۴۸۱۳۳۰
۲۱ نظر
۶۱۲۲
۲۱ نظر
۶۱۲۲
پ

قطع پیامک تراکنش بانک ها بدون اطلاع‌ رسانی

۸۵ درصد از تراکنش‌های روزانه بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری به مبالغ زیر ٥٠‌هزار تومان اختصاص دارد قطع ناگهانی پیامک بانک توجیه قانونی ندارد بانک‌ها روزانه ١١٢ میلیون تومان پیامک برای برداشت‌های زیر ٥٠ هزار تومان ارسال می‌کنند.

روزنامه شهروند: ۸۵ درصد از تراکنش‌های روزانه بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری به مبالغ زیر ٥٠‌هزار تومان اختصاص دارد قطع ناگهانی پیامک بانک توجیه قانونی ندارد بانک‌ها روزانه ١١٢ میلیون تومان پیامک برای برداشت‌های زیر ٥٠ هزار تومان ارسال می‌کنند.
مائده امینی| «مشترک گرامی از این پس صرفا برای تراکنش‌های واریز و برداشت با مبلغ بیشتر از ٣٠‌هزار تومان پیامک ارسال می‌شود.» این تنها توضیح کوتاهی است که یکی از بانک‌های بزرگ کشور در صفحه اینترنت‌بانک خود به مشتریان داده است. داستان از این قرار است که این بانک در اقدامی ناگهانی تصمیم گرفته که خدمات بانکداری الکترونیک خود را درجه‌بندی کند. در این درجه‌بندی تازه تراکنش‌های کمتر از ٣٠‌هزار تومان به مشتری اطلاع‌رسانی نمی‌شود؛ چه برداشت باشد، چه واریز. این در حالی است که تمامی بانک‌ها برای ارسال پیامک واریز - برداشت، بین ١٠ تا ١٥‌هزار تومان از مشتری طلب می‌کنند!
از طرف دیگر بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری هم می‌گویند هزینه سنگینی را بابت ارسال پیامک‌ها متحمل می‌شوند. آخرین گزارش‌های منتشرشده از شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شاپرک بیانگر این است که ٨٥‌درصد از تراکنش‌های روزانه بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری به مبالغ خرد (زیر ٥٠‌هزار تومان) اختصاص دارد؛ چرا که از ٣٥‌میلیون تراکنش ثبت‌شده در یک روز، سهم پیامک اطلاع‌رسانی مبالغ خرد این بنگاه‌های اقتصادی ٣٠‌میلیون اعلام شده است. تصور کنید حتی اگر برای ٥٠‌درصد این تراکنش‌ها، سرویس اطلاع‌رسانی پیامکی فعال شده باشد، روزانه ١٤‌میلیون پیامک تراکنش برداشت یا واریز برای مشتریان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ارسال می‌شود. ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی به «شهروند» می‌گوید: هر پیامک برای بانک بین ٩-٨ تومان هزینه دارد. همه اینها یعنی روزانه، حداقل، ١١٢‌میلیون تومان بابت این پیامک‌ها هزینه می‌شود.
حالا اینکه بانک‌ها یک شبه به صرافت افتاده‌اند دخل و خرج خود را کنترل کنند یک طرف ماجرا و اینکه درباره این اقدام ناگهانی به مشتریان خود اطلاع‌رسانی درستی نکرده‌اند، اما طرف دیگر ماجراست.
تکلیف قرارداد مشتریان و بانک چه می‌شود؟
فارغ از اینکه برای افتتاح حساب معمولا هفت‌خوان رستم را پشت سر می‌گذاریم، بین ١٠ تا ١٥‌هزار تومان هم برای دریافت پیامک واریز - برداشت، از حساب‌مان کسر می‌شود. در هیچ‌کدام از فرم‌هایی که برای دریافت خدمات بانکداری الکترونیک امضا می‌کنیم، بندی تحت عنوان «حداقل کارکرد» دیده نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد این اقدام ناگهانی برخی بانک‌ها توجیه قانونی ندارد. سیدمحمدعباس‌نیا، کارشناس بانکی، ضمن صحه‌گذاشتن بر این موضوع به «شهروند» می‌گوید: وقتی به طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی روی خدمات ارایه‌شده محدودیت اعمال می‌شود، اعتماد مشتری به بانک خدشه‌دار می‌شود.
ماهانه ١٠‌هزار ‌میلیارد تومان هزینه پیامک‌های زیر ٥٠‌هزار تومان است
ارسال پیامک برای مشتری صرفه اقتصادی ندارد. شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شاپرک در آخرین گزارش منتشر‌شده در آذرماه ٩٥ اعلام کرده است: به ‌طور متوسط روزانه حدود ٣٥‌میلیون تراکنش از طریق شاپرک در کشور انجام می‌شود که ارزش تومانی آن ٤‌هزار‌ میلیارد است. سید محمد عباس‌نیا می‌گوید به‌طور میانگین هزینه یک ماه این تراکنش‌ها ١٢‌هزار ‌میلیارد تومان برای همه بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری ثبت شده است. به گفته عباس‌نیا، آمارهای شاپرک نشان می‌دهد ٨٥‌درصد این تراکنش‌ها مربوط به پیامک‌های واریز - برداشت زیر ٥٠‌هزار تومان است و این یعنی این پیامک‌ها برای بانک‌ها و موسسات مالی ١٠‌هزار‌ میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تومان هزینه دارد. رقم قابل توجهی که بانک‌ها معتقدند پرداخت این مبالغ برایشان دردسرساز شده است.
دو راهی حمل پول نقد یا کارت اعتباری
مردم دیگر در هیچ‌ کجای جهان تمایلی به حمل پول نقد ندارند. این را‌ هادی حق‌شناس، اقتصاددان به «شهروند» گفته و توضیح می‌دهد: در کشور ما هم استقبال خوبی از حمل‌نکردن پول شده است. نقدینگی در سطح کشور پایین آمده و مردم تمایل به استفاده از خدمات الکترونیک دارند.
حمل نکردن پول نقد اتفاق خوبی برای یک جامعه است که هم امنیت را در سطح جامعه بالا می‌برد هم معاملات و مراودات روزمره را تسهیل می‌کند؛ اما اگر بنا باشد مشترکین برای خرید‌های مستمر خرد خود اطلاع‌رسانی نشوند، جامعه تمایل دوباره‌ای به حمل پول نقد پیدا می‌کند.
چاره چیست؟
«سیستم‌های آفلاین با حمایت بخش خصوصی، عهده‌دار تراکنش‌های خرد شوند.» این پیشنهاد سیدمحمد عباس‌نیا است. این کارشناس بانکی می‌گوید: هزینه بالای ارسال این پیامک‌ها برای بانک همه مشکل نیست. وقتی برای هر مقدار از واریز - برداشت، یک پیامک ارسال شود، در روزهایی که مثل شب عید، پیک مراودات مردم است، شبکه سراسری قطع می‌شود و دردسرهای زیادی می‌سازد چرا که زیرساخت‌های کنونی ما جوابگوی این حجم از تراکنش نیست.
او معتقد است که دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و کسب‌و‌کارهای آفلاین را به این بخش بسپارد. «تجربه موفق بلیت‌های الکترونیک مترو می‌تواند در نوعی مشابه برای تراکنش‌های خرد تکرار شود.» عباس‌نیا ضمن اعلام این پیشنهاد گفت: در سیستم آفلاین پرداخت موضوعی به نام خطای تراکنش هم مشتری و بانک را تهدید نمی‌کند و همین خود ‌درصد قابل توجهی از تراکنش‌ها را از بین برده و ترافیک‌های پرداختی را به صفر می‌رساند.
در کمتر از ١٠‌ سال دیگر پیامک تراکنش بی‌معنی می‌شود
در کشورهای پیشرفته کارمندان بانک فقط نقش راهنما و کارگزار را دارند، بیش از ٩٠‌درصد خدمات بانکی بیرون از شعب انجام می‌شود. این موضوعی است که ایمان اسلامیان به آن اشاره کرده و معتقد است عمر ارسال پیامک برای مشتری رو به پایان است. او به «شهروند» می‌گوید: در کشورهای پیشرفته پیامک تراکنش معنی ندارد. سامانه PFM جایگزین همه خدمات مشابه شده است. سامانه‌ای که اعضای آن به صورت لحظه‌ای از تمام تراکنش‌های مالی خود مطلعند. این سامانه تا جایی پیش می‌رود که حتی برای مشترک بودجه‌ریزی کرده و برای هزینه‌های مختلفش برنامه می‌ریزد.
ما هم اگر زیر‌ساخت‌های بانکداری الکترونیک کشور را به این سمت هدایت کنیم، شاید بتوان به حل این مشکل چندجانبه امیدوار بود.
 
کمتر از ٣‌ سال پیش بود که دزدی الکترونیک یک رستوران خوشنام‌ ایتالیایی از مشتریانش حسابی سر‌و‌صدا کرد. کسانی که پیامک بانک خود را فعال کرده بودند متوجه برداشت‌های عجیب و غریب از حساب‌شان شدند. بعد از ثبت شکایت‌های مختلف معلوم شد کارگر این رستوران با کپی گرفتن از کارت مشتریان و ثبت رمز آنها یک‌شبه ٥٠٠‌ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.

تصور کنید اگر پیامک برداشت فعال نبود و دزد هم در اقدامی حساب‌شده‌تر به جای مبالغ بالا، مبالغ پایین از کارت‌ها می‌کشید، چه اتفاقی می‌افتاد؟ خلأ ارسال‌نشدن پیامک ارسال می‌توانست تا سال‌ها برای او درآمدزایی کند. آیا واقعا همه ما کم شدن مبالغ خرد از حساب‌هایمان را، بدون اطلاع‌رسانی، متوجه می‌شویم؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این حرف ها مسخره است.اگر ارسال پیامک برای بانک هزینه داره دو راه حل وجود داره.اول اینکه هزینه رو از مشتری مطالبه کنن,نه این که بر خلاف قرارداد بگن زیر 50 هزار تومن پیامک ارسال نمیشه.راه دوم هم اینه که گزارش تراکنش رو به وسیله اینترنت به اطلاع کاربر برسونن.حذف گزارش تراکنش هیچ جای جهان وجود نداره.

    • بدون نام

      میشه بجای ارسال پیامو که شامل هزینه میشود از پیام رسانهای اینترنتی داخلی و یا حتی خارجی استفاده کرد

    • سعید تبریزی

      از کی تا حالا 35میلیون ضربدر 9 تومان می شود 4هزار میلیاد تومان اکر هر پیامک را 10 تومان هم بگیریم می شود 350 میلیون تومان در صورتیکه پیام های تکی 10 تومان است و پیامهای انبوه هزینه اش خیلی کمتر از این حرف هاست
      4 هزار میلیارد تومان در روز یعنی کل یارانه پرداختی دولتدر یک ماه یکی به این آقایون جدول ضرب یاد بده یا یه ماشین حساب بهشون قرض بده

    • بدون نام

      بانک ها در تمام دنیا یاریگر اقتصاد هستنددر ایران انگل اقتصاد. قربونش برم نزول خور ها از این بانک ها با انصاف ترند.حالا طاقچه بالا گذاشتن برا چیه این همه پول مردم تو اختیارتون می مونه پشیزی هم براش نمیدین .حالا هزینه پیامک به رخ می کشید ؟بابا شماوخوب شما عالی شما تاج سر ما ....اصلا لیاقت ما همینه از سرمون هم زیادید....

    • هشترودی

      میلیاردها پول وحقوق مشتریان که در بانک میماند چرا از سود اینها کسی حرفی نمی زند؟

    • مشتری بانک ملت

      بانک از ما مبلغ ۱۰ هزار تومان گرفته برای پیامک به چند ماه گه میرسه میگن زیر سی هزار تومان پیامک نمی یاد خوب مبلغ کسر شده را برگردانند ما هم بانکی را انتخاب میکنیم گه سرویس بدهد به مشتریان کاری نداره

    • بدون نام

      پول که به حساب واریز کنیم کارمزدش کم میشه500تومان بوده حالا بیشتر شده.یارانه را که دارین قطع میکنین دیگه کل حسابها هم مسدود کنین تاکه راحت بشیم.

    • امید

      ..بخدا بالای سی هزار تومان هم دیگه پیامک نمی اد.....اون بانکی هم که می گین بانک ملته از من ده هزار تومان گرفته ولی تا حالا پیامک ندیدم ازشون ..

    • فافا

      یه راهکار : کل تراکنشهای مربوط به یک حساب در روز رو جمع کنند ومثلا ساعت ۱۲شب در قالب یک پیامک برای مشتری ارسال کنند

    • شایان

      دوستان یه همراه بانک رو گوشیشون نصب کنند ، راحت باهاش صورتحساب هم میشه گرفت
      10 ، 15 تومنی هم که بانک واسه پیامک دریافت میکنه ، پولشو خودتون بخورین ، شکم بانک ها به انذدازه کافی سیر هست

    • یوسف

      برای کارمندی که ماهی دوبار پیامک مبنی برواریزوبرداشت حقوق فرستاده میشود.باکسی که روزانه پیامهای بانکی متعددی دریافت میکند،هزینه یکسان گرفته میشودکه عادلانه نیست.من پیشنهادمیکنم که بانکها ازهرپیامک 10تومان هزینه منظورنمایند،که دراین صورت نه تنها ضررنمیکنندبلکه سودهم میبرند

    • بدون نام

      همه اینام بهونس واسه پول گرفتند
      صد رحمت به نزول خور لااقل با پول خودش کار میکنه و با سود کم بدونه ضامن ولی بانک ها که با پول مردم
      خدا لعنت کنه هرکسی که مردمو اذیت میکنه

    • بابک

      حسابهای قرض الحسنه که به مشتری سودتعلق نمیگیره و به نفع بانکه پس پول پیامک را چرا مشتری بده؟

    • بدون نام

      اصلا مگه قراره بانک ها پول اس ام اس بدن. به نظر من باید این خدمت برای بانک ها رایگان باشه. آخه مگه برای پیامک هزینه ای میشه. همشون دولتی هستن دیگه. از این جیب در میاد میره تو جیب دیگشون

    • Narges

      من برداشت و واریزیم بیشتر از 50 تومنِ..ولی بازم پیام نمیاد..دقیقأاز دو روز بعد اینکه اس ام اس بانکم تمدید شد..

    • علی

      همه بانکایی که من حساب دارم حتی ۲۵تومن که موجودی میگیرم پیامکش میاد شما چی میگید.

    • بدون نام

      چگونه اس مس بانک خود را لغو کنیم
      کمکم کنید لطفا

    • بدون نام

      آقا این بانک پاسارگاد هم قطع شده والااا برامن که بالای ۵۰ تومن هم اس نمیاد

    • رمضان حاجی زاده

      بابا حالااول وآخرش بااین نظرهاواسه ما اس ام اس نمیشودمن میخوام بدونم تکلیف چییه اس ام اسی برای مافعال میشودیانه این نظرها همش کشکه ماجواب میخوایم پول کسرشده ولی پیامک قطع شده وصلش میکنن یانه دیگه بهانه پول پیامک الکییه پولش که کسرشده پیامکش نیست

    • احمد علی ربی زواره

      چرا پیامها برای من نماید بخصوص از بانکها

    • عزیز

      لطفا شماره موبایل مشتری را درست ثبت کنید دوسال است شماره موبایل من را اشتباه برای یک حساب ثبت شده وپیامک های تراکنش این حساب برای من می آید خیلی مزاحمت ایجاد میکند فکر کنم طرف قاچاق فروش است شبانه روز این حساب مثبت ومنفی از حسابش کم واضافه میشود باور کنید تاساعت شش صبح این حساب کار میکند فقط دویا سه ساعت استراحت میکند نمی دونم چکارش کنم آیا پول این همه تراکنش به حساب خط من اضافه میشود چون تعداد اس ام اس قبظ من خیلی بالااست اگراینطور است شکایت کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج