگر آغاز انقلاب اسلامی را از دی ۱۳۵۶ در نظر بگیریم و نقطه اوج آن را شهریور ماه ۵۷ بدانیم، مجموع جریان ۱۳ ماه و اوج آن حدود ۵ ماه بوده است. اما در سایر کشورها بعضا تا دهه ها یک انقلاب به طول انجامیده است. علت این امر آن است که در آن انقلاب ها همه مردم در میان نبودند؛ اما در انقلاب اسلامی ایران همه بودند و با همه نمی توان جنگید.

یادگار امام با اشاره به نقش ارتش در پیروزی انقلای اسلامی ایران، گفت: ارتشی می تواند بجنگد که ریشه های آن در دل مردم باشد؛ بدین معنا که سرباز وقتی وارد میدان می شود بداند در شهرمردم پشتیبان او هستند، مادرش برای او دعا می کند، فرزندش سرش را با افتخار بالا می گیرد و با افتخار می گوید پدر من در حال جنگیدن است و همسر او با عزت نام همسرش را می برد؛ اما ارتشی که سربازش توسط مادرش نفرین می شود و خانواده اش به او دشنام می دهند و باعث سرشکستگی آنهاست نمی تواند بجنگد.

وی در همین زمینه افزود: استراتژی بزرگ امام در انقلاب این بود که ایشان گفتند با ارتش درگیر نشوید، زیرا فرزندان همین مردم هستند.

سید حسن خمینی یادآور شد: می توان گفت اتقاقی که در پادگان دوشان تپه افتاد پایان رژیم است؛ در آن واقعه تلویزیون تصویر امام مرا پخش کرد، چند افسر به ایشان دشنام دادند و سپس سربازان آنها را به گلوله می بندند و بدین ترتیب ارتش از دورن فرو می پاشد.

وی با بیان اینکه به دلیل حضور مردم رژیم پهلوی توانایی اعمال خشونت و ضربه زدن به انقلاب را نداشت، تأکید کرد: انقلاب اسلامی دردست یک حزب و تشکیلات نبود که با قطع بخشی از آن تشکل، بقیه آن هم قطع شود.

یادگار امام با بیان خاطره یکی از فرماندهان عالیرتبه نظامی رژیم پهلوی در مورد جلوگیری اهالی زنجان از اعزام لشکر این شهر به تهران برای سرکوب مردم، گفت: من یقین دارم که یک نفر از اعضای شورای انقلاب نمی دانستند که قرار است لشکر زنجان به تهران بیاید تا از مردم بخواهند جلوی آنها را بگیرند؛ بلکه خود مردم تصمیم گرفتند و آن کار حرکت را کردند یا آن سربازی که در دوشان تپه به یک افسر شلیک می کند از جایی دستور نگرفته بود، بلکه عشق، فهم اجتماعی و همدلی مردم او را به این کار وا می دارد.

وی با اشاره به تجربه انقلاب در سایر کشورها همچون مصر، عراق و... که کودتایی نظامی با همراهی بخشی از مردم بودند، گفت: علت پیروزی انقلاب ما حضور همه مردم و نگاه آنها به یک نقطه مشخص بود. جبهه ملی شاید در ابتدا مورد اقبال مردم بود اما وقتی امام با دولت بختیار که نفر دوم جبهه ملی بود مخالفت می کنند، حتی نزدیک ترین دوستان او حاضر به همکاری با او نشدند. رمز این امر وحدت عمیق و اعتقاد بی نظیر مردم به امام و اتکاء جامعه به شخصیت ممتاز ایشان است.

وی «اعتماد مردم به دین و مرجعیت» را ازعوامل مهم شکل گیری وحدت مردم خواند و اظهار کرد: یکی از جلوه های اعتماد مردم که سرمایه اصلی نظام است شوراهاست و اکنون که انتخابات شوراها در پیش است، باید نسبت به این امر حساسیت داشته باشیم که مردم باید در تمام لحظه های زندگی احساس کنند سیاست ها و تصمیمات جامعه از صدر تا ذیل متعلق به آنهاست.جمهورى اسلامى بى حضور و اعتماد مردم بى معناست همانطور که بى ارزشهاى دینى از معنى تهى مى شود.

سید حسن خمینی، اعتماد مردم به دین و توانایی مشکل گشایی آن و امکان اداره جامعه نسبت به رقبا را دیگر امری دانست که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم و تأکید کرد: باید با کار و تلاش بیشتر برای این هدف تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر خدای نکرده اعتماد مردم بشکند، آن پایه و اساسی که انقلاب را به راحتی به پیروزی رساند از بین رفته است، هشدار داد: اگر حضور مردم و اعتماد آنان به دین به هر دلیلی و با هر تنگ نظری کمرنگ شود، پایه و اساس نظام اسلامی از بین می رود؛ اما اگر مردم در صحنه باشند و اعتماد به دین مشگل گشا، فقر ستیز، زایل کننده فساد ،دنیا ساز و آخرت ساز باقی بماند، انقلاب برای نسل ها باقی می ماند. جامعه باید ببیند که متدینین و مسئولان دین دار مى توانند مشکلات ایشان را حل کنند و این نکته اى است که هم امام همواره به آن اشاره داشتند و هم پس از امام مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

یادگار امام گفت: جامعه ما مانند تشنه ای که به آب نیاز دارد، محتاج این دو عامل است.

وی همچنین از زحمات مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در شورایعالی استانها قدرانی کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      یکی از عواملی که باعث شکل گرفتن جنبش گل در مقابل گلوله، همنوع بودن ارتش با مردم بود، ارتش از جنس مردم بود، یک مشت مفت خور و کاسه لیس نبودند، با مردم همراه شدند، و بعدها به حضور در جبهه های جنگ دین خود را با خون پرداخت کردند، و من شاهد این موضوع بودم، دلاوران تکرار نشدنی تاریخ ارتش ما ایرانیان در صد سال گذشته

    • بدون نام

      حسن باز کولاک کردی چه حرفها بلد بودی نمیدونستیم ممنون!
      ممنون که. گفتی اگر نمیگفتی چی میشد !

    • بدون نام

      سید بی صبرانه منتظر حضور شما هم در ماه هستیم

    • محمد

      آقای سید حسن بعد از سی و هشت سال که از انقلاب گذشته دین مردم کم رنگ شده است مخصوصا جوانان کشور دین گریز شده‌اند از انقلاب هم فاصله گرفته اند چون مسئولان را می بینند فقط از سفره انقلاب سهمیه خودشون را بر می دارند بفکر بقیه مردم نیستن

    • پویا

      بازم سید حسن !
      چه خبره ، گفته بودند دنبال قدرت و شهرت نیست ... چی شده ... جریان چیه ... یادگار امام را ...

    • بدون نام

      کاش گوش شنوایی باشد.

    • بدون نام

      90در صد مردم یادگار امام را باجان دل قبول دارند وایشان خاری است در چشم دشمنانش

      پاسخ ها

      • آرش

        این 90 درصد رو از کجا آوردی؟ میشه توضیح بدی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج