جاباما
۴۸۸۰۱۹
۱۵ نظر
۵۰۱۶
۱۵ نظر
۵۰۱۶
پ

خودروهای چینی؛ هیولاهای پوشالی

با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک های معتبر پایتخت خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

روزنامه هفت صبح: با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک های معتبر پایتخت خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

از پنج سال پیش که با یک شیب تند، خودروهای چینی در سبد خرید خانواده های ایرانی جا خوش کردند تا همین حالا که سهمی ۱۰ درصدی از بازار ۱.۲ میلیون دستگاهی ایران را به خود اختصاص داده اند، همواره یک واژه با برندهای چینی عجین بوده که با یادآوری تجربه خرید خودروی چینی توسط بسیاری از ایرانی ها، به کیفیت پایین خودروهای چینی اشاره می کند.
در این مطلب به سراغ پیدا و پنهان کیفیت خودروهای چینی رفته ایم و بعد از گفت و گو با تعدادی از مراکز تعمیر خودروی مرکز شهر، به این نتیجه رسیدیم که واژه «بی کیفیت» برای خودروهای چینی پر بیراه نیست و شرکت های سازنده این خودروها یا واردکنندگان مدل های چینی به دلایل مختلفی که در ادامه شرح می دهیم، چندان مورد اعتماد جامعه نیستند.

خودروهایی که در این گزارش بیش از باقی مدل ها مد نظر ما هستند، پنج مدل ام وی ام ایکس ۳۳، چری ۳۱۵، برلیانس های مدل ۳۲۰ و ۳۳۰ و لیفان ۵۲۰ بوده و مراکز مکانیکی را از میان واحدهای مستقل و غیرهمکار با شرکت های خودروساز داخلی یا چینی انتخاب کرده ایم. در عین حال ممکن است برخی از موارد یاد شده در این گزارش برای برخی دارندگان خودروهای چینی در بازه ای دیرتر اتفاق بیفتد. تلاش ما وفاداری به اصل گفته های کارشناسانی بوده که در این پرونده با ما همراه شده اند.

ام وی ام ایکس ۳۳

چیزی که همه مکانیک ها به آن اذعان دارند کیفیت بسیار پایین سواری چری ایکس ۳۳ است که حتی در نمونه های صفر هم بسیار پر سروصدا بوده و به هیچ وجه شباهتی به یک خودروی کره ای یا فرانسوی ندارد. یکی از تعمیرکاران با اشاره به مشکلات برقی و فنربندی مدل ایکس ۳۳، بدترین مشکل این خودرو را تعمیرناپذیر بودن عمده قطعات این خودرو به ویژه قطعات موتوری می داند و می گوید: «به دلیل جنس و کیفیت پایین آلیاژ به کار رفته در موتور ایکس ۳۳، تعمیرات معمول موتور این خودرو که نیازمند تراشکاری است، با دردسر بسیار همراه بوده و خرجی بیش از معمول را روی دست خریدار می گذارد.»
خودروهای چینی؛ هیولاهای پوشالی

فروش مدل ایکس ۳۳ به همین واسطه در بازار بسیار سخت است و علاوه بر افت سریع دو تا سه میلیونی، از بدنام ترین محصولات بازار خودروهای دسته دوم است. این خودرو گرچه مشکل کمبود قطعه ندارد اما کیفیت پایین رنگ بدنه، خرابی زودهنگام پوشش صندلی و موتور پر خرج از جمله مواردی به شمار می روند که به شدت آزار دهنده هستند.

در عین حال به دلیل ساختار فنی غیر استاندارد این خودرو، کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر این خودرو در قیمت های معمولی است. مسئول یکی از تعمیرگاه های حوالی چهار راه ولی عصر می گوید: «خودروی ایکس ۳۳ در موارد متعددی به دلیل قطع سیستم فرمان در مانورهای سریع و پیچ های تند حادثه ساز شده است. همچنین هزینه تعویض دیسک صفحه و کلاچ این خودرو حدود ۷۰۰ هزار تومان است.»

چری ۳۱۵

همه ما می دانیم که بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که در محدوده قیمتی زیر ۵۰ میلیون قرار دارند، حتی گاهی در کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتر دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه بروند. با این حال حدیث کیفیت پایین خودروهای چینی چیز دیگری است که با نزدیک شدن به جزییات آن می توان از عمق فاجعه باخبر شد. در مورد چری ۳۱۵ که هم اکنون با قیمت ۴۵ میلیون در نمونه صفر قابل خریداری است، عمده مشکلات فنی به نقص های متعدد سیستم تعلیق و خارج شدن موتور از فرم اولیه پس از حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربوط می شود.
خودروهای چینی؛ هیولاهای پوشالی

در عین حال برخی قطعات برقی خودرو گاه در کمتر از سه ماه نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در مجموع خرید این خودرو در قیاس با مدل های ارزان تر فرانسوی بازار چندان توصیه نمی شود. موارد گفته شده حاصل گفتگوی ما با مدیر تعمیرگاه اطمینان در خیابان ایرانمهر (حوالی شرق تهران) است و تنها نکته ای که باید به آن اضافه کرد، ضعف عمده خودروهای چینی در بخش گیربکس و صفحه کلاچ است که با توجه به وارداتی بودن این قطعه و هزینه تعمیرات، در هر بار تعویض چیزی نزدیک به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خرج روی دست مشتری می گذارد. بسیاری از مکانیک های سطح شهر تایید می کنند که این پروسه برای مدل ۳۱۵ در بازه زیر ۳۰ هزار کیلومتر اتفاق می افتد.

لیفان ۵۲۰

یکی از بدترین تولیدات چینی حاضر در بازار ایران که به دلیل مشکلات متعدد فنی و هزینه نگهداری بالا با بیشترین میزان افت قیمت پس از سه سال نگهداری مواجه شده، به طوری که با یک افت ۵۰ درصدی، قیمتش از حدود ۳۶ میلیون تومان به ۱۸ میلیون کاهش پیدا می کند.
خودروهای چینی؛ هیولاهای پوشالی

عمده مشکلات این خودرو در سروصدای بیش از اندازه کابین، موتور پرخرج، سیستم گیربکس معیوب که در هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر به تعمیر نیاز پیدا می کند و کاهش شدید کیفیت رنگ بدنه می توان دید.

یکی از خریداران این خودرو که اتومبیلش را برای فروش به یک گالری در حوالی پل چوبی آورده از افت شدید عملکرد خودرو پس از سه سال شکایت می کند. سعید حیاتی که سه هفته پیش برای آخرین بار خودروی خود را به تعمیرگاه فرستاده می گوید بابت تعویض دیسک صفحه و تنظیم کلاچ چیزی نزدیک به ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کرده ولی پس از تعمیر کامل هم چندان از عملکرد گیربکس راضی نیست.

برلیانس ۳۲۰ و ۳۳۰

شاید به خاطر مونتاژ بهتر سایپاست، شاید هم فعلا به اندازه کافی در بازار حضور نداشته تا نقص هایش برملا شود اما در بررسی های ما مشخص شد این خودروی چینی کمتر دچار مشکل است و به نسبت باقی هموطنانش با ایرادات کمتری به مشتریان تحویل می شود. البته معدودی از مکانیک های سمت میدان آزادی یا تعمیرکاران شرکت سایپا در همین منطقه از بروز نقص در جلوبندی خودرو پس از یک کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتری خبر می دهند. سرمکانیک تعمیرگاه اتومبیل که حوالی دانشگاه تهران قرار دارد هم از شکایت برخی مالکان این خودرو می گوید که نسبت به ضعف موتور در سربالایی ها شکایت دارند.
خودروهای چینی؛ هیولاهای پوشالی

بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

  • استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
  • کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
  • هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
  • افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از تمام خودرو داخلی بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزخرف نگوووووووو احمق

    • محمدرضا

      من نزدیک به دو سال است خودروی جک S5 را دارم و نسبت به مبلغی که پرداخت کرده ام در مقایسه با خودروهای ایرانی سایپا و ایران خودرو بسیار راضیم.الحمدلله

    • فرهاد گلچین

      در حال حاظر کشور چین بزرگترین خودروساز دنیا بعد از کشور آمربکا میباشد،البته از نظر تعداد خودروهای تولیدی اما چند سالی هم هست که در کیفیت خیلی پیشتاز شده ،،چنان که بسیاری از خودروسازان به نام این صنعت حال حاظر جهان به آن اذعان داشته اند،اما مشکل ما در بی غیرتی و نبود انسانیت در وجود آن تاجر و یا وارد کننده خودرو و تقریبا تمام محصولات چینی برای ورود به کشور خودمان است،وارد کنندگانی که به کمتر از انگشتان دست هستند و در پشت پرده و .....چنان جان و مال این مردم بیچاره را به تاراج برده اند و چنان بازیچه دستشان شده ایم که گویی نشان از روز ازل نداشته ایم اما مطمئنم روزی چنان مکافات عملشان را به دست همین مردم مفلوک پس دهند که تاریخ از خون خود و یا نوادگانشان تا ابد رنگبن شود ،،،بالاخره می آید روزی که شکم گرسنه را باکی از مرگ نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزخرف احمق طووومار نوشتی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      اولا ا خودرو ایرانی ساخت الان صددرصد بهترن دوما پنچ سال گارانتی داره حالا بزار هر روز خراب شه تا کپانی ضرر کنه

    • بدون نام

      آقای فرهاد گلچین حرف حسابو زدی امیدوارم هرچه زودتر این بی عدالتی تموم بشه...

    • سعید پیروزنیا

      من حدود سه سال ام وی ام 315 دارم و تا به امروز خیلی راضی هستم در ضمن اگه مشکلی پبش بیاد که تمام نمایندگی ها رایگان انجام میدن لااقل بهتر از خودرو های ایرانی ساخت چین هست این خودروها از نظر کیفیت جنس درجه استفاده میکنن نه مثل ایران خودرو از جنس درجه سه به پایین ، هرکسی شک داره به راحتی بره گمرک ببینه چه خبره اونجا نصف واردات کشور دست ایران خودرو و تمام جنس ها با کیفیت پایین نمونه بارز خودروی رانا و دنا بهتره برین تو یوتیوب و مشکلات دنا رو ببینین خودروی چین بهتره از نظر شرایط خرید و نمایندگیها

    • حمید

      آقا چرا ذهن مردم رو خراب میکنید. اگر میتونید خودرو ایرانی با کیفیت تولید کنید تا مردم به سمت خودروهای خارجی کشیده نشن.
      من خودم از سال 93 از مدیران خودرو ماشین خریدم و خدارو شکر تا حالا یکبار هم به مشکل برخورد نکردم.

    • Nima

      آقا چرا ذهن مردم رو خراب میکنید. اگر میتونید خودرو تولید داخل با کیفیت بسازید.

    • نوید

      باسلام ، ازظاهر این نوشته مشخص بوده که به شکل نامحسسوس قصد تبلیغ شرکت سایپارو داشته .
      من یک سال سمند داشتم البته قبلش هم ام وی ام 530 داشتم والان دوباره 530 دارم (حدود سه سال) چون خانوادم وخودم ازسمند به نسبت راضی نبودیم ولی نسبت به 530 خیلی حس بهتری داشتیم و داریم تواین سه سال غیراز خرج اقلام مصرفی هیچ خرجی براش نکردم و ازاین بابت راضیم .
      البته ازدوستان شنیدم مدلهای جدید مثل جک s5 کیفیت خوبی دارن البته مخصوصا تیگو5 جدید رو خیلی ازلحاظ کیفیت وراحتی دوستان تعریف کردن اگه خدا بخواد و جوربشه دوست دارم تیگو جدید بخرم.

    • kaveh

      مرسی بابت این نقد غیر مقرضانه. سری بعدی از اونیکی مکانیکیه اون جنب حوالی اون خیابون پشتی که بغل اون دکه ایه هست امار بگیر لطفا. اخه واقعا حتی اگه ماشینای چینی به این بدی باشه که شما میگی ، خودرور تولید داخل که عمدتا پراید و پژو و سمند ( همون پژو ) هستند با استناد به کدوم استانداردی مرغوب حساب می شن؟

    • amir

      من دو سالهx33اتومات دارم.عالیه.همه این چرت و پرتارو میگی که پرایدو ۴۰۵ فروش بره .خاک تو سرت
      و

    • فرزاد

      موتور وگیربکس لیفان 520 نقطه قوتشه من مدل 89 صفر خریدم وهنوز دارمش استهلاکش مثل بقیه هم سطح بازار خودشه بقیش تبلیغ منفیه حرفشونم اینه که بقیه رو کوچیک کنیم تا ما بزرگ بنظر برسیم

    • یاسر

      من ام وی ام x22دارم که واقعاً ماشین عالیی هستش که سیستم های خوبی هم داره دکمه اسپرت ۱۱۰ اسب بخار ودکمه اکونومی ۱۲۱ نیوتن متر این ماشین اتومات خوبه بهترین ماشینی که گرفته بودم ام وی ام x22 اتومات بود ۵ امتیاز میدهم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج