جاباما
۴۸۷۵۵۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا در سال جاری

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: انتظار می رود تا پایان امسال، برآورد حجم قاچاق به ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار کاهش یابد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: انتظار می رود تا پایان امسال، برآورد حجم قاچاق به ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار کاهش یابد.

قاسم خورشیدی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری، حجم قاچاق کالا در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ را به ترتیب ۲۵ و ۱۹ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: این رقم پارسال به ۱۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

** افزایش ۱۲۰ درصدی کشفیات قاچاق
وی در مورد قاچاق مکشوفه نیز گفت: دستگاه های کاشف در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب یک هزار و ۸۰۰ و پنج هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کردند که این رقم با ۱۲۰ درصد افزایش در ۱۰ ماه نخست امسال به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
خورشیدی از ۲۵۶ هزار بازرسی در سطح عرضه خبر داد و گفت: بازرسی ها نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته که در این زمینه ۱۲ هزار پرونده تشکیل شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره امحای کالای قاچاق مکشوفه نیز گفت: پارسال ۱۴ میلیارد تومان کالای مکشوفه قاچاق امحا شد و این رقم در ۱۰ ماه نخست امسال به بیش ا ز۷۴ میلیارد تومان رسیده است.

وی درمورد وصول جرایم ناشی از قاچاق کالا و ارز نیز گفت: درآمدهای حاصل از این بخش - که به خزانه واریز می شود - در سال های اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته است و در حالی که وصول جرایم در سال ۱۳۹۲ کمتر از یک درصد بود، به بیش از ۲۷ درصد در سال جاری رسیده است.

** اجرای طرح رجیستری از تیرماه ۹۶
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اجرای طرح رجیستری (طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه) نیز گفت: این طرح اکنون کاملا مورد تائید دستگاه های متولی قرار گرفته و فراهم سازی مقدمات آن از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، تجهیزات لازم برای اجرای این طرح آماده سازی، تست ها انجام و پاسخ های لازم اخذ شده است.

خورشیدی اعلام کرد که طرح رجیستری از ابتدای تیرماه سال آینده بطور کامل عملیاتی می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق گوشی تلفن همراه نیز گفت: در 10 ماه نخست امسال 210 هزار دستگاه گوشی تلفن توسط دستگاه های عضو ستاد کشف شده است که این رقم نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
خورشیدی گفت: با اجرای طرح رجیستری، به طور کامل از واردات گوشی تلفن همراه قاچاق به کشور جلوگیری می شود.

طرح رجیستری یا کددار کردن گوشی تلفن همراه برای مقابله با قاچاق تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است. این طرح یک بار در سال 1385 اجرا و متوقف شد.

** برخورد با صرافی هایی که بیش از سقف مجاز انتقال ارزی انجام دهند
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درباره بخشنامه بانک مرکزی در مورد نقل و انتقال ارز گفت: نقل و انتقالات ارزی کشور در گذشته به سبب تحریم‌های بین المللی توسط صرافی‌ها انجام می‌شد که این امر با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، این اختیار از صرافی ها سلب شده است.
وی اضافه کرد: اکنون سقف انتقال ارز توسط صرافی‌ها معین شده است و چنانچه هر صرافی بیش از سقف مجاز انتقال انجام دهد با آن برخورد خواهد شد.
خورشیدی گفت: سامانه های پورتال ارزی کشور ساماندهی شده و دو سایت سنای 1 و سنای 2 به این امر اختصاص پیدا کرده است. بر این اساس، کل صرافی‌ها باید معاملات خود را در سنای 2 ثبت کنند.

سامانه نظارت ارزی به آدرس اینترنتی www.sanarate.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: این امکان وجود دارد که بانک مرکزی تعهدات ارزی فعالان اقتصادی را پایش کند و به صورت آنلاین (برخط) آمار میزان واردات کالا توسط تاجران را داشته باشد و حتی می‌تواند میزان باقیمانده ارز آنها را در سیستم خود داشته باشد. بانک عامل نیز به این اطلاعات دسترسی دارند.

وی در مورد میزان کشفیات ارز قاچاق نیز گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۰ میلیون دلار به صورت فیزیکی کشفیات ارز داشتیم و در بخش معاملات غیرقانونی ارزی نیز با همکاری وزارت اطلاعات سه میلیارد دلار کشفیات داشتیم.

** متوسط رسیدگی به پرونده های قاچاق دو ماه و نیم است
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسشی در مورد انبار کالاهای قاچاق و اینکه بخشی از این کالاها به دلیل انبار شدن در سالهای طولانی، دچار آسیب دیدگی شده اند، گفت: کالاهای مکشوفه در انبارهای عمومی کشور مربوط به سال های پیش از ۱۳۹۱ و حتی برخی کالاها مربوط به سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ است.
وی ادامه داد: در این زمینه به تازگی کمیته ای با مسئولیت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و ماموریت یافته است که مجموعه کالاهایی که در انبارهای عمومی نگهداری می شوند را تعیین تکلیف کند.
خورشیدی با اشاره به اینکه با کمبود انبار برای نگهداری کالاهای مکشوفه مواجه ایم، گفت: کالاهای مکشوفه اکنون در انبارهای سازمان اموال تملیکی، گمرک و انبارهای عمومی نگهداری می شود و حتی در برخی شهرستان ها به دلیل نبود انبار، اماکنی برای انبار کرایه می شود.

وی گفت: براساس قانون، پرونده های قاچاق باید حداکثر در مدت یک ماه تعیین تکلیف شود اما واقعیت اینکه اکنون متوسط رسیدگی به پرونده های قاچاق حدود ۲.۵ ماه است.

** تقدیم ۲ طرح برای ساماندهی کوله بری
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در میان مجموعه ورودی کالاهای قاچاق، «سواحل ۲۵۰۰ کیلیومتری جنوب کشور و خلاهای مرزی»، «مبادی رسمی با احتساب معافیت های ملوانی و مرزنشین ها»، «معابر کوله بری» و «مناطق آزاد» بیشترین سهم را دارند.
وی با بیان اینکه کارگروه ویژه مرزنشینان وزارت کشور ۱۲ معبر کوله بری را مشخص کرده است، در مورد راهکارهای ساماندهی به مساله کوله بری گفت: به دنبال مسایل و مشکلاتی که در مورد کوله بری اتفاق افتاد؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهادی را به دولت تقدیم کرده است؛ همچنین مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را برای ساماندهی معابر کوله بری به هیات رئیسه داده است که امیدواریم با تصویب این طرح ها، شرایط کوله بری در کشور ساماندهی شود.

خورشیدی افزود: کوله بری زیبنده مرزنشینان نیست و امیدواریم با طرح های توسعه پایدار مرزهای کشور، معیشت پایداری از طریق اشتغال سالم و پاک فراهم شود.

وی ادامه داد: مرزنشینان حق دارند از تجارت قانونی و مزیت های مرزی برخوردار شوند؛ آنچه اکنون اتفاق می افتد، سواستفاده برخی افراد سرمایه داری است که با اجیرکردن کوله بران، از آنها سواستفاده می کنند.

اوایل بهمن ماه امسال ریزش بهمن در اطراف روستای«بیوران علیا» (سرچشمه قره‌دان) در 10 کیلومتری شهر سردشت(استان آذربایجان غربی) موجب جان باختن چهار تن از کوله بران و وارد آمدن جراحات و آسیب هایی به شماری دیگر از آنان شد.
خورشیدی در مورد اسکله های ویژه قاچاق کالا نیز گفت: در این مورد وجود این اسکله ها تحقیق های گسترده انجام شده است و هیچ اسکله خاصی - به آن مفهوم که در رسانه ها مطرح شده - گزارش نشده است.

** سامانه جامع امور گمرکی حذف نمی شوند
خورشیدی در مورد سامانه جامع تجارت نیز گفت: این سامانه از جمله اصلی ترین موضوع مواد پنج و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالاست که مجموعه گردش تجاری کشور به صورت شفاف در آن ذکر می شود.
وی با تاکید بر اینکه برداشت هایی نادرستی از مکاتبات وزارت صنعت و اقتصاد به وجود آمده است گفت: سامانه جامع امور گمرکی به هیچ عنوان حذف نمی شود؛ این سامانه در بین سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله سامانه های پیشروست.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در نامه ای با موضوع «بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها» به علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال کرده بود که برخی رسانه ها از آن نامه برداشت کردند که «وزیر صنعت خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شده است».

این در حالی است که نعمت زاده از طیب نیا خواسته بود گمرک ایران اطلاعات مربوط به درخواست مجوز برای ترخیص کالا در فرایندهای واردات، صادرات و ترانزیت را به سامانه جامع تجارت ارسال کند.

** اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق از طریق فضای مجازی
خورشیدی در مورد اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای جلوگیری از قاچاق از طریق فضای مجازی نیز گفت: امسال شفاف سازی و اخذ نماد اعتماد الکترونیک را توسط عرضه کنندگان غیرحضوری اجباری کردیم. به این ترتیب هیچ فروشگاهی بدون نماد نمی تواند به عرضه کالا مبادرت ورزد.
وی گفت: هماهنگی های لازم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است که در صورت مشاهده عرضه غیرحضوری بدون اخذ نماد اعتماد الکترونیک، پایگاه عرضه مجازی آنها مسدود شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: همچنین با شرکت ملی پست نیز توافق نامه ای امضا کرده ایم، کالاهایی که قانونی بودن آن برای پست محرز نشده است را جابه جا نکند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، با اتحادیه هایی که در زمینه پیک و ارسال محموله ها فعالیت می کنند نیز هماهنگی هایی انجام شده است که آنها پیش از انتقال محموله، نسبت به قانونی بودن محموله اطمینان یابند.

خورشیدی اضافه کرد: با رسانه ها به ویژه صدا و سیما نیز مکاتباتی صورت گرفته است که در تبلیغ عرضه کالاها به صورت غیرحضوری، نسبت به قانونی بودن کالا اطمینان حاصل کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: علاوه بر این، پلیس فتا و وزارت اطلاعات نیز موظف شده اند ضمن پایش پیوسته فضای مجازی، سایت های فعال در این بخش را شناسایی کنند.

** قاچاق خاک رد شد
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به پرسشی در مورد قاچاق خاک که از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است، گفت: صادرات مواد و خاک های معدنی از جمله کلینکر (مواد اولیه تولید سیمان) قانونی بوده و با توجه به تحقیقات انجام شده، هیچ موضوعی در ارتباط با قاچاق خاک گزارش نشده است.
وی گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده است که مستندات خود را مبنی بر قاچاق خاک به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارایه کند اما تاکنون، هیچ اطلاعاتی از این سازمان دریافت نکرده ایم.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این گفته بود، جزیره هرمز یکی از جاذبه‌ های زیبای طبیعی ایران و یکی از ظرفیت‌ های ارزشمند است که متاسفانه در این منطقه شاهد قاچاق خاک بوده‌ایم از این رو بارها نگرانی خود را به صورت کتبی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه قاچاق خاک از مناطق دیگری به جز هرمز هم انجام می ‌گیرد، گفت: خاک بسیار ارزشمند و قاچاق آن یک تهدید محسوب می‌ شود از این رو لایحه حفاظت از خاک را که در حال بررسی است هر چه زودتر به مجلس ارائه خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج