۴۷۳۵۹
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

شرف الشمس چه قدر واقعیت دارد؟

۱۹ فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است.

مجله مهر: ۱۹ فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است.

«این فرصت را از دست ندهید. همه آن چه فکرش را نمی کنید، تنها با یک انگشتر شرف الشمس.»شاید این جمله های تبلیغاتی روی کاغذهای آگهی، این روزها برای شما هم ارسال شده باشد. آگهی هایی که برای فروش و حکاکی یک انگشتر خاص در روز ۱۹ فروردین تبلیغ می کنند. انگشترهایی از عقیقی زردرنگ که به «شرف الشمس» معروف شده اند.

چرا ۱۹ فروردین؟ چرا شرف الشمس؟

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل(فروردین) باشد. آن ها می گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.

ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب « در احکام نجوم » فصل « بهرهای (بهره ها ) ستارگان اندر بروج » زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است .

براساس جدول کتاب التفهیم شرف شمس هنگامی است که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل باشد.

در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می آیند و چند ساعتی را در زمین می گذرانند. ساعت هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن ترین ساعت ها سال است.

شرف الشمسی که سنگ نیست

در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.

در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ روی طلا ، عقیق زرد ، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاعذ و یا پارچه می نویسید و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می نویسند و درقرآن می گذارند.

اما نقش های رمز گونه ای كه شرف ‏الشمس ناميده مي‏شود در كتاب «جنة‏الوافيه» مشهور به «مصباح كفعمي» آمده است. كفعمي در حاشيه كتاب مي‏نویسد: «در بعضي از كتاب‏هاي علماي شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است.كه وقتي عازم جهاد بود در بين راه كه استراحت مي كردند اين شكل ها را بر روي سنگي حك كرد و فرمود: اين رمز پيروزي ماست . به نظر مي‏رسد بيان چنين نقلي محكم نيست؛ چون سند اين روايت تا اميرالمؤمنين(ع) ذكر نشده است. »

مرحوم شيخ بهايي هم همين شكل را در كتاب «سرّ المستتر» با اندكي تغيير آورده است. البته در كتاب‏هاي ياد شده اين شكل به «شرف‏ الشمس» ناميده نشده است و احتمالاً تشخيص اساتيد علم ختوم و اذكار اين بوده كه اين شكل در شرف شمس - كه نوزدهم فروردين ماه است - نوشته شود كه ساعت خوبي است و باعث تأثير بيشتر اين شكل خواهدبود.

در كتاب «هزار و يك نكته»، نكته ۲۷۷، تأليف آيت‏اللّه‏حسن‏زاده آملي نيز مطالبي راجع به اين شكل آمده است.

در کتاب های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می دانند که آنها را کلمات مبارکه: الله ، جمیل رحمن ، مومن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.

از سنگ شرف الشمس برای : چشم زخم ، گشایش امور ،برآورده شدن آرزوها ،افزایش رزق وروزی استفاده می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با سلام تداعی سنگ پرستی ؟؟

      پاسخ ها

      • سارا هستم

        سلام، دوست عزیز همان طور که خود شما هم مستحضر هستید در مبنای دینی و مذهبی ما بعضی سنگ ها گرامی ترند مانند عقیق، فیروزه و... که هر کدام خواص خاص خود را دارا می باشند. این مساله نماد سنگ پرستی نیست زیرا که خداوند از باب حکمت خود بعضی قدرت ها را بین بعضی خلقت ها پراکنده نموده است. بنده بی اندازه به نظر شمااحترام می گذارم اما اگر بخواهیم این گونه بیاندیشیم پس باید گفت که سجده ی کائنات به ابوالبشر و یا حتی والدین و برادران حضرت یوسف به ایشان نماد کامل شرک و ماسوی الله پرستیست! اگر باعث تکدر خاطر شدم عذرخواهی می نمایم. شاد باشید.

      • بدون نام

        به غیر از اسلام کلا همه مذاهب و آیین ها یه سری معتقد به قدرت سنگ ها بودن.. که حقیقت داره.با یه تحقیق ساده میتونی متوجه موضوع بشی.

      • بدون نام

        شما سنی نیستی؟

      • شمیسا

        سلام
        متاسفانه در همه جا افراد سودجو و... برای تبلیغات و منفعت شخصی شون یه حرفهایی میزنند اما
        شرف شمس ، مث خیلی چیزای دیگه ( جفر ، آثار صدقه ، علوم غريبه و...) فلسفه و حقایقی داره که امیدوارم به این راحتی زیر سوال نرن
        امام خمینی در نامه ای به فرزندشان ، مرحوم سید احمد میفرمایند :
        "پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می‌‏کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنى، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزى، که اینان قُطّاع طریق حق هستند."

        یا علی

    • مهرداد

      با سلام با نظر خانم سارا موافقم و بخاطر معلومات بالایشان از ایشان سپاسگزارم شاد باشید

      پاسخ ها

      • سارا هستم

        سلام، از حسن نظر شما صمیمانه سپاسگزارم اما در این اندازه ها نیستم. سربلند باشید.

    • somayeh

      من هم میگم این بت پرستیه!!!!البته قبول دارم که برخی سنگها برای درمان خوبه ولی با اینکه باعث بشن دعامون براورده شه سخت مخالفم یاد داستان معروف دینی می افتم که حلیمه کردن بند انداختن تو گردن پیامبر تا از شرهر گزندی در امان باشن ولی پیامبر قبول نکرد و فرمود خدا در همه حال حافظ من است!!!!!پس باید فقط خدا را ذاکر باشیم نه اینکه با این همه تکنولوژی و پیشرفت هنوز مثل عهد دقیانوس به غیر خدا متوسل بشیم !!!!!!!!

      پاسخ ها

      • مرضیه

        ما هم نگفتیم سنگ باعث برآورده شدن دعامون میشه.اگه به دقت متن رو خونده باشی متوجه میشی که دعای منسوب به حضرت علی باعث برآورده شدن دعا میشه که این دعا با علامت اختصاری (به قول خودمون) پشت سنگ نوشته میشه که همیشه همراهمون باشه.

      • somayeh

        والا کتاب خدا هم همیشه تو خونه ها هست کتابی که اخر نور و انر ژیه!اگه کل قرانو تو پوست تن بنویسید اب از اب تکون نمیخوره تا وقی بهش عمل کنید !سارا خانم هم به این اشاره کردن که کاینات به انسان سجده کردن بله این به این دلیله که انسان سروره مخلوقاته انرژی که از انسان ساطع میشه ما فوق انرزی دیگر مخلوقاته این انسانه که میتونه دیگر مخلوقاتو رام خودش کنه وقی هممون این چیزا رو میدونیم چرا باید رو بیاریم به سنگ !!!!!!!!!

      • مرضیه

        اگه به همون کتاب خدا عمل کنید میبینید که توش نوشته بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را.. یعنی دعا کنید.. روز و شب به فکر من باشید.اگه دعا همراهت باشه حتی بعضی وقتا که نگاهت بهش میوفته یادت میاد که یه خدایی هست که مراقبته و تو میتونی ازش بخوای..واسه این روی سنگ نوشته میشه و همیشه همراهته.درضمن حرز امام رضا رو قبول ندارید؟چرا باید همراهت باشه تا از بدی و خطر دورت کنه.پس حتمن یه چیزی هست که میگن همراهت باشه

    • ساناز

      vagheyat dare

    • amir

      سلام بنده شخصی رو میشناسم که حکاک ماهرشرف الشمس هستن از این نظر میگم ماهر چون دوستانی که بیشتر با این مسائل آشنا هستن میدونن حکاکی شرف الشمس شرایط خاصی میخواد که هر کسی نداره و بنده تعریف ایشونو زیاد شنیده بودم ازشون خواهش کردم برای من هم حکاکی کردن شکر خدا گشایش عجیبی در کارهام همچنین در امور اقتصادی برام اتفاق افتاد
      هرجا که از دستم بربیاد سعی میکنم این مطلب رو بگم و مشوقشون باشم ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج