۴۸۷۶۷
۱۱۲ نظر
۳۳۷۶۲
۱۱۲ نظر
۳۳۷۶۲
پ

بچه حرف گوش نکن را چگونه تربیت کنیم؟

به نظر مایکل بربا روانشناس کودکان دلایلی وجود دارد که بچه ها به حرف والدین گوش نمی کنند. او در اینجا ۱۰ دلیل را مورد بررسی قرار می دهد که می توانند مهمترین علت های گوش نکردن بچه ها به حرف والدین باشد.

مجله موفقیت: شاید به عنوان پدر و مادر وظیفه خود می دانید که مسوولیت پرورش و تربیت فرزندان را به عهده بگیرید. گاهی این مسوولیت تمام زندگی شما را دربر می گیرد به خصوصاگر پای نظم و ترتیب در میان باشد، در مقابل انتظار دارید به حرف های شما گوش کنند اما این روزها اکثر والدین از حرف گوش نکردن بچه ها نگران و ناراحت هستند.

در اینجا علت های این رفتار کودکان را مورد بررسی قرار می دهیم، اما قبل از پرداختن به آن عبارات و جملات زیر توجه کنید. آیا تا به حال از این عبارات استفاده کرده اید یا به گوشتان خورده است:

  • چند بار باید بهت بگم؟
  • لطفا به من گوش کن
  • نمی شنوی چی می گم؟
  • شنیدی چی گفتم؟

اینکه به بچه ها بدهیم به حرف های ما گوش کنند کا ردشواری به نظر می آید مثل یک مبارزه سخت و پایان ناپذیر اما به نظر مایکل بربا روانشناس کودکان دلایلی وجود دارد که بچه ها به حرف والدین گوش نمی کنند. او در اینجا ۱۰ دلیل را مورد بررسی قرار می دهد که می توانند مهمترین علت های گوش نکردن بچه ها به حرف والدین باشد.

بچه حرف گوش نکن را چگونه تربیت کنیم؟

۱. شما الگوی خوبی نبودید:

شما باید الگوی خوبی در زمینه گوش کردن باشید. به او نشان دهید که شنونده خوبی هستید. مهم نیست او در چه سنی قرار دارد، باید ببیند که شما در گفت و گو با دیگران چگونه رفتار می کنید و چگونه به دیگران گوش می دهید.

وقتی با شما صحبت می کند مستقیم به او نگاه کنید. وقتی حرف می زند به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر خیره نشوید. به او نشان دهید که به حرف هایش توجه می کنید و اهمیت می دهید. توجه داشته باشید که بچه ها تقلید کننده های خوبی هستند هر جور که با آنها رفتار شود رفتار می کنند و بدانید که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

۲. جملات شما با کلماتی مثل اگر، تو، چرا شروع می شود

وقتی جمله را با این سه کلمه شروع می کنید در واقع کودک تمایلی به شنیدن ندارد و از شما رویگردان می شود به این علت که:

اگر: گاهی می تواند یک کلمه تهدیدآمیز باشد و او را بترساند و بچه ها همیشه از ترس فرار می کنند مثلا: اگر به حرفم گوش نکنی ...

تو: با گفتن کلمه تو، کودک احساس می کند که از سوی شما مورد حمله قرار گرفته و شخصیتش مورد تهدید قرار می گیرد، به خصوص وقتی کلمات اغراق آمیز در مورد رفتارش به کار ببرید مثلا: تو هیچ وقت به حرف های من گوش نمی دهی!

چرا: با این کلمه از کودک خود می خواهید که چیزی را توضیح دهد، کاری که معمولا بچه ها قادر به انجامش نیستند مثلا: چرا به من گوش نمی کنی؟
دکتر بربا توصیه می کند که جملات خود را با این سه کلمه شروع نکنید تا بچه ها از شما گریزان نباشند.

3. بدون اینکه توجه آنها را جلب کنید شروع به صحبت کردن می کنید

گاهی بچه به شما گوش نمی کند یا به حرف های شما توجهی نشان نمی دهد، چون توجهش جلب نشده یا تمرکز ندارد. وقتی می خواهید با او صحبت کنید ابتدا مطمئن شوید که توجه او را جلب کرده اید. به خصوص در مورد بچه هایی که به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند. دکتر بربا برای جلب توجه کودک چند راه توصیه می کند که عبارتند از:

- در مقابل بچه بنشینید و به صورت و چشم های او نگاه کنید.
- با مهربانی و به آرامی صورت او را بالا نگه دارید که به چشمان شما نگاه کند.
- در ابتدای صحبت کردن از جملاتی نظیر این استفاده کنید: لطفا به من گوش کن.
- هر وقت به چشمان شما نگاه کرد، صحبت را شروع کنید. در طول صحبت می توانید با مهربانی دستان او را بگیرید یا دست روی شانه هایش بگذارید تا توجه او به شما باشد.

۴. به فریاد کشیدن و جیغ زدن متوسل می شوید

اکثر والدین وقتی می بینند بچه به حرف آنها گوش نمی کند فریاد می کشند. دکتر بربا می گوید این کار را بدتر می کند. او توصیه می کند که والدین آرام تر و مهربانانه تر صحبت کنند. نجوا کردن یک درخواست، نتیجه مثبت تری دارد تا اینکه صدا را بلندتر کنیم.
وقتی پدر و مادر با تُن و آهنگ صدای مهربانانه و آرام تری صحبت می کنند بچه ناخودآگاه بیشتر تمایل پیدا می کند که گوش دهد.

۵. زیاد صحبت می کنید

شما می توانید در مدت ۱۰ ثانیه چیزی را به کودک خود بگویید یا حتی کمتر از آن در واقع زیاد صحبت کردن، هم وقت تلف کردن است و هم اینکه توجه و تمرکز بچه در یک گفت و گوی طولانی کمتر می شود.خوب است که خواسته خود را صریح و کوتاه بیان کنید. مثلا: سارا! لطفا قبل از بیرون رفتن اسباب بازی ها را جمع کن. یا؛ قبل از تماشای تلویزیون اول تکالیف مدرسه را انجام بده.
بچه حرف گوش نکن را چگونه تربیت کنیم؟

۶. به جای حرف زدن از او سوال می پرسید

اگر می خواهید بچه از قوانین خانه و خانواده شما اطاعت کند لطفا درخواست خود را صریح و بدون سوالی کردن آن به کار ببرید.

مثلا به جای اینکه بگویید: می خواهی حمام کنی؟ بگویید: الان وقت حمام کردن است، لطفا برو حمام.

۷. زمان و وقت صحبت کردن شما مناسب نیست

یعنی این که بچه در حال انجام دادن تکالیفش است و روی آنها تمرکز کرده آن وقت شما می خواهید تمرکزش را بر هم زده و او را آماده کنید که به حرف شما گوش کند. مناسبتر این است که شما از قبل به او بگویید که می خواهید ظرف چند دقیقه دیگر با او صحبت کنید و در مواقعی که کار ارزشمندی مثل کتاب خواندن یا انجام تکالیف مدرسه را انجام می دهد مزاحمش نشوید. مثلا می توانید بگویید: سارا! چند دقیقه دیگر می خواهم با تو حرف بزنم.

۸. نتیجه و پیامد کارش را مشخص نمی کنید

اگر مطمئن هستید که بچه درخواست شما را شنیده اما هنوز می خواهد آن را نادیده بگیرد لازم است در چنین مواقعی پیامد کارش را برایش توضیح دهید. مثلا شما می توانید درخواست خود را با نتیجه و پیامدش همراه کنید.

مثلا: می دانم می خواهی بروی بیرون بازی کنی اما اول باید غذایت را تمام کنی.
اگر همچنان به بیرون رفتن اصرار کرد بدون اینکه به حرف شما گوش کند، می توانید بگویید: متاسفم تو کل غذایت را هنوز نخوردی.

بنابراین این اصرار شما به او نشان می دهد که از او انتظار دارید به حرفتان گوش کند. این تعیین نتیجه و انتظار اطاعت کردن یعنی اینکه از بچه انتظار می رود ابتدا گوش کند و درخواستش را چند بار تکرار نکند چون شما روی خواسته خود تاکید دارید و اگر اطاعت نکند پیامد کارش را می بیند.

۹. رابطه حل نشدنی با فرزند خود دارید

اگر شما تکنیک های قبلی را به کار بردید و نحوه گفت و گو و ارتباط خود را بهتر کردید اما متوجه شدید که بچه هنوز به حرف شما گوش نمی کند باید بدانید که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود و سوالاتی از قبیل آنچه که در زیر آمده به ذهن شما خطور می کند و ذهنتان را مشغول می کند.

- آیا او می تواند انتخاب کند که به شما گوش نکند؟
- آیا او می تواند از شما رویگردان شود و تلاش شما برای جلب توجه او بی نتیجه شود؟
- آیا او می تواند به شما بی احترامی کند چون احساس می کند شما اختیار او را ندارید؟
بچه ها نیاز دارند که عمیقا احساس کنند مورد تحسین، توجه و تایید هستند، به خصوص از سوی والدینشان. بنابراین اطاعت کردن و احترام گذاشتن آنها ریشه در نحوه برخورد والدین دارد.
بچه حرف گوش نکن را چگونه تربیت کنیم؟

۱۰. شرایط پزشکی او را بررسی نمی کنید

اگر مشکلات گوش کردن بچه تکرار می شود بهتر و عاقلانه این است که با پزشک متخصص صحبت کنید شاید مشکل بچه در شنوایی باشد یا مشکلات دیگر.

نکته آخر اینکه ابتدا خود ما سعی کنیم مهارت های گفت و گو و گوش کردن را یاد بگیریم و سپس آن را به فرزندان خود آموزش دهیم؛ زیرا مهارت ارتباط برقرار کردن از مهارت های مهم برای زندگی در اجتماع و کنار دیگران بودن است.

به توصیه دکتر بربا باید مهارت های ارتباط برقرار کردن و شنونده خوب بودن را از همان سال های اولیه کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم زیرا زمان می برد تا عادت های بد جای خود را به عادت های خوب و درست بدهند. بنابراین از آموزش این مهارت ها به کودکان یک لحظه هم غفلت نکنید. مطمئن باشید به خاطر آن وقتی بزرگتر شدند از شما تشکر می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نرجس

      عیبه بابا عیبه والا بلا

    • نرجس

      ممنون که حق ما رو گرفتین

    • محمد از لرستان

      از راهنمائي شما كمال تشكر را دارم

    • اسماعیل

      پسر 6 ساله دارم که در غذا خوردن بسیار کند است و حرف گوش نمی کند تمام کارها را برعکس انجام میده البته به نظرم دقیقا میدونه چه کار ی بده اونو انجام میده

    • omid

      با سلام من دختری 8 ساله دارم که اکثر وقتها
      در دسهایش بسیار بی دقت است و با خودش زیاد حرف میزند من و مادرش شاغل هستیم
      و در نوشتن بسیار بی دقت است و املای او ضعیف است چاره

    • بهار

      از راهنماییهای شما متشکرم

      پاسخ ها

      • معصومه

        دختر عشت ساله دارم که بی نهایت زبون درلز وحرف نکنه چیکار کنم حرفمو گوش کنه..

    • رها

      خیلی ممنون ازراهنماییتون.من دختر4ساله ای دارم که لجبازو یکدنده بود ومن تونستم باگفتاردرمانی دخترمو درمان کنم.الان خیلی باادبو حرف گوش کن شده.باخوندن راهنماییهای شما متوجه شدم که توچندمورد بازم اشکال دارم.واینکه واقعا باتنبیه وضعیت بچه بهترنمیشه که هیچ بدترم میشه.بازم ممنون.

    • عزیزه

      پسر ۴ ساله دارم که کارش شده بازی با تبلت کامپیوتر ویا کارتون دیدن راستش من وباباشم اصلا اهل بازی با بچه نیسیم چیکار میتونین برا ما بکنین این تنها مشغول شدن بچم باعث شده حرف گوش کن هم نباش

    • نرگس

      سلام.من کودک4ساله ای دارم که خیلی عصبیه توخونه به حرفام کمی تازیادگوش میده ولی وقتی میریم پیش خانواده شوهرم یاخانواده خودم، اصلا انگارکه مارونمی بینه حرفی روکه میزنیم اصلا گوش نمیده.
      ماخیلی بااین مساله مشکل داریم خواهش میکنم راهنمای کنید.باتشکر
      البته اینم بگم که پدربزرگ ومادربزرگش وقتی که بچه بودخیلی لوسش کردن.

    • بدون نام

      سلام دختری 6 ساله دارم تو خونه خودمون باهم هستیم خوبه کم و بیش حرف گوش میده ولی جایی میریم یا مهمانی خونمون بیاد از این رو به اون رو میشه اینکارش منو عصبی میکنه.کمکم کنید

    • رباب

      من دختری 9ساله دارم که غذا نمی خوره

    • عارفه

      من برادری دارم که بعضی ازاوقات اصلا به حرف ماگوش نمیده چه کارکنیم

    • بدون نام

      من دختر باز گوش دارم چه کار کنم در هرچیز چیغ میزند

    • فائزه

      با عرض سلام وخسته نباشید
      مطالب آموزنده ای بود ولی من یک مشکل بزرگ با پسر هفت سال و نیم ام دارم . تمام کارهایی که ذکر کرده بودید را من و پدرش درباره او انجام داده ایم و من بابت انرژی بسیار زیاد و حرف گوش نکردن و بی احترامی به ما می کند قبلا دکتر هم برده بودم و گفتند که بیش فعالی ندارد و متاسفانه الان نمی توانم دکتر ببرمش چون در ایران نیستیم و بنابه همان دلایلی که ذکر کردم مشکل داریم با پسرم لطفا بگویید چه کاری می توانم انجام دهم و اینکه چه مشکلی دارد یا اگر شماره تلفنی می توانید بدهید عاجزانه تقاضا دارم ما را کمک کنید

    • maryam

      پسر دارم هفت سال دارد غذا نمیخورد ودر در س مدرسه خوش ندارم به حرف من وپدرش گوش نمیدهد لظفاٌ مرا کو مک نماید.

    • سولماز

      با عرض سلام من پسر دوازده ساله دارم که با من و برادر هفت ساله اش در لج و دعوا مکنه وتا کتک نخوره اروم نمیشه لطفا راهنمای کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سلام شرایط منم مثل شماست

    • بدون نام

      سلام بچه های دوقلو دارم که باپسرم زیادمشکلی ندارم امادخترم اصلا به حرفم گوش نمی کند مشکل شنوایی هم ندارد

    • فوزيه

      سلام من پسر 9 سالو نیم دارم که وقتی میگه بیرون میرم با دوستانم بازی کنم میگم برو بعد از 2 ساعت باید برگردی ولی وقتی از خونه بیرون میشه اصلآ تا 6 الی 7 سا عت بر نمیگرم تا خودم دونبالش نرم و نیارمش خیلی کوشش کردم مشکلم را بر طرف کنم ولی بی نتیجه مانم لطفا کمکم کنید چه را باید پیش گرفت برای حل این مشکل. متشکرم

    • مبينا

      من ي دختر خاله ي پرو دارم كه ٤ سالشه حتي يكمم به حرف من گوش نمي ده و بسيار پرخاش گر اما مادرش اصلا توجه نمي كنه و اين كار اون بچه آش رو پرو تَر كرده هر روز ي چيز مي خواد از وسائل شخصي من اما من تا بآهاش مخالفت مي كنم به دروغ گفتن مي يفته برأي مثال مي گويد:اون من مي زنه يا منو ويش گون مي گره اما با كمال تعجب مادرش به حرف اون گوش ميده و منو گوش زِد مى كنه تاحالا هم گوشيمو شكونده چي كار كنم

    • نفیسه

      سلام
      ممنون از راهنمایی هاتون. من یک پسر 4 ساله دارم که از یک برنامه تلوزیون یاد گرفته که زبون در بیاره و بادهانش صدا میده هر وقت هم که سر چیز دیگه ای دعواش میکنم این کار را تکرار میکنه که لج من را در بیاره و یک سیلی میخوره. لطفا من را راهنمایی کنید.

    • مائده

      دختر من غذا نمی خوره و بر عکس حرف کار را انجام می دهد . وقتی میگم غذا نخور می خوره و وقتی اسرا می کنم غذایت را بخور نمی خوره
      چکار کنم

    • بدون نام

      با سلام من دخترم هفت سالشه خیلی موقع نوشتن درس اذیتم میکنه اصلا نمیشینه مدام اینور اونور میره منم خیلی سرش داد میزنم .واقعا دیگه خسته شدم جاییزه هم براش میخرم ولی براش مهم نیست لطفا راهنماییم کنید

    • لیدا

      سلام من ی پسر سه ساله دارم ی دختر یکسالونیمه..پسرم خیلی دخترمو اذیت میکنه ومیزنه...اصن ب حرف هیچکس گوش نمیده و حرف بد میزنه و خیلی لجبازه..من تنیهش میکنم ولی بازم بی فایده است..تازگیا خیلی تنبیه بدنی کردم ولی روز بروز بدتر میشه.تزتون خاهش میکنم راهنماییم کنید

      پاسخ ها

      • رضاگروسی

        سلام من یک پسر هشت ساله دارم اصلا به حرف من ومادرش گوش نمیکنه خیلی جدیدا دروغ میگه توکلاس به حرف معلمش گوش نمیده هرجوری باهاش رفتارکردیم بازم کاخودش روانجام میده خیلی عصبی جیغ میکشه پرخاشگرشده نمیدونیم چکارکنیم واسش وسیلهای میخریم خوبه به حرفه مون گوش میده فقط توچنددقیقه بازم کارش روانجام میده قول میده ولی کارخودش روانجام میده توروخدابگین چکارکنم

    • Marya

      با سلام چطور میشه پسر بچه رو از اینکه دست تو دماغش کنه منع کرد

    • ژیلانظامپور

      سلام من یه پسره 6ساله دارم درهنگام کودکانه دیگرازخودش دفاع نمیکندوگریه میکندحتی اگه کوچکترازخودش باشدممنون میشم راهنماییم کنیدکه چکارکنم پسرم ازخودش دفاع کند.

    • بدون نام

      سلام دختر ی دارم دوسالش قند زیاد میخوره بیش از حد واسه هرچیزی گریه میکنه جیغ میکشه چه جوری باهاش رفتارکنم

      پاسخ ها

      • مریم

        منم پسرن چهارشالشه خیلی بهانه گیره خیلی هم گریه میکنه
        وسواس هم گرفته به نظرتون پیش چه پزشکی ببرم

    • lara

      از توصیه های خوب شما ممنونیم

    • بدون نام

      سام ، من پسر 7 ستله دارم تو خونه بیستر حرف منو گوش میده ، اما وقتی مهمانی میریم یا کسب به خونه ما میاد ار خود بیخود میشه و حرف گوش نمیکنه

    • مریم

      باسلام دختر ۵ساله دارم که من باپدرش درحال جدایی هستیم روزهایی که باپدرش ملاقات دارد دوروز درهفته هست که بنابه گفته دخترم خانواده شوهرم چند هفته هست که یادش میدهند که زنگ بزن به مامانت بگو میخواهم اینجا بمانم چکار کنم که بچه ام حرف شنوی کند واین کارش راتکرارنکند

    • مریم

      باسلام منو همسرم درحال جدایی هستیم چگونه با فرزندم برخورد کنم که به من وابسته ترشود ممنونم که راهنمایی کنید

    • سحر

      با سلام من پسر ٧ ساله اي دارم كه متاسفانه أصلا حرف گوش نميده حتي بعضي وقتا عصباني ميشم كتكش ميزنم بازم كار خودشو ميكنه وبا دروغ ودقل بازي منو فريب ميده رواني شدم لطفا به من كمك كنيد

    • بدون نام

      من یه پسر 6ساله ویه پسر 3سال ونیم دارم به حرفم گوش نمیدن به خصوص اگه پدرشون تو خونه باشه ووقتی بریم بیرون خیلی فضول تر میشن

    • علی

      سلام من یه پسر پنج ساله دارم اصلا حرف گوش نمیده دعواش میکنم میگه گوش میدم ولی بازم کارش رو تکرار میکنه وقتی بیرون میریم یا کسی میاد بد تر میشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم پسر منم دقیقا مثه پسرشماست کمی تنبیه لازمه

    • مریم

      من پسر 7 ساله دارم ک اصلا ب حرفم گوش نمیده ب حرف پدرش ک اصلا .هر چیزی رو ک میخواد باید بهش بدیم وگرنه این قدر گریه میکنه حتی اگه شده 1 ساعت میشینه گریه میکنه تا ما بگم باشه .تو رو خدا کمکم کنید دارم دیونه میشم نه از من و نه از پدرش هیچ نمیترسه .زیاد هم کتک میخوره

      پاسخ ها

      • فاطمه

        سلام با تشکر میگم من یه دختر سه ساله دارم اصلا به حرفام گوش نمیده مدام دوست داره بابچه باشه فوشم میده اعصابم بهم ریخته چکارکنم کمکم کنید

    • ناشناس

      سلام من یه پسر بی نهایت لجباز بی ادب و پرخاشگر دارم حرفمو اصلا گوش نمیده هر چیزی هم که از دهانش بیرون میاد به همه میگه باید چیکار کنم دییگه دوستش ندام و برام غیر قابل تحمل شده

      پاسخ ها

      • مریم

        دقیقا پسر منم اینطوره منم همین حسو دارم نسبت بهش مدام احساس خطر دارم میگم نکنه بزرگ بشه بره سمت بزه کاری

    • رضا

      پسر سه ساله ای دارم که اصلا ازمن حساب نمیبرد لطفا راهنماییم کنید

    • گلی

      دختر 4ساله دارم توجمع به حرف نمیکنه ودیگران خیلی نظر میدن و من خیلی ناراحت می شم مخصوصا خانواده همسرم چگونه با او رفتار کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کنید شما از قبل باید با خانوادهی همسر و این مورد هماهنگی

    • اسرا

      من دختر ۵ساله دارم ک اصلا ب حرفام گوش نمیده خیلی هم پرخاشگره لطفا راهنماییم‌کنید

    • بدون نام

      سلام پسربچه سه ساله دارم وابستگی شدیدی به مادرشوهرم داره وصبح که از خواب پامیشه بهونش رومیگیره ومیره پیشش پاتنم دنبالش بر نمیگرده چیکارکنم که پای بند خونه خودمون شه

    • سارا

      سلام من یک پسر و دختر دارم دخترم ۷ ساله و منطقی اما پسر ۱۱ ساله پرخاشگر و عصبی و در ضمن مریضی روده داره کلیت روده خواهش میکنم بگین من چکار کنم

    • وجیهه

      سلام من یک پسر پنچ ساله دارم که اصلا حرف گوش نمیدههر کاری دلش می خواد انجام میده ما خارج ا ز کشور زندگی می کنیم امسال باید مهد کودوک بره واجباری است اگرم اونجا به حرف مربیش گوشنکنه بیرونش میکنه توی انجام کارش خیلی کنده مثلا لباس پوشیدن نیم ساعت طول میده وفقط دوستداره تنها بازی کنه بابرادر یک ساله ش خیلی بد رفتار میکنه اصلا اسباب بازی را بهش نمیده وحسودی میکنی ممنون میشم راهنماییم کنید

    • ارزو

      من پسر 4ساله دارم حرف گوش نمیده بعداز اینکه میگی چرا این کارو میکنی میگه ببخشید دیگه نمیکنم ولی باز نیم ساعت دیگه دوباره کار دیگه میکنه هیچی حرف گوش نمیده ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    • نادیه

      سلام یه پسرهفت سالونیمه دارم وباردارم پسرم اصلاحرف گوش نمیده هرروزسرانجام دادن تکلیف مدرسه منواون باهم دعوا داریم من خیلی سرش دادمیزنم وگاهی وقتا تنبیه بدنی هم میکنم دارم دیوونه میسم واقعااادیگه نمیدونم چطوربایدباهاش رفتارکنم وقتی جایی مهمونی میریم هم اصلاحرف گوس نمیده ومن تواین شرایطم خییلی حرص میخورم لطفاراهنماییم کنین راستش راهکارایی که بالاگفتین هم نتونستم انجام بدم چون واقعااا عصبی میسم وقتی به حرفم گوش نمیده

      پاسخ ها

      • مریم

        وای دقیقا شرایطتون مثل منه

    • بدون نام

      با سلام مطالب مفیدتا را خوندم و من یک پسر ده ساله دارم اولش تا هفت سالگی خیلی خوب بوده ولی بعد بمرور زمان یک پسر لجباز و حرف گوش نکن شده و الان حتی دکتر بردمش دارو داد الان هم دیگه قبول نمیکنه داروهاشو بخوره و مرا روانی کرده سر کوچکترین حرف بهانه و لج میکنه بعد من هم عصبی میشم و بدجور کتکش میزنم و هر روز اشک منو در میاره بخدا قلب درد گرفتم دیگه اعصاب ندارم خیلی خیلی پسر لجباز شده و تا حرف خودشو پیش نبره راحت نمیشه و تازگیا هر کاری را بخایم لزش برامون شرط میزاره لطفاً و عاجزانه راهنماییم کنید

    • بدون نام

      سلام یه پسر دوسال ونیم دارم بایه دختر سه ماه ازوقتی دخترم بدنیا آمده پسرم هم لجباز شده هم حرف هیچکدوممونو گوش نمیده چکاربابد کردباحرف خوش اصلا حالی نميشه فقط باید بزنیش تا عاقل شه خدانکنه مهمون بیاد دیگه بچتو نمشناسی ازاین به این رو ميشه

    • محمد پارسا

      سلام پسری دارم پنج ونیم اصلا به حرفم گوش نمی ده به خوصوص وقتی جایی میریم خیلی بی ادب میشود حرف های خیلی زشتی می زنه باعث ابروم شده از بیرون تو دعوا فهش های خیلی بدی یاد گرفته خواهش می کنم کمکم کنید با مشت ولگد می زنه دست بزن هم داره ممنونم

    • ابراهیم

      پسرم ۳سالش پسرخیلی خوبی اما دست بزن داره همه رو میزنه احساس میکنه بازی میکنه چیکار کنم

    • یاس

      سلام
      چ خوب بود جوابهارو زیر سوالات میذاشتید تا همه استفاده کنن
      دخترم پنج سالشه و ب سختی و با تهدید حرف گوش میده جدیدن ب من و پدرش توهین هم میکنه وخاهر کوچکترشو خیلی اذیت میکنه، خیلی هم ترسو و زود رنجه و خیلی راحت گرییه میکنه و ساعتها طول میکشه تا اروم بشه، چکار کنم

    • نگار

      من یه دختر دارم هفت سالس به حرفام گوش نمی کنه لطفا راهنمایم کنید

    • انیتا

      سلام دخترم شش ساله بیش فعاله تازه قرص دادم اصلا حرف گوش نم کنه مدرسه نمیره ۴بارباخودم بردم مدرسه فقط میره این وراونور اصلا به حرف معلم گوش نداده نمیدونه چیکارکنم کمکم کنید باهوش دخترم

    • بدون نام

      یه پسر هفت ساله دارم که اصلا به حرفم گوش نمیکنه هرچیم که من میگم انگار نمیشنوه فقط کاری رو که خودش میخواد میکنه به نظرتون من چیکار کنم ،منم اعصبانی میشم فقط کتکش میزنم

    • فاطم

      پسری لجبازی دارم ک بدخلق بد دهن اصلا ب حرف پدر مادرش گوش نمیده خیییلی کتک میخوره هرروز میشینم از دستش فقط گریه میکنم ده سالش هس راهنماییم کنین توروخدا روانی شدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول باید رابطه تونو درست کنین هر چه زودتر بهتر چون وارد نوجوانی بشه مشکلاتتون خیلی بیشتر میشه از یک مشاور کمک بگیرین خودتون باید تغییر کنین

    • شيما

      سلام پسر من ٤ سالشه كمي عصبي و پرخاشگر هست همش دنبال جلب توجه هست حركات غير عادي از خودش نشون ميده ادا درمياره و مضجكه صحبت ميكنه و بي ادبي از خودش نشون ميده مخصوصا جلوي ديگران دوست داره لجت رو دربياره و از عصبي كردنت لذت ميبره و بعضي موقع ها هم خيلي پسر حرف گوش كن و خوبي ميشه نميدونم چيكار كنم منو راهنمايي كنين

    • شيما

      سلام پسر من ٤ سالشه كمي عصبي و پرخاشگر هست همش دنبال جلب توجه هست حركات غير عادي از خودش نشون ميده ادا درمياره و مضجكه صحبت ميكنه و بي ادبي از خودش نشون ميده مخصوصا جلوي ديگران دوست داره لجت رو دربياره و از عصبي كردنت لذت ميبره و بعضي موقع ها هم خيلي پسر حرف گوش كن و خوبي ميشه نميدونم چيكار كنم منو راهنمايي كنين

    • ستایش

      سلام ببخشید من پدرم از بچگی داره بهم میگه حجاب بگیر بهم همه چیرو هم گفته من الان ۱۶ سالمه از ۹ سالگیم باهم در جنگ هستیم میخوام بدونم اگر من حجابم را رعایت نکنم برای او گناه نوشته میشود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم پدرت برای خودت میگه بیشتر از این که نگران خودش باشه نگران توشده. حجاب داشته باشی قدر و قیمتت توی جامعه بیشتر میشه و افراد مریض نمیتونن ازت بهره برداری کنن چون با حجاب بهشون اعلام کردی اجازه نمیدی بهت نگاه آلوده بشه و برای خودت ارزش قایلی

    • عصمت

      خیلی روش هایی تربیتی خوبی داشت

    • حمیده

      سلام من دخترهشت ساله دارم به حرفم گوش نمیکنه مخصوصا وقتی مهمون داریم یا خودمون رفتیم جایی از این رو به اون رو میشه و حرف خونه رو بیرون میزنه تو مدرسه یا تو سرویس یا جا دیگه لطفا راهنمایی کنید

    • سارا

      پسرم ۷ ساله دارم خیلی به حرف من گوش نمیده چه کار کنم

    • محنا

      سلام خسته نباشید ی دختر ۶ ساله دارم خیلی عصبیم میکنه اصلا حرف گوش نمیده با بچها سازگاری نداره؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

    • بدون نام

      من پسری 9 ساله دارم اصلا بحرفم گوش نمیده به درس هاش گوش نمیده همه درساش ضعیفه عشقش کامپیوتر وگوشی و این چیزاس اصلا مدرسش براش مهم نیست بیشتر وقتا اصلا گوش به حرفم نمیده ووقتی اصرارش میکنم به درو دیوار میکوبه سه تا داداش بزرگتر از خودش داره که اصلا اینجوری نیستند وتوی تربیت شون مشکل نداشتم بعضی‌وقت ها اینقدر از دستش

    • ساناز

      سلام خسته نباشید منم دختری ۶ساله دارم همش لجبازه هرچی میگم نکن همون کارو میکنه زودم عصبی میشه داد میزنه لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم

    • اعظم

      سلام من دختر 5 ساله دارم اصلا به حرفام گوش نمیکنه حرف حرف خودشه اینقدر رو حرفش پا فشاری و داد وبیداد میکنه تا من عصبانی بشم .

    • هانیه

      سلام من دختر ۳سال دارم خیلی لجباز چه کارکنم خودم الا اعصابم خیلی بهم ریخته

    • سمیه بای

      سلام،خسته نباشین،من یه دختر13ساله دارم که اصلا احساس مسئولیت نمیکنه،به جمع کردن وسایلش اهمیت نمیده،اصلا توی خونه کمک نمیکنه،توی فامیل واسه ادبش زبانزد همه است ولی همه میگن دختر به این خوبی چرا اینقدر تنبله؟خیلی خیلی دارم عذاب میکشم،تو رو خدا راهنماییم کنین

    • نجمه

      سلام پسره 3ساله دارم بیش ازحدفوضول وشیطنت میکنه، حرف گوش نميده، توجمعی که بچه زیادباشه فضولی وزدن خیلی دوست داره که بعدش ول کن نيست، لجبازی میکنه دعواشم کنیم جیغ میکشه، توشلوغی دوست داره جیغ بزنه وبلندباجیغ حرف بزنه لطفا راهنمایی کنید.

    • سارا۲

      پسر بچه ۷ساله دارم اصلا حرفمو گوش نمیده چه کار کنم

    • سلام سید محرم

      من پسر ۱۷ ساله دارم اکثر حرف شنوایی ندارد مثل مگی عزیزم بیرون نرو حرف که گوش نمکند بدونه اجازه ماشین بر مداره می ره وقتی به اش میگه عصبانی میشه

    • راننده تاکسی

      ولی دقت کردین چرا بچه های حالا ب هیچ صراطی مستقیم نیستن؟؟
      ب خدا ما هم بچه بودیم این امکاناتی که بچه های الان دارن ما نداشتیم تازه کتک هم که همیشه میخوردیم ولی الان که بزرگ شدیم حرمت ب پدر مادر حداقل سرمون میشه
      اما بچه های حالا....ِ

    • قاتل شب های تاریک ( همون خشم شب یا نیلوفر )

      مادر من به جز مورد آخر همه رو داره

    • س ق

      سلام دختر 4 ساله ام تحت تاثیر پدر ومادر بزرگش هست اصلا به حرف من گوش نمیکنه آخه ما فعلا مجبوریم با هم زندگی کنیم بهم بی احترامی میکند وبیشتر وقتش رو با اونا میگذراند چکار کنم ?

    • س ق

      جوابمو چطور دریافت کنم راهنمایی کنید

    • بدون نام

      ببخشید پسرم پنج سالشه ک بععضی وقتا ک گریه میکنه تو گریه بیهوش میشه یا مثلا تحدیدش کنی ک بزنیش بری سمتش میترسه و یکم گریه وبیحال میشه تا اب بزنم صورتش و ب هوش بیاد کسی اینجا میتونه راهنماییم کنه

    • مامان آمنه

      سلام . من یه پسر سه و نیم ساله دارم داخل خونه محشره یعنی بهترین پسر دنیا هست وقتی میبرمش پارک یا خونه مادر بزرگ یا جایی دیگه .بدون اینکه بمن بگه سرشو می اندازه پایین میره اگه دیدمش که میارمش اگه هم ندیدم باید چند ساعت بگردم تا خونه های دوستان و فامیل پیداش کنم خیلی از این موضوع میترسم چند بار تکرار کرده اینکار رو واقعا دیوونه میشم وقتی گمش میکنم خدا رو شکر داخل یه شهر کوچکی هم زندگی میکنم ... تو رو خدا راهنماییم کنید تشکر فراوان

    • مامان راضیه

      سلام من یه دختری دارم سه ساله اصلا به حرفم گوش نمیده منم اعصابم خورد میشه کتکش میزنم بیش ازحد فوش میده شکلک درمیاره لطفا کمک کنید ممنون میشم

    • فاطمه زهرا

      سلام

    • زهراشیبانی زاده

      سلام من چیکارکنم دخترم اصلا به حرفم گوش نمیده وخیلی هم پروهس منو هم خیلی عصبی کرده

    • سمیه پزشک نژاد

      با سلام پسر من 7ساله هستش کلاس اول هررئزی که از مدرسه میاد با لباسهای کثیف میاد خونه چند بار قول داد ولی بازهم تکرار شد پدرش تنبی کردش بازم گوش نکردم.ازشما کمک میخوام چگونه باید باهاش رفتار کنم خسته شدم

    • محبوبه

      باسلام من پسری 20ساله دارم ک احساس میکنم موادمصرف میکنه ماری جوانا وتریاک ازکمدش پیداکردم ب حرف هیچکس هم گوش نمیده واقعادیونه شدم میشه ی راهی بهم نشون بدین ممنون میشم

    • سمانه محبی

      سلام من دخترم بسیاررررر حرف گوش نکن هست بازبون خوش هم باهاش صحبت میکنی انگار بادیواری میشه بگید چکار کنم ۴ساله هست

    • سمانه محبی

      سلام من دخترم بسیاررررر حرف گوش نکن هست بازبون خوش هم باهاش صحبت میکنی انگار بادیواری میشه بگید چکار کنم ۴ساله هست

    • بدون نام

      سلام من دختری 5ساله دارم خیلی اذیتم می کنه به حرفام گوش نمیکونه تنهاتوخانه خودیمون باشیم خوبترولی اگه کسی بیاد خانه ماویامابیریم جای خیلی بی ادب میشه حرفام گوش نمیده تاکوتکش نزنم خواهش می کنم کمکم کنید

    • زیلان

      من ی دختره ۵ساله دارم تو خونه کم تابیش ب حرفم گوش میده ولی وقتی جای میرم یا کسی میاد خونمون اصلا انگار ن انگار ک من هستم ب حرفام گوش نمیده خیلی یک دنده و لجبازه خواهشن بهم بگین چیکار کنم ی راه حلی برا پیدا کنید

    • بدون نام

      سلام من هم یک پسری دارم یازده سالش اصلا به حرف من وپدرش گوش نمی دهد وپرخاشگر هم هست مشکل تیرویید کم کار دارد اگه میشه رهنمایی می خواستم به درس ومشق هم اصلا اهمیت نمی دهد بازور ودعوا می خواد باش کار کنیم بیرون هم زیاد می رود توی پارک با بچه ها فوتبال بازی

    • بدون نام

      سلام پسر من هشت سالشه پیش فعالت و تمر کز نداره درسش ضعیفه و حرفمو گوش نمیکنه؟ و خیلی ترسو هستش و اگر هم کسی رو کت بزنه میره میگه تو هم منو کتک بزن در دو تحمل میکنه میگه فقط اون ناراحت نشه و از خون میترسه چکار کنم راهنماییم کنید لطفا

    • آسمان

      خوشبخت کسی که خر ندارد
      از کاه و جوش خبر ندارد

    • سونیا

      دختر من ۵ سالشه . ناخن میخوره و احساس میکنم عصبیه واصلا به حرفم گوش نمیده. منم واقعا نمیدونم چیکار کنم چند باری مجبور شدم بزنمش . خودمم ناراحت میشم لطفا راهنماییم کنین ممنون.

    • ستایش 6 ساله

      دختر 6 ساله دارم اصلا با بچه ها بازی نمیکنه همش چنگ میزنه کوچک بزرگ چنگ میکنه نمیدونم چیکار کنم.پیشدبستانی بردم همه بچه ها رو اذیت میکنه نقاشی اصلا نمیکنه رنگ خوب تشخیص نمیده حوصله نقاشی نداره خواهشن راهنمایی کنید بای اینده بره مدرسه چیکار کنم.ممنون میشم

    • محمد

      سلام یه پسر دارم ۲ سال دوماهشه خیلی اذیتم میکنه خونه کی باشه خیلی حرف گوش کن میشه بهم میگه مامان دستشویی دارم اما اگه جای میرم یا کسی میاد خیلی اذیتم میکنه دستشوی نمیره به زور می برمش گریه میکنه نمیاد لطفا راهنمایم کنید

    • سوگند۶ساله

      دخترم همیشه منو اذیت میکنه یا روی پای من میشینه یا از سرو کولم بالا میره اگر بشینم فقط روی پای منه تا دم در بخوام برم دنبالم گریه میکنه که بیاد اگر نبرمش وقتی بیام میزنه منو دیگه عاصیم کرده به هیچ کاری ننیرسم فقط بغل من وروی پای منه اگر بهش بگم بدتر میکنه از گردنم اویزون میشه

    • آتنا

      سلام من پسرچهارساله دارم خیلی فضول وبی تربیته هرجابرم مهمانی ازبس فضولی میکنه که خجالت میکشم توخونخ هم اعصاب برام نگذاشته لطفاراهنماییم کنید چکارکنم؟

    • بدون نام

      سلام من پسر6ساله دارم اصلا به حرفم گوش نمیده خیلی اذیت میکنه کسی که میادخونمون یامیریم جایی به حرفم گوش نمیده خیلی اعصابم وخورد میکنه خواهش میکنم راهنمایی کنید

    • لیلا

      سلام پسر من 8سالشه اصلا به حرف من گوش نمیده من هر چی میگم ادای منو در میاره خیلی هم بیتربیته لطفا راهنمایی کنید

    • مریم

      سلام.دخترم یکسال و دوماهشه.اگ چیزی بهش ندم جیغ میزنه جیغ زدن عادتش شده اگ مثلا نخواد غذا بخوره جیغ میزنه.میخوام با تلفن حرف برنم میخاد گوشیو بگیره اگه ندمش همش جیغ میزنه گریه میکنه.چیکار کنم

    • زهرا

      پسری دارم ۱۰ ساله درس نمیخواند وب حرف من گوش نمیکند چه کار کنم امان منو بریده است

    • زارع

      خیلی ممنون امیدوارم بتونم باهمین نهوه درست تربیتش کنم

    • زارع

      خیلی ممنون امیدوارم بتونم باهمین نهوه درست تربیتش کنم

    • بدون نام

      سلام.دخترم چهارسالشه اصلا حرف هیچکی رو گوش نمیده تو جمع هم که میبرمش شیطونیش بیشتر میشه ولب به غذا نمیزنه خیلی هم زود عصبی میشه.وقتی بیرون برای گردش هم میبرمش اصلا حرفمو گوش نمیده چکار کنم....

    • بدون نام

      سلام من دخترم سه سالشه لطفا بهم کمک کنید اصلاباهم میونه خوبی ندارم منم دیگه حوصله ندارم زیادکنارهم باشیم خیلی شیطونه فقط کاری میکنه که دادبزنم فقط وقتی بامن این کارومیکنه وقتی پیش مادربزرگاش میری کاری باهاشون نداره فقط بازی میکنه ولی بامن لج چیکارکنم

    • ادنا

      دخترم سه سالشه وقتی بامنه عذیتم میکنه کاری میکنه حرصم دربیادوقتی خونه مادربزرگاش میره ازاین کارانمیکنه فقط بازی میکنه پیش اونا ولی بامن همیشه دعوا داره منم دیگه خسته شدم کمکم کنیدتورخدا دیگه دارم اززندگی ناامیدمیشم

    • آراد

      سلام. منم یه پسره 5 ساله دارم اصلا بحرفم گوش نمیده میگم تکلیفت انجام بده نمیکنه عصبیم زیادمیکنه خیلیم بی ادبی میکنه لطفا بگیدچکارکنم؟

    • Mohammad

      من سه فرزند دارم
      اولی را به این روش تربیت کردم
      از او میخواستم دست به وسیله ای که مال او نیست نزند
      بار دوم او را دعوا میکردم و بهش میگفتم اگر گوش نکند حتما تنبیه خواهد شد
      تنها یکبار نوک یکی از انگشت های او را خیلی کم سوزاندم.
      الان ۱۱ سال هست که اگر میخواسته در یخچال را باز کنه ابتدا سوال کرده اما این دوتا را گفتند نباید تنبیه کرد
      نزدیک دو سال هست با هر روشی که بگویید از اینها خواستم فلان کار را انجام ندهند فایده نداره
      بعضی وقت ها تنبیه لازم هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج