۴۷۸۷۴۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مسئول حادثه متروی قم کیست؟

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: چگونگی اصول مقاوم سازی در دیوار متروی قم یکی از سوالات فنی مردم است که باید در این خصوص شفاف سازی شود.

خبرگزاری ایسنا: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: چگونگی اصول مقاوم سازی در دیوار متروی قم یکی از سوالات فنی مردم است که باید در این خصوص شفاف سازی شود.

نعمت الله عواطف رستمی شنبه شب در جلسه شورای اسلامی شهر قم، با تسلیت درگذشت دو تن از نیروهای قرارگاه خاتم الانبیاء در حادثه متروی قم افزود: تلاش های گسترده ای که در جهت پیدا شدن افراد در زیر آوار از سوی نیروهای امدادی صورت گرفت جای تقدیر دارد. مردم سوالات زیادی در مورد حادثه در ذهن دارند و آگاهانه یا ناآگاهانه فلش سوال به سمت و سوی شهرداری و شورای شهر است و شهروندان زیادی حتی با من تماس گرفتند و شاید به دلیل عدم اطلاع از روند حادثه سوالاتی در این باره مطرح کرده اند که باید پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: به طور کلی از نظر فنی این سوال در ذهن مطرح می شود که در چنین وضعیتی آیا اصول مقاوم سازی دیوار انجام و محاسبه شده بود و مسئولیت آن بر عهده چه کسی بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: با توجه به این فقدان اصول مقاوم سازی، وجود جرثقیلی سنگین در محل کارگاه چه خطراتی را می توانست در پی داشته باشد که همه این مسائل نیاز به بررسی لازم دارد و باید مسئولان امر در مورد مقاوم سازی کارگاه و مقاومت دیوار شفاف سازی کنند و مشخص شود مسئول حادثه چه کسی است.

عواطف رستمی همچنین در این جلسه پیرامون مصوبه ای جهت اخذ مجوز نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر درون شهری در سال ۹۶ که توسط کمیسیون خدمات شهری قرائت شد، عنوان کرد: حجم زیاد رانندگان تاکسی موجب کاهش درآمد و افزایش کرایه و نارضایتی مردم شده است.

وی خاطرنشان کرد: قوانین جذب رانندگان تاکسی مربوط به سال ۴۱ است در حالی که این قوانین نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارد تا مانع از جذب این تعداد راننده و ایجاد مشکلات شویم.

این عضو شورای اسلامی شهر قم همچنین بیان کرد: طبق گفته شرکت های تاکسی روزانه گاهی تا ۱۰۰ نفر متقاضی ورود به سیستم تاکسیرانی می شوند که این امر با توجه به حجم ترافیکی نیاز به توجه ویژه ای دارد و گران شدن کرایه تاکسی برای حل مشکلات اقتصادی این قشر می تواند نارضایتی مردم را در پی داشته باشد.

این مصوبه با انتقاداتی که بر نحوه کرایه ها مطرح شد در نهایت در چند لایحه به تصویب رسید.

علت فوت دو قربانی حادثه متروی قم صدمات ناشی از آوار بود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم گفت: علت فوت قربانیان حادثه خط A متروی قم صدمات ناشی از آوار و فرورفتن اجسام در پیکر دو قربانی این حادثه بود.

عباس جعفری در جلسه در خصوص حادثه مترو عنوان کرد: طبق نظر پزشکی قانونی دو نیروی قربانی در حادثه خط A متروی قم در همان ابتدا بر اثر صدمات ناشی از آوار و فرو رفتن اجسام در بدن شان فوت کرده و فوت بر اثر خفگی نبود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم افزود: نیروهای امدادی بیش از ۱۴ ساعت در صحنه حادثه حضور داشتند و با ایجاد ایمنی در منطقه برای جلوگیری از ریزش مجدد دیوار به خارج کردن اجساد مشغول بودند.

وی در تشریح حادثه که ۵ شنبه ۲۱ بهمن ماه اتفاق افتاد گفت: حادثه در ایستگاه ولی عصر(عج) در ساعت ۱۱:۰۷ دقیقه به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد و نیروها از ایستگاه ۴ طی مدت ۳۰ ثانیه به محل رسیدند. طول ریزش دیوار حدود ۶۰ متر بود و در محل حادثه افراد زیادی جمع شده بودند که در ابتدا احساسی رفتار شد و حتی افراد جا مانده زیر آوار را تا ۲۰ نفر نیز تخمین زدند از این رو از ۵ ایستگاه گروه‌ نجات با ۸۰ نفر نیرو و ۱۳ خودرو به محل حادثه اعزام شد.

وی با بیان اینکه فرماندهی امداد در حادثه را آتش نشانی عهده دار بود تصریح کرد: محل حادثه شکل خاصی داشت و به نوعی بود که هر لحظه احتمال ریزش ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون خاک وجود داشت به همین دلیل ورود به آنجا سخت بود و باید با احتیاط رفتار شد و برای حفظ جان نیروها، همه افراد را یک جا اعزام نکردیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم یادآور شد: در ابتدا امداد رسانی با احتیاط کامل و با حداقل نیروی ۱۰ نفر در حال انجام بود اما با توجه به پیش بینی هایی که در مورد ریزش مجدد وجود داشت ۲۰۰ نفر از همکاران در شیفت استراحت را نیز فراخواندیم. تلاش بی وقفه‌ای برای بیرون آوردن افراد صورت گرفت و با حجم خاک پیش بینی شد که عملیات بیش از ۲۰ ساعت زمان ببرد. با توجه به وجود قطعات بتنی حجیم و سنگین تا ۵۰ تن وزن در این آوار، قطعات را با تجهیزات سوراخ کرده و با جرثقیل جابجا شد.

جعفری عنوان کرد: سعی شد طبق اطلاعات لازم از نیروهای حاضر در صحنه و شاهدان با شناسایی دقیق افراد همه فعالیت های امدادی را در یک نقطه متمرکز کنیم تا هر چه سریع افراد را از زیر آوار خارج شوند.

وی ادامه داد: در آمارهای دقیق متوجه مدفون شدن دو نفر در زیر آوار شدیم یکی از نگرانی های ما خطری بود که جان همکاران امدادی را با ریزش خاک تهدید می کرد اما با عنایت به خرید تجهیزات مدرن و دستگاههای برش بتن و فرز در ماه های اخیر، کار ما بسیار تسهیل شد وگرنه پیش بینی چند روزه در کار هم بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مکانیکی را از دهانه تونل وارد کردیم تا جان افراد زیر آوار سالم بماند و حتی از دستگاه زنده یاب استفاده شد و با سرعت و دقت کامل در صدد نجات جان افراد بودیم.

وی گفت: در ساعت ۵ عصر اولین جسد را بیرون آوردیم متاسفانه میلگرد داخل بدن فرو رفته بود و این میلگردها آسیب زیادی به جسد زده بود و کار بیرون کشیدن جنازه را دشوار کرد. در جلسه پزشکی قانونی که شنبه برگزار شد متوجه شدیم علت فوت خفگی نبوده بلکه افراد به دلیل صدمات ناشی از آوار و فرو رفتن اجسام داخل بدن شان فوت کرده بودند.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی ریزش باران بود که بر نگرانی های ما افزود و خاک رس را به گل تبدیل کرد اما با همه تلاش ها دومین جسد در حدود ساعت دو بامداد پیدا شد و این دو، کارگر و تکنسین برق بودند.

قرارگاه خاتم در حادثه ریزش دیوار متروی قم باید پاسخگو باشد

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار باید پاسخگوی حادثه باشد چرا که باید در روند اجرای پروژه اقدامات ایمنی را مورد توجه قرار می داد و به هر شکلی چه از طریق سازه نگهبان مانع از بروز حادثه می‌شد.

ولی الله بیاتی نیز در سالن جلسات ساختمان شهید باکری، ضمن تسلیت درگذشت دو تن از شهروندان در حادثه ریزش دیوار تونل مترو قم، افزود: در این جلسه گزارشی از حادثه و نحوه امداد رسانی و تلاش در جهت خارج کردن اجساد ارائه می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: آن چه شواهد و قرائن نشان می دهد حادثه متروی قم می توانست حادثه بسیار بزرگتری باشد اما به لطف خدا همه نیروها خارج شده بودند و بعد از آن حادثه اتفاق افتاده است. اگر حادثه ریزش دیوار جانبی مترو زمانی اتفاق می افتاد که نیروها در آن جا حضور داشتند یک فاجعه سنگینی را در پی داشتیم. این حادثه ناگوار باید برای ما درس عبرت شود و از این تجربه به خوبی استفاده کنیم تا از این دست حوادث مشابه دیگر اتفاق نیافتد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: به هر حال مسئولیت این کار با قرارگاه است. همچنین شهرداری نیز به عنوان کارفرما باید نظارت دقیقی بر ایمنی پروژه داشته باشد در این راستا وقتی دیده شد که مشکل ایمنی در روند اجرای پروژه وجود دارد باید به صورت کتبی اعلام می شد.

وی گفت: امید است در جهت احداث سایر ایستگاهها نظارت شهرداری دقیق تر باشد. ما در این جا باید از نیروهای امدادی از جمله آتش نشانی در جهت خدمت رسانی به موقع تقدیر و تشکر کنیم چرا که زحمات زیادی کشیده شد و با وجود خطراتی که در صحنه در جهت ریزش مجدد وجود داشت همچنان به خدمت پرداختند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: این دو نیرو از قرار گاه خاتم بودند و با توجه به برگزاری مراسم تشییع این دو متوجه شدیم که افراد اهل قم نیستند و ما برای این دو کارگر طلب مغفرت می کنیم.

وی گفت: کمیسیون زیربنایی نیز در رابطه با مساله ریزش دیوار با معاونت شهرداری همکاری کند که نتیجه ای از دلیل اصلی حادثه به دست بیاید و عوامل دخیل در ریزش دیوار بررسی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اول استاندار ومعاون عمرانی . دوم شهردار.سوم شورای شهر.چهارم پیمانکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج