جاباما
۴۷۳۸۰
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

اشتباهات مرگبار در خرید خودرو

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تصمیم‌گیری برای خرید یک خودروی نو و صفرکیلومتر برای‌تان مشکل بوده و همواره با تردید دست به جیب می‌شوید. تردیدی که ریشه در دلایل و باورهای مختلفی داشته که در نهایت اشتباهاتی گوناگون را در خرید خودرو بروز می‌دهد.

اشتباهات مرگبار در خرید خودرو

هفت صبح: باورهای غلط می‌توانند شما را فرسنگ‌ها از انتخاب مناسب دور کند. شاید لازم باشد یک بار برای همیشه فاکتورهای همیشگی‌مان هنگام خرید را به روز کنیم

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تصمیم‌گیری برای خرید یک خودروی نو و صفرکیلومتر برای‌تان مشکل بوده و همواره با تردید دست به جیب می‌شوید. تردیدی که ریشه در دلایل و باورهای مختلفی داشته که در نهایت اشتباهاتی گوناگون را در خرید خودرو بروز می‌دهد. اینکه چه مبلغی را کنار بگذاریم و با این مبلغ خودروی‌مان را از بین کدام مدل‌ها انتخاب کنیم همواره جزو اولین سوالاتی است که به ذهن خطور می‌کند.

در مراحل بعد انتخاب رنگ و اینکه نمونه سدان یا هاچ‌بک یک خودروی خاص به درد ما می‌خورد به عنوان سوال مطرح می‌شود که در نهایت شاید برآیند این نکات شما را از انتخابی مناسب دور کند. در کل بهترین راه این است که یک قاعده و روش کلی را در خرید به کار گیرید و از نتیجه گیری عجولانه بپرهیزید. اینبار سعی داریم شما را با یکسری از اشتباهاتی که ممکن است به دلایل مختلف حتی آگاهانه هنگام خرید رخ دهد آشنا کنیم؛ اشتباهاتی که شاید در لحظه اول خود را نمایان نکنند ولی گذر زمان بالاخره آن روی سکه را هم نشان خواهد داد.

اشتباهات مرگبار در خرید خودرو

کدام مدل برای کدام شرایط رانندگی؟

خرید خودرو در درجه اول به خاطر نیاز به داشتن وسیله‌ای شخصی برای رفت و آمد است. ولی گاه این خرید رنگ و بوی بیشتری از سلیقه‌ و تنوع به خود می‌گیرد و اینجاست که بعضا انتخاب‌های نه چندان معقولی صورت می‌گیرد. اگر پولتان از پارو بالا می‌رود و توانایی تعویض پی در پی خودروی‌تان را دارید یا پارکینگ‌تان به شما اجازه پارک چندین مدل را می‌دهد دست‌تان کاملا باز است. ولی اگر تنها پول خرید یک خودرو را دارید و اکثر کارهای روزمره‌تان به وجود آن وابسته است باید کاملا حواستان را جمع کنید.

مسلما هیچ‌کس از داشتن یک خودروی شاسی‌بلند چهارچرخ متحرک بدش نمی‌آید ولی آیا این خودرو برای رانندگی روزانه در یک شهر کوچک مناسب و کاربردی است؟ شاید در نگاه اول داشتن یک خودور خلاف عرف محیطی و نیازها جذاب به نظر برسد ولی به مرور زمان مشکلات مختلف تامین سوخت، جای پارک و سایر دردسرها خود را نشان خواهند داد.

رانندگانی که روزانه در شهر و با ترافیک و شلوغی سر و کار دارند خودروهایی با ابعاد کوچک مثل انواع هاچ‌بک، فست‌بک و سدان‌های متوسط جوابگوی‌شان خواهد بود که حداقل پیدا کردن جای پارک اذیتشان نکند و در مانورهای اجباری غافلگیر نشوند. انواع مدل سایپا سری X۱۰۰، مزدا ۲، هیوندای i۲۰ و i۳۰، تندر ۹۰، کیا سراتو و BMW سری يك، از آن دست خودروها هستند.

ضمن اینکه کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل هم که ابعاد نسبتا کوچکی دارند می‌توانند دوستداران مدل‌های شاسی‌بلند را راضی کنند؛ خودروهایی چون هیوندای ix۳۵، کیا اسپورتیج و mvmX۳۳ از این قبیل شاسی‌بلندها هستند. اما اگر سر و کارتان با جاده و مسافرت‌های بین شهریست توجه به خودرویی با قدرت موتور بالا در کنار امکانات زیاد و فضای کابین مناسب در اولویت قرار می‌گیرد.

در بین نمونه‌های داخلی ۲۰۶ صندوقدار اتومات، سمند سورن و پژو پارس اتومات بهترین گزینه‌ها هستند و اگر به دنبال مدلی خارجی هم هستید می‌توانید روی نیسان تینا، کیا اپیروس، هیوندای گرنجور حساب باز کنید. دوستداران رانندگی آفرود هم که دیگر وضعیتشان مشخص است و خودروهایی چون تویوتا اف جی کروز، لندکروزر، پرادو و نیسان رونیز برایشان آماده و مهیاست. جوان‌ها و زوج‌ها هم برای بهره‌مندی از یک رانندگی لذت‌بخش که هم پاسخگوی نیازهای روزمره شهری و هم مسافرت‌های گاه و بیگاه باشد دست‌شان تا حد زیادی باز است.

مدل‌های هاچ‌بک پراید، mvm۳۱۵ هاچ‌بک، پروتون Gen.۲، هیوندای کوپه و جنسیس کوپه، سراتو کوپه و رنو لاگونا نمونه خودروهایی هستند که برای این قشر از خریداران نور بالا می‌زنند. در کل ایجاد یک تناسب معقول بین نیازها، سلیقه و شرایط رانندگی از مهمترین نکاتی است که در خرید خودرو باید مدنظر قرار گیرد تا از خسارات مالی احتمالی در آینده تا حد زیادی جلوگیری شود.


رنگ خودرو خبر می‌دهد از سر درون

بدون شک همه ما پس از آنکه خودروی مورد نظرمان را بعد از تحقیقات فراوان انتخاب کردیم، در اولین قدم به دنبال رنگی مناسب و قابل توجه برای آن می‌رویم. البته این نوع انتخاب رنگ فاصله بسیار زیادی با سایر انتخاب‌هایی دارد که تاکنون در مورد سایر کالاها در نظر می‌گرفتیم. معیارهای مختلف و متفاوتی در نهایت در رنگ خودروی شخصی تاثیر می‌گذارند که با توجه به سلیقه و سایر فاکتورهای محیطی و اقلیمی بازه گسترده‌ای دارد.

اغلب رانندگان ایرانی جدا از بحث سلیقه‌ای با توجه به اینکه این خودروی زیر پایشان را به عنوان یک سرمایه‌ مهم می‌شناسند، همواره نیم‌نگاهی هم به روزی دارند که می‌خواهند آن را بفروشند؛ روزی که به هر دلیلی برچسب فروش روی آن زده شده و اینجاست که توجه به سلیقه کلی جامعه و بازخورد خریداران بعدی نقش اصلی را بازی می‌کند.

همین مورد در کنار قیمت بالای خودروهای در حال تردد و همچنین نزدیکی سلایق اکثر مردم، باعث شده روحیه محافظه‌کاری غالب رنگ‌های برگزیده شده را در طیف مشکی، سفید، طوسی و در کل رنگ‌های غیر شاد بروز دهد. البته انتخاب این رنگ‌های نسبتا سنگین برای خودروهای سدان و لوکس خانوادگی معقول به نظر می‌رسد ولی اینکه حتی رانندگان جوان هم برای خودروهای هاچ‌بک، کانورتیبل و کوپه هم سراغ رنگ‌های شادتر نمی‌روند کمی توی ذوق می‌زند. جدا از مقوله سلیقه و فروش خودرو، می‌توان از زاویه‌ای دیگر هم به این نوع انتخاب نگاه کرد؛ رنگ خودرو با توجه به شرایط اقلیمی می‌تواند در مصرف سوخت و همچنین سایر مقوله‌ها تاثیر بسزایی بگذارد.

اشتباهات مرگبار در خرید خودرو

همه ما می‌دانیم که رنگ‌های روشن و به خصوص سفید، آلودگی کمتری را روی بدنه نشان می‌دهند و این نکته برای رانندگانی که در محیط‌های بارانی زندگی می‌کنند می‌تواند قابل توجه باشد. ضمن اینکه با پس زدن مقادیر زیادی از نور خورشید از گرم شدن بیش از حد داخل کابین جلوگیری کرده که کاهش استفاده از کولر و درنهایت مصرف سوخت در نقاط گرمسیری را به دنبال خواهد داشت. رنگ‌های تیره و مشکی هم با توجه به قابلیت بیشتر در جذب نور می‌تواند در مناطق سردسیر به گرم شدن سریع‌تر و بهبود کلی راندمان خودرو کمک کنند.

با این حال بهتر است ذهنیت کلی‌مان در مورد بعضی از رنگ‌ها را هم از بین ببریم؛ به عنوان مثال وانت نیسان‌هایی که با رنگ آبی بسیار معروف شدند دلیلی ندارد که رنگ سفید آن خودروی خوبی از آب درنیايد. (این خودرو در فروش در سایر رنگ‌ها در ایران شکست خورد) یا استفاده از رنگ‌های مکمل برای جلوگیری از یکنواختی محیطی هم بسیار راهکار خوبی است؛ به عنوان مثال در محیط‌های سرسبز استفاده از رنگ‌های گرم برای خودرو می‌تواند نه تنها در روحیه شخصی تاثیرگذار باشد بلکه حتی در فروش نهایی هم نقش کلیدی بازی می‌کند. در کل همانقدر که می‌شود در انتخاب رنگ خوش‌سلیقه و ریسک پذیر بود، به همان اندازه هم مشتری برای خرید خودرویی که مدت‌ها از وجودش لذت برده‌اید پیدا خواهد شد.
اشتهای خودرو بلای جان جیب شماست

در کنار قیمت‌های گزاف و بعضا غیرمعمول حال حاضر خودروها، عامل دیگری که برای جیب شما نقشه کشیده باک خودروست. همه ما می‌دانیم که بالا رفتن حجم موتور و رانندگی در شهر و ترافیک در نهایت منجر به افزایش اشتهای آن می‌شود و از این نظر انتخاب مدلی که کاملا با شرایط زندگی و وضعیت اقتصادی شما هماهنگی داشته باشد ضروری به نظر می‌رسد. این نکته را هم فراموش نکنید که قطع سهمیه بنزین برای خودروهای بالای ۱۸۰۰ سی‌سی هم دست خیلی‌ها را در پوست گردو گذاشته است. از خودروهایی که توانسته‌اند خود را به عنوان قهرمانان کم‌اشتها مطرح کنند می‌توان به ریو، سری x100 سایپا، mvm110، تندر ۹۰، مزدا ۲ اشاره کرد که در کنار کم‌هزینه بودن برای تردد شهری هم ساخته و پرداخته شده‌اند.

اما اگر به هر دلیلی نیاز به خرید خودرویی با حجم موتور بالا دارید بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که حداقل روی کاغذ و به صورت تجربی امتحان خود را پس داده باشد. نیسان تینا، رنو مگان اتومات، کیا سراتو، نیسان قشقایی و مزدا ۳ نسل جدید نمونه‌هایی هستند که حداقل سازگاری مناسبی با بنزین داخلی داشته و به نسبت با جیب شما رفتار مهربانی خواهند داشت.


توجه به فضای مناسب داخلی و صندوق بار

توجه به ابعاد خودروی انتخابی و به خصوص میزان حجم صندوق بار از نکاتی است که غافلگیری از آن بعدها کاملا موجب پشیمانی‌تان خواهد شد. اینکه تعداد افراد خانواده چقدر است یا در طول سال چند بار به مسافرت می‌روید را صد‌در‌صد هنگام خرید خودروی شخصی در نظر بگیرید. مسلما یک خودروی کوپه یا هاچ‌بک سایز کوچک نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای یک خانواده پر جمعیت باشد و در مقابل یک شاسی‌بلند و یا استیشن سایز بزرگ برای یک زوج کم‌خرج، آنچنان مناسب به نظر نمی‌رسد.

جدا از توجه به ابعاد داخلی کابین و تعداد افرادی که روزانه با آن رفت و آمد می‌کنند، توجه به حجم صندوق بار هم کاملا ضروریست. برای رانندگانی که مسافرت‌های گاه و بیگاه برنامه همیشگی آنهاست وضعیت کاملا مشخص است ولی اگر بین یک خودروی هاچ‌بک یا صندوقدار مردد مانده‌اید، بهتر است به شرایط زندگی خود توجه کنید.

اگر جوان هستید و فضای داخلی کابین هم جوابگوی شماست، یک مدل هاچ‌بک با حجم صندوق متوسط گزینه مناسبی است مثل انواع پژو ۲۰۶ و هیوندای i۳۰ ولی اگر خرید خودرو برای یک خانواده هرچند کم جمعیت مد نظر است، مدل‌های صندوقدار خیال شما را از هر جهت راحت خواهند کرد حداقل اینکه در شرایط اضطراری دست شما را در پوست گردو نخواهند گذاشت. استقبال از مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ در بازار داخلی هم تاکیدی بر این مدعاست.

اشتباهات مرگبار در خرید خودرو


برای خرید جوگیر نشوید

مبلغی که می‌خواهید برای خرید خودرو کنار بگذارید را به طور دقیق و هدفمند تعیین کنید تا در یک بازه قیمتی مشخص، به دنبال خودروی مورد نظر بگردید. توجه داشته باشید که همه بودجه خود را هم برای خرید صرف نکنید چرا که بعدا هزینه‌های جانبی مثل بیمه، سوخت، استهلاک قطعات و شیرینی دوستان! یقه شما را خواهند گرفت. این جمله را هم آویزه گوش کنید که صرفا گران‌ترین‌ها، بهترین‌ها نیستند و بهترین خودرو آن مدلی است که با شرایط فعلی شما سازگاری دارد چرا که گاهی ممکن است قیمت یک خودرو براساس سیاست گذاری واردکننده، بیشتر از حد معمول برچسب بخورد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سامان

      فاکتور امنیت هم که هیچ!!!!

    • مسعود

      عالی بود من دارم هیوندای کوپه میخرم انشالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج