۴۷۶۹۱۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

برنامه‌ دولت برای ثبات قیمت کالاها در آستانه عید

۴۰ روز دیگر سال ۹۵ به پایان می‌رسد. در این روزها که مردم به فکر نو کردن سال هستند مسئولان باید برای بازار فکری کنند تا در عرضه و قیمت کالاها مشکلی پیش نیاید. هر ساله مسئولان می‌گویند رصد بازار متوقف نمی‌شود و اجازه گرانفروشی را به هیچ مجموعه‌ای نمی‌دهیم.

روزنامه ایران: ۴۰ روز دیگر سال ۹۵ به پایان می‌رسد. در این روزها که مردم به فکر نو کردن سال هستند مسئولان باید برای بازار فکری کنند تا در عرضه و قیمت کالاها مشکلی پیش نیاید. هر ساله مسئولان می‌گویند رصد بازار متوقف نمی‌شود و اجازه گرانفروشی را به هیچ مجموعه‌ای نمی‌دهیم اما همواره که به فصل خرید نزدیک می‌شویم برخی صنف‌ها چنددرصدی قیمت‌ها را بالا می‌برند و می‌گویند اصل فروش ما روزهای پایانی سال است و از آنجا که بازار در سایر روزها رکود عمیقی را سپری می‌کند.
رشد قیمت آن هم به صورت مقطعی تأثیری بر بودجه خانوارها نمی‌گذارد، اما دولتی‌ها مخالفان صددرصد این جمله هستند و معتقدند هر گونه افزایش قیمت به منزله تخلف است.روز گذشته نیز خبرهای کنترل بازار از گوشه و کنار شنیده شد.مصطفی‌پورمحمدی وزیر دادگستری گفت: ما برای کنترل قیمت‌ها در شب عید به سازمان تعزیرات آماده‌باش داده‌ایم تا قیمت‌ها را کنترل کنند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم این گونه در مورد وضعیت بازار صحبت کرد: «طبق سال‌های گذشته، ستاد تنظیم بازار مصوباتی در مورد بازار شب عید داشته است. همکاران من هم اقدامات لازم را انجام داده‌اند و پیش‌بینی ما این است که مشکل خاصی در بازار نخواهیم داشت.»غلامرضا کاوه سخنگوی سازمان حمایت هم گفت: امسال مردم آرام‌ترین روزهای پایانی سال را پشت سر خواهند گذاشت به نحوی که نوسان قیمت نسبت به سال‌های گذشته بسیار محدودتر خواهد شد و نظارت‌ها در روزهای پایانی سال شبانه روزی می‌شود.وی افزود:بازرسان به صورت متناوب بر بازار نظارت خواهند کرد و تمام سعی ما بر این است که بازار با تنشی روبه‌رو نشود.خوشبختانه امسال در کنترل قیمت خیلی از کالاها موفق عمل کردیم و خیلی از مجموعه‌ها که خواهان افزایش قیمت بودند به آنها اجازه گران‌کردن ندادیم.
امسال رشد قیمت نداریم
با این گفته‌ها و اطمینان‌ها به نظر می‌رسد که امسال شاهد رشد قیمت‌ها نخواهیم بود.هر چند که در دوره‌های قبل چنین گفته‌هایی را شنیده بودیم اما امسال قبل از ورود به ماه اسفند تمام بخش‌ها برای حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار بسیج شدند.
سال گذشته زمانی که به روزهای پایانی سال نزدیک شدیم قیمت آجیل، میوه و گوشت قرمز گران و در مقطعی برخی از میوه‌ها در بازار با کمبود روبه‌رو شد لذا برخی از اتحادیه‌ها هم نگران این موضوع هستند که برخی از واحدهای صنفی به‌عنوان گرانفروش جریمه شوند لذا برخی از مدیران اتحادیه‌ها می‌گویند ۲ الی۳ درصد مجوز افزایش قیمت بگیرند تا فروشندگان خودسرانه قیمت‌ها را بالا نبرند اما تاکنون هر درخواستی که روی میز سازمان حمایت رفته به قول معروف وتو شده است و تمام تولیدکنندگان، واحدهای صنفی و کارگاهی موظف شدند قیمت‌ها را در سطح فعلی حفظ کنند.
حال در سال‌جاری هم برخی از مشکلات ظهور کرده است.این روزها با افزایش قیمت گوشت قرمز و سفید نخستین نگرانی مردم به این سمت است که کالاهای پروتئینی زودتر از سال، قیمت هایشان نونوار شود.علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید:بعید است که قیمت‌ها در ماه آینده نوسان بیشتری را تجربه کند.خوشبختانه بازار شرایط خوبی پیدا کرده است و دیگر رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود.در مورد مرغ هم گفته شده که روزهای نوسان آن رو به پایان است و از هفته آینده ثبات قیمت شامل حال این کالای استراتژیک می‌شود.
مردم چه می‌گویند
در میان تمام این گفته‌ها مردم زمانی چنین جملاتی را باور خواهند کرد که شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار باشند و بتوانند اسفند ۹۵ را با آرامش سپری کنند.محمد مژدهی یکی از شهروندان تهرانی درباره وضعیت بازار می‌گوید:درست است که بازار طی سال‌های اخیر کمترین نوسان را تجربه کرده است و نسبت به سال‌های گذشته راحت‌تر خرید می‌کنیم ولی در مقاطعی به یکباره گرانی وارد بازار شد.نمونه بارز آن هم افزایش قمیت گوشت است.امسال در چند مرحله قیمت این کالای استراتژیک گران شد.قیمت روغن هم امسال برخلاف آنچه که گفته شده بود به سمت گرانی رفت لذا مردم از دولت انتظار دارند که برای ثبات قیمت‌ها برنامه طولانی مدت داشته باشد.
مریم ساجدی دیگر شهروندی که در حال خرید کالاهای اساسی بود گریزی به قیمت برنج زد و گفت:امسال برای نخستین بار قیمت برنج به کیلویی ۱۳هزار تومان رسید.حتی قیمت برنج‌های خارجی هم گران شد.حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خیلی از مغازه‌ها در حال گران کردن کالاهای خود هستند.برنجی که می‌گویند نباید ۱۳ هزار تومان باشد روز گذشته در مغازه به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.بر این اساس امیدواریم که دولت بتواند در کنترل قیمت‌ها موفق عمل کند.

در این میان نمایشگاه بهاره هم که سال گذشته اتاق اصناف با برپایی آن مخالفت کرد قرار است امسال در روزهای پایانی اسفند در ۵ نقطه پایتخت دایر شود.لذا خیلی از مردم که سال گذشته منتقد اتاق اصناف بودند و می‌گفتند باید نمایشگاه بهاره برپا شود امسال می‌توانند بخشی از خرید خود را به این سمت سوق دهند؛ نمایشگاهی که محصولات آنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از سطح بازار است.بدین جهت پیش‌بینی می‌شود با شروع فروش فوق‌العاده، نمایشگاه بهاره و نظارت گسترده بر بازار قیمت‌ها نوسان نداشته باشد و مردم خرید راحتی داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      داخل همه کشورهای دنیا ایام عیدشون تمام اجناس ارزون میشه که همه بتونن خرید کنن الا تو کشور ما که رابطه ی معکوس داره .لطفا یکی علتشو بگه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج