جاباما
۴۸۹۰۲۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

روایت هولناک گور دسته‌ جمعی در موصل

به نظر می‌رسد گودال بزرگی که در جنوب شهر موصل وجود دارد و جسد هزاران عراقی در آن دفن شده، بزرگترین گور دسته‌جمعی باشد که فاجعه هولناک قربانیان داعش را روایت می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: به نظر می‌رسد گودال بزرگی که در جنوب شهر موصل وجود دارد و جسد هزاران عراقی در آن دفن شده، بزرگترین گور دسته‌جمعی باشد که فاجعه هولناک قربانیان داعش را روایت می‌کند.

ساکنان جنوب موصل این گودال بزرگ را "الخسفه" می‌خوانند. به گفته این ساکنان داعش بعد از سیطره بر شهر موصل در سال ۲۰۱۴، این گودال را به "محل مرگ" تبدیل کرده و از آن برای اعدام‌ها و گور دسته‌جمعی استفاده می‌کند.

محمد یاسین ۵۶ ساله از ساکنان شهرک حمام العلیل در نزدیکی الخسفه می‌گوید: تروریست‌های داعش آن‌ها را با چشم و دست‌های بسته به الخسفه (گودال) می‌کشاندند تا آن‌ها را اعدام کنند.

یاسین که یک نظامی بازنشسته است، می‌گوید، او شش عملیات اعدام را در این منطقه را شاهد بوده است.

وی تأکید کرد: قربانیانی که کشته شدند از نیروهای پلیس و سربازان عراقی یا کارمندان دولتی بودند که به دلیل ارتباط با حکومت اعدام شدند. مردم از این محل می‌ترسیدند و این مکان به مرکزی برای اجرای حکم اعدام تبدیل شده بود.

تروریست‌ها پیشتر حسین خلف هلال ۷۳ ساله را به اتهام نقض قوانین و معالجه مردم با طب سنتی به الخسفه کشانده بودند. وی گفت: آن‌ها به خانه‌ام آمدند و چشمانم را بستند و مرا به آنجا کشاندند چراکه می‌خواستند با ترساندن مرا به بیعت با داعش وادار کنند. تروریست‌ها بعد از مجبور کردن مردم به خوردن قرص‌هایی آن‌ها را وادار می‌کردند تا خودشان را در الخسفه بیندازند اما من فرصتی برای بیعت با داعش خواستم برای همین مرا به زندان بازگرداندند.

بلقیس ولی که یک پژوهشگر عراقی در زمینه حقوق بشر است می‌گوید که داستان اعدام‌های دسته‌جمعی بسیار زیاد است. من حدود یک سال پیش درباره این محل طی مصاحبه‌هایی که با برخی از مردم داشتم، چیزهایی شنیده بودم.

براساس اطلاعاتی که دیده بان حقوق بشر از طریق تصاویر ماهواره‌ای به آن دست یافته، الخسفه پر از جسد و قطعه‌های ماشین‌های فرسوده و ابزارهای دیگر است.

بعد از حدود یک ماه از سیطره نیروهای عراقی بر این منطقه مشخص شد که عمق الخسفه به چند متر می‌رسد و بمب‌هایی در اطراف و داخل آن وجود دارد.

ابواحمد الحسنی، یکی از نیروهای حشد شعبی عراق می‌گوید: دیدن این محل بسیار ناراحت کننده است. فکر کردن به عراقی‌هایی که در آنجا اعدام شده‌اند بسیار سخت است. آن‌ها کودکان، سالخوردگان و زنان و مردان را کشتند.

هنوز آمار دقیقی درباره قربانیانی که در الخسفه هستند، در دست نیست. بلقیس ولی می‌گوید: بارها در مصاحبه‌ها شنیده‌ایم که حدودا ۴۰۰۰ تن در این مکان دفن شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر برای دیدار با مسئولان عراقی جهت انجام بررسی گسترده این مکان تلاش می‌کند.

بلقیس ولی گفت: ما امیدواریم بتوانیم با تیم وزارتی متخصص در زمینه گورهای دسته‌جمعی در سریع‌ترین زمان ممکن دیدار داشته باشیم تا بتوانیم به بررسی این مکان بپردازیم و مانع رفتن مردم به آنجا شویم چراکه این مکان مکانی آلوده است.

وی گفت: مأموریت دشواری نیز وجود دارد و آن جمع‌آوری تکه‌های اجساد قربانیان و مشخص کردن هویت‌های آن‌هاست.

نیروهای عراقی اخیرا شرق موصل و مناطقی در غرب این شهر را آزاد کردند. عملیات در غرب موصل به دلیل خیابان‌های پر ازدحام و کوچه‌های باریک و حضور تعداد زیاد غیرنظامیان برای نیروهای عراقی دشوار است.

گرسنگی و قحطی ساکنان موصل را تهدید می‌کند

به گفته منابع عراقی، بیش از ۸۰۰ هزار غیرنظامی در غرب موصل با کمبود مواد غذایی، آب آشامیدنی و شیرخشک برای کودکان مواجهند و همین مساله نگرانی‌ها را نسبت به مرگ افراد بر اثر گرسنگی و تشنگی افزایش می‌دهد.

داعش برای تنگ کردن عرصه بر ساکنان غرب موصل تلاش و از واردن کردن مواد غذایی خودداری می‌کند. همچنین فروشگاه‌ها را بسته و تمامی افرادی را که قصد فرار داشته باشند، می‌ترساند.

دیده بان حقوق بشر عراق اعلام کرد که طی ماه ژانویه ۲۵ کودک که زیر سه سال بودند جان خود را از دست دادند.

در سایه شرایط وخیم انسانی در غرب موصل، نهادهای بشردوستانه خواهان ایجاد گذرگاه‌های هوایی برای انداختن مواد غذایی در میان ساکنان هستند. همچنین فشارهایی بر دولت عراق برای نجات جان غیرنظامیان و انتقال آب و غذا برای آن‌ها وجود دارد.

اخیرا امدادرسانی به شرق موصل نیز به دلیل اوضاع وخیم امنیتی و حملات داعش متوقف شده بود و سازمان ملل قصد دارد این روند را از سر بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج