جاباما
۴۷۴۴۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

فيلم هاي «کني» براي هفتادمين جشنواره جهاني

هانکه سومین نخل طلا را به دست می ‏آورد؟

هفتادمین دوربرپائی جشنواره «کن» که معتبرترین فستیوال در نوع خود است، امسال با یک هفته تاخیر به خاطر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ۱۷ تا ۲۸ ماه مه برگزار خواهدشد.

روزنامه بانی فیلم: هفتادمین دوربرپائی جشنواره «کن» که معتبرترین فستیوال در نوع خود است، امسال با یک هفته تاخیر به خاطر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ۱۷ تا ۲۸ ماه مه برگزار خواهدشد.

برمبنای شنیده ها قرار است امسال این جشنواره بسیار باشکوه تر از سال های قبل برگزار شود. کمیته انتخاب بخش مسابقه از اواسط ماه نوامبر گذشته شروع به دیدن فیلم ها کرده اند و از اواسط ژانویه، جلسات بازبینی فیلم های رسیده شدت گرفته است.
هانکه سومین نخل طلا را به دست می ‏آورد؟

بخش های موازی جشنواره، هفته بین المللی منتقدین و۱۵ روز کارگردانان هم بیکار ننشسته اند و به جستجوی فیلم های کمتر شناخته شده در گوشه و کنار جهان می پردازند. انبوه این مجموعه فیلمها که بنظر می آید بیش از دوهزاراثر از سراسر جهان باشد، به دفترهای همه بخش های کن تا دهم آوریل سرازیر می شوند. از بین آنها حدودا ۲۰ فیلم برای مسابقه و همین تعدا د در نهایت برای "نوعی نگاه" پذیرفته خواهند شد و البته تعدادی هم خارج مسابقه و سانس های ویژه خواهند داشت. در دو بخش دیگر، ۷ فیلم اول یا دوم به قسمت هفته منتقدین راه می یابند و بین ۱۵ تا ۲۰ اثر هم در بخش ۱۵ روز کارگردانان شانس دیده شدن خواهند داشت.

سومین نخل طلا!

در گفت و گویی که قبلا با آقای تییری فرمو دبیرکل جشنواره داشتیم، مسئله به دست آوردن سومین نخل طلا برای یک فیلمساز را درمیان گذاشته بودم، که آیا بهتر نیست که فیلمسازانی که تا کنون دوبار نخل طلا برده اند، جای ویژه ای برای فیلم های بعدی شان درنظرگرفته شود و مثلا درقسمت (بزرگان) و خارج از مسابقه باشند. وی پاسخ داده بود که: «نه . آنها برای بردن سومین نخل طلا عطش دارند ، و نباید چنین محدودیتی در جشنواره کن برای فیلمسازس قائل شد.»

با این حساب امسال مایکل هانکه فیلمسازاتریشی که دوباربرای «روبان سفید» و «عشق» - نخل طلا به دست آورده، قطعا با تازه ترین اثرش «پایان خوش» در مسابقه خواهد بود، می تواند شانس بالائی برای به دست آوردن سومین نخل طلا را داشته و این آخرعمری، پایان خوشی برای کارنامه سینمائی وی تلقی شود.

اما مدعیان دریافت نخل طلا در سال ۲۰۱۷ بسیارند. والبته همواره از بین فیلمسازان کمتر شناخته شده هم همواره می تواند سورپریزهائی درشب تقسیم جوایز وجود داشته باشد.

فعلا در فرانسه صحبت ها بر سر تعدادی از فیلمهائی است که «کنی» هستند .این فیلمها شانس بسیار بالائی دارند که آثارشان در هفتادمین دورجشنواره پذیرفته شود: ژان لوک گدار( تصویر وگفتار) - ویم وندرس( دوربین کلر) - مایکل هانکه ( پایان خوش = هپی اند) - هانگ سانگسو (در کشوری دیگر)- لورگوس یانتیموس از یونان( قتل مقدس) - اگزاویه دولان - کانادا- کوریدا از ژاپن - سوفیا کوپولا امریکا - کریستفر نولان (با فیلم دانکرک) - عبدالطیف کشیش(مکتوب، مکتوب است) - نوری بیلگه جیلان - ترکیه - لئوکاراکس ( آنت) - آرنو دپلشن ( روح اسماعیل) -آندره تشینه ( سالهای جنون ما) - اگزاویه دوبوا ( نگهبانان) - آنیس واردا (چهره ها، چهره ها) - ماتیو آملریس ( باربارا) میشل هاسانویوس ( فیلمی داستانی درباره جوانی ژان لوک گدار وماجراهای مه ۶۸٫٫٫٫) - فیلیپ گارل (معشوقه یک روزه) -دنیس گام اردون( پادشاهان)- فرانسوا اوزن(معشوقه دوچهره) - باربرشوروتر( با فیلمی مستند) - اگزاویه دولان -از کانادا - محمد صالح هارون ( فصلی در فرانسه- از کشور چاد)- واحتمالا چند فیلم کوتاه وتجربی عباس کیارستمی بنام ۲۴ فریم - از امریکای لاتین، کارلوس ریگاداس - شانس بالائی دارد - از انگلیس استفان فریرز و صدها فیلم دیگردر صف انتظار هستند و هرروز به لیست فیلم ها افزوده می شود.

…و از ایران؟

تا به امروز تعدادی فیلم از ایران در بخش های گوناگون کن ثبت نام کرده اند، و چند تائی هم دیده شده اند. بین فیلمهای دیده شده به نظر می آید باید بیشتر روی فیلمسازان تازه نفس حساب کرد، یوسفی نژاد (خانه) ، یا اولین اثربلند علی عسگری، یا احتمالا اثر تازه آیدا پناهنده (سوراسرافیل) وغیره. البته هنوز فرصت هست و چه بسا آثار دیگری که شانس مورد توجه قرارگرفتن داشته باشند هم از راه برسد .

از سوی دیگر ایرانیان خارج از کشور نیز تعدادی فیلم به جشنواره کن معرفی کرده یا می کنند از جمله آناهیتا قزوینی زاده، که اولین فیلم بلند خودرا به پایان رسانده وقبلا هم جایزه بزرگ «سینه فونداسیون کن» را برده بود می تواند از شانس خوبی برخوردارباشد. و همچنین فیلمی که در کشورچین ساخته شده با نام «در انتظار کیارستمی» که از سوژه ای جذاب برخورداراست و اولین اثر سازنده کارگردانش بشمار می آید - درضمن در خبر است که فیلمسازان ایرانی در سوئد، فرانسه، آلمان، انگلیس - آرژانتین و… نیز آثارشان را به جشنواره کن پیشنهاد خواهند کرد.

راه دراز است، و امید بسیار. آیا ایرانیان در جشنواره کن ۲۰۱۷ حضورخواهند داشت؟ باید تا بیستم ماه آوریل که نتایج فیلم های پذیرفته شده اعلام میشود، صبرکرد

- اولین و آخرین باری که ایران "نخل طلا" برای فیلمی بدست آورد در پنجاهمین دور این جشنواره با «طعم گیلاس» اثر سینماگرنامدار، عباس کیارستمی بود. ایران سالهاست که در بخش های گوناگون کن حضورهای بسیار خوبی داشته و جایزه های بسیاری هم به دست آورده که پرونده آن مفصل است.

امسال پدرو آلمادوار، از اسپانیا رئیس هیات داوران کن است و باید دید نخل طلا را به چه کسی خواهد داد. همه با هم بسوی کن برویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج