جاباما
۴۸۵۷۷۴
۵۰۲۷
۵۰۲۷
پ

راز مقاومت تارهای عنکبوت سمی گوشه نشین!

عنکبوت قهوه‌ای منزوی یا عنکبوت گوشه نشین آمریکایی (American brown recluse spider)، یکی از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین عنکبوت‌های روی زمین است. تارهای این موجود نیز، به طرزی باورنکردنی سخت‌تر از تارهای یک عنکبوت معمولی است.

وب سایت تکرا - مصطفی عرب: عنکبوت قهوه‌ای منزوی یا عنکبوت گوشه نشین آمریکایی (American brown recluse spider)، یکی از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین عنکبوت‌های روی زمین است. تارهای این موجود نیز، به طرزی باورنکردنی سخت‌تر از تارهای یک عنکبوت معمولی است. دانشمندان دانشگاه آکسفورد و کالج William & Mary ویرجینیا، به تازگی راز مقاومت تارهای این عنکبوت را کشف کرده‌اند.
راز مقاومت تارهای عنکبوت سمی گوشه نشین!

دو دلیل وجود دارد که چرا تارهای این عنکبوت سخت و مقاوم است. اولی اینکه، این عنکبوت با چرخاندن تارها، حلقه‌هایی به آن اضافه می‌کند. دانشمندان می‌گویند اینکه افزودن گره باعث سختی می‌شود، کاملا اثبات شده است؛ اما افزودن حلقه به تارها باعث می‌شود که تارها حتی زودتر از معمول شکسته شوند.

راز مقاومت تارهای عنکبوت سمی گوشه نشین!
عنکبوت با چرخاندن تار، حلقه‌هایی روی آن ایجاد می‌کند

اینجاست که دلیل دوم مطرح می‌شود. تارهای عنکبوت‌های معمولی به طور منظم و مقطعی گرد است؛ اما تارهای این عنکبوت مانند یک نخ در مقیاس نانو، مسطح و صاف است. ظاهرا این ویژگی باعث انعطاف پذیری بیشتر شده و از شکسته شدن آن جلوگیری می‌کند.

محققان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری، کشف کرده‌اند که با اضافه کردن حتی یک حلقه به یک تار مسطح، مقاومت و سختی تار افزایش می‌یابد و با حلقه‌های بیشتر، مقاوم‌تر هم می‌شود.

Fritz Vollrath، پروفسور دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «کاری که این عنکبوت‌ها می‌کنند کاربردی است. برای مثال، رشته‌های کربن با پیچ خوردن و حلقه‌ای شدن می‌توانند مقاوم‌تر شوند و سخت‌تر شکسته شوند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خانه‌های تاری بهتری بسازند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج