جاباما
۴۷۴۵۹۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

برای دیدن این تئاترها عجله کنید

در هفته پیش رو سالن‌های نمایشی شهر تهران پس از جشنواره تئاتر فجر با حضور چهره‌های بین‌المللی تئاتر دنیا و جمعی از حرفه‌های تئاتر و سینما جانی دوباره می‌گیرند.

هنرآنلاین : در هفته پیش رو سالن‌های نمایشی شهر تهران پس از جشنواره تئاتر فجر با حضور چهره‌های بین‌المللی تئاتر دنیا و جمعی از حرفه‌های تئاتر و سینما جانی دوباره می‌گیرند.

پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر و به خاطر نزدیکی به روزهای پایانی سال، معمولا در سال‌های گذشته صحنه‌های تئاتر با نمایش‌های معدودی روبرو بودند. اما وجود تماشاخانه‌های خصوصی در چند سال گذشته وضعیت متفاوتی را رقم زده و این روزها شاهد هستیم که آثاری قرار است پس از جشنواره فجر و در روزهای پایانی سال به صحنه روند که از کارگردانان و بازیگران حرفه‌های تئاتر و سینما بهره می‌برند.

تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی پایتخت که امروز رقابت جدی در کسب مخاطب دارند، توجه به انگیزش مخاطبان را با استفاده از کارگردانان شناخته شده و بازیگران حرفه‌ای تئاتر و سینما در دستور کار خود قرار داده‌اند و تلاش دارند که با به صحنه آوردند نمایش‌هایی که توسط گروه‌های حرفه‌ای تئاتر تولید شده‌اند، مخاطبان هنر نمایش را راضی کنند. از همین روز شاهد هستیم که در این روزها که منتهی به روزهای پایانی سال هستند نیز همچنان صحنه‌های تئاتر گرم‌تر از پیش به کار خود ادامه می‌دهند تا سنت غلط گذشته تئاتر که روزهای پساجشنواره فجر را روزهای مرده تئاتر تلقی می‌کردند را از بین ببرند.

در ادامه نگاهی می‌کنیم به نمایش‌هایی که از این روزها قرار است که کار خود را در سالن‌های مختلف نمایشی شهر تهران آغاز کنند.

یوجینو باربا و "درخت"

بدون شک مهمترین اتفاق این روزهای حوزه نمایش در ایران، حضور یوجینو باربا در تهران است. او که یکی از غول‌های بزرگ هنر نمایش در دنیا محسوب می‌شود. این روزها نمایش "درخت" را به تهران آورده و در تالار حافظ به صحنه خواهد برد. باربا که پس از پیتر بروک که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد، بزرگترین کارگردان تئاتری است که پس از چهار دهه به کشورمان سفر کرده است.
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

باربا که با گروه چند ملیتی خود به ایران آمده علاوه بر اجرای نمایش "درخت" کارگاه‌های آموزشی نیز در ایران خواهد داشت که کارگاه‌های او نیز با استقبال قابل توجهی از سوی هنرمندان تئاتر روبرو شده است.

نمایش "درخت" از امروز ۱۶ بهمن‌ماه به مدت ۵ روز از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار حافظ اجرا خواهد شد. این نمایش روایت‌گر داستانی از رشد، شکوفایی و مرگ است. راهبان درختی را در پاسخ به ناپدید شدن پرندگان کاشته‌اند و افرادی همچون یک سرباز کوچک، جنگ سالاران، یک مادر خشمگین و دختر یک شاعر که خواب پرواز با پدرش را می‌بیند در اطراف این درخت زندگی می‌کنند.

در این نمایش، لوییس آلونزو، پرواتی باول، وایان باوا، کای بردهالت، روبرتا کریری، النا فلوریز، دونالد کیت، کارولینا پیزارو، فوستو پرو، ایبن ناجل راسموسن، جولیا وارلی به عنوان بازیگر حضور دارند.

تئاترشهر؛ از "ترن" و ستاره‌هایش تا ایبسن و علی و پویان

اما مجموعه تئاتر شهر، قطب نمایشی کشور نیز از فردا یک‌شنبه میزبان نمایش‌های جدیدی خواهد شد که پس از جشنواره در این مجموعه اجرا خواهند شد.

یکی از آثاری که این روزها نظر مشتاقان تئاتر را به خود جلب کرده و بسیاری را در انتظار دیدن آن قرار داده، نمایش "ترن" است. نمایشی که حمیدرضا آذرنگ آن را کارگردانی کرده و به واسطه کارنامه موفق او، بسیاری منتظرند تا تجربه جدیدش را ببینند. البته این نمایش انگیزه‌های دیگری را برای مخاطبان دارد که به مجموعه حرفه‌ای بازیگران آن باز می‌گردد.
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

امیر جعفری، فریده سپاه منصور، مهراوه شریفی‌نیا، فرید سجادی‌حسینی، نادر برهانی‌مرند،‌ نسیم ادبی، خسرو احمدی، وحید آقاپور، سیدعلی صالحی، علی عامل هاشمی و سیاوش جامع، بازیگران نمایش "ترن" هستند که از ۱۷ بهمن‌ماه از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

نمایش "دشمن مردم" به نویسندگی هنریک ایبسن و کارگردانی علی پویان نیز که اجراهای خود را از آخرین روز سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر آغاز کرد از روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در تالار چهارسو اجرای عمومی خود را آغاز می‌کند. ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، نادیا فرجی، عباس شادروان، علی عبادت طلب، بابک قادری، کوروش زارعی، نورالدین جوادیان و آذر سماواتی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

البته دیگر تالارهای مجموعه تئاتر شهر از هفته آینده فعالیت خود را با نمایش "هام" به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده در تالار سایه، "مانوس" به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده و "شِلتِر" به کارگردانی امین میری در تالار قشقایی آغاز می‌کنند.

حسین پاکدل و حضرت اشرف‌اش
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

تماشاخانه ایرانشهر نیز این روزها میزبان اثر جدید حسین پاکدل شده؛ "کابوس حضرت اشرف" به نویسندگی و کارگردانی پاکدل و با بازی کورش تهامی، عاطفه رضوی، حمیدرضا نعیمی، مهدی پاکدل، مرتضى آقاحسینى، امیرکاوه آهنین‌جان، مجتبی بابائی‌فرد، سوده شرحی، آرش فلاحت‌پیشه، صالح لواسانی، مهرداد مسیحا، نیکی مظفری، محمدصادق ملک در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر از ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می‌رود.

"نسبیت خاص" پس از تور اروپایی در خانه هنرمندان
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

سمانه زندی‌نژاد که پیش از جشنواره تئاتر فجر نمایش موفق "کلاغ" را در تئاترشهر روی صحنه داشت، حالا پس از جشنواره نمایش "نسبیت خاص" را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه آورده است. این اثر که یک مونولوگ نمایشی است با بازی بهار کاتوزی پس از حضور در چند فستیوال در آلمان و فرانسه از ساعت ۱۷:۱۵ در خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

حرفه‌ای بازی رضا کیانیان

اما اگر به سراغ تماشاخانه‌های خصوصی برویم نیز با نمایش‌هایی روبرو خواهیم شد که می‌توانند انگیزه زیادی برای دیدن آنها را برای علاقمندان ایجاد کنند. یکی از این نمایش‌ها "حرفه‌ای" است که این بار نام رضا کیانیان را علاوه بر بازی به عنوان کارگردان به دنبال خود دارد.
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

این نمایش که نوشته "دوشان کواچویچ" است با بازی رضا کیانیان، هدایت هاشمی، بهاره رهنما، سعید ملک، آرش علی‌نژاد، رعنا خطامی، ساغر تاجیک، حسین شریعتمداری و بهزاد حاجی حسنی از فردا ۱۷ بهمن‌ماه، ساعت ۱۷ در تماشاخانه پالیز به صحنه می‌رود.

"سه گانه اورنگ" و گلاب آدینه
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

تماشاخانه پایتخت موسسه کنش معاصر از روز گذشته ۱۵ بهمنماه میزبان نمایش "سه گانه اورنگ" به کارگردانی محمد حاتمی شده است. این اثر که پیش از این با بازی پیام دهکردی و مریم سعادت اجرا شده بود، در باز تولید جدید خود با بازی گلاب آدینه، الهام پاوه‌نژاد، عماد سالکی و محمد حاتمی به صحنه رفته است. این نمایش هر روز دو اجرا در تماشاخانه پایتخت در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ دارد.

نگار عابدی در جمع "مافیا"
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

تئاتر باران نیز که یکی از تماشاخانه‌های خوشنام خصوصی پایتخت است، این روزها پس از جشنواره تئاتر فجر میزبان نمایش جدید افروز فروزند با عنوان "مافیا" شده است. فروزند به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش "مافیا" را با بازی نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان از ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می‌برد.

سالن‌های شهر در تسخیر جوانان

جدا از این نمایش‌هایی که نام کارگردانان و بازیگران باسابقه‌ای را به دنبال خود دارند. دیگر سالن‌های پایتخت در تسخیر گروه‌های جوانی است که تجربیات آنها می‌توانند مخاطبان را راضی کنند. در میان این آثار هستند نمایش‌هایی که کارگردانان شناخته شده تئاتر با گروهی جوان دست به تجربه جدیدی در حوزه نمایش زده‌اند. نمایش "پنجره شکسته" به کارگردانی سعید داخ از جمله این آثار است که اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر آغاز کرده است.
برای دیدن این تئاترها عجله کنید

از دیگر نمایش‌هایی که به تازگی در تالارهای نمایشی به صحنه رفته‌اند می‌توان به نمایش "گالیله" به کارگردانی زهرا رفیعی در تالار مولوی، "سونات اشباح" به کارگردانی خشایار خلیل خانی، "بازگشت به خانه" به کارگردانی رامین معصومیان، "خبرگو" به کارگردانی علیرضا میرزایی نژاد هر سه در تماشاخانه ارغنون، "برای کلاه آهنی‌ها" به کارگردانی پژمان عبدی" در تئاتر باران، "کله پوک‌ها" به کارگردانی محسن ستوده در سالن پرویز پرستویی، "چرا نازی پرواز کرد؟!" به کارگردانی ندا قربانیان در تماشاخانه سه نقطه، "مدار بسته" به کارگردانی پگاه طبسی‌نژاد در تئاتر مستقل تهران، "ماما یرما" به کارگردانی فرزین نوبرانی و "کمدی الهی جلد چهارم" به کارگردانی محمدجواد طاهری در سالن انتظامی خانه هنرمندان، "یک روایت از رها دختر خانم عضدی به کارگردانی سپیده عیدی در تماشاخانه فانوس، "دستت را به من بده" به کارگردانی آریان رضایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" بهنام زینعلی در تماشاخانه مشایخی، "کلاه گیس" به کارگردانی نگار انسان در تماشاخانه پندار، "دستگاه" به کارگردانی آرمین جوان در تماشاخانه پایتخت کنش معاصر و "واپسین رویا" به کارگردانی سهیل ظهرابی در تماشاخانه موج نو اشاره کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج