۴۷۹۱۹۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خط قرمز حاشیه‌ ساز برای آقای وزیر

چند روز پیش بود که وزیر ارشاد در مراسم جایزه کتاب سال با بیان اینکه دیگر دوران سخت‌گیری به پایان رسیده است، گفت: تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و کسانی که متونشان نیاز به اصلاح دارد با گفت‌وگو و مذاکره به اصلاح آثارشان بپردازند.

روزنامه آرمان: چند روز پیش بود که وزیر ارشاد در مراسم جایزه کتاب سال با بیان اینکه دیگر دوران سخت‌گیری به پایان رسیده است، گفت: تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و کسانی که متونشان نیاز به اصلاح دارد با گفت‌وگو و مذاکره به اصلاح آثارشان بپردازند.
سیدرضا صالحی امیری همچنین اظهار کرده بود که«از گذشته‌های دور قبل از ریاست‌جمهوری شهادت می‌دهم که دکتر روحانی همواره متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سختگیری بی‌مورد را رها کنید. امروز دوران سختگیری به پایان رسیده است و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است». این اظهارات مورد نقد برخی قرار گرفت که برخی از این انتقادات دارای ریشه اعتقادی بود و برخی دیگر سیاسی و به نوعی در راستای تداوم مخالفت با مردم روحانی!
ملت به خط قرمز اعتقاد دارد
نخستین انتقاد از سوی دادستان کشور بود که جنبه ارشادی داشت و سیاست ورزی در آن مشاهده نشد. حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد عنوان کرد: «معنی این سخن چیست؟ مگر می‌شود یک کشور مسلمان، شیعه و انقلابی خط قرمز نداشته باشد. خطوط قرمز و حدود ما بر پایه اعتقادات و ارزش‌های قرآنی و دینی ماست و افرادی که چنین سخنانی می‌زنند، یا خدای نکرده توجهی به آیات قرآن ندارند یا غفلت کرده‌اند.» وی تاکید کرد:«ملت ما هم به خطوط قرمز و هم به اینکه با کسانی که بخواهند این خطوط قرمز را بشکنند، به جد و با قاطعیت برخورد شود، اعتقاد دارند و اگر نبود ضرورت رعایت وحدت و همدلی در کشور و تبعیت از مقام معظم رهبری و گوش به فرمان ایشان بودن، برخورد با بعضی حرف‌ها، بعضی حرکات، بعضی مقالات مطبوعات و برخی مجالس و محافل که بعضی جریان‌ها به راه می‌اندازند، کار سختی نبود.»
خط قرمز باید باشد
البته برخی نیز برای سوءاستفاده سیاسی اظهارات وزیر ارشاد را مورد نقد قرار دادند، مانند نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه که دیروز با اشاره به اظهارات اخیر وزیر ارشاد در مراسم جایزه کتاب سال مبنی بر اینکه دوران سختگیری به پایان رسیده است و تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم، یادآوری کرد: یک انقلاب در ابعاد جهانی که پرچمدار اسلام و قرآن است نمی‌تواند خط قرمز نداشته باشد. این بیان وزیر محترم ارشاد به مثابه این است که ما یکی از فروعات اسلام را که مقوله«تبری» و «تولی» است نادیده بگیریم. امیدوارم ایشان این موضع خود را اصلاح کند. البته بعدا وی توضیح داد که از حرفش برداشت صحیح نشده است. وی علی‌القاعده باید بداند در هیچ تفکری اعم از حق یا باطل نیست که در آن یک نوع خط قرمز یا خطوط قرمز وجود نداشته نباشد. وی افزود: در حوزه نشر اشکالات فراوانی وجود دارد که اخیرا آیت‌ا...سبحانی یکی از مراجع عظام تقلید متعرض آن شدند. وزیر محترم ارشاد باید نصایح مشفقانه منتقدان را مورد توجه قرار دهد و از حریم انقلاب و اسلام در حوزه نشر دفاع کنند. دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با یادآوری سالگرد صدور فرمان قتل سلمان رشدی تاکید کرد: این فرمان نشان داد برای نشر، خط قرمز وجود دارد و باید آن را رعایت کرد.
توضیح وزیر ارشاد درباره خط قرمز

پس از این انتقادات بود که وزیر ارشاد لازم دانست توضیحاتی ارائه دهد. رضا صالحی‌امیری در واکنش به سوء‌برداشت نسبت به سخنان اخیرش پیرامون بودن یا نبودن خط قرمز در کشور گفت: بدون شک اسلام عزیز، انقلاب، وحدت ملی و رهبرمعظم انقلاب جزو خطوط قرمز ما بوده و خواهند بود. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم دقت در محتوای سخنرانی اینجانب، برداشت‌های غلطی ایجاد شده است. صالحی‌امیری با گلایه از برداشت‌های غلط نسبت به دیدگاه‌هایش تاکید کرد: به‌طور صریح گفتم به دلیل درک آگاهی صاحبان قلم نسبت به مبانی و ارزش‌های نظام اسلامی، عملا نیازی به اعمال خطوط قرمز نداریم. این مقام دولتی در پاسخ به این سوال که دیدگاه‌های وی در حوزه موسیقی چگونه اعمال خواهد شد، ابراز داشت: همه باید بدانند مرز موسیقی شرع و قانون است و هیچ‌کس نباید خود اجتهادی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج