۴۸۴۸۹۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

کابینه جدید آمریکا، نظامی‌تر شد

دونالد‌ترامپ رییس‌جمهور آمریکا، ژنرال‌«هربرت ریموند مک‌مستر» را به‌‌عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود منصوب کرد. این در حالی است که «مایکل فلین» مشاور پیشین ترامپ هفته گذشته و در روزهای نخست کاری‌اش به دلیل رسوایی ناشی از تماس با سفیر روسیه در واشنگتن استعفا کرد.

روزنامه اصولگرای صبح نو: دونالد‌ترامپ رییس‌جمهور آمریکا، ژنرال‌«هربرت ریموند مک‌مستر» را به‌‌عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود منصوب کرد. این در حالی است که «مایکل فلین» مشاور پیشین ترامپ هفته گذشته و در روزهای نخست کاری‌اش به دلیل رسوایی ناشی از تماس با سفیر روسیه در واشنگتن استعفا کرد.
به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» دونالد ترامپ چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه (به وقت محلی) انتصاب مک‌مستر را در کاخ «مارالاگو» خود در فلوریدا اعلام کرد. جایی که وی پیش‌تر و در روزهای پایانی هفته با چهار نامزد دیگر برای احراز این پست دیدار کرده بود.
اما برخلاف فلین که قبل از ورود به کابینه ترامپ مشاور کارزار انتخاباتی‌اش بود، مک‌مستر سابقه رابطه با ساکن جدید کاخ‌سفید نداشته و از شخصیتی ایدئولوژیک برخوردار نیست. وی به‌عنوان افسری با افکار مستقل شناخته می‌شود. گفته می‌شود برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه برای قانع‌کردن ترامپ به پذیرش مک‌مستر کارزاری پنهانی به‌راه انداخته بودند و فرد اصلی لابی‌گر برای وی، سناتور «تام کاتن» از ایالت آرکانزاس بوده که زمانی در ارتش تحت‌فرمان او فعالیت داشته است.
کابینه جدید آمریکا، نظامی‌تر شد
مشاور ارشد سناتور «جان مک‌کین» از ایالت آریزونا و حتی «جیم متیس» وزیردفاع فعلی نیز از کسانی بوده‌اند که در اقناع ترامپ در انتخاب مک‌مستر نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. ترامپ در حالی خبر این انتصاب را به خبرنگاران اعلام کرد که مک‌مستر با یونیفرم نظامی درکنار وی نشسته بود. به گفته ترامپ، مشاور جدید امنیت ملی‌اش «مردی فوق‌العاده مستعد و بسیار مجرب است.»

با انتخاب مک‌مستر، تکیه ترامپ به افراد نظامی برای مشاورت خود در امور امنیتی همچنان ادامه می‌یابد. علاوه بر مشاور امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «جان اف کلی» وزیر امنیت ملی ترامپ نیز از افراد نظامی بازنشسته‌اند. حتی «روبرت هاروارد» گزینه قبلی ترامپ برای جانشینی فلین نیز نظامی بود. البته هاروارد پیشنهاد رییس‌جمهوری آمریکا را رد کرد.
مک‌مستر از منتقدان استراتژی جورج بوش در نحوه اداره جنگ عراق بوده است. البته ناآگاهی وی از مسائل سیاسی در واشنگتن نقطه ضعف وی به‌شمار می‌رود. به هر روی باید دید آیا مک‌مستر می‌تواند روحیه ازدست رفته شورای امنیت ملی آمریکا را به‌آن بازگردانده و با استیو بنون که دارای روحیات افراطی و بیشتر علاقه‌مند به سیاست‌خارجی است سر کند یا نه؟

پیشینه مشاور جدید امنیت ملی

مک‌مستر ۵۵ ساله قبل از انتخاب به‌عنوان بیست‌وششمین مشاور امنیت‌ملی آمریکا اداره‌کننده مرکز تجمیع قابلیت‌های نیروی زمینی ایالات‌متحده و جانشین فرماندهی دکترین و آموزش این نیرو و دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ نظامی از دانشگاه کارولینای‌شمالی در «چپل‌هیل» است. وی سابقه حضور در عراق و افغانستان را دارد به طوری‌که در جنگ اول خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ وی فرماندهی نیروهای آمریکایی درگیر با گارد ریاست‌جمهوری عراق را برعهده داشت. در جنگ دوم خلیج‌فارس و در یورش فاجعه‌بار آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز مک‌مستر فرمانده سومین هنگ زرهی ارتش این کشور برای بازپس‌گیری تلعفر بود. مجله «تایم» در سال ۲۰۱۴ او را از یکصد فرد با نفوذ سال خود انتخاب کرد.

تنش میان ترامپ و اعضای شورای امنیت ملی آمریکا

از سویی گفته می‌شود طی روزهای اخیر ترامپ و مشاوران نزدیکش نسبت به اعضای شورای امنیت ملی این کشور به‌عنوان منبع اصلی افشای اخبار محرمانه کاخ‌سفید می‌نگرند. برخی از اعضای این شورا گفته‌اند که احساس می‌کنند تحت تعقیب قرار گرفته و از آنها جاسوسی می‌شود. پس از افشای بحران در کاخ‌سفید بر سر تماس‌های مایکل فلین با «سرگئئ کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن ترامپ با عصبانیت در پیامی توییتری نوشت: «ماجرای اصلی این است که چرا این‌قدر افشاگری‌های غیرقانونی از واشنگتن به بیرون درز می‌کند؟»

ترامپ درپی یافتن سمتی برای «جان بولتون»
«کیث کلوگ» دیگر نظامی بازنشسته که از زمان استعفای فلین به‌طور موقت عهده‌دار سمت وی شده بود، به دستور ترامپ به‌عنوان رییس‌دفتر این شورا منصوب شد؛ اما مک‌مستر نیز از ترامپ به دلیل انتخاب وی تشکر کرد؛ اما «جان بولتون» سیاستمدار افراطی و بدنام آمریکایی که در دولت جورج بوش نماینده این کشور در سازمان ملل بود نیز از آخرین راه‌یافتگان به کابینه ترامپ است. ترامپ روز دوشنبه (به وقت محلی) با تمجید از بولتون گفت حتماً برای وی در کابینه‌اش سمتی پیدا خواهد کرد: «دیدارهای واقعاً خوبی باهم داشته‌ایم. او زیاد می‌داند و ایده‌های جالبی دارد که شدیداً با آن موافقم.»

حتی «جان مک‌کین» که در روزهای گذشته منتقد سیاست‌های ترامپ بود و او را به دیکتاتوری متهم کرده بود، با قدردانی از ترامپ در انتصاب مک‌مستر گفته است: «سپهبد مک‌مستر گزینه‌ فوق‌العاده‌ای برای پست مشاور امنیت ملی است. من افتخار آشنایی با او را برای سال‌های طولانی دارم. نمی‌توانستم انتخابی بهتر و تیم امنیت ملی توانمندتر از آنچه در حال‌حاضر داریم متصور شوم.» مشاور امنیت ملی از این‌رو شغل مهمی در این دوره از ریاست‌جمهوری آمریکا به‌شمار می‌رود که ترامپ فاقد هرگونه تجربه و تحلیل سیاسی است و تنها برآنچه مشاورانش خواهند گفت تکیه خواهد داشت. مشاور امنیت ملی به‌طور مستقیم به شخص رییس‌جمهور آمریکا دسترسی دارد و با شرکت در جلسات شورای امنیت ملی این کشور، نقش واسط میان دستگاه‌های امنیتی مختلف ایالات‌متحده را ایفا می‌کند.

تظاهرات علیه ترامپ در آمریکا و انگلیس

از سوی دیگر، هزاران تن از مردم آمریکا در مراسم «روز رییس‌جمهور» علیه دونالد ترامپ به خیابان‌ها آمدند. مردم نیویورک با تجمع در برابر برج ترامپ و در «سنترال‌پارک» منطقه «منهتن» علیه سیاست‌های مهاجرتی دولت آقای ترامپ اعتراض کردند. در شهرهای دیگر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، آتلانتا، واشنگتن، پورتلند و شیکاگو نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.

در همین‌حال، هزاران تن از موافقان ترامپ نیز با تظاهرات در همین روز خواستار ایستادگی وی در برابر مخالفت‌ها شدند. همچنین پلیس آمریکا در شهر پورتلند با معترضانی که یک خیابان‌ را مسدود کرده بودند، درگیر شد. همچنین مردم انگلیس نیز در مخالفت با سفر آتی ترامپ به این کشور، مقابل ساختمان مجلس این کشور تجمع کردند.

همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که بیش از یکصد نفر از کارگران مهاجر در سراسر آمریکا به دلیل مشارکت در تظاهرات «روز بدون مهاجران» علیه سیاست‌های مهاجرتی ترامپ اخراج و بیکار شدند.در این اعتراضات که در اینترنت برای آن فراخوان داده شده بود از کارگران مهاجر خواسته بود که برای مدت یک روز از مشارکت در اقتصاد آمریکا خودداری کنند. برخی از کارفرمایان نیز کارگرانی را که در این روز در سرکار حاضر نشده بودند، اخراج کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج