جاباما
۴۸۲۷۰۷
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

فردا «استیضاح» چه می شود؟

وزیر راه و شهرسازی برای دومین بار زیر تیغ استیضاح نمایندگان قرار گرفته است. عباس آخوندی یکبار مجلس پیش را در استیضاح ناکام گذاشت باید دید که آیا فردا یکشنبه می تواند باز هم طرح استیضاح نمایندگان را با شکست مواجه کند.

فرارو: وزیر راه و شهرسازی برای دومین بار زیر تیغ استیضاح نمایندگان قرار گرفته است. عباس آخوندی یکبار مجلس پیش را در استیضاح ناکام گذاشت باید دید که آیا فردا یکشنبه می تواند باز هم طرح استیضاح نمایندگان را با شکست مواجه کند.
پیش از این اعلام شده بود که 84 نماینده طرح استیضاح آخوندی را امضا کرده اند اما امروز اعلام شده تعداد امضا کننده گان استیضاح به 37 نفر رسیده است. در این بین عده ای از نمایندگان امضاهایشان را پس گرفته اند و عده ای دیگر نیز به امضا کنندگان پیوسته اند.

عباس آخوندی بدون تردید یکی از جنجالی ترین وزرای دولت حسن روحانی است. او از روز اول تحت فشار شدید اصولگرایان قرار گرفت. یکی از دلایل مخالفت اصولگرایان با آخوندی مخالفت صریح او از طرح "مسکن مهر" است. آخوندی مسکن مهر را یک طرح فاجعه بار می داند.

مسکن مهر یکی از مهمترین طرح های اجرایی دولت محمود احمدی نژاد است. احمدی نژاد این طرح را دستاورد بزرگ دولتش می داند. اما منتقدان می گویند مسکن مهر به دلیل بار مالی بسیار زیاد و همچنین ضعف های بزرگ اجرایی و زیر بنایی طرح شکست خورده است.

عباس آخوندی یکی از مهمترین عوامل بروز تورم شدید در دولت احمدی نژاد را اجرای طرح مسکن مهر می داند.

همین انتقادات از آخوندی باعث شد که او در مجلس قبلی مورد استیضاح قرار گیرد اما با حمایت فراکسیون رهروان ولایت تحت رهبری علی لاریجانی، آخوندی از مجلس رای اعتماد گرفت.

اما در مجلس جدید باز هم نمایندگان وابسته به طیف تندرو اصولگرا آخوندی را زیر فشار قرار داده اند، این بار به خاطر حادثه قطار در سمنان.

پنجم آذرماه بود که برخورد قطار مسافربری تبریز-مشهد با قطار مسافربری سمنان-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان از توابع استان سمنان منجر به کشته‌شدن ٤٩ تن از هموطنان و آتش‌سوزی شد. پس از این سانحه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران استعفای خود را تسلیم وزیر راه‌و‌شهرسازی کرد و این استعفا پذیرفته شد.

متن استیضاح

برخی این استیضاح را سیاسی تفسیر می کنند تا منتقدان دولت در آستانه انتخابات اینگونه به روحانی فشار آورند. در متن استیضاح وزیر راه 12 سئوال از عباس آخوندی مطرح شده است که برخی از آن های عبارتند از:

سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالیکه اولا عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیا در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثا این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران - طبس را متوقف کردید؟

در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

در بین امضا کنندگان استیضاح وزیر راه این اسامی دیده می شود: «محمداسماعیل سعیدی- رضا شیران خراسانی - محسن علیجانی زمانی- نادر قاضی‌پور- احمد علیرضابیگی- رضا کریمی- ولی داداشی- محمدحسین فرهنگی- محمد دهقانی- قلی‌الله قلی‌زاده- سیدحسین نقوی حسینی- محمدمهدی زاهدی- محمد حسن‌نژاد- سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی- حسینعلی شهریاری- سیدتقی کبیری- رسول خزری- محمدرضا صباغیان- محمود شکری- سیدجواد ابطحی- اکبر ترکی- جواد کریمی قدوسی- حمیدرضا فولادگر- روح‌الله بابایی صالح- مجتبی ذالنوری- هاجر چنارانی- محمدصادق حسنی- احمد سالک کاشانی- زهرا ساعی- بهمن طاهرخانی- سیدمهدی مقدسی- مسعود رضایی- احمد حمزه»

زمان نامناسب

مجلس در حالی طرح استیضاح وزیر راه را بررسی می کند که وزارت راه پس از برجام فعالیت های گسترده ای برای امضای قرارداد ها با شرکت ها و کمپانی های بزرگ خارجی داشته است، از ایرباس گرفته تا اسکانیا مذاکراتی برای بهبود وضعیت حمل و نقل کشور صورت گرفته است.

برخی نمایندگان معتقدند اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر راه نیست. تا انتخابات ریاست جمهوری فقط سه ماه باقی مانده است و این استیضاح در آستانه سال نو انجام می شود.

مهرداد لاهوتی دراین باره معتقد است: " بركناری وزیر راه در حالی كه یك ماه تا انجام سفرهای نوروزی باقی مانده منطقی نیست. چرا كه وزارت راه و شهرسازی مسوول هماهنگی‌ها برای افزایش ضریب ایمنی در انجام سفرهای نوروزی است و معاونت‌های این وزارتخانه اعم از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان هواپیمایی، شركت راه‌آهن و سازمان بنادر مسوول مدیریت سفرها و نهادهای نظارت‌كننده بر عملكرد شركت‌های حمل و نقلی هستند."

او می گوید: «به‌طور قطع اگر در این شرایط نمایندگان مجلس رای به حذف آقای آخوندی دهند، این تصمیم مجلس خطرات و آسیب‌های جدی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.»

عضو كمیسیون برنامه و بودجه با تاكید بر اینكه وزیر راه و شهرسازی در دوران بی‌پولی دولت توانست اقدامات بسیار موثری را انجام دهد، گفت: اینكه قرارداد خرید ٢٠٠ فروند هواپیما و ورود چند فروند از این هواپیما‌ها به ناوگان هوایی كشور بدون اینكه یك رالا آن را دولت تضمین كند، انجام شده یك شاهكار است. در این دوران هیچ كارگاه عمرانی در ساخت و ساز زیرساخت‌ها غیرفعال نبوده و اقدامات قابل‌توجهی در بخش ریلی و افزایش طول جاده‌های كشورمان و همچنین جذب سرمایه‌های بخش خصوصی انجام شده است.»

به علاوه كمال دهقانی، نایب‌رییس كمیسیون امنیت ملی و عضو فراكسیون مستقلین هم با بیان اینكه بركناری آخوندی در این شرایط به صلاح نیست به گفت امضای خودش را برای استیضاح وزیر راه پس گرفته است.

به اعتقاد او در این فرصت كوتاه و باقی مانده از عمر دولت یازدهم استیضاح هیچ كدام یك از نمایندگان مجلس منطقی به نظر نمی‌رسد و همان‌طور كه مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد، باید با همان منطق نسبت به استیضاح وزرا رفتار كند. معتقدم عملكرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و ترابری قابل قبول بوده است.

از سوی دیگر بخش خصوصی وارد میدان شده تا مانع از استیضاح وزیر پر چالش روحانی شود. در روزهای گذشته نامه های زیادی به امضا بخش خصوصی رسیده است که در آن ها از عملکرد وزیر دفاع شده است.

گزارش ها از فضای مجلس نیز حکایت از آن دارد که احتمال موفقیت طرح استیضاح آخوندی اندک است. حسن حسینی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد نمایندگان روز آینده به استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای موافق بدهند گفت: "در طول چهار سال گذشته در حوزه حمل و نقل اقدامات موثری انجام شده که این روند با حضور آقای آخوندی باید ادامه یابد."

سخنگوی کمیسیون انرژی نیز در گفت‌وگویی با تأکید بر آنکه استیضاح وزیر راه‌ وشهرسازی با توجه به عملکرد شخص وزیر مناسب نمی‌داند، افزود: «مسکن مهر نیز طرح و حرکتی شتاب‌زده بود که در دولت دهم آغاز شد و بیش از آنکه براساس نظرات کارشناسی و تخصصی باشد حرکتی برخاسته از احساسات بود و این واقعیتی است که بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر به دولت قبل مرتبط است اما در دولت یازدهم بخش عمده‌ای از‌ آنها تکمیل شد.»

کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان اینکه برکناری آقای آخوندی در این شرایط به صلاح نیست و امضای خود را برای استیضاح وزیر راه پس گرفته‌ام، به ایلنا گفته: «همان‌طورکه مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد، باید با همان منطق با اسیتضاح وزرا رفتار کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      استیضاح به تنهایی کافی نیست آخوندی باید تقاص خسارتهای جانی و مالی را بپردازد.

    • پویا

      بستگی به این داره که آفای وزیر مثل دوره های گذشته با نمایندگان مخالف در اتاق جلسات آقای وزیر چه بده بستانی بکنند ... اگه چرب باشه فردا وزیر رای میاره ... و معمولا تجربه نشون داده ، آخوندی بلده چجوری سبیل چرب کنه ... از ما گفتن بود ....

    • علیرضا

      خوب اقایان مخالف استیضاح این اتفاق در اذر ماه اتفاق افتاد چرا ان موقع استیضاح را عقب انداختید که حالا بهانه بیاورید که نزدیک نوروز است نمی شود ،واضح است که عمدا امروز و فردا کردید که این بهانه را داشته باشید که نزدیک نوروز است

    • حاکم

      تا این فراکسیون امید هست هیچ چیزی توی ایران درست نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج