۴۷۸۱۲
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

اظهارات گردشگران ایرانی که به مصر رفتند

دیدن عجایب هفت‌گانه‌ای مانند اهرام ثلاثه و مجسمه‌ی ابوالهول،‌ رویایی بود که باورش حتا تا زمانی که نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر قدم گذاشتند،‌ سخت بود.

خبرگزاری ایسنا: دیدن عجایب هفت‌گانه‌ای مانند اهرام ثلاثه و مجسمه‌ی ابوالهول،‌ رویایی بود که باورش حتا تا زمانی که نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر قدم گذاشتند،‌ سخت بود.

وقتی نخستین گروه از گردشگران ایرانی پس از ۳۴ سال بلوک بودن روابط دو کشور، در عین ناباوری مخالفان، به مصر قدم گذاشتند،‌ تنش‌ها آغاز شد و برخی رسانه‌های این کشور با یقین نوشتند که «آن‌ها گردشگر نیستند.»

شیعه‌هراسی‌ نگرانی‌ای بود که باعث شد تنش‌ها تا جایی پیش رود که دولت مصر برای ادامه‌ی اجرای تفاهم‌نامه‌ی گردشگری با ایران تردید کند و بیانیه‌ای برای توقف یک ماهه‌ی سفر گردشگران ایرانی به کشورش صادر کند؛‌ اما به راستی آن‌هایی که با عنوان «گردشگر» از ایران به مصر رفتند، چه کسانی بودند؟

رقیه حاتمی‌پور - مجری این تور گردشگری -گفت: آن‌ها گردشگران واقعی بودند، گروهی ۴۳ نفره شامل خانواده‌هایی همراه با ۹ کودک که تخصص بیشتر اعضای گروه هم پزشکی بود.

در میان این گروه از وکیل پایه‌ی یک دادگستری گرفته تا پزشک، دامپزشک و تاجر حضور داشتند، چیزی برخلاف تصور رسانه‌های مصری و سلفی‌ها که مدعی شدند‌ این گروه، نفوذی‌های سپاه پاسداران بودند.

محمود قُمشال - وکیل پایه یک دادگستری- که در این تور حضور داشت، درباره‌ی انگیزه‌اش از سفر به مصر به خبرنگار ایسنا گفت: از سال ۸۳ همراه یکی از دوستانم سفرهایی را به مقاصد تاریخی و باستانی آغاز کردیم و تا به حال به استرالیا،‌ آمریکای جنوبی‌،‌ آفریقای جنوبی‌، اروپا و آسیای جنوب شرقی رفته‌ام و همیشه دوست داشتم به مصر هم بروم.

او که از طریق تبلیغات روزنامه‌ها از اجرای تور به مقصد مصر مطلع شد و سپس برای آن اقدام کرد، ادامه داد: آرزوی هر شخصی دیدن عجایب هفت‌گانه است، وقتی تبلیغ تور را قبل از تعطیلات سال نو دیدم، باورم نمی‌شد که منظور آن همان کشور مصر باشد و فکر می‌کردم تبلیغ درباره‌ی کویر مصر ایران است.

وی اظهار کرد: روز ۱۰ فروردین در عین ناباوری و تردید از اجرای این سفر، سوار هواپیمای کوچکی شدیم که از کشور مصر آمده بود. تور شامل ۴۳ نفر بود و حدود ۳۰ صندلی جای خالی وجود داشت. مقصد شهر «آسوان» در منتهی‌الیه رود نیل بود که از آنجا سفر مصر را با کشتی کروز روی رود نیل آغاز کردیم.

قمشال در ادامه به برخورد مردم مصر با ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت:‌ مردم کوچه و بازار در مصر وقتی متوجه می‌شدند ما از ایران آمده‌ایم تعجب می‌کردند‌؛ اما رفتار خیلی خوبی با ما داشتند.

او درباره‌ی اعمال محدودیت برای انجام این سفر در خاک مصر هم توضیح داد: درست است که ما با ویزای گروهی به مصر وارد شدیم، ولی محدودیت در این سفر اصلا مسأله‌ی اصلی ما نبود، چون رفته بودیم آثار تاریخی این کشور را ببینیم، برای همین با برنامه‌ی تور حرکت می‌کردیم. ضمن آن‌که به دلیل همراهی نیروهای امنیتی به‌خاطر احتمالاتی که نسبت به وقوع برخی تنش‌ها داده می‌شد، در طول سفر اصلا احساس ناامنی نکردیم.

این گردشگر سپس به دیدن قاهره در این سفر اشاره کرد و گفت: ما یک شب و دو روز در قاهره بودیم‌، در شرایطی که شبکه‌ی الجزیره اعلام کرده بود، ایرانی‌ها نمی‌توانند به قاهره وارد شوند.

وی بیان کرد: دوست داشتیم رأس‌الحسین(ع) و مسجد زینبیه را هم در قاهره ببینم؛ ولی به‌دلیل احتمال‌هایی که درباره‌ی وقوع ناامنی در آن منطقه داده می‌شد، ما از دور این اماکن را زیارت کردیم.

او همچنین گفت: روزنامه‌های مصری لحظه به لحظه گزارش این سفر را منتشر می‌کردند. گروه کاملا از سوی نیروهای امنیتی محافظت می‌شد و ما واقعا احساس دیپلمات بودن می‌کردیم.

قمشال با اعتقاد به این‌که گردشگران ایرانی در طول این سفر واقعا حُسن رفتار داشتند، ادامه داد:‌ در مصر از نظر سیاسی خیلی درباره‌ی این سفر شلوغ‌کاری شد. روزهای آخر که در قاهره بودیم، خانه‌ی حافظ منافع ایران را محاصره کردند و در فرودگاه نیز تجمع کرده بودند و نمی‌خواستند اجازه‌ی ورود به فرودگاه قاهره را به ما بدهند و ما مجبور شدیم از فرودگاه «اسکندریه» به ایران پرواز داشته باشیم.

او به‌عنوان یک گردشگر، صرف از نظر از تنش‌هایی که نسبت به این سفر ایجاد شد‌، بیان کرد: آثار تاریخی مصر فوق‌العاده جذاب است و اگر روابط ادامه داشته باشد و در حالت طبیعی باشیم‌، حاضرم برای یک‌ماه به این کشور سفر کنم.

قمشال در عین حال گفت: قبلا فکر می‌کردم مصر، کشوری پیشرفته باشد‌؛ ولی بعد از دیدن شهرهای مختلف آن متوجه شدم سرمایه، فقط در اسکندریه و قاهره جمع شده است. سطح اقتصادی بیشتر شهرهای آن حتا در سطح شهرهای کوچک ما نبود. واقعا مصر را متفاوت با آنچه قبلا فکر می‌کردم، دیدم.

او درباره‌ی هزینه‌ی این سفر که رقمی بیش از دوهزار دلار تعیین شده است نیز معتقد است: این مبلغ واقعا برای کشوری مانند مصر مناسب است، چون سفر به کشوری مثل تایلند که واقعا تمدن و تاریخ خاصی ندارد، تقریبا به همین اندازه تمام می‌شود. در عین حال، تور ما به مقصد مصر کاملا تشریفاتی و با خدماتی کامل برگزار شد.

حمیدرضا نصیریان، گردشگر دیگری که این گروه را با همسر و کودکش همراهی می‌کرد نیز از تجربه‌ی سفرش به مصر به خبرنگار ایسنا گفت: سال‌ها شوق دیدن مصر را داشتیم، واقعا کشوری دیدنی است و سفر به آن کاملا نظر من و خانواده‌ام را تأمین کرد. در این سفر اصلا احساس ناامنی یا استرس نکردیم. با مردم عادی در کوچه و بازار بدون هیچ مشکل و تنشی صحبت می‌کردیم و آن‌ها هم خیلی از حضور ما استقبال می‌کردند.

او که دامپزشک است، ادامه داد: واقعا حرف‌هایی که پشت سر این تور و گردشگران آن در مصر و رسانه‌های آن زده شد،‌ اهمیتی ندارد. اگر هم اسکورت امنیتی شده بودیم یا محدودیت‌هایی وجود داشت یا اماکنی مانند رأس‌الحسین و مسجد زینبیه از برنامه حذف شد، درک می‌کنیم که فقط برای حفظ آسایش و تأمین امنیت گروه بود. به هر حال ما نخستین گردشگران ایرانی بودیم که بعد از ۳۴ سال قطع بودن روابط، به مصر رفتیم و قطعا حساسیت‌هایی وجود داشت.

وی تأکید کرد: در گروه ما هیچ مقام امنیتی دیپلمات ایرانی یا نیروهای نظامی حضور نداشتند و حرف‌هایی که در این‌باره زده شد، واقعا تعجب‌برانگیز است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      2000 دلار یعنی 7.000.000 تومان .
      سه نفر هم باشی میشه 21 میلیون تومن .
      من مهندس با 7 سال سابقه کار با زن و بچه سالی 7 میلیون درآمد دارم که در طول سال 2 میلیون هم از جیب میخورم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج