۴۷۹۹۸۴
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

آمار نگران کننده مصرف گاز در کشور

سید غلامحسین حسنتاش،کارشناس انرژی در روزنامه شرق نوشت: بنابر گزارش آماری شرکت بی‌پی، مصرف گاز ایران در سال ٢٠١٥ میلادی با حدود ١٩١‌ میلیارد مترمکعب، ٥,٥ درصد از کل مصرف جهانی گاز بوده است. درصورتی‌که جمعیت ایران در همین سال حدود ١.١ درصد جمعیت جهان بوده است.

سید غلامحسین حسنتاش،کارشناس انرژی در روزنامه شرق نوشت: بنابر گزارش آماری شرکت بی‌پی، مصرف گاز ایران در سال ٢٠١٥ میلادی با حدود ١٩١‌ میلیارد مترمکعب، ٥,٥ درصد از کل مصرف جهانی گاز بوده است. درصورتی‌که جمعیت ایران در همین سال حدود ١.١ درصد جمعیت جهان بوده است.

در همین سال متوسط مصرف سرانه گاز طبیعی در جهان ٤٧٣ مترمکعب و متوسط مصرف سرانه گاز در ایران دوهزارو ٤٣٦ مترمکعب بوده است. اگر مصرف سرانه‌مان را با کشور پیشرفته و ثروتمندی مانند ایالات‌ متحده آمریکا با تولید ناخالص ملی بسیار بالاتر از ما، مقایسه کنیم، مصرف سرانه این کشور در همان سال حدود دوهزارو ٤٣٠ مترمکعب و کمی کمتر از ما بوده است.

البته اگر بررسی وضعیت بهره‌وری انرژی مورد نظر باشد، عددهای گفته شده همه‌چیز را توضیح نمی‌دهد؛ چون در کل جهان کشورهای گرمسیر و سردسیر فقیر و غنی و با ساختارهای انرژی متفاوت وجود دارند.

در ایران درحال‌حاضر حدود ٧٠ درصد کل انرژی کشور از گاز طبیعی تأمین می‌شود درحالی‌که در همه جای جهان چنین نیست و مثلا در چین بیش از ٦٤ درصد انرژی مصرفی را زغال‌سنگ تشکیل می‌دهد؛ بنابراین برای مقایسه بهره‌وری انرژی بین کشورها، بهتر است از شاخص شدت انرژی که میزان کل انرژی مصرفی به ازای مقدار مشخصی از تولید ناخالص ملی را نشان می‌دهد، استفاده کنیم که ایران از این نظر جزء کشورهایی است که وضعیت خوبی ندارد.

درهرحال آنچه مسلم است، بهره‌وری انرژی در ایران پایین است اما تجربه حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت در سال ١٣٨٩ به‌خوبی نشان داد این مسئله با افزایش قیمت حل نمی‌شود.

قیمت گاز در ایران درحال‌حاضر چندان هم پایین نیست. افزایش قیمت بدون اقدامات دیگر فقط به شرایط رکود/ تورمی که گرفتار آن هستیم، دامن می‌زند. بسیاری از اقدامات غیرقیمتی در قوانین و دستورالعمل‌های مختلف پیش‌بینی شده بوده که متأسفانه کمتر اجرا شده است. ضمنا گازرسانی به همه مصرف‌کنندگان خانگی در سراسر کشور و مناطق مختلف بدون توجه به منطق اقتصادی آن سیاست وزارت نفت بوده است و مردم تقصیری در اینکه چرا مصرف‌کننده گاز شده‌اند، ندارند. مقایسه‌های فنی اقتصادی نشان می‌دهد مثلا در خیلی از مناطق با هزینه کمتری نسبت به گازرسانی، می‌شد و می‌شود انرژی‌های موجود در محل مثل خورشیدی، بادی یا بیولوژیک را توسعه داد، ولی توجهی به این مطالعات و مقایسه‌ها نمی‌شود.

قبل از هر چیز و قبل از اینکه یقه مردم را بگیریم باید برنامه درستی برای انرژی داشته باشیم، باید منطق فنی اقتصادی را جایگزین تصمیمات شخصی کنیم. دولت باید مسئله بهره‌وری انرژی را جدی بگیرد و مصوبات زیادی که در این زمینه وجود دارد، اجرا شود. درحال‌حاضر متولی بهره‌وری انرژی، دستگاه‌های تولید انرژی هستند و این درست نیست؛ چون این دستگاه‌ها فقط هرگاه کمبود دارند یاد بهره‌وری می‌افتند و بعد یادشان می‌رود. باید امکانات و ابزار مصرف بهینه در اختیار مردم قرار گیرد و بعد مشترکان پرمصرف را مجازات کنیم. ضمنا باید به مسئله انرژی یکپارچه نگاه كرد تا بتوان به حل مشكلاتش پرداخت؛ گاز هم یکی از حامل‌های انرژی است. موضوع فرهنگ‌سازی در این حوزه، حرف تازه‌ای نیست و حداقل ٢٠ سال در کشور سابقه دارد و فعالیت‌هایی هم صورت گرفته است. راه‌کارهای روشنی هم وجود دارد، اما آنها عمل نمی‌شود.

برای مثال، در همان اوایل دولت یازدهم وزیر نفت اعلام کرد (قریب به این مضمون) که اگر سرمایه‌گذارانی بیایند و حدود ٢٠ میلیون بخاری گازسوز موجود را با بخاری‌های گازسوز با راندمان بالا (که در دنیا وجود دارد) جایگزین کنند، دولت حمایت می‌کند، چون محاسبه شده بود حتی اگر بخاری‌های با راندمان بالا را مجانی هم بدهیم و بخاری‌های کهنه را جمع‌ کنیم، در دو، سه سال از محل صرفه‌جویی گازی که در سطح کشور ایجاد می‌شود، هزینه‌اش جبران می‌شود. اما چه شد؟ زمستان یاد این حرف‌ها می‌افتیم و ‌با وزش نسیم بهاری فراموشمان می‌شود. شرکت‌هایی را من می‌شناسم که سال‌هاست تلاش می‌کنند سیستم هوشمندکردن شوفاژخانه‌ها را پیاده و از محل صرفه‌جویی حاصله هزینه‌شان را بازیافت کنند و هیچ حمایتی از ایشان نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      افزایش قیمت گاز یا بنزین بخاطر مصرف زیاد ان نبود صرفا برداشت اضافی ان و واریز به خزانه است که پول یارانه و حقوق کارمند پرداخت شود واین مطلب را همگان میدانند

    • بدون نام

      امارنکران کننده اختلاس

    • بدون نام

      ملت یخ بزنن که شماها نگران نباشید...خدارو شکر که چند برابر پولشو میگیرید دیگه چه بهونه ای دارید!!!!؟؟؟

    • خلیلی

      خانم یا آقای محترم یخ بزنیم یعنی چی تو قطب جنوب که نیستیم با تمام افزایش قیمتها بازم انرژی تو ایران ارزونه تو تمام کشورا انرژی گرونه و مردم فرهنگ به اندازه مصرف کردنو بلدن ما مثلا کشورمون اسلامی ولی بیش از حد اسراف میکنیم هممون اینو میدونیم تو کشوری مثل ایتالیا شبا همه چن تا پتو میپوشن چون شبا گازشون به حداقل میرسه توجه کنید شبا ن روزا و وقتی ازشون میپرسی چرا اینطوریه میگن کاملا منطقیه چون ما با پتوهم گرم میشیم
      غالب مردم ایران فرهنگ درسته استفاده از انرژیو ندارن وسیله گرمایشیو زیاد میکنن بعد پنجررو باز میذارن
      اتلاف انرژی تو اداراتم که گفتن نداره

    • sam

      من خونه ساختم با هزار جور وام و قرض و بدهی و غیر...
      دولت به جای اینکه بیاد به من در ساخت خونه ای که در مصرف انرژی بهینه باشه کمک کنه فقط سنگ جلوی پای من انداخت اونم واسه 50متر زمین؟!! دهیاری یه جور از من جوون پول گرفت گفت قانونه شرکت گاز یه جور آب یه جور
      خب کی اومد به من کمک کنه اصلا کمک بخور تو سرشون بیاد بگه به جای بلوک 10سانتی که در زمستون و تابستون هیچ عایقی نیست مثلا از دیوارای پیش ساخته یونولیتی استفاده کن؟!
      دل ما جوونا خونه خون از سیستمی که فقط ادعا و حرف میزنه
      نتیجه گیری این میشه که من بخاری خونه رو تا آخر زیاد میکنم خونم گرم نمیشه!تابستونم کولر جواب نمیده مصرف انرژی میره بالا

    • بدون نام

      خوبه گاز رو از کشورای دیگه نمیخرن وگرنه مثل اجناس دیگه که ۲۰برابر قیمت واقعیش میدادن دست مردم . در ضمنا همین حالا هم از قیمتی که به اروپا میفروشن به ملت گرونتر میفروشن

    • بدون نام

      اقا یا خانوم خلیلی ماها نعمتهایی داریم که اونا ندارن باید استفاده کنیم و اونا صرفه جویی...در ضمن مگه حقوقی که به ما میدن با اونا یکیه که شما با اونا دارین مقایسه میکنید پس کاسه داغتر از آش نشید خواهشا...

    • خلیلی

      کاسه داغتر از آآش!!!!
      ن بحثم حقوقه
      ن درامد
      ن مالیات
      چون ما گاز داریم باید همشو به هدر بدیم
      فرررررررهنگ استفاده درست و بهینه از انرژی مهمه
      م نمیدونم بعضیا چرا همه چیو با هم قاطی میکنن
      درست استفاده کنید
      کمتر پول بدین

    • بدون نام

      ماها دوست داریم زیاد پول بدیم مشکلیه

    • بدون نام

      سرده نامسلمونا

    • بدون نام

      خلیلی عزیزمن ازبخشی حرفات میتونم موافق باشم ولی ازبیشترش نه.ایتالیاروباکشورمایکی میکنید؟ایران یکی ازبزرگترین تولیدنفت وگازجهان محسوب میشه.این روبگم مگه جنس وسایل گرمایشی وزیرساخت های ماباایتالیایکیه؟ایران رو باکشوری مقایسه کنید که موقعیتش همسطع ایران باشد.یه کمی متاسفم برات.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج