۴۷۴۳۰۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چین؛ هدف بعدی ترامپ

با صدور احکامی چون ممنوعیت ورود مهاجران و اتباع هفت کشور مسلمان توسط دونالد ترامپ برای ورود به آمریکا و تهدید جدی وی به کره شمالی، بسیاری بر این باورند که چین هدف بعدی رئیس جمهوری جدید آمریکا است.

خبرگزاری ایرنا: با صدور احکامی چون ممنوعیت ورود مهاجران و اتباع هفت کشور مسلمان توسط دونالد ترامپ برای ورود به آمریکا و تهدید جدی وی به کره شمالی، بسیاری بر این باورند که چین هدف بعدی رئیس جمهوری جدید آمریکا است.
ترامپ در کارزار انتخاباتی وعده داده بود که سختگیری هایی علیه مسلمانان، مهاجران و چین اعمال خواهد کرد و با این حساب او پس از این احکام به سراغ چین خواهد رفت که به اعتقاد وی دزد فرصت های شغلی آمریکاست و باید تعرفه ای ۴۵ درصدی بر روی کالاهایش در نظر گرفته شود.

مساله رویارویی چین و آمریکا در عصر ترامپ مقوله ای است که باعث هراس در بازارهای اوراق بهادار چین و هنگ کنگ شده و از سوی دیگر بسیاری از شرکت ها در جستجوی بازارهای دیگر هستند.

در همین حال بررسی ها نشان می دهد که شمار زیادی از بازرگانان چینی می گویند مایلند مواد غذایی و اقلام دیگر خود را از این پس از استرالیا و یا کشورهای اروپایی تامین کنند و نسبت به سیاست های ترامپ به هیچ وجه خوشبین نیستند.

نکته دیگر، موضوع سرمایه گذاری هاست که حالا سرمایه گذاران چینی اعتراف می کنند با روی کار آمدن ترامپ علاقه ای به سرمایه گذاری در آمریکا ندارند و در حال برنامه ریزی برای انتقال سرمایه های خود به کشورهای دیگر هستند.

شمار زیادی از تحلیلگران نیز بر این باورند که ترامپ نشان داده است بلوف نمی زند و بی آنکه عواقب کار را در نظر بگیرد در حال پیشبرد راهبردهای نسنجیده ای است که دامن چین را هم خواهد گرفت.

«شوان راین» رییس گروه تحقیقاتی بازار چین از جمله این تحلیلگران می گوید که سرمایه گذاران چینی نمی دانند باید پول هایشان را کجا ببرند زیرا به ترامپ اعتماد ندارند.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ هم به نقل از کارشناسان منطقه اعلام کرد؛ پس از دو هفته بسیاری می گویند چین قربانی بعدی سیاست های خصمانه و پیش بینی نشده ترامپ است.
شوان راین تاکید می کند که برای سرمایه گذاران، شرکت ها و بازرگانان چینی در واقع زمان هراس فرا رسیده است.

ترامپ نشان داده است که می تواند چین را به طور جدی به چالش بکشد. او خیلی زود فرمان داد که آمریکا از پیمان ترانس پاسیفیک موسوم به «تی پی پی» که با 11 کشور دیگر امضا کرده است خارج شود و احکامش بر ضد مسلمانان و مهاجران نیز تظاهرات و اعتراضات بزرگی علیه وی به دنبال داشت و حالا چین در سیبل هدفگذاری تجاری و سیاسی وی قرار دارد.

او در مورد تایوان هم چین را به چالش کشیده و گفته است به اصل چین واحد پایبند نیست و با رهبر تایوان تلفنی گفت وگو کرده که خود حرکتی بی سابقه در چهار دهه گذشته روابط رسمی دو طرف محسوب می شود.

رئیس جمهور جدید آمریکا حتی در مورد دریای جنوبی نیز گفت که به چین اجازه نفوذ و حضور بیشتر در دریای جنوبی و حتی در اطراف جزایر مصنوعی ساخت پکن را نخواهد داد.

برای همه سرمایه گذارانی که با آمریکا کار می کنند موارد فوق درست مانند دیواری است که ترامپ وعده داده بین این کشور و مکزیک می کشد و برای همین این باور خیلی جدی است که چین قربانی بعدی سیاست های ترامپ خواهد بود.

به همین سبب به نظر می رسد که ترامپ در روزهایی نه چندان دور انتقادهای سختی را در مسایل ارزی، تجاری و نظامی از چین داشته باشد که البته مشابه چنین انتقادهایی پیشتر پکن را به شدت عصبانی کرده بود.

نظرسنجی شر کت نومورا که روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ هم به آن اشاره کرده است، نشان می دهد که بیش از ۴۱ درصد معتقدند اولین اقدام ترامپ علیه چین در زمینه سیاست های تجاری یکجانبه حمایتی خواهد بود.

نزدیک به ۳۲ درصد گفته اند که ترامپ ابتدا فشارهای ژئوپلتیک بر چین وارد خواهد کرد و ۲۶ درصد می گویند که اولین گام او اعلام چین به عنوان انحصارگر ارزی است که در این صورت ترامپ می تواند تعرفه های تجاری علیه این کشور را به سرعت بالا ببرد.

بر این اساس چنانچه چنین جنگ تجاری میان دو کشور ایجاد شود، ممکن است نزدیک به سه دهم درصد از رشد تولید ناخالص داخلی (‌رشد اقتصادی) این کشور کم شود.

در صورتی که درگیری های جدید در عصر ترامپ با چین آغاز شود و مسایل فوق مد نظر باشد آن زمان به دلیل رویارویی دو کشور در دریای جنوبی شرکت های سازنده ناوهای جنگی سود زیادی به جیب خواهند زد.

از سوی دیگر به دنبال فشارهای تجاری بیشتر ترامپ بر پکن، سرمایه گذاران چینی برای خرید مواد و اقلام لازم به سراغ کشورهایی نظیر استرالیا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا خواهند رفت و البته زمانی که منازعات ریشه دار شود کشورهای آسیایی سهم بیشتری از گردشگران چینی را در اختیار خواهند گرفت که دیگر رفتن به آمریکا را در اولویت نمی دانند.

چینی ها مردم بسیار حساسی هستند و مسایل امنیتی را در اولویت می دانند و وقتی اوضاع نامطلوب باشد و اعتراضات در آمریکا هم بیشتر شود آنها برنامه های سفر به آن کشور را لغو خواهند کرد.

تنها موضوعی که می تواند از یک درگیری بسیار گسترده تر میان دو کشور جلوگیری کند رشد اقتصادی دو طرف و وابستگی اقتصادی آنها به هم است و تبادلاتی که ارزش آن اکنون در سال به بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است که البته باز هم تضمینی نیست این موارد هم مانع از حملات و اقدامات ضد چینی ترامپ شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج