۴۸۹۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

اسکار در دست فضا نوردان

پس از آنکه اصغر فرهادی انوشه انصاری اولین فضانورد زن ایرانی و پرفسور فیروز نادری از مدیران برجسته ناسا را به عنوان نمایندگان خود در اسکار ۲۰۱۷ معرفی کرد، این سوال در میان بسیاری مطرح شد که چرا او به جای این دو شخص نامرتبط با هنر و سینما، شخصیت های شناخته شده سینمای ایران چون امیر نادری، بهرام بیضایی، شهره آغداشلو، بهروز وثوقی و ... را به نمایندگی از خود راهی این مراسم مهم سینمایی نکرد.

فرارو- مصطفی شریفیان؛ پس از آنکه اصغر فرهادی انوشه انصاری اولین فضانورد زن ایرانی و پرفسور فیروز نادری از مدیران برجسته ناسا را به عنوان نمایندگان خود در اسکار ۲۰۱۷ معرفی کرد، این سوال در میان بسیاری مطرح شد که چرا او به جای این دو شخص نامرتبط با هنر و سینما، شخصیت های شناخته شده سینمای ایران چون امیر نادری، بهرام بیضایی، شهره آغداشلو، بهروز وثوقی و ... را به نمایندگی از خود راهی این مراسم مهم سینمایی نکرد.

اگر چه جمله فیروز نادری که "از فضا مرزها دیده نمی شوند" و یا طرح شال انوشه انصاری (عکس ناسا از شهر مشهد) پیام های نمادینی را دربردارند؛ اما به گمان نگارنده این یادداشت ریشه انتخاب اصغر فرهادی در این جمله جوزف کمبل در کتاب "قدرت اسطوره" نهفته است: "فضانوردان اسطوره های عصر مدرن هستند!"

جوزف کمبل استقبال خیره کننده از فیلم "جنگ ستارگان" را اینگونه تفسیر می کند که برای انسان مدرن، "فضانوردان" همان نقش الهام بخش و هویت سازی را بازی می کنند که سلحشوران و قهرمانان در داستان ها و افسانه های گذشتگان ایفا می کردند و این همان نقش اسطوره است.

نگاهی گذرا به فیلم های مطرح در اسکار سال های اخیر نیز نشان می دهد که تقریبا هر ساله فیلمی با موضوع فضانوردی در میان آنان به چشم می خورد. ورود، در میان ستارگان، جاذبه و ... از جمله این آثارند که با موضوعیت فضانوردی با استقبال آکادمی اسکار مواجه شده اند.

در واقع اصغر فرهادی نیز خودآگاه یا ناخودآگاه از همین قاعده "اسطوره مدرن" تبعیت کرده است و با معرفی دو فضانورد ایرانی "زن و مرد" به نمایندگی از خود و یا فراتر، به نمایندگی از مردم ایران، به شکلی نمادین به مقابله با فرمان تبعیض آمیز ترامپ بر علیه ایرانیان برآمده است. انتخابی هوشمندانه که به موفقیت تبلیغاتی-رسانه ای برای او و مردم ایران منجر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      صدا و سیمای ننگین ما با رفتارهای غیرحرفه ای و عقده ای هیچ صحبتی در رابطه با پرفسور نادری و انوشه انصاری نکرد و یکبار دیگر انزجار و نفرت ایرانیان را از رفتارهای مغرضانه و تنگ نظرانه صداوسیما برانگیخت
      صدا و سیمای دلواپس مایه ننگ ایران و ایرانی است

    • فافا

      به کسی که با ثروت هنگفتش میره فضا واسه سر گرمی فضا نورد نمیگن بهش میگن گردش گر فضایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه در جواب ایشون چی میشه گفت؟
        آب در هاون کوبیدن هست بحث کردن با امثال شما.
        شست و شوی مغزی شدین اساسی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج