جاباما
۴۸۰۴
۸ نظر
۵۰۴۴
۸ نظر
۵۰۴۴
پ

بفرمایید شام

دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان

او آخرين ميزبان نخستين گروه "بفرماييد شام" بود؛ از دكوراسيون‌‌ مدرن خانه‌اش بگيريد تا چيدمان منظم وسايل آشپزخانه‌اش، همه و همه نشان از كدبانوگري او مي‌داد.

دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان


دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان

لادن طباطبايي، آخرين ميزبان نخستين گروه بفرماييد شام بود؛ از دكوراسيون‌‌ مدرن خانه‌اش بگيريد تا چيدمان منظم وسايل آشپزخانه‌اش، همه و همه نشان از كدبانوگري او مي‌داد. وقتي از بازيگر شناخته شده تلويزيون و سينماي ايران‌ پرسيديم «اين‌كه مي‌گويند آشپزي تنها وظيفه خانم‌هاست درست است؟» يك جواب خوشحا‌ل‌كننده براي خانم‌ها داد و از حقوق همه خانم‌ها دفاع كرد: «مردانگي حكم مي‌كند، آقايان همه چيز را گردن خانم‌ها نيندازند.در نتيجه هم آشپزي و هم انجام كارهاي خانه، بايد بين زن و مرد تقسيم شود.»


كناردست مادرم آشپزي را ياد گرفتم

آشپزي را زماني آموختم كه در دوره دبيرستان تحصيل مي‌كردم؛ آن زمان تصميم گرفتم در كلاس‌هاي آموزشي خانم ايراندخت شركت كنم و يك دوره شيوه پخت غذاهاي فرنگي را بياموزم. وقتي در اين كلاس‌ها شركت كردم، يكي از مباني اصلي آشپزي كه هماهنگي كارها، هنگام پخت غذاها بود را ياد گرفتم؛ به‌طور مثال ياد گرفتم وقتي دارم پيازها را سرخ مي‌كنم، همزمان با آن، مي‌توانم مثلا برنج را هم آبكش كنم. البته قبل از آن، هميشه كنار دست مادرم مي‌ايستادم و با نگاه كردن به نحوه آشپزي كردنش، خيلي چيزها مي‌آموختم و علاوه بر همه اين‌ها، خودم هم علاقه زيادي به آشپزي داشتم ولي درحقيقت خاطرم نيست از چه زماني به‌صورت جدي شروع به آشپزي كردم.


دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان

ازدواج؛ عامل يادگيري

فكر مي‌كنم، ازدواج مي‌تواند يكي از عوامل ايجاد انگيزه در خانم‌ها براي يادگيري باشد اما اگر ازدواجي هم در كار نباشد، مي‌تواند تمرين و سرگرمي خيلي خوبي براي خانم‌ها باشد. البته بعد از ازدواج، يك مقدار از آشپزي‌ خانم‌ها به دليل علاقه‌شان به اين كار است و يك مقدارش هم از روي اجبار است كه مجبورشان مي‌كند يك كار را هر روز انجام دهند! به‌نظرم آشپزي بلد بودن، خودش يك هنر است و هر هنري، نوعي افتخار به حساب مي‌آيد. خانم‌ها هم به واسطه آشپزي‌شان، جزو دسته هنرمندان قرار مي‌گيرند.


ناراحت نمي‌شوم، به نظر مي‌رسم

اگر كسي از دست‌پختم انتقادي داشته باشد، با كمال ميل مي‌پذيرم، در كل آدم انتقادپذيري هستم. خودم كه فكر نمي‌كنم اگر كسي به دست‌پختم ايراد بگيرد ناراحت شوم اما اطرافيانم مي‌گويند بعد از اين اتفاق، چهره‌ام ناراحت به‌نظر مي‌رسد! البته سعي مي‌كنم‌ هميشه قبل از همه، ايرادهاي احتمالي غذايم مانند كم‌نمكي، شوري يا ديگر مسائل را بگويم‌ و به آن‌ها اعتراف مي‌كنم اما اگر ايراد ناروايي به غذايم گرفته شود، مسلما ناراحت خواهم شد. يكسري غذاهايم مانند ماكاروني، پلو يوناني و سبزي‌پلو با ماهي‌ام بسيار بين اطرافيان‌مان زبانزد و مشهور است. بستگي دارد مهماني كه قرار است به خانه‌ام بيايد، چه كسي باشد. اگر مهمانانم از دوستانم باشند كه هيچ استرسي نخواهم داشت اما يك موقع هست كه با مهمان‌هايم رودربايستي دارم و استرس مي‌گيرم خدايي ناكرده غذايم كم نيايد، خوشمزه شود و.... اوايل استرسم خيلي بيشتر بود اما الان كمتر شده.

به‌نظرم هنگام ترتيب يك مهماني، تركيب مهماناني كه شما به‌عنوان ميزبان انتخاب مي‌كنيد خيلي مهم‌تر از غذايي است كه مي‌خواهي سرو كني. زيرا اگر جمع دعوت شده با يكديگر عقايد و حرف‌هاي مشتركي داشته باشند، ميزباني شما هم به بهترين نحو ممكن انجام خواهد شد، در غيراين‌صورت نه! نكته‌اي كه براي خود من هنگام رفتن به مهماني خيلي جالب است، اين است كه با توجه به زندگي‌ امروز كه سرعت در آن بالا رفته، اگر در ميز شام يا ناهار با غذاهايي مانند دلمه‌اي كه بسيار ظريف پيچيده شده يا ترشي خانگي صاحب‌خانه يا مرباي مخصوص ميزبان مواجه شوم، بسيار برايم جالب خواهد بود، زيرا امروز كمتر كسي فرصت و حوصله انجام چنين كارهايي را دارد!


دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان

از آن‌جا كه آقايان موجوداتي تك‌تمركزي هستند، مي‌توانند هنگام آشپزي بهترين و ايده‌آل‌ترين نتيجه را به دست بياورند؛ به‌عنوان مثال به ندرت اتفاق مي‌افتد يك خانم هنگام تماشاي يك برنامه تلويزيوني يا فيلم كاملا غرق در آن شود، فقط به آن فكر كند و متوجه اطرافش نباشد، زيرا ويژگي‌ خانم‌ها اين است كه مي‌توانند همزمان ‌‌به چند موضوع مختلف فكر، تجزيه و تحليل كنند.


آشپزي مساوي بين زن و مرد

در گذشته‌ كه اكثر خانم‌ها خانه‌دار بودند، يكي از وظايف اصلي‌شان، پخت‌وپز و آشپزي بود. مسلما هما‌ن‌طور كه وظيفه يك مرد، كار در خارج از خانه و تامين هزينه‌هاي زندگي است، متعاقبا وظيفه يك خانم هم، رسيدگي به امور منزل و انجام كارهاي مربوطه است. اما امروز با توجه به اين‌كه نقش خانم‌ها در جامعه پررنگ‌تر شده و بسياري از آن‌ها شاغل هستند، زن و شوهرها بايد با تقسيم وظايف بيرون و داخل خانه، با يكديگر همكاري كامل داشته باشند؛ واقعا به دور از انصاف است يك خانم هم بيرون از منزل كار كند و هم وقتي به خانه برمي‌گردد، تمام كارهاي منزل را به تنهايي انجام دهد! در واقع مردانگي حكم مي‌كند، آقايان همه چيز را گردن خانم‌ها نيندازند. در نتيجه هم آشپزي و هم انجام كارهاي خانه، بايد بين زن و مرد تقسيم شود.


بفرماييد شام، برنامه‌اي جالب و متفاوت

در كل هر ۳ شبي كه مهمان شقايق دهقان، بهاره رهنما و سحر زكريا بودم خيلي به من خوش گذشت و نمي‌توانم بگويم كدام‌شان بهتر بودند اما به‌نظرم خانه شقايق آرامشي داشت كه از آن لذت مي‌بردم. دست‌پخت هر ۳ رقيبم هم در اين گروه عالي بود اما فكر مي‌كنم زرشك‌پلويي كه شقايق دهقان درست كرده بود، خيلي خوشمزه و متفاوت شده بود. غذاي خودم هم كباب كوبيده بود و براي دسر هم ژله رنگي درست كرده بودم. البته يكسري مخلفات ديگر هم هنگام سرو شام مانند سالاد و... آماده كرده بودم كه خودتان بعدا خواهيد ديد. در كل فكر مي‌كنم «بفرماييد شام ايراني» بيژن بيرنگ نسبت به برنامه‌هاي مشابهي كه تا به حال ديده‌ايم، بسيار متفاوت‌تر و جالب‌تر خواهد بود، زيرا‌ اتفاقات و مسائل بامزه‌اي در آن رخ داده كه مي‌تواند خيلي براي مردم زيبا باشد.


دفاع لادن طباطبايي از حقوق زنان

اين‌كه امروز مي‌گويند، مرد‌ها‌ بهترين سرآشپزهاي دنيا هستند را هم قبول دارم و هم نه! درست است كه شايد در گذشته آشپزي كردن برعهده خانم‌ها بوده و براي آقايان افت داشته غذا درست كنند اما امروز خيلي چيزها عوض شده؛ ممكن است دست‌پخت يك آقا آنچنان خوب باشد كه ده‌ها زن هم به پايش نرسند.

هرگونه استفاده و انتشار مطالب و تصاوير «بفرماييد شام »، بدون ذكر منبع

« زندگي ايده آل» پيگرد قانوني دارد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میشه بگین پخش این برنامه کی شروع میشه ؟

    • بدون نام

      آره لطفا بگید این برنامه کی پخش میشه و از چه شبکه ای.

    • na shenas

      میشه بگین پخش این برنامه کی شروع میشه?

    • sahar

      سلام .جناب مدیر یت سایت
      خیلی تعصب داررید که از مطالب کپی نشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      بفرماییید شام از کجا کپی شد؟
      جمع ما +
      همون منو تو پلاس+
      هست؟عزیزم نوشته های شما فقط نوشتهای هست که در همه جا پیدا میشه...مثل همون ایده ا ل ولی یه خلاقییت رو نه ....البته که این برنامه بفرماید شام رو شبکه وکس المان 7-8 سال پیش نشون میداد..ولی در هر حال اگه ماهواره بده چرا تقلید...خوبه که راجع به اسناد مهم واخبار محرمانه ننوشتید

    • بابك

      سلام
      خيلي جالبه ها خودتون اصل بفرماييد شام رو كپي كرديد يه آبم روش بعد حالا مي نويسيد كپي نشود!!!!!!

    • من

      یکم خجالت بکشید
      یکم از خودتون ایده داشته باشید
      به نظر من باید شرکت کننده های این برنامه دزدی از سوی مردم مورد انتقاد شدید قرار بگیرن
      اخه اینم شد کار
      از جناب بیرنگ دیگه همچین انتظاری نمیرفت

    • سارا

      برنامه کی پخش می شه

    • یلدا

      لادن طباطبایی بازیگ برنامش کی پخش میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج