۴۷۶۴۰
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

عباسی:

قیمت ارز و سکه به مذاکرات ربطی ندارد

برخی سودجویان به دنبال این هستند که از این فضا منافع خودشان را در داخل به دست آورند اما تحریم‌ها و قیمت ارز و سکه ربطی به مذاکرات هسته‌یی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تولید غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در کشور متوقف نمی‌کنیم، گفت: تا زمانی که به این سوخت نیاز داشته باشیم به تولید آن می‌پردازیم.

فریدون عباسی در حاشیه هفتمین مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌یی که در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی ۲ به ایسنا، گفت: در این باره باید از آقای جلیلی سوال کنید. اگر ارزیابی دقیقی بخواهید ایشان می‌توانند پاسخ دهند.

وی با اشاره به مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵، تصریح کرد: قطعا گفت‌وگو بهتر از روش‌های دیگر است. البته ما حرف‌مان را به دنیا گفته‌ایم، ما حق‌مان را بر اساس ان‌.پی‌.تی می‌خواهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران،‌ خاطرنشان کرد: باید تاکید کنم که موضوع مذاکرات هسته‌یی تاثیری بر بازار و اقتصاد ایران ندارد. برخی سودجویان به دنبال این هستند که از این فضا منافع خودشان را در داخل به دست آورند اما تحریم‌ها و قیمت ارز و سکه ربطی به مذاکرات هسته‌یی ندارد. فرض کنید امروز موضوع هسته‌یی حل و فصل شود اما دشمنی آنها با ما ادامه خواهد داشت.

عباسی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در سخنانش در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌یی خواستار ساخت هر چه سریعتر پنج راکتور تحقیقاتی در کشور شدند، سازمان چه برنامه‌ای برای این منظور دارد؟ گفت: ساخت راکتور شرایط ویژه‌ای نیاز دارد. در حال حاضر یک راکتور استخری با قدرت پنج مگا وات در تهران در اختیار داریم و متخصصان ما تجربه لازم برای کار با این راکتور را دارند. از یک سال و نیم گذشته تصمیم گرفتیم تولید رادیودارو را در کشور افزایش دهیم و به این منظور باید چند راکتور تحقیقاتی در اختیار داشته باشیم. در حال حاضر طراحی یک راکتور ۱۰ مگاواتی را آغاز کردیم و مراحل مکان‌یابی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: اگر در سال جدید تامین اعتبار لازم توسط مجلس شورای اسلامی صورت گیرد حتما می‌توانیم برای ساخت این راکتور اقدام کنیم و اگر امسال ساخت آن شروع شود سه الی چهار سال آینده راکتور به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر که سازمان انرژی اتمی برای راه‌اندازی هر چه سریعتر سیکلوترون و پت‌اسکن بیمارستان شریعتی چه کمکی می‌تواند انجام دهد، گفت: ممکن است راه‌اندازی نشدن این دستگاه تحت تاثیر تحریم‌ها یا کسری بودجه باشد در عین حال وزارت بهداشت و بیمارستان مورد نظر باید نسبت به رفع مشکلات بر سر این راه اقدام کنند. ما می‌توانیم خدمات مشاوره‌ای و نیز فراهم‌سازی زمینه و ساخت شتاب‌دهنده‌ها در کشور را داشته باشیم.

عباسی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی فعلا در ساخت شتاب‌دهنده‌ها سیکلوترون کوچک که در دانشگاه امیرکبیر در حال انجام است به عنوان متقاضی و همکار فعال هست و ساخت شتاب‌دهنده الکترون برای مصارف پزشکی را در سازمان شروع کردیم و در آینده نزدیک امیدواریم آن را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به ساخت شتاب‌دهنده رودوترون، گفت: سازندگان و مجریان ساخت این شتاب‌دهنده از جمله کسانی هستند که از سوی کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اما این شتاب‌دهنده با وجود تحریم‌ها در کشور ساخته شده است و در آینده نزدیک مولدهای نوترونی که مخصوص بکارگیری در حفاری نفت هستند به همت متخصصان داخلی کشور تولید می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر درباره نیروگاه بوشهر تصریح کرد: اشکالات کوچکی در رابطه با بخش‌های مربوط به تولید برق مثل ژنراتور داشتیم که الحمدالله این اشکالات برطرف شده است و مطابق برنامه‌ریزی راکتور در آینده نزدیک احتمالا اوایل اردیبهشت به مدار مجددا متصل می‌شود. در حال حاضر آزمایش‌ها و عیب‌های نیروگاه مشخص و برطرف شده و به زودی بهره‌بردار ایرانی آن را از پیمانکار روسی به طور مقدماتی تحویل می‌گیرد تا دوره گارانتی‌اش را طی کند.

عباسی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه در پیشنهادات ۱+۵ به ایران در آلماتی ۱، آنها پیشنهاد دادند که مازاد تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد ایران به اورانیوم زیر پنج درصد تبدیل شود، آیا ایران چنین توانایی فنی در اختیار دارد و این روش منطقی است؟ گفت: ما به اندازه نیازمان اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید می‌کنیم. در هر پروژه‌ای ذخیره مواد اولیه امری ضروری است. ما توانایی تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به ۳/۵ را داریم اما این کار منطقی نیست که اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را رقیق کنیم و به اورانیوم زیر پنج درصد تبدیل کنیم. ما به اندازه نیازمان تولید می‌کنیم، نه مواد هسته‌یی‌مان را از کشور خارج می‌کنیم و نه آن را رقیق می‌کنیم. بهتر است کشورهای دیگر پیشنهادهای منطقی ارائه دهند.

وی اضافه کرد: غنی‌سازی ما به طور کامل تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد و آنها هم (کشورهای غربی) نباید از این مساله بترسند.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف نمی‌کند، تاکید کرد: ما اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را برای ادامه فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران تولید کردیم و تا موقعی که به این سوخت نیاز داشته باشیم به تولید آن می‌پردازیم و از سویی با توجه به برنامه ساخت پنج راکتور تحقیقاتی در کشور، به تولید این سوخت همچنان نیاز داریم.

عباسی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم با منطق و گفت‌وگو با دنیا صحبت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      حالا ربط داره یا نداره یا به خاطرتحریم هاست یا دست سودجویان چه فرقی داره لطفا کنترلها روزیادترکنید که اینطور نشه لطفا راههای بهتری برای پایین آوردن قیمتها پیدا کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج