جاباما
۴۷۸۵۸۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

کارگردان ایتالیایی: هنر نمایش در ایران زنده است

کارگردان برجسته تئاتر ایتالیا گفت: برگزاری فعالیت ها و جشنواره های متعدد تئاتری در ایران سبب زنده ماندن هنر نمایش در این کشور شده است

خبرگزاری ایرنا: کارگردان برجسته تئاتر ایتالیا گفت: برگزاری فعالیت ها و جشنواره های متعدد تئاتری در ایران سبب زنده ماندن هنر نمایش در این کشور شده است
کارگردان ایتالیایی: هنر نمایش در ایران زنده است
یوجینو باربا - /Eugenio Barba - که در قالب بخشی از برنامه های جشنواره بین المللی تئاتر فجر به همراه بعضی بازیگران گروه تئاتری «اودین» - Odin - و برای اجرای نمایش «درخت» به تهران آمده، روز شنبه در گفت وگو با ما افزود: پیش از این دو بار به ایران سفر کرده بودم و خاطرات خوبی از مردم ایران و رفتارهای دارم.
وی ادامه داد: روز جمعه (۱۵ بهمن) وارد ایران شدیم و بیشتر وقت در حال آماده سازی صحنه برای اجرای نمایش درخت بودیم.
این کارگردان برجسته ایتالیایی که از روز شنبه تا چهارشنبه این نمایش را در تالار حافظ مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده، افزود: تماشاگران ایرانی بسیار علاقه مند و اجتماعی بودند. در صحبت هایی که با بعضی از هنرمندان تئاتر ایران داشتم متوجه شدم آنها به آسانی (با هنرمندان خارجی) وارد تعامل و گفت وگو می شوند.
موسسه گروه تئاتری اودین ادامه داد: متوجه شدم فعالیت ها و جشنواره های زیادی در زمینه تئاتری در ایران برگزار می شود و تئاتر در ایران زنده است.
وی گفت: اما این سوال باقی است که این فعالیت ها چقدر می تواند سطح تئاتر را تغییر دهد و منظورم این است نمایش ها طوری اجرا شوند که تماشاگران احساس امنیت و لذت کند.
گروه تئاتری اودین با بازیگرانی از ملیت های مختلف تشکیل شده و یوجینو باربا در پاسخ به این سوال که این ملیت های مختلف چطور بر محتوا و مفاهم نمایش ها تاثیر می گذارد، افزود: آنها از ملیت های مختلف هستند اما در همین حال شخصیت های مستقلی دارند و افراد بسیاری در زندگی واقعی از فرهنگ خود فرار یا آن را رد می کنند.
وی ادامه داد: وقتی فردی را ملاقات می کنید فقط با فرهنگ او ارتباط برقرار نمی کنید؛ بلکه تمایل ها، گرایش ها و علایق او مهم است و بازیگران گروه ما با استفاده از اینها (مولفه ها) در شکل دادن به یک نمایش تاثیر می گذارند.
کارگردان نمایش «زندگی مزمن» در پاسخ به این سوال که چطور از مشکلات اجتماعی و سیاسی در کشورهای مختلف جهان در آثار خود نمایش می دهید، گفت: همواره از منابع خبری مانند روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی برای اطلاع از این اخبار استفاده می کنم و اخبار معمولا بر نمایش های ما تاثیر می گذارد مانند همین نمایش درخت جنبه هایی از جنگ های شهری، خشونت علیه مردم غیرنظامی و پناهنده ها را می بینیم.
به گزارش ایرنا، یوجینو باربا (متولد ۱۹۳۶) گروه تئاتری اودین را سال ۱۹۶۴ در نروژ تاسیس کرد و دو سال بعد در دانمارک فعالیت خود را ادامه داد و هم اکنون این گروه در شهر هولستبرو دانمارک مستقر است.
یوجینو باربا که اصالتا ایتالیایی است بعد از تاسیس گروه تئاتری اودین مدرسه بین المللی مردم شناسی تئاتر را در همان شهر در دانمارک تاسیس کرد. او که دانش آموخته ادبیات و تاریخ نروژی از دانشگاه اسلو است؛ سه سالی را در خدمت یرژی گروتوفسکی کارگردان مشهور لهستانی تئاتر بوده و در نروژی نیز از دوستان نزدیک ینس بیورنی بود کارگردان مشهور نروژی است که در تاسیس گروه اودین وی را کمک کرد.
باربا به همراه گروه اودین ۶۵ نمایشنامه را در کشورهای مختلف اجرا کرده و امسال برای اولین بار همراه با این گروه تئاتری به جشنواره فجر دعوت شده است؛ هر چند پیش از این به تنهایی دعوت شده بود اما آنطور که در نشستی با خبرنگاران روز سه شنبه (۱۹ بهمن) گفت، نمی خواسته به تنهایی به ایران بیاید. وی غیر از اجرای نمایش درخت، نشست با خبرنگاران پنج کارگاه نیز برای هنرمندان عرصه تئاتر در مدت حضور در تهران برگزار کرد.
او همچنین از سرآمدان تئاتر سوم به شمار می رود که مهم ترین مولفه آن تعامل و تبادل فرهنگی بین بازیگران و بازیگر و تماشاچی به شمار می رود.
از نظر وی تمایزات فرهنگی از تعریف مشخص تئاتر سوم با اهمیت‌تر است. تئاتر سوم، تئاتری است که اعضایش در تولید معنا شرکت دارند. اعضای تئاتر سوم با مشارکتی عام و به وسیله کاوش و پرورش زبانی جدید از اجرا، معانی خود ساخته‌ای را جهت کنشی تئاتری کسب می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج