جاباما
۴۸۷۵۷۴
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

معامله های عجیب در بازار خرید و فروش لایک و فالوئر

صدای ضبط شده منشی تلفنی ما را با دنیای تازه ای رو به رو می کند؛ اینجا پول می گیرند و فالوئر و مِمبِر می فروشند.

روزنامه تماشاگران امروز - میثم فرزیان: صدای ضبط شده منشی تلفنی ما را با دنیای تازه ای رو به رو می کند؛ اینجا پول می گیرند و فالوئر و مِمبِر می فروشند. شاید در ابتدا مشتری هایشان تنها جوان های جویای نام بودند اما حالا اوضاع فرق کرده و می توان شرکت های مشهور و برندهای معروف را هم در میان خریداران پیدا کرد. هر فالوئر قیمت پایین دارد؛ حدود ده بیست توان ناقابل، اما کار مشتری با یکی دو تا فالوئر راه نمی افتد.
کسی به کمتر از ۱۰ هزار فالوئر فکر نمی کند. شاید به این خاطر که آن بالا بنویسند فلانی ۱۰K دنبال کننده دارد. همین یکی برایتان حدود ۲۰۰ هزار تومان رقم پایه است. با این پول فقط تعدادی ربات می خرید که به عنوان دنبال کننده به صفحه تان افزوده می شوند. اگر دنبال چیزی باشید که به معنای واقعی کلمه مخاطب محسوب شود، لایک بزند و کامنت بگذارد، باید سر کیسه را شل کنید. برای پاسخ دادن به این نیاز حالا دیگر ده ها شرکت با نرم افزارها و لینک های ارتباطی گسترده وجود دارند که کارشان تبلیغ پیج یا کانال شما از راه افزایش بازدیدکننده است. رقم هایشان هم البته گاهی دود از کله آدم بلند می کند.
معامله های عجیب در بازار خرید و فروش لایک و فالوئر

خرید و فروش فالوئر چیست؟

برخلاف آنچه انتظار داریم، بحران خرید فالوئر، تنها دامن پیج های تبلیغاتی را نگرفته است و پیج های شخصی هم دیگر فوبیای تعداد فالوئر دارند. همه می دانیم که اینستاگرام و تلگرام دو شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان، پرچمداران حال حاضر این فوبیای مجازی هستند. از آنجایی که جذب فالوئر به خودی خود کار آسانی نیست کم کم این دغدغه تبدیل به تجارت مجازی شد. حالا دیگر بازار خرید و فروش فالوئر داغ داغ است و صدها سایت و کانال در ازای مبالغ نسبتا زیادی برای فالوئر، عضوگیری چند هزارتایی می کنند.

پشت پرده این تجارت چه کسانی ایستاده اند؟

وقتی پای صحبت صاحبان این تجارت می نشینیم، به نظر می رسد که خیلی هایشان فعالیت خانگی دارند. مواد لازم شان هم یک سیستم پاسخگویی ۲۴ ساعته خانگی و یک مشت وعده و وعید و نرخ تعیین شده است. البته ناگفته نماند که چندتایی شان هم برای خود دفتر و دستکی بهم زده اند؛ تا جایی که وقتی تماس می گیری تلفن روی پیغام گیر می رود و شما را به داخلی های مختلف هدایت می کند. جالب تر اینکه اگر از چند نمونه معروف ترشان هم بیش از مقدار خاصی خرید کنید، مشمول دریافت اشانتیون می شوید.

داستان اعتماد خریداران و راه های پرداخت

پیش ترها اعتماد در فضای مجازی آداب خاصی را می طلبید اما هرچه این تجارت های مجازی بیشتر پیشرفت می کنند جاپایشان محکم تر می شود. وقتی از مدیران پیج های تبلیغاتی در این باره می پرسیم اکثرشان با یک لبخند طعنه آمیز می گویند که اعتبارشان را برای این مبالغ جزئی خدشه دار نمی کنند.
اگر هم خریدار مستاصل تر به نظر برسد مدیر پیج برایش چند نمونه «اسکرین شات» از خریدهای موفق مشتریان قبلی یا چند مورد از پیج های موفق خریداری شده رو می کند. واقعیت اما این است که روند اعتمادسازی مجازی رو به بهبود است و خیلی از مشتریان حتی بدون دیدن نمونه کار، پول درخواست خود را واریز می کنند. در نهایت هم درگاه های پرداخت اینترنتی بانک ها، شماره کارت مدیر پیج تبلیغاتی یا شماره حساب راه های مختلف پرداخت وجه خرید شما خواهدبود. با همه اینها کم نبوده اند مواردی که مشتری نیمی از پول را پرداخت کرده و در نهایت با تلفن خاموش فروشنده مواجه شده است.

فالوئر زیاد به چه دردمان می خورد؟

حلقه های تجارت اینترنتی تو در تو از این حرف ها است. خیلی ها در ازای تبلیغ، تبلیغ می کنند. در یک کفه ترازو فروشندگانی که جنس های بی کیفیت و با کیفیتی را از بازار تهران خریده یا حتی گاهی از ترکیه و ارمنستان و... در مقادیر کم وارد کرده اند ایستاده اند، در کفه دیگر هم تولیدکنندگان صنایع دستی در خانه یا کارگاه های شخصی به چشم می خورند. تولیدکنندگانی که تا پیش از این جایی برای عرضه بی دردسر محصولات خودشان نداشتند.
یکی از این تولیدکنندگان می گوید کفش های خام «بادی» را با قیمت ۲۰ هزار تومان از بازار تهران تهیه می کند، روی آنها را با رنگ پارچه های ارزان قیمت طراحی کرده و هر کدام را با قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می فروشد. این خانم می گوید: «چندماه اول فقط دنبال جذب فالوئر بودم چون می دانستم اگر فالوئرهام زیر سه هزار تا بودند، هفته ای یک کفش شاید هم کمتر می فروختم اما حالا که ۱۲ هزار فالوئر دارم فروش کفش هایم تقریبا روزانه شده است.»

جالب ترین بخش داستان این است که همه خریداران فالوئر حتما فروشنده کالای خاصی نیستند. یکی از این خریداران داشتن دو هزار فالوئر را امتیاز شخصیتی دانسته و می گوید «من دنبال فالوئر بودم. هدف و تجارت خاصی ندارم. فقط دنبال فالوئر بودم»؛ که طرفداران این دیدگاه در بین خریداران کم نیستند.
معامله های عجیب در بازار خرید و فروش لایک و فالوئر

هر هزار فالوئر چقدر برایمان آب می خورد؟

به اینجا که می رسیم داستان تازه شروع می شود؛ حالا دنیایی از قیمت های مختلف پیش رویمان قرار دارد. سایت های جذب فالوئر منوهای پیشنهادی مختلفی دارند.

اینستاگرام: محور اصلی خرید و فروش ها است. با اولین سایت فروش فالوئر که تماس می گیریم، اتفاق جالبی می افتد. تلفن گویا می گوید که برای اینستاگرام عدد یک و برای تلگرام عدد دو را فشار دهیم. اپراتور اینستاگرام این سایت می گوید اگر پیج آماده می خواهیم، پول کمتری پرداخت خواهیم کرد. مثلا یک پیج آماده هزارتایی 15 هزار تومان ارزش دارد.

از آنجا مه اعتماد کردن به پیج های آماده سخت تر به نظر می رسد، اپراتور راه دیگری هم پیش پایمان می گذارد. به گفته او اگر خودمان پیج داشته باشیم، همان پیج را به صورت تضمینی تبلیغ می کند. تضمین به این معنا که هر تعداد فالوئر درخواست کنیم، در کمتر از یک هفته تحویل می گیریم. در این صورت باید برای هر هزار فالوئر، ۲۰ هزار تومان بپردازیم.

با این اوصاف، داشتن 10 هزار فالوئر، 200 هزار تومان هزینه خواهدداشت. همچنین اگر برای خریدها بالای 200 هزار تومان هزینه کنیم، اشانتیون می گیریم. ضمنا اپراتور تاکید می کند که ما فقط فالوئر ایرانی جذب می کنیم. مورد بعدی به نظر شرکتی نمی آید. با این تاجر خانگی که تماس می گیریم می گوید تضمینی در کار نیست.

به گفته مدیر این پیج، اگر خودمان پیج را بزنیم و بعد عنان کار را به دست شان بدهیم بهتر است و تاکید می کند پیجی که می سازید باید حداقل ۱۲ پست اولیه داشته باشد. این مدیر می گوید پیج نهایی را بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت تحویل می دهیم و فالوئرهایی که ما برای صفحه شما جذب می کنیم، همگی «ایرانی»، «واقعی» و «فعال» هستند و با همین استراتژی هر هزار فالوئر ایرانی، ۱۱۵ هزار تومان قیمت دارد و این، یعنی داشتن ۱۰ هزار تا آدم ایرانی در پیج، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آب می خورد!

مدیر این پیج وقتی با تعجب ما رو به رو می شود می گوید این گران ترین منوی پیشنهادی اش بوده که شامل طراحی و اصول تبلیغاتی خاصی است و ما با 350 هزار تومان هم می توانیم 10 هزار فالوئر داشته باشیم؛ اما این تمام این 10 هزارتا دیگر ایرانی نیستند. این فرد می گوید لایک و کامنت فروشی هم داریم. قیمت هر هزار لایک ایرانی 29 هزار و 900 تومان و هر هزار کامنت ایرانی هم 319 هزار و 500 تومان است.

مورد سومی که تماس می گیریم شرکتی است که ادعا می کند بسته به سفارش شما، بین دو تا ۲۴ ساعت پیج را تحویل تان می دهد و برای هر هزار فالوئر اینستا باید ۱۸ هزار تومان هزینه کنید. این شرکت ادعا می کند که به دانستن پسوورد پیج شما هیچ نیازی ندارد و ضمنا بازگشت وجه هم از مزایای اصلی شان است. اپراتور این شرکت تبلیغاتی همچنین زمان تحویل هزار فالوئر را یک ساعت اعلام می کند.

تلگرام: نرخ های تلگرامی هم دست کمی از اینستاگرام ندارند. این طور که به نظر می رسد کمترین پولی که باید برای یک تبلیغات تلگرامی موفق کنار بگذارید ۱۰۰ هزار تومان است. تبلیغات تلگرام در روندی متفاوت معمولا ساعتی است. مثلا اپراتور شرکت اول می گوید یک ساعت تبلیغ تلگرامی شما در چهار کانال بزرگ ۶۰ هزار تومان هزینه دارد و با همین روند اگر در همین چهار کانال سه ساعت تبلیغ شوید، باید ۱۲۰ هزار تومان بپردازید. این اپراتور می گوید صرفه اقتصادی با کسی است که ۲۴ ساعت تبلیغ را انتخاب می کند. این متقاضی مشمول تخفیف شده و ۱۸۰ هزار تومان می پردازد.

مورد دوم درباره نرخ های تلگرام می گوید دو نوع جذب «ممبر» دارد. نوع اول را در اصطلاح «Fake Member» می گویند. این ممبرهای قلابی با حضور سوری شان برای مشتریان احتمالی شما جذب اعتماد می کنند. هر هزار ممبر قلابی 25 هزار تومان ارزش دارد. اما اگر دنبال اعضای واقعی برای تلگرام خود باشید باید بابت هر هزارتایش، 120 هزار تومان بپردازید. این فرد می گوید ما از نرم افزارهای خاصی برای جذب ممبر استفاده می کنیم و با اسکرین شات های لحظه ای شما را در جریان روند کار قرار می دهیم.

گزینه دیگری که پیش روی شماست، تبلیغات ساعتی توسط این شرکت است که برای هر ساعت تبلیغ ۳۵ هزار تومان درخواست می کنند که رقم کمی به نظر نمی رسد.

شرکت سوم کمی منصف تر به نظر می رسد و قیمت هر هزار ممبر تلگرامی را 30 هزار تومان اعلام می کند و البته توضیحی در مورد قلابی بودن یا نبودن شان ارائه نمی کند. لیست قیمت های این شرکت را که بالا پایین می کنیم متوجه می شویم با کلی تخفیف و کاهش تساعدی در نهایت باید برای 10 هزار ممبر یک کانال تلگرامی، دو میلیون تومان بپردازید! این شرکت ادعا می کند که پشتیبانی 24 ساعته داشته و کانال 10 هزار تایی شما را در کمتر از دو روز آماده می کند.

پای صحبت خریداران

خریداران فالوئر همیشه راضی نیستند. گرداننده پیج یک مزون طراحی لباس می گوید برای یک پیج آماده اینستاگرام با ۱۲ هزار فالوئر، ۱۲ هزار تومان پرداخت کرده است و با اینکه پیج را دائما به روزرسانی می کند اما هر روز با اتفاق ریزش فالوئرهای جدید رو به رو است. البته او می گوید این افزایش فالوئر اگرچه افزایش فروش آنچنانی به همراه نداشته اما اتفاق های خوبی مثل دعوت به شوهای مختلف و معرفی به طراحان دیگر را در بر داشته است.

یکی دیگر از خریداران اما دل پری دارد. این خریدار می گوید با اینکه 14 هزار فالوئر با ادعای تضمینی خریده است اما عکس هایش را تنها 10 تا 20 نفر لایک می کنند. او ادعا می کند اگرچه اوضاع کسب و کارش از قبل بهتر شده اما فالوئرهای پیجش برخلاف ادعای فروشنده واقعی نیستند و انتظاری که از بازخوردهای احتمالی داشته برآورده نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیرین

      آخه چه کاریه اینقدرا هم فالوئر مهم نیست

    • بدون نام

      چ دنیایی داریم ما...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج