۴۸۶۵۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

منع دانشکده اقتصاد شریف از پذیرش دانشجو

از سال ۸۹ زمزمه‌هایی درخصوص انحلال دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف به گوش می‌رسید. این‌که دانشگاه صنعتی شریف یک دانشگاه علوم ریاضی و فنی است و دانشکده‌ای بر پایه تدریس علوم انسانی برای یک دانشگاه فنی تعریف نشده است، از دلایلی بود که وزارت علوم برای توقف کار این دانشکده مطرح می‌کرد.

روزنامه آرمان: از سال ۸۹ زمزمه‌هایی درخصوص انحلال دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف به گوش می‌رسید. این‌که دانشگاه صنعتی شریف یک دانشگاه علوم ریاضی و فنی است و دانشکده‌ای بر پایه تدریس علوم انسانی برای یک دانشگاه فنی تعریف نشده است، از دلایلی بود که وزارت علوم برای توقف کار این دانشکده مطرح می‌کرد.

دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف در سال ۷۸ و به کوشش دکتر علی نقی مشایخی بنیان گذاشته شد. «این دانشكده اولین دانشکده وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است كه باهدف آموزش علوم مدیریت و اقتصاد با رویكردی نو و متفاوت از سایر مراكز آموزشی و تحصیلی تاسیس شد.

احساس نیاز مبرم سازمانهای مختلف كشور به افرادی كه علاوه بر دانش كاربردی خود در رشته‌های فنی- مهندسی و رشته‌های تجربی، نیاز به فراگیری دانش مدیریت دارند و خلائی كه توسط مدیران رده بالا و رده‌های میانی حس می‌شد، انگیزه اصلی برای ایجاد رشته MBA در این دانشگاه گردید. از طرف دیگر، پیچیدگی زیاد مسائل اقتصادی كشور و ضرورت استفاده از دانش روز اقتصاد در سیاستگذاری و ترسیم چشم اندازهای آتی، موجب راه اندازی رشته علوم اقتصادی و مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی در گرایش اقتصاد در این دانشكده گردید.»

با وجود این‌که دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف در جذب نخبگان علوم مهندسی برای تحصیلات تکمیلی موفق عمل کرده و توانسته در زمینه آموزش علوم اقتصادی و مدیریتی درخشان باشد و فارغ‌التحصیلانی با پشتوانه علمی قوی به جامعه تحویل دهد اما ظاهرا وزارت علوم هنوز نتوانسته وجود آن را به‌عنوان یک واحد آموزشی موفق بپذیرد. با این‌که خبر انحلال این دانشکده خرداد ۹۰ از سوی رضا روستاآزاد، ریاست دانشگاه شریف تکذیب و قول «حفاظت از یادگار دکتر مشایخی و ایجاد شرایط بالندگی آن» داده شد اما این روزها خبرهایی از حذف سهمیه پذیرش دانشجو برای این دانشکده در ترم جدید آموزشی به‌گوش می‌رسد.

با این که هنوز رتبه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد اعلام نشده و زمان انتخاب رشته نرسیده است اما این میان دانشجویانی هستند که با استفاده از سهمیه دانشجویان استعدادهای درخشان، بدون کنکور در این دانشکده پذیرفته شده‌اند با این تصمیم وزارت علوم بلاتکلیف‌ مانده‌اند و نسبت به آینده خود دراین دانشکده دید روشنی ندارند.

دقیقا نمی‌دانیم علتش چیست

دکتر مشایخی بنیانگذار دانشکد مدیریت و اقتصاد شریف در گفت‌و‌گو با آرمان از جلوگیری وزارت علوم برای جذب دانشجو در دوره جدید بدون هیچ‌گونه علت مشخصی می‌گوید. با وجود این‌که بهانه سال‌های پیش مبنی بر این‌که دانشکده اقتصاد در یک دانشگاه فنی رفع شده است ولی کماکان جلوی پای این دانشکده سنگ اندازی می‌شود. «این که دانشگاه‌های مهندسی نباید دانشکده اقتصاد و مدیریت داشته باشند یک منطق غلط است.

دانشگاه‌های فنی باید دانشکده اقتصاد داشته باشند و برای این موضوع دیر هم کرده‌ایم.» پرس‌و‌جو‌های آرمان از دانشکده اقتصاد درخصوص علت این اقدام وزارت علوم به نتایجی قطعی نمی‌رسد. ظاهرا وزارت علوم درخصوص عدم تخصیص ظرفیت به این دانشکده دوباره همان علت گذشته را مطرح می‌کند.

این در حالی است که دانشگاه شریف تنها دانشگاه فنی نیست که رشته‌های علوم انسانی ارائه می‌کند و انتظار می‌رود اگر این دلیل وزارتخانه برای حذف ظرفیت دانشکده اقتصاد در سال جدید است، در رابطه با این امر سیاست‌های یکسانی درخصوص همه اعمال شود. چرا که اگر دانشگاه فنی دیگری می‌تواند برای یک یا چند رشته علوم انسانی دانشجو بگیرد، دلیلی ندارد که دانشگاه شریف از این کار منع شود.

موفقیت دانشکده اقتصاد شریف در جذب نخبگان

شورای صنفی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف درخصوص این اتفاق بیانیه‌ای صادر کرده و در آن به نقش این دانشکده برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان اشاره کرده‌است. در این بیانیه آمده است که شماری از نخبگان و فارغ‌التحصیلان برتر رشته‌های مهندسی به امید تحصیل در این دانشکده از ادامه تحصیل در خارج از کشور منصرف می‌شوند و دانشکده درخصوص جذب این افراد موفق عمل کرده است.

دکتر مشایخی از ضربه جدی می‌گوید که درخصوص توقف کار این دانشکده به رشته‌های اقتصاد و مدیریت و همین‌طور آموزش عالی وارد می‌شود. «کسانی وارد این دانشکده می‌شوند که در کنکور کارشناسی عموما رتبه‌های زیر صد را کسب کرده‌اند و در طول تحصیل خود از دانشجویان درخشان و برجسته رشته‌شان بوده‌اند. کیفیتی که این دانشکده در این رشته‌ها ارائه می‌دهد بالاست و اگر این فعالیت‌ها مختل شود دیگر این کیفیت جایی ارائه نخواهد شد و این امر افتی درخصوص جذب نخبه‌ها به دنبال خواهد داشت.»

مشایخی همچنین از ارائه درس‌های مصوب در وزارت علوم در این دانشکده اما با کیفیتی بالاتر می‌گوید. این‌که هیچ‌کدام از این درس‌ها خارج از برنامه وزارتخانه نیست و بهانه‌ای را در این خصوص نمی‌توان پذیرفت. مشایخی شمار دانشجویانی را که پس از فارغ‌التحصیلی از این دانشکده در داخل کشور جذب محیط کار می‌شوند،‌۶۷ درصد اعلام می‌کند و معتقد است کسانی هم که رفته‌اند برای ادامه تحصیل بوده و با احساس تعهدی که می‌کنند برای خدمت به مردمشان بازمی‌گردند.

تکلیف قبولی‌های بدون کنکور معلوم نیست

بنا بر قوانین آموزش عالی، دانشکده‌ها می‌توانند درصدی از ورودی‌هایشان را از بین دانشجویان استعداد درخشان که با معدل بالا در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند،‌انتخاب کنند. ده درصد‌های برتر دوره‌های کارشناسی در هر رشته، دانشجویان نمونه کشوری و همین‌طور برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و رازی می‌توانند بدون کنکور برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشگاه‌ها شوند.

دی ماه سال گذشته و قبل از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف به روال هر سال عده‌ای از دانشجویان استعدادهای درخشان را که متقاضی ادامه تحصیل در این دانشکده بدون کنکور بوده‌اند، انتخاب و اسامی آنها را اعلام کرد. به گفته مسئولان دانشکده شاید یک سال نداشتن ورودی در روند کار آن خلل چندانی وارد نکند اما با حذف ظرفیت دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف در سال جاری، تکلیف دانشجویانی که بدون کنکور در رشته‌های اقتصاد و مدیریتی آن‌جا پذیرفته شده‌اند چه خواهد شد؟

دکتر مشایخی می‌گوید: ما درخصوص این دانشجویان از نظر اخلاقی تحت فشار هستیم و برای این جوانان بسیار نگرانیم ولی واقعا وزارت علوم را که کنار بگذاریم، آیا مسئولان دانشگاه نمی‌خواهند برای این بچه‌ها کاری بکنند؟ آنها باید پاسخگو باشند که برای حل این وضعیت چه کرده‌اند؟ مساله این است که این نهادهای ملی ایجاد شده‌ براساس قانون، ملک شخصی افراد نیستند که هر طور بخواهند رفتار کنند.

چرا باید مرکزی که عملکردی درخشان داشته بدون دلیل قانع‌کننده و منطقی دچار مشکل شود؟ دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف از تلاش برای تعیین تکلیف دانشجویان پذیرفته شده بدون کنکور می‌گوید و این‌که دانشکده تمام تلاشش را برای حل این مساله می‌کند چرا که این ماجرا می‌تواند سرنوشت این افراد را تغییر دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج