جاباما
۴۷۶۶۲۹
۲ نظر
۵۸۵۵
۲ نظر
۵۸۵۵
پ

به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

اشتباه نکنید، منظورمان از کلینیک زیبایی خودرو چیزی شبیه «تیونینگ» کردن ماشین ها نیست. همچنین این کار ارتباطی هم به صافکاری، نقاشی و ... ندارد بلکه اینجا حرف از متخصصانی است که فقط در زمینه زیباسازی خودرو کار می کنند و با استفاده از مواد خاص یک اتومبیل پیر با قیافه ای درمانده را به یک خودروی جوان و بدون چین و چروک تبدیل می کنند و تحویل صاحبش می دهند.

مجله همشهری سرنخ - خاطره علی نسب: اشتباه نکنید، منظورمان از کلینیک زیبایی خودرو چیزی شبیه «تیونینگ» کردن ماشین ها نیست. همچنین این کار ارتباطی هم به صافکاری، نقاشی و ... ندارد بلکه اینجا حرف از متخصصانی است که فقط در زمینه زیباسازی خودرو کار می کنند و با استفاده از مواد خاص یک اتومبیل پیر با قیافه ای درمانده را به یک خودروی جوان و بدون چین و چروک تبدیل می کنند و تحویل صاحبش می دهند. شغل آنها دقیقا شبیه جراحان و متخصصان یک کلینیک زیبایی است با این تفاوت که بیماران شان تعدادی خودرو هستند. برای این که از پشت صحنه فعالیت کلینیک های زیبایی خودرو سر در بیاوریم در این شماره سراغ یکی از این مراکز رفتیم.

عمل جراحی زیبایی برای بی نقص شدن چهره همیشه و در همه جای دنیا طرفداران خودش را داشته و دارد. کم کم مردم دنیا دیگر دارند به دیدن چهره هایی که بینی های عمل کرده دارند یا صورت هایی که بوتاکس و ژل تزریق کرده اند عادت می کنند اما جالب است بدانید این روزها وسواس برای داشتن چهره ای زیبا از انسان ها به خودروها نیز کشیده شده است.
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

صاحبان خودرو حالا دیگر ماشین های شان را به کلینیک زیبایی می برند تا چین و چروک های خودروهای شان بوتاکس شود. متخصصان به آنها ژل تزریق کنند و ماسک های مختلف روی چهره شان می گذارند تا دوباره جوان و با طراوت به نظر برسند.

«هادی مهدی پور» یکی از جراحان جوان در این عرصه است و ماشین های متعددی تاکنون زیر تیغ جراحی او رفته و جوان تر شده اند. او که یکی از مراکز زیبایی خودرو را در تهران اداره می کند به چندین ماشین قدیمی اما جوان شده اشاره می کند و می گوید که علم این جراحی های پیشرفته تازه چند ماهی است وارد ایران شده و هنوز این شغل جالب در کشورمان نوپاست.

به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

هادی مهدی پور از شغل جالبش می گوید: «در رشته مخابرات و تربیت بدنی تحصیل کردم اما علاقه ام به ماشین باعث شد که سال ها پیش به جای کار در رشته تحصیلی ام، شغل دلخواهم را انتخاب کنم و در حیطه بازسازی بنزهای کلاسیک و قدیمی فعالیت داشته باشم.»

بیشتر کسانی که در ایران خودروهای بنز قدیمی و کلاسیک داشتند، او را می شناسند: «شغلی که انتخاب کرده بودم مرا ترغیب می کرد تا دائما در اینترنت و فضای مجازی به دنبال مطالبی درباره بازسازی ماشین های قدیمی بگردم. علاقه به تحقیق در این زمینه نیز باعث شد زمان زیادی را صرف مطالعه در این باره بکنم.»

او یک روز در اینترنت با سایتی آشنا شد که پر بود از مطالبی که درباره سبکی جدید از بازسازی ماشین. مطالب را چندین بار خواند، اطلاعاتی که در این سایت داده شده بود خیلی به روز و جدید بود و این در حالی بود که در ایران هیچ کس از این روش برای بازسازی ماشین های قدیمی استفاده نمی کرد: «مواد و شیوه هایی در این مقاله ها معرفی شده بود که در کشورمان عرضه نمی شد و باید حتما از کشورهای دیگر وارد می شد.»

هادی پور سال ها در این باره تحقیق کرد و با افراد و شرکت های معتبر از طریق اینترنت ارتباط گرفت: «بعد از چندین سال تحقیق تصمیم گرفتم جزو اولین کسانی باشم که اتومبیل های قدیمی را در کشور جراحی می کند.»
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

من؛ یک جراح

او چندین بار به کشورهای مختلف سفر کرد و با کارشناسان متعددی در این باره صحبت کرد و مواد و وسایل لازم را از کشورهای دیگر به ایران وارد کرد تا بتواند این کار را در کشورمان شروع کند: «از بهمن ماه ۹۴ مشغول تحقیق درباره علم جدید جوان سازی ماشین ها شدم. مواد و تجهیزات لازم را با مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان از خارج از کشور خریداری کردم. اردیبهشت ۹۵ برای اولین بار یک ماشین را با استفاده از همان متریال جوان کردم. لحظه ای که با تعجب مشتری ام روبرو شدم تازه متوجه شدم چقدر این کار با صافکاری و بازسازی ماشین ها متفاوت است.»

آقای جراح می گوید کار بازسازی ماشین ها کاملا با جوان سازی ماشین تفاوت دارد: «من هر دو کار را انجام داده ام؛ به همین خاطر می توانم با اطمینان بگویم این دو کار به هیچ وجه شبیه هم نیستند ولی هدف هر دو سبک این است که رنگ و رخ جدیدی به ماشین ها بدهد.»

او از فوت و فن های جوان سازی ماشین ها مین گوید: «یک متخصص جوان ساز دقیقا کار یک متخصص زیبایی را انجام می دهد. در وهله اول داخل و خارج ماشین را با شوینده های بسیار حرفه ای، شستشو می دهد. رد قدم بعدی مشکلات و عیوب چهره ماشین را شناسایی می کند، هم داخل ماشین را بررسی می کند و هم بدنه.
لاستیک و رینگ را. بعد از خط کشیدن دور چین و چروک ها و فرورفتگی ها، شروع می کند به پولیش کردن: «پولیش کردن در معنی عامیانه یعنی استفاده از موادی برای از بین بردن خط و خش ماشین. به احتمال زیاد شما هم تا امروز ماشین خود را توسط افرادی که در حیطه صافکاری کار می کنند پولیش کرده و با این موضوع آشنا هستید اما موادی که برای جوان سازی ماشین در همه نقاط بدنه ماشین به کار برده می شود موادی بسیار خاص است که این مواد از رنگ اصلی ماشین نیز مراقبت می کند.»
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

به وقت جوان سازی

به گفته مهدی پور ماشین قدیمی زمانی که به مرکز زیبایی می آید یک تا چهار بار با جدیدترین مواد نانو پولیش می شود: «دفعات پولیش کردن ماشین ها به خط و خش و مشکلات رنگ ماشین بستگی دارد اما اصولا بعد از چهار بار پولیش کردن، مشکلات رنگ و خط و خش ماشین ها برطرف می شود.»

بعد از پولیش کردن، ماشین مجددا شسته می شود و دوباره چهار مرتبه با استفاده از مواد خاص دیگری نانو می شود: «نانو کردن بدنه باعث می شود بدنه ماشین از هرگونه خاک و گل و ... تمیز بماند. اگر شما یک لیوان آب روی بدنه ماشین بپاشید به هیچ وجه نه ماشین خیس می شود و نه آب روی ماشین می ماند. ماشین کاملا نانو شده در مقابل باران، برف، گرد و خاک و ... مقاوم است و می توانید با این ماشین در باران و تگرگ رانندگی کنید و در حالی که ماشین خشک مانده است به پارکینگ خانه برسید.»

بعد از برطرف کردن مشکلات رنگ و نانو کردن، نوبت رسیدگی به داخل ماشین می رسد. اگر ماشین مدل بالا باشد کمی کار متخصصان کمتر می شود اما اگر ماشین مدل پایین باشد متخصصان چند ساعتی را صرف شستشوی داخل ماشین می کنند: «مشتریان ما فقط صاحبان ماشین های قدیمی نیستند بلکه افرادی هم در بین آنها هستند که دوست دارند پوشش اتومبیل های صفرشان را نانو کنند. بعد از نانو کردن باید داخل ماشین نیز شبیه روز اولش شود. وقتی صندلی ها و داخل ماشین شبیه روز اول تمیز شد، مواد آب گریز به آنها زده می شود. حالا دیگر حتی اگر بچه ها هم در خوردن بستنی شان بی دقتی کنند، هیچ لکه ای روی صندلی ها باقی نخواهد ماند.»
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

مرحله بعد، رسیدگی به رینگ و لاستیک است: «رینگ های قدیمی اگر قابلیت داشته باشند با استفاده از فرمول های خاص و مواد، جوان سازی می شود و اگر قابلیت جوان سازی نداشته باشند عوض می شوند. رسیدگی به چراغ ها هم یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در جوان سازی اتومبیل ها به آن دقت کرد. در بیشتر اوقات چراغ ها تعویض نمی شود بلکه شفاف تر و شبیه روز اولش می شود و بعد با مواد نانو پوشش داده می شود.»

اگر فکر کردید شیشه های ماشین از دید متخصصان دور می ماند اشتباه می کنید. آنها ساعت ها وقت می گذارند تا شیشه های یک ماشین قدیمی را شفاف کنند: «بعد از این که شیشه ها را شفاف کردیم آنها را هم نانو می کنیم تا گرد و خاک گریز و آب گریز شوند.»

اگر ماشینی بخواهد از همه خدمات زیبایی استفاده کند بیش از سه روز باید در یکی از مراکز زیبایی خودرو پارک شود. هزینه جوان تر کردن اتومبیل ها از یک میلیون تومان شروع می شود و گاهی به چهار میلیون تومان هم می رسد: «البته باید بگویم هزینه ها بنا به ماشین تعیین می شود. هزینه جوان سازی یک اتومبیل مینی ماینر که کوچک است با یک ماشین بلیزر شاسی بلند تفاوت دارد. اصولا هزینه جوان سازی ماشین های شاسی بلند حول و حوش چهار میلیون تومان می شود و ماشین های سدان قیمت پایین تری دارند.»

پنج سال ماندگاری

مهدی پور مدت ماندگاری این جوان سازی را نهایتا پنج سال اعلام می کند و می گوید همان طور که بعضی انسان ها برای ترمیم ژل ها و بوتاکس های خود هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه می کنند، ماشین ها نیز باید هر چند وقت یک بار نزد متخصص خود بیایند: «صاحبان خودروها باید هر چند وقت یک بار برای ترمیم لایه های براق به متخصصان مراجعه کنند. این ترمیم فقط برای براق شدن ماشین است. لایه اصلی جوان سازی حدود پنج سال ماندگاری دارد و تنها به ترمیم نیاز دارد.»

خودروهایی که عمل جراحی کرده اند درست مانند انسان ها باید مراقبت های پس از عمل را نیز انجام دهند: «بعد از جوان سازی نباید ماشین زیاد مقابل آفتاب باشد و برای شستشوی آنها نیز باید از مواد شوینده مخصوص استفاده شود.»
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!

بنزی که ۲۰۱۶ شد

یکی از خاطرات جالب سوژه گزارشم، خاطره ای درباره یک بنز مدل ۱۹۸۷ سورمه ای رنگ است: «صاحبش این بنز را در حالی که چهره زیاد خوبی نداشت، به محل کار ما آورد. دو روز روی این ماشین کار کردم و زمانی که صاحب خودرو برای تحویل گرفتن ماشین اش آمد و آن را دید، چندین دقیقه سر جایش میخکوب شده بود. باورش نمی شد که این ماشین همان ماشین قدیمی و پیرش باشد. می گفت که انگار یک بنز ۲۰۱۶ تحویل گرفته است. وقتی لبخند رضایت را روی لبش دیدم، خوشحال شدم.»

دیدم که جانم می رود

اما یک خودروی سوبارو مدل ۲۰۰۶ خاطره تلخی در ذهن او باقی گذاشته است: «سورمه ای رنگ بود. ماشین سه سال در آفتاب خوابیده بود و وضعیت خوبی نداشت. دو روز زمان صرف کردم و شبیه روز اولش که شد با صاحب خودرو تماس گرفتم. از شوق فقط می خندید و با خوشحالی سوار ماشین شد و رفت اما دو هفته بعد با من تماس گرفت و گفت که با گاردریل برخورد کرده است.
به کلینیک زیبایی خودرو خوش آمدید!
به او گفتم که من صافکار نیستم و ماشین را نزد یک صافکار ببرد و بعد از تعمیر شدن دوباره به من مراجعه کند. ماشین یک ماه تمام در مغازه صافکاری خوابید و در حال تعمیر بود. نمی دانید وقتی این ماشین را بعد از تصادف دیدم چه حالی پیدا کردم. زیر لب گفتم «من خود به چشم خویشتن؛ دیدم که جانم می رود.» همه زحمت هایم به باد رفته بود. مدتی همه کارهایم را کنار گذاشتم و روی این ماشین کار کردم و بالاخره مانند روز اولش تحویل صاحبش دادم.»

او می گوید این کار را با عشق و علاقه خاصی انجام می دهد و همین علاقه باعث شده است تا ماشینی را بهتر از روز اولش نکند، آن را تحویل صاحبش ندهد: «گاهی اوقات شده است که از صاحب ماشین خواستم برود و چند روز دیگر بیاید تا بتوانم بهتر روی ماشین کار کنم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرحسین صفری

      این متن بابقیه متن ها فرق میکردچون عجیب بود

    • مهرداد محمودی

      خب این کلینیک زیبایی کجاس...چطوری آقای مهدی پورو ببینیم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج