۴۷۸۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

چرا بچــه شما هم چـاق مي‌شود و هم بيمــار؟

پدر‌ها را مسئول غذا‌دادن به بچه‌ها نكنيد!

هميشه براي هر اتفاقي كه براي بچه‌ها مي‌افتاد، به‌خصوص وقتي مسئله مربوط به خورد و خوراك آن‌ها باشد، اين مادران بودند كه مورد سرزنش قرار مي‌گرفتند؛ غافل از اين‌كه بچه‌ها در انتخاب غذا از پدر خود الگو برداري مي‌كنند.

پدر‌ها را مسئول غذا‌دادن به بچه‌ها نكنيد!


پدر‌ها را مسئول غذا‌دادن به بچه‌ها نكنيد!

«جان» كه پسري ۱۳ ساله است، مي‌گويد: «پدرم معمولا من را به رستوران‌‌هاي فست‌فود مي‌‌برد. به همين دليل، بيرون رفتن با او كلي خوش مي‌گذرد. تازه از همه اين‌ها بهتر اين است كه خودم مي‌توانم رستوران مورد علاقه‌ام را انتخاب كنم. هر وقت هم با پدرم تنها در خانه باشم به من بيسكويت، آبميوه، كيك و آب نبات مي‌دهد؛ بستني كه ديگر در اين روز‌هاي گرم تابستان خيلي مي‌چسبد. پدرم خودش خيلي چاق نيست؛ معمولا علاقه‌اي هم به خوراكي‌هاي خوشمز‌ه‌اي كه براي من مي‌خرد ندارد. فقط اين روز‌ها يك مشكل كوچك دارم، كم‌كم دارم نسبت به دوست‌هايم اضافه وزن پيدا مي‌كنم. حالا با اين همه خوراكي‌هاي خوشمزه كه نمي‌توانم از آن‌ها بگذرم چه‌كار كنم؟ واقعا بايد همه آن‌ها را دور بريزم؟!»


مادر‌ها بي‌تقصيرند

هميشه براي هر اتفاقي كه براي بچه‌ها مي‌افتاد، به‌خصوص وقتي مسئله مربوط به خورد و خوراك آن‌ها باشد، اين مادران بودند كه مورد سرزنش قرار مي‌گرفتند؛ غافل از اين‌كه بچه‌ها در انتخاب غذا از پدر خود الگو برداري مي‌كنند. نه اين‌كه انتخاب غذاي مادر‌ها تاثيري در انتخاب‌هاي كودكان ندارد اما پدر‌ها در اين مورد تاثير‌گذارترند. به‌علاوه كودكان در زمان بيرون رفتن با پدران خود، در انتخاب رستوران‌هايي كه دوست دارند آزادتر هستند و در زمان خريد از فروشگاه‌ها هم مي‌توانند هر ميان‌وعد‌ه‌اي را كه دوست دارند انتخاب كنند و مشكل اصلي هم همين است. گاهي هم لازم است پدر‌ها در مقابل كودكان بايستند و با قاطعيت به آن‌ها بگويند «نه فكر نمي‌كنم اين براي سلامت تو مناسب باشد.» اين اصلا نشانه خشن بودن پدر يا نامهربان بودن او نيست بلكه حس مسئوليت او را درخصوص سلامت كودكش مي‌دهد.


وقتي پدر‌ها اشتباه مي‌‌كنند

به‌طور معمول هرگاه در مشاوره‌هاي مدرسه يا مشاوره‌هاي خانواده به پدر‌ها گفته مي‌شود لازم است وقت بيشتري با كودك بگذرانند، معمولا نخستين برداشت آن‌ها اين است كه بايد با كودكان به خوشگذراني بروند و معمولا نخستين انتخاب فست‌فود‌ها و بستني‌فروشي‌ها هستند. براي همين هم لازم است گاهي به ياد آن‌ها بيندازيم كه آن‌ها هم همانند مادران در قبال سلامت كودكان مسئولند. تحقيقات در زمينه چاقي مفرط در كودكان نشان مي‌دهد، پدران نقش بيشتري در انتخاب غذا‌هاي كودكان دارند و نتيجه آن هم خوردن مواد‌غذايي ناسالم و آماده است. پدران بيشتر كودكان را به رستوران‌هاي فست‌فود مي‌برند و اين در نهايت به چاقي مفرط كودكان منجر خواهد شد. عادت‌هاي تغذيه در دوران كودكي در سلامت فرد حتي در دوره بزرگسالي هم بسيار اهميت دارد. ممكن است گاهي از اوقات كودك خود را ببينيم كه صحيح و سالم است و از خوراكي‌هاي خوشمزه اما ناسالم لذت مي‌برد. نبايد براي تامين لذت‌هاي لحظه‌هاي او سلامتش را به خطر اندازيم.
  • اضافه وزن غيرطبيعي- يكي از تاثيرات منفي مصرف غذا‌هاي آماده اختلال در عصب‌هاي كنترل وزن در مغز است كه در طولاني مدت به بروز چاقي مفرط منجر مي‌شود. مصرف مواد‌غذايي آماده سبب افزايش ترشح انسولين (هورمون تنظيم‌كننده قندخون) مي‌شود كه نتيجه آن كاهش سطح قند خون و گرايش به مصرف بيشتر شيريني‌جات خواهد بود.
  • سرطان، ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي- قطعا دوست نداريم كاري كنيم كه خطر بيماري‌هايي چون سرطان، ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي كودكان‌مان را تهديد كند پس مراقب آنچه او مي‌خورد باشيد.
  • بيش فعالي و اختلال حواس-كارشناسان تغذيه معتقدند، مصرف غذا‌هاي آماده، استفاده از رنگ‌هاي مصنوعي و نگهدارنده‌هاي شيميايي در غذا‌ها خطر ابتلا به بيش فعالي را افزايش مي‌دهد و كودكان بيمار را نيز تحريك مي‌كند.
  • افزايش سطح قند خون- مصرف مواد‌غذايي آماده و چرب سبب مي‌شود سطح قند خون افزايش يابد.


نوشابه‌هايي كه قلب را مي‌كشند

همه ما رفتن به رستوران‌هاي فست‌فود و خوردن غذا‌هاي آماده و نوشابه‌ها را دوست داريم اما همين نوشيدني‌هاي شيرين گازداركافئين دار يكي از مواردي هستند كه كودكان ما را تهديد مي‌كنند. نوشيدني‌هاي شيرين عموما حاوي نوعي شيرين‌كننده مصنوعي به نام فروكتوز(شهد ميوه) است. اين طعم‌دهنده به سلول‌هاي قلبي آسيب مي‌رساند و ضربان قلب را دچار اختلال مي‌كند. اين نوشيدني‌ها همچنين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و ديابت را افزايش مي‌دهند. سكته مغزي، انقباض ماهيچه‌هاي قلب، ديابت نوع دوم، افزايش ميزان كالري دريافتي روزانه در نتيجه آن چاقي، جمع شدن چربي در ناحيه شكم همگي از مضرات نوشيدن نوشيدني‌هاي شيرين و گازدار هستند. سعي كنيم به كودكان‌مان ياد دهيم كه آب بنوشند و اگر آب باب ميل آن‌ها نيست، آبميوه‌هاي طبيعي بنوشند.


پدر‌ها را مسئول غذا‌دادن به بچه‌ها نكنيد!

چاره چيست؟!

پدر‌ها بايد سعي كنند در زمان ايجاد صميميت با كودكان براي آن‌ها سيب‌زميني سرخ كرده، بستني، آب نبات و شكلات نخرند. علاوه بر اين، پدر‌ها بايد مواد مغذي و سالم را بشناسند و به تغذيه كودكان اهميت دهند. كودكان عادت‌ها و رفتار‌هاي غذايي خود را از پدران‌شان مي‌گيرند و اين مسئوليت پدر‌ها را به‌عنوان الگو، سخت‌تر مي‌كند. علاوه بر اين‌ها پدران بايد بدانند كه غذا‌هايي كه اغلب تصور مي‌كنند سالم هستند، براي سلامت كودكان ضرر دارند و به رشد آن‌ها آسيب مي‌رسانند. در زمان انتخاب رستوران بهتر است رستوران‌هايي را انتخاب كنيم كه از مواد‌غذايي سالم و تازه استفاده كنند.

اگر بتوانيم به كودكان خود ياد بدهيم به جاي غذا‌هاي فرآوري شده سبزي بخورند، خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را از آن‌ها دور كرده‌ايم. مصرف سبزي‌ها خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي را كاهش مي‌دهد. در ميان سبزي‌ها؛ گوجه فرنگي، اسفناج، سيب زميني و كاهو سرشار از پتاسيم هستند و براي كودكان بسيار مفيدند. به‌عنوان ميان وعده مناسب براي كودكان هم مي‌توانيم از ميوه‌ها و دانه‌هاي آجيلي استفاده كنيم. در ميان ميوه‌ها، آووكادو منبع خوبي از چربي‌هاي سالم است. سيب هم منبع غني فيبر است و مصرف آن خطر بيماري‌هاي قلبي را كم مي‌كند. با جايگزين كردن مواد‌غذايي سالم به جاي غذا‌هاي آماده و كنسرو‌ها مي‌توانيم از بروز بيماري‌هايي همچون بالا رفتن سطح تري‌گليسريد خون، افزايش وزن و چاقي مفرط و همچنين بيماري‌هاي قلبي-عروقي جلوگيري كنيم .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج