۴۸۹۴۵۴
۲ نظر
۵۱۶۵
۲ نظر
۵۱۶۵
پ

بازیگران درخشان تاریخ سینما (۲۴): شان بین

شان مارک بین، معروف به شان بین (Sean Bean) بازیگر انگلیسی زاده ۱۷ آوریل ۱۹۵۹ است. بعد از فارغ التحصیلی از آکادمی سلطنتی هنر های دراماتیک، فعالیت حرفه ای اش را در سال ۱۹۸۳ با نمایش «رومئو و ژولیت» آغاز کرد.

برترین ها: شان مارک بین، معروف به شان بین (Sean Bean) بازیگر انگلیسی زاده ۱۷ آوریل ۱۹۵۹ است. بعد از فارغ التحصیلی از آکادمی سلطنتی هنر های دراماتیک، فعالیت حرفه ای اش را در سال ۱۹۸۳ با نمایش «رومئو و ژولیت» آغاز کرد. موفقیت اصلی را زمان ایفای نقش ریچارد شارپ در سریال «شارپ»، با حفظ لهجۀ غلیظ یورکشایری اش به دست آورد.
از آن پس، با بازی در نقش ند استارک در سریال حماسی فانتزی «بازی تاج و تخت» و نقش هایش در سریال «متهم» بی بی سی و سریال درام تاریخی «هنری هشتم» بیشتر شناخته شد. برجسته ترین نقش سینمایی او بورومیر در سه گانۀ «ارباب حلقه ها» (۲۰۰۱-۲۰۰۳) بود.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

نقش های دیگرش عبارتند از: الک ترولین در فیلم جیمز باندی «چشم طلایی» (۱۹۹۵) و ادیسه در «تروآ» (۲۰۰۴)، همینطور نقش هایش در «بازی های وطن پرستانه» (۱۹۹۲)، «رونین» (۱۹۹۸)، «گنجینۀ ملی» (۲۰۰۴)، «سرزمین شمالی» (۲۰۰۵)، «جزیره» (۲۰۰۵)، «سایلنت هیل» (۲۰۰۶)، «مرگ سیاه» (۲۰۱۰)، «صعود به مشتری» (۲۰۱۵) و «مریخی» (۲۰۱۵)، «مسیحای جوان» (۲۰۱۶).
او به عنوان صداپیشه نیز فعالیت دارد، از جمله در انیمیشن سه بعدی ژاپنی «شمشیر برّان پادشاهان: فانتزی نهایی ۱۵» به جای پادشاه رجیس، بازی های کامپیوتری «کتیبه های بزرگتر ۴: فراموشی»، «تمدن سید مایر ۴» و نمایش «داستان های کانتربری». او در دوران فعالیتش چندین جایزه دریافت کرده و برندۀ یک جایزۀ بین المللی امی برای بهترین بازیگر مرد شده است. وی نامزد دریافت بفتا و جایزۀ ساترن نیز شده است.

فعالیت 20 سالۀ شان بین در تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما بوده است. بین در هندزورث یورکشایر از مادری به نام ریتا و پدری به نام برایان بین به دنیا امد. قبل از آن که تصمیم بگیرد بازیگر شود در کارگاه جوشکاری پدرش کار می کرد. سپس به آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک در لندن رفت و در تعدادی از تولیدات وست اِند از جمله «دوشیزۀ زیباروی غرب» (1986) در نقش اسپنسر و «رومئو و ژولیت» (1987) در نقش رومئو، «شب زنده داری» (1985) در نقش لدرر و «کشتن گربه» (1990) بازی کرد.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

نقش های این مرد چشم سبز مو طلایی پراحساس آنقدر متنوع است که شخصیت جذابش، بازی هایش را در نقش های متفاوت باورپذیر می نماید: در نقش خائنان مضطرب، مانند «کلاریسا» (1991)، عاشقان پرشور مانند ملورز در «بانو چترلی» (1993)، سربازان خشن و چالاک مثل ریچارد شارپ، رزمندگانی با سرنوشت جانسوز مثل بورومیر دل شکسته در «ارباب حلقه ها» و یونانیان اصیل، مانند ادیسه در «تروآ» (2004) که حضور منحصر به فردش به فیلم لطف و اعتبار می بخشد.
او یک بار دیگر «مکبث» شکسپیر را بازی کرد و در نقش اصلی حضار را میخکوب کرد. این نمایش که در لندن اجرا شد از سوی منتقدان تحسین شد. به هر حال، بین همیشه خودش است، مردِ مرد و در دنیای پر زرق و برق سینما این چیز نادری است. بین ساکن لندن است و در آنجا از بزرگ کردن دخترانش، تیم فوتبال محبوبش و نوشیدنی مورد علاقه اش لذت می برد.

بین تاکنون چهار بار ازدواج کرده و طلاق گرفته است. همسر دوم و سومش نیز بازیگر بودند. سه دختر به نام های لورنا، مولی و ایوی دارد. لورنا و مولی از ازدواج دومش با ملانی هیل (بازیگر) و ایوی ناتاشا حاصل ازدواج با همسر سومش ابیگل کراتندن، بازیگر انگلیسی، است.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

حقایق جالبی در مورد شان بین که شاید ندانید:

1. او از هواداران پر و پا قرص باشگاه فوتبال شفیلد یونایتد است.

۲. در مراسم جوایز بفتا در سال ۱۹۹۵ مجری بود.

3. در نیمه راه یک صحنه در «شرافت شارپ» (1994)، بین و مارکیسا دورادا در حالی که سوار بر اسب چهارنعل از تپه ای پایین می روند، ناگهان از روی اسب می افتند و وسط یک رود کم عمق فرو می روند. این صحنه واقعی است؛ اسب در حال عبور از رودخانه تلو تلو می خورد و بین و هم بازیش آلیس کریج را به ته آب می فرستد. کارگردان تام کلگ از صحنه خوشش می آید و آن را برای برش نهایی نگه می دارد.

۴. شان اولین انتخاب برای نقش ریچارد شارپ در سریال شارپ نبود؛ او زمانی وارد این کار شد که بازیگر انتخاب شدۀ این نقش، پل مکگان، بر اثر یک تصادف از بازی در سریال باز ماند.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

۵. کار حرفه ای اش را در صحنه با نمایش «رومئو و ژولیت» در نقش تیبالت در تئاتر واترمیل شهر نیوبری انگلستان در سال ۱۹۸۳ شروع کرد.

6. در ویدیوی موبی، آهنگساز و خوانندۀ آمریکایی، برای ترانۀ «We Are All Made of Stars» در سال 2000 ظاهر شد.

۷. در سال ۱۹۹۷، دانشگاه شفیلد انگلستان به او دکترای افتخاری اهدا کرد.

۸. او روی شانۀ چپش نوشتۀ «۱۰۰% BLADE » را به افتخار تیم فوتبال محبوبش، شفیلد یونایتد، خالکوبی کرده است. نام مستعار این تیم «The Blades» است. زمانی که او فیلمی بازی می کند این خالکوبی با گریم تبدیل به جای زخم یا یک خالکوبی دیگر می شود.

9. یک جای زخم روی چشمش دارد که هریسون فورد در صحنۀ مربوط به مرگش در فیلم «بازی های وطن پرستانه» (1992) آن را ایجاد کرده. فورد تصادفی با یک قلاب قایق به او ضربه زد. در سریال شارپ این زخم با گریم برجسته تر شد تا شخصیت او باور پذیر تر به نظر آید.

۱۰. خودش می گوید نقش های بورومیر و ادیسه را به این دلیل بازی کرد که از این که در بین مخاطبان آمریکایی بازیگری بدذات شناخته شود، خسته شده بود (او می گوید از این که فقط نقش آدم های بد را بازی کند خسته بود و می خواست روش خود را تغییر دهد و نقش شخصیت های خوشایند را بازی کند).

11. وی از سال 2004، بعد از این که ترکیدن لولۀ آب باعث آب گرفتگی در خانه اش شد، در یکی از هتل های لندن زندگی می کند.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

12. لهجه شفیلدی خود را حفظ کرده است.

۱۳. تنها جایزه هایی که تاکنون دریافت کرده، از انجمن بازیگران نمایش، هیئت ملی نقد و بررسی و انجمن منتقدان فیلم هستند؛ این جایزه ها همگی برای بهترین گروه بازیگران در فیلم «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) است که او فقط سه دقیقه با تصاویر آرشیوی در آن حضور دارد.

14. یکی از چهار ستارۀ «ارباب حلقه ها» است که قبل از این فیلم با هریسون فورد همبازی بوده اند. او در «بازی های وطن پرستانه» با فورد همبازی بوده و فورد با ویگو مورتنسن (آراگورن) در «شاهد» (1985)، با جان ریس دیویز (گیملی) در «مهاجمان صندوق گمشده» (1981) و «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» (1989) و با میراندا اتو (ائووین) در «آنچه در زیر نهفته است» (2000) همبازی بوده است.

۱۵. عضو هیئت بازیگران تئاتر سلطنتی شکسپیر (RSC ) در استراتفورد انگلستان است، که از افتخاراتش در این تئاتر می توان به «رویای شب های نیمۀ تابستان» و «ریچارد شاه دوم» اشاره کرد.

16. یک بار در تئاتر سلطنتی شکسپیر، در حالی که لباس چرمی دوچرخه سواری پوشیده بود، نقش رومئو را بازی کرد.

۱۷. برای نقش جیمز باند در فیلم « The Living Daylights» (۱۹۸۷) تست داد. بعد ها نقش الک ترولیین، حریف جیمز باند را در «چشم طلایی» (۱۹۹۵) بازی کرد.

18. بیزاری او از پرواز به حدی شدید است که در صحنۀ «کوه کارادراس» در «ارباب حلقه ها: یاران حلقه» (2001)، با لباس صحنه، پیاده به محل فیلمبرداری رفت، در حالی که دیگر اعضای گروه با هلی‌کوپتر به محل منتقل شدند.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

19. مانند همکار هموطن خود، گری اُلدمن، کار خود را با بازی در نقش های شرور آغاز کرد و بعد ها برای فاصله گرفتن با این تصویر، نقش های دوشت داشتنی تری مانند نقش هایش در «تروآ» (2004) و «سرزمین شمالی» (2005) را بر عهده گرفت.

۲۰. برای تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک، موفق شد از کمک هزینۀ تحصیلی استفاده کند و در دوران تحصیل یک مدال نقره و دو مدال شمشیر بازی دریافت کرد.

21. در مراسم جوایز موسیقی محلی رادیو بی بی سی (4 فوریۀ 2008)، جایزۀ دوئت (اجرای دو نفره) سال را به جان تامز و بری کوپ اهدا کرد.

۲۲. برای نقش کاینن در «بیگانه» (۲۰۰۸) در نظر گرفته شده بود.

23. یک خواهر کوچکتر از خود به نام لورن دارد.

۲۴. پدرش صاحب کارگاه ساخت فلز بود و مادرش یک منشی بود.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

۲۵. با پیتر وُن در «بازی تاج و تخت» (۲۰۱۱) همبازی بود. ون قبلاً نقش دنه ثور را در نسخۀ رادیویی «ارباب حلقه ها» در رادیو بی بی سی بازی کرده بود و بین نقش بورومیر، پسر دنه ثور، را در فیلم پیتر جکسون بر عهده داشت.

26. ایمیل های زیادی از طرف طرفداران روآن اتکینسون، بازیگر نقش مستر بین، دریافت کرده است.

۲۷. بین از سن ۸ سالگی طرفدار تیم شفیلد یونایتد بوده و در سال ۲۰۰۱، تالار مشاهیر آنان را افتتاح کرده و پس از کمک شش رقمی به امور مالی باشگاه، بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ عضو هیئت مدیرۀ باشگاه بود تا به بالا بردن وجهۀ باشگاه کمک کند.

28. هوادار باشگاه کریکت یورکشایر کانتی است.

۲۹. او برای نقش هنک پیم در «مرد مورچه ای» (۲۰۱۵) در نظر گرفته شده بود که به مایکل داگلاس رسید.

30. او هم نقش قهرمان یونانی، ادیسه، را در «تروآ» و هم نقش خدای یونانی، زئوس، را در «پرسی جکسون و المپ‌نشینان: دزد صاعقه» (2010) بازی کرده است.

۳۱. از حامیان بزرگ حزب کارگر است.
بازیگران درخشان تاریخ سینما (24): شان بین

۳۲. در سال ۲۰۰۶ در سه فیلم ظاهر شد که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شدند: «ارباب حلقه ها: یاران حلقه» (۲۰۰۱)، «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) و «مریخی» (۲۰۱۵). از این میان «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» برندۀ جایزه شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ند استارک :(بعد این همه سال و بعد این همه مرگ تو سریال هنوز غم انگیز ترین مرگه.کاش بیشتر بازی کنه

    • بدون نام

      چیزی از نقشه پرواز نگفتین ولی از عکسش استفاده کردید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج