جاباما
۴۸۹۰۶۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

«جمنا» ترک خورد

روزنامه ستاره سرخ در صفحه ذره بین به بررسی عملکرد اصولگرایان برای انتخابات ۹۶ پرداخت و نوشت: شواهد حاکی از آن است که «جمنا» تاکنون نتوانسته نظر جبهه پایداری و حزب مؤتلفه اسلامی را به خود جلب کند و گو یا رابطه تشکیلاتی میان این طیف سیاسی با جمنا برقرار نشده است.

روزنامه ستاره سرخ در صفحه ذره بین به بررسی عملکرد اصولگرایان برای انتخابات ۹۶ پرداخت و نوشت: شواهد حاکی از آن است که «جمنا» تاکنون نتوانسته نظر جبهه پایداری و حزب مؤتلفه اسلامی را به خود جلب کند و گو یا رابطه تشکیلاتی میان این طیف سیاسی با جمنا برقرار نشده است.

در ادامه در این گزارش می خوانیم: فعالان سیاسی و رسانه‌های اصول‌گرا در هفته‌ و ماه‌های اخیر تلاش کرده و می‌کنند تا با بازخوانی و یادآوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به طیف‌های مختلف این جناح، این امر را یادآور شوند که یکی از دلایل رقم خوردن آن «خاطره تلخ» برای جناح راست، حضور چند نامزد اصول‌گرا در صحنه انتخابات، عدم ائتلاف میان‌ آن‌ها و شکستن آرا بود. در آن انتخابات علی‌رغم تشکیل ائتلاف ۱+۲ میان آقایان محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل و علی‌اکبر ولایتی از دی ۱۳۹۱، در نهایت هر سه تن در انتخابات حضور پیدا کردند و در صحنه مناظره‌های تلویزیونی بعضا علیه یکدیگر سخنانی را به زبان آوردند.

حضور محسن رضایی و سعید جلیلی در کنار این ۳ تن، فضایی را به وجود آورد که بعضا تبلیغات هرکدام، علیه گفتمان دیگر کاندیدای اصول‌گرا تعبیر می‌شد و حاشیه‌هایی را به وجود می‌آورد. گرچه حداد عادل پیش از ۲۴ خرداد ۹۲، از رقابت کناره‌گیری کرد، اما در بیانیه انصراف، نامی از هیچ‌کدام از نامزدهای ۱+۲ برده نشد و وی از هیچ‌کدام از نامزدها حمایت نکرد. فعالان اصول‌گرا در ماه‌های اخیر تلاش کردند تا با عبرت گرفتن از انتخابات ۹۲، در مسیر ائتلاف قدم بگذارند. فعالان و بزرگان این جناح ماه‌هاست که تاکید می‌‌کنند حضور با چند نامزد در صحنه انتخابات سال ۹۶، نتیجه‌ای جز شکست در بر نخواهد داشت.

بر همین اساس تلاش کردند سازوکاری را تعریف کنند تا تمام نحله‌های اصول‌گرایی را در برگیرد و با رأی بدنه اصول‌گرایان، نامزد نهایی این جریان مشخص شود. این سازوکار در نهایت به تشکلی تحت عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) ختم شد. این تشکل پنجشنبه گذشته نخستین کنگره عمومی خود را با حضور ۳ هزار نفر برگزار کرد. بر اساس اعلام قبلی در این مراسم قرار بود ۳۰ عضو شورای مرکزی و لیست ۱۰ نفره نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود.

گرچه پس از نزدیک به ۴۸ ساعت پس از این کنگره، تکلیف شورای مرکزی مشخص شد، اما با گذشت نزدیک به یک هفته از این همایش، همچنان خبری از اعلام اسامی این ۱۰ نفر نیست. شواهد حاکی از آن است که «جمنا» تاکنون نتوانسته نظر جبهه پایداری و حزب مؤتلفه اسلامی را به خود جلب کند و گو یا رابطه تشکیلاتی میان این طیف سیاسی با جمنا برقرار نشده است. در همین ارتباط عضو شورای مرکزی جبهه پایداری می‌گوید: اینکه از سوی جبهه پایداری لیستی به جمنا ارائه شده باشد تا در معرض رأی قرار گیرد صحت ندارد.

قاسم روانبخش درباره قرار گرفتن نام سعید جلیلی در لیست کاندیدای ریاست جمهوری جمنا گفت: جبهه پایداری لیستی به جمنا مبنی بر معرفی کاندیدا ارائه نکرده است، اما ظاهرا براساس پیشنهاد افرادی که در مجمع عمومی جبهه مردمی حضور داشتند این اسامی در لیست قرار می‌گیرد. اینکه از سوی جبهه پایداری لیستی به آقایان ارائه شده باشد که در معرض رأی قرار گیرند این‌گونه نبوده است. ظاهرا براساس رأی شرکت‌کنندگان فتاح و جلیلی از رای بالایی برخوردار بودند. البته هنوز اسامی ۱۰ نفر اول را منتشر نکرده‌اند، ولی از قرار معلوم این افراد جزو این ۱۰ نفر اول هستند.

**عدم حضور نیروهای پایداری در جمنا

روانبخش با بیان اینکه هیچ‌یک از اعضای جبهه پایداری در مجمع عمومی حضور نداشت، افزود: «جبهه پایداری جزو ائتلاف جبهه مردمی نیست و آقایان فتاح و جلیلی هم جزو پایداری نیستند، اما اینکه با چه سازوکاری در این لیست قرار گرفتند ظاهرا این‌گونه بوده که اسامی که حضار پیشنهاد دادند در معرض رأی قرار گرفته است.»

محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به ارتباط جبهه مردمی با پایداری‌ها گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم استقبالی از جبهه مردمی نکرده‌اند و گفته‌اند با جبهه کاری نداریم و ما خودمان مسیرمان را می‌رویم. اگر بنا باشد هر طیف گزینه خود را مطرح کند طبیعی است که به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

**حضور نامزدها تا آخرین مناظره

در همین ارتباط رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: «تصمیمات اخیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بدون مشورت با اعضای این جبهه از جمله مؤتلفه اسلامی اعلام شده است». مصطفی میرسلیم به ایسناگفت: «این کار را دبیرکل جبهه پیروان انجام داده است که بهتر بود با هماهنگی اعضا این کار صورت می‌پذیرفت. برخی اعضای جبهه پیروان اعلام کرده‌اند که با آنها مشورت نشده است. با مؤتلفه هم مشورتی نشده است».

این فعال سیاسی همچنین درباره استراتژی اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «تا زمان مناظره‌های انتخاباتی، نامزدهای اصولگرایان در صحنه می‌مانند و بعد از اینکه در مناظره‌ها این افراد به مردم شناسانده شدند، گفت‌و‌گو برای ائتلاف باید صورت بگیرد».

وی همچنین از حضور تعداد زیاد نامزدهای اصول‌گرایان استقبال می‌کند چون معتقد است که در این شرایط انتخابات به دور دوم خواهد رفت و اصول‌گرایان می‌توانند با اجماع بر یک نفر، روحانی را شکست دهند. اتفاقی که در انتخابات ۸۴ رخ داد و اصول‌گرایان در مرحله دوم پیروز شدند.

وی اما به این موضوع اشاره نمی‌کند که تعداد زیاد نامزدهای اصول‌گرا در انتخابات ۹۲ موجب شکسته شدن آرای خود آن‌ها و در نهایت پیروزی حسن روحانی شد. تجربه نشان داده است که نامزدهای انتخاباتی اصول‌گرا کمتر به ائتلاف تن خواهند داد و اگر زمانی حول محور آن‌ها اجماع صورت نگیرد، به شکل مستقل در انتخابات حضور خواهند یافت. اتفاقی که در سال ۹۲ و ۸۴ نیز روی داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین رحیمی

      اقای روحانی تقریبا به هفتاددرصدازوعدهایش راعملی کرد فکرنمیکنم اصولگرایان بائتلاف هم بتوانند براوپیروزشوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج