جاباما
۴۸۴۲۲۸
۸ نظر
۵۰۰۹
۸ نظر
۵۰۰۹
پ

۳۷ درصد معتادان تحصیلات عالی دارند

هر چند کارشناسان حوزه اعتیاد و آسیب شناسان اجتماعی منتظر اعلام نتایج طرح شیوع شناسی اعتیاد در ایران هستند و به نظر می‌رسد آمار‌های حاصل از پایش‌های جدید نشان دهنده تغییراتی در کمیت و کیفیت این معضل خانمانسوز در ایران خواهد بود، روز گذشته یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر یافته‌های تفکیکی جالبی را اعلام کرده است.

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی: هر چند کارشناسان حوزه اعتیاد و آسیب شناسان اجتماعی منتظر اعلام نتایج طرح شیوع شناسی اعتیاد در ایران هستند و به نظر می‌رسد آمار‌های حاصل از پایش‌های جدید نشان دهنده تغییراتی در کمیت و کیفیت این معضل خانمانسوز در ایران خواهد بود، روز گذشته یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر یافته‌های تفکیکی جالبی را اعلام کرده است.
بر اساس آنچه حمید صرامی گفته، ۳۷ درصد از معتادان کشور مدرک فوق دیپلم، لیسانس، فوق ‎لیسانس و دکتری دارند. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از متاهل بودن ۶۷ درصد معتادان در ایران خبر داده و اعلام کرده است زنان شش سال زودتر از مردان به مواد مخدر وابسته می‌شوند.
اعتیاد نقش پررنگی در بسیاری از جرایم دارد. آمارها نشان می‌دهد ۹۵ درصد درگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، ۹۵ درصد گروگانگیری‌ها، ۶۷ درصد زندانیان به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۲۳ درصد نزاع‌ها، ۲۰ درصد جرایم منکراتی، ۱۷ درصد تصادفات جاده‌ای و ۱۰ درصد جرایم مالی به دلیل اعتیاد است. بنابراین می‌توانیم با ارائه راهکارهای درست و پیشبرد راهبرد کاهش آسیب به سمت مدیریت و مهار این آسیب‌ها حرکت کرد.
امروزه در کشور ما دیگر اعتیاد فقیر و غنی، پیر و جوان، بی‌سواد و باسواد نمی‌شناسد. بر اساس آمارهای رسمی سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر سنتی در کشور مصرف می‌شود. البته آمار غیر‌رسمی این رقم را تا هزار و ۵۰۰ تن در سال با ناخالصی‌های زیاد برآورد می‌کند. همچنین در چهار سال اخیر سالانه به‌طور میانگین حدود ۶۰ تن مواد مخدر صنعتی در کشور مصرف شده است که گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی نشان‌دهنده تغییر الگوی مصرف مواد است.
اعتیاد در میان تحصیلکرده‌ها
روز گذشته مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ۶۴ درصد از معتادان کشور متاهل هستند و تنها کشوری هستیم در جهان که میزان معتادان متاهل نسبت به مجردها بیشتر است. حمید صرامی اظهارکرد: ۶۴ درصد مذکور حدود هفت میلیون نفر از افراد جامعه هستند که شبانه روز دغدغه اعتیاد دارند. او تصریح کرد: ۳۷ درصد از معتادان کشور فوق دیپلم، لیسانس، فوق ‎لیسانس و دکترا هستند و این نشان می‌دهد که حوزه اعتیاد از افراد بی‌سواد به سوی افراد تحصیلکرده گرایش پیدا کرده است.
۲۱درصد معتادان فعال در محیط‌های صنعتی
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۱ درصد معتادان ما در محیط صنعتی مشغول به کار هستند، تاکید کرد: حوزه اعتیاد، خاص افراد بیکار نیست. مربیان و اولیای دانش‌آموزان زیر چتر توانمندسازی پیشگیری اولیه اعتیاد قرار می‌گیرند. صرامی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در سال اقدام و عمل توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری موثر از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شده، بحث توانمندسازی و روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس دوره دوم متوسطه است که این طرح در ۱۲ استان کشور شامل استان‎های قم، قزوین، مرکزی، لرستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، هرمزگان، تهران، خوزستان و گلستان اجرا می‌شود.
او افزود: بر اساس این طرح ملی، حدود یک میلیون نفر والدین، دانش‎آموزان و مربیان زیر چتر برنامه توانمند‎سازی و پیشگیری اولیه اعتیاد در مدارس قرار می‎گیرند. صرامی عنوان کرد: هدف اصلی این طرح کاهش تمایل و خودداری از تجربه مصرف مواد، افزایش دانش و تغییر نگرش نسبت به مواد، ارتقای سطح توانمندی‎های روانی و اجتماعی در عرصه خود کنترلی و مراقبت در برابر اعتیاد در دانش‌آموزان و ارتقای دانش مدیران و مربیان در مدارس متوسطه دوم و یکپارچه‎سازی اقدامات پیشگیرانه به نحوی است که سه لایه مدیر، خانواده و دانش‌آموز را در بر گیرد. او ادامه داد: نکته مهم در این طرح شکستن سکوت در مدارس نسبت به پدیده اعتیاد است تا مدیران و معلمان به راحتی بتوانند در برابر کنترل آسیب اعتیاد در مدارس گام‌های اساسی بردارند.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد: طی ۳۷ سال پس از انقلاب، بیش از ۹ هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها توسط پلیس کشف شده و این مهم در هیچ جای جهان مشاهده نمی‎شود. اقدامات قابل توجهی در برخورد با عوامل قاچاق و مواد مخدر در کشور انجام و صدها نفر دستگیر شده‌اند و بیش از سه هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر در کشور، نشان از این دارد که ما در این عرصه موفق وارد شدیم. او با بیان اینکه در استان گلستان در ۱۵ سال اخیر شاهد بودیم نیروی انتظامی بالغ بر ۱۲۵ هزار و ۲۴۰ نفر مرتبط با مواد مخدر را دستگیر کرده، افزود: با وجود دستگیری‌ها و کشف مواد، شیوع مصرف مواد مخدر در بین جمعیت عمومی استان(۱۵ تا ۶۴ سال) نگران کننده بوده که بیانگر این است که دستگاه‌های فرهنگی استان باید با جدیت بیشتری درباره مهار و کنترل اعتیاد گام بردارند.
۸۰ درصد دختران معتاد اختلال اضطراب داشتند
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ضریب اعتیاد بین دختران و زنانی که دچار یک اختلال خلق هستند، چهار برابر بیشتر از سایر مصرف کنندگان است و این میزان در دخترانی که دچار یک اختلال اضطراب هستند ۲/۲ برابر بقیه افراد است. صرامی با بیان اینکه ۸۰ درصد دخترانی که به سمت اعتیاد رفتند دارای یک اختلال اضطراب بودند، گفت: باید در حوزه زنان و دختران نگاه جدی‌تر نسبت به ارتقای سلامت و روان جنس مونث حاکم شود و همه دستگاه‎های فرهنگی باید فعالیتشان را در این حوزه بیشتر کنند.
وابستگی زنان به موادمخدر بیش از مردان
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: زنانی که به سمت اعتیاد می‎آیند شش سال زودتر نسبت به آقایان به ورطه وابستگی شدید اعتیاد می‎افتند و این موضوع سبب می‎شود درمان آنها به شدت‎ سخت‎تر شود. صرامی گفت: در حوزه دانشجویی تحقیقات ما نشان داد ۶/۲ درصد از دانشجویان در دانشگاه دولتی تجربه مصرف مواد داشتند که ضرورت دارد با جدیت بیشتر برای ایمن‎سازی دانشجویان گام برداشته شود. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: طبق جدیدترین تحقیقات در سطح کشور، ۵۳ درصد معتادان تریاک، ۱۲ درصد از معتادان حشیش، علف، گرس و ماری‎جوآنا، هشت درصد معتادان شیشه و هفت درصد هروئین مصرف می‎کنند.
اعتیاد، فرد تحصیلکرده و متاهل نمی‌شناسد!
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره گرایش افراد باسواد به مصرف موادمخدر به «آرمان» می‌گوید: افزایش سطح سواد در جامعه به معنای کاهش تمایل به اعتیاد نیست. امروزه تعداد افراد تحصیلکرده در جامعه افزایش یافته است. این مدرک‌گرایی حاکم در جامعه به معنای ارتقای بینش و مصونیت افراد در مقابل آسیب‌های اجتماعی نیست. سید حسن موسوی چلک همچنین درباره معتادان متاهل می‌افزاید: بسیاری از افراد قبل از تشکیل زندگی مشترک اعتیاد دارند.
برای مثال برخی از افراد به دلیل ناتوانی جنسی بر این باورند که با مصرف مواد مخدر می‌توانند ضعف‌هایشان را جبران کند. به گفته او بسیاری از افراد معتاد مصرف مواد مخدر را قبل از تاهل تجربه کرده‌اند. اغلب این افراد در دوران تاهل برای درمان مراجعه می‌کنند، این اقدام به این معنا نیست که تاهل باعث بروز اعتیاد در افراد شده است. بسیاری از افراد قبل از تشکیل خانواده مصرف کننده موادمخدر هستند. برخی از کارشناسان سن شروع مصرف را زیر ۲۰ سال عنوان کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحصیلات عالی در رشته ساخت مواد فروش مواد اغفال افراد سالم و ترویجاستفاده از مواد

    • زخمی

      واقعا که تازه فهمیدی؟چ کشفه بزرگی چ انسان هایه باهوشی هستید شما واقعا تحسین برانگیزه این اطلاعاتی که به دست اوردید هیچ کس خبر نداشت،شما ها اولین کسایی هستید که فهمیدین.
      واقعا خجالت نمیکشین؟مسخره تر از این چیزی نبود که دربارش تحقیق کنید؟چون همه اینارو کل مردم میدونن،
      فهمیدنش هنر نیست که.دونستنه دلیلش و رفعه اون هنره.

    • محمدی

      سلام
      تحصیل کرده افسرده وبیکار و مجرد
      چطور معتاد نمی شود؟؟!!
      پسرمن 27 سالشه بامدرک دکترا دانشگاه دولتی
      دامپزشکی باشرمساری پول توجیبیشو
      ازپدر بازنشسته اش طلب میکند.
      من وپسرمن وتمام جونهای نگون بخت
      مسئولین مملکت پراز اختلاس وووووو
      به خدا می سپاریم.....

    • یعقوب

      من فوق لیسانس جرم شناسی بی پول و پارتی ،بیکار و مجرد با پدری که به علت شغل اتش نشانی ریه هاشو از دست داده ،با حقوق بازنشستگی ،با چند خواهر برادر تحصیلکرده بیکار ،مجرد به نظرتون چه راهی دارم ،پول دارم ؟پارتی دارم ؟ و......هستم ؟؟؟خب یا معتادم یا خودکشی میکنم یا میرم دنبال کار دیگه یارو من میشناسم بدون مدرک با یه حال معلوم کارمند جانشین باباش حالا بیا ببین چه رفتاری میکنه دختر بازی و........

    • بدون نام

      ببشترشونم بخاطر بیکاری معتاددشدن

    • بدون نام

      حیف جوانهامون کسی قدرشونو نمیدونه خدایی ..بهترین جوانها رو داره مملکتمون ولی حیف....

    • محمد

      جونی که تمام عمرشو درس خونده و رویای کار در سر پرورونده و رویای یه زندگی و آرامش بعد از اینهمه در س خوندن و وقتی در سش تموم میشه و رویاهاشو بر باد رفته میبینه تنها راه جایگزینی رویا رو مواد میبینه که واسه چند لحظه غم و اندوهش رو به فراموشی بسپره!

    • بدون نام

      به نظر من مرغ خودش خاک میریزه تو سرش
      ما هم تو اين جامعه زندگی میکنیم بیماری بیکاری بی پولی هرچي که بگید بوده ولی حتی لب به سیگار هم نزدیم افراد برای اینکه همیشه برای توجيح کاراشون يه مقصر داشته باشند ميگن بخاطر بیکاری بی پولی وفقر خواهشا وسوسه وهوسرانی خودتون رو پای مشکلات نذارید آدمی که عقل داشته باشه دنباله این چيزا نمیره. لطفا از عقل وبینش خودتون بیشتر استفاده کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج