جاباما
۴۸۶۱۳۳
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

چه شد که کاندیداهای اصولگرایان معرفی نشدند؟

بعد از ماه‌ها کار و فعالیت اصولگرایان، جبهه‌ای که قرار بود وحدت بیافریند شکاف‌ها را نمایان کرد و به جای روشن شدن وضعیت کاندیدای نهایی ابهام‌ها را بیشتر کرد.

پایگاه خبری انتخاب: بعد از ماه‌ها کار و فعالیت اصولگرایان، جبهه‌ای که قرار بود وحدت بیافریند شکاف‌ها را نمایان کرد و به جای روشن شدن وضعیت کاندیدای نهایی ابهام‌ها را بیشتر کرد.
ائتلاف تازه اصولگرایان یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) همایش سراسری خود را در حالی برگزار کرد که مشخصا برای انتخابات فعالیت می‌کند، مرامنامه می‌نویسد اما در عین حال خود را ملزم نمی‌بیند تا به قانون احترام گذاشته و فعالیت سیاسی اش را در قالب قانون احزاب و با گرفتن مجوز رسمی پیگیری کند. سکوت دولت در این زمینه و عدم ممانعت از برگزاری چنین همایش‌ های انتخاباتی جای سئوال دارد.

با این همه، اصولگرایان همایش خود را بعد از اختلافات داخلی که سخنگوی این جبهه از آن با عنوان «بی‌مهری‌ها» یاد کرده بود درحالی برگزار کردند که نه خروجی کاندیداها را توانستند اعلام کنند و نه در جهت وحدت میان نیروهای درون اصولگرایی به موفقیت دست پیدا کردند.

چرا اسامی اعلام نشد؟

بعد از اتمام مراسم قرار بود اسامی نامزدها اعلام شود. حسین کنعانی مقدم عضو جبهه پیروان و حزب ایستادگی به خبرنگار «انتخاب» گفت: باتوجه به آرا شمارش شده، آقای حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی حائز اکثریت آرا شده است.

اما اندکی بعد جمنا اطلاعیه‌ای صادر کرد و در این باره توضیح داد. اطلاعیه جمنا سعی کرده تا از موضع گیری مشخص در این باره خودداری کند و برخلاف برداشت برخی از رسانه ها که آن را تکذیبیه خوانده بودند، متن این بیانیه تلاش کرده تا اعلام این موضوع را به پس از رایزنی‌ها موکول کند.

جمنا در بیانیه خود آورده است: به دلیل شکل گیری برخی شایعات به استحضار می رساند شمارش آرا در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری در مراحل کاملا ابتدایی است.

این بیانیه ساعت ۲۲ بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. زمانی که براساس محاسبه‌ها نشان می‌دهد اتفاقا شمارش آراء نه در مرحله ابتدایی بلکه نهایی هم شده بود. اطلاعیه جمنا می‌گوید سه هزار نفر اسامی ده نفر را نوشتند. اگر برای هر برگ رای که درون آن نام ۳۰ نفر نوشته شده پنج دقیقه هم زمان در نظر بگیریم، ۱۵هزار دقیقه و یا به عبارتی ۲۵۰ ساعت نیاز است. اگر تنها چهل نفر کار شمارش آراء را انجام داده باشند ظرف مدت کمتر از شش ساعت نیم کار شمارش آراء به پایان می رسید. اگر با پنجاه نفر این کار انجام شده باشد حد نهایت زمانی که نیاز به شمارش آراء وجود داشت ۵ ساعت بود که حتما تا ساعت پایانی شب نهایی شده بود و آنطور که بیانیه گفته در مراحل اولیه قرار نداشت.

اختلاف بر سر اعلام اسامی

در بند آخر این اطلاعیه علت عدم اعلام اسامی نهایی را فاش می‌کند. جایی که می‌نویسد: روال مصوب جبهه این است که ۱۰ نفر از کسانی که بیشترین رای را در مجمع اول آورده باشند انتخاب می شوند و شورای مرکزی با آنها به مذاکره می پردازد. در این مذاکرات علاوه بر استماع برنامه ها، از پای بندی یا عدم پای بندی منتخبان به مکانیسم و شرایط جبهه نیز سوال خواهد شد. از آنجا که کسانی که در مجمع اول به رای گذاشته شدند، معرفی شده از سوی بدنه بودند، این احتمال هست که در میان آنها کسانی باشند که مکانیسم های جبهه را نپذیرند.»

معنای این بند این است که مکانیسم جدیدی برای انتخاب افراد به کار گرفته شده است. مسئله اصلی نیز مربوط به آقایان رئیسی و جلیلی است. چرا که جلیلی اساسا سازوکار آنها را نپذیرفته (واحتمالا هم نمی پذیرد) و حجت السلام والمسلمین رئیسی هم اساسا در مورد کاندیدا شدن حرفی به میان نیاورده بود تا اینکه در ساعات پایانی شب گذشته حتی از سوی خوراکیان رییس دفتر تولیت آستان قدس رضوی در گفتگو با تسنیم اعلام شد که او عمل به عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب را بالاترین فرصت به آستان مقدس رضوی و محرومان می دانند و موضوع کاندیداتوری را تکذیب کرد.

این تاکیدی بود بر شنیده های قبلی که حجت الاسلام رئیسی شخصا تمایلی به حضور در انتخابات ندارد. بعلاوه، این مسئله نشان از بی برنامگی سیستم ائتلاف اصولگرایان دارد که حتی پیش از آنکه نام رئیسی را خودسرانه بین کاندیداها قرار دهند، هیچ مذاکره و گفتگویی با او نداشته اند. به هرحال، اکنون، بنابر مکانیسم جدید جمنا یک مرحله دیگر نیز بر انتخاب گزینه‌های خود اضافه کرده و قرار است مجمع دوم و بعد از رایزنی‌ها اسامی را اعلام کند.

آنها که نیامدند

گذشته از ماجرای اعلام کاندیدای نهایی ( که می‌توان گفت حجت الاسلام رئیسی بیشترین رای را آورده)، اما به خاطر اینکه نمی دانستند او راضی به حضور هست یا نه آن را اعلام نکردند، عدم استقبال جریان های مختلف از این هماییش به طور چشم‌گیری دیده شد. این همایش سه غایب بزرگ داشت. نه لاریجانی و نزدیکانش در این همایش شرکت کردند، نه آیت‌الله مصباح و جلیلی. هیچ کدام حاضر نشدند سازوکار جبهه جدید را بپذیرند. آنچه در واقع دیده شد این بود که این جبهه نه تنها در حد و اندازه لیست واحد مجلس دهم کارآیی نداشت، بلکه اختلافات جدیدی را نیز پدیده آورده است. از جمله مساله مشخص شدن نتایج و عدم اعلام کاندیدای نهایی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لپ‌لپ‌میخرن یکی درمیاد مثل هاله نور

    • بدون نام

      کسی ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج