۴۸۹۵۴۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

درخواست مدیرعامل خانه سینما از سیاسیون

اولین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز با موضوع «فرهنگ و اقتصاد» با حضور مشاور اقتصادی رئیس جمهور، مدیرعامل خانه سینما و رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار شد.

خبرگزاری مهر: اولین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز با موضوع «فرهنگ و اقتصاد» با حضور مشاور اقتصادی رئیس جمهور، مدیرعامل خانه سینما و رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار شد.

اولین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز با موضوع «فرهنگ و اقتصاد» با حضور مشاور اقتصادی رئیس جمهور، مدیرعامل خانه سینما و رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران سه شنبه ۱۰ اسفند در تالار وحدت تهران برگزار شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ابتدای این پنل تخصصی با بیان اینکه سهم ایران فرهنگی در جهان امروز امر بسیار مهمی است، گفت: ساعاتی است از بزرگترین افتخار سینمای ایران در مراسم اسکار می گذرد و از شما عزیزان می خواهم برای اصغر فرهادی و همه کسانی که در عرصه بین المللی برای کشور ایران افتخار آفریدند دست بزنید چرا که حمایت بلندمدت از این هنرمندان در تمامی عرصه ها می خواهد که ما باید از این فرصت استفاده بیشتری کنیم.
درخواست مدیرعامل خانه سینما از سیاسیون

وی افزود: هنرمندان ما با روحیه بالا و حفظ اقتدار فرهنگی در مراسم اهدای جوایز اسکار کاری کردند که نشان از تعظیم به فرهنگ و ادب ایرانی است و این فقط یکی از نشانه ها است.

احمد علینقی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران هم در این نشست تخصصی گفت: متاسفانه صنعت چاپ در سراشیبی رکود قرار گرفته است و ما متاسفانه شاهد ورود ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالاهای چاپی به کشور هستیم. من در اینجا یک سوال مطرح می کنم اینکه دولت در این زمینه چه سیاستی را برنامه ریزی کرده است. آیا صنعت چاپ توانسته در این نگاه توان و فضایی برای رشد تولید داشته باشد. متاسفانه باید گفت رکود در صنعت چاپ به وضوح دیده می‌شود و ما می بینیم که این صنعت در حال نابودی است پس هدف چیست؟

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم بعد از صحبت های ابتدایی شاهسواری و علی نقی بیان کرد: برای اولین بار است که در چنین فضایی حضور پیدا کرده ام و اعتراف می کنم که کمی هول شده ام. اساسا اهالی اقتصاد آدم های نامحبوبی هستند چون خیلی ها فکر می کنند بیشتر مشکلات را ما درست می کنیم و همانطور که می بینید موضوع این پنل تخصصی با بحث رکود اقتصادی شروع شد در حالی که بنده می دانم هنرمندان افراد محبوبی هستند.

وی با تقدیر از ابتکار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همایش ایران فرهنگی در جهان امروز تاکید کرد: شاید این جلسه فتح بابی باشد که امکان گفتگو میان ما و اهالی فرهنگ و هنر پیش بیاید چرا که من بسیار علاقمند بودم که این مباحث میان اقتصاد و هنر بوجود بیاید.

نیلی با اشاره به محاسن ایجاد مباحثه میان مبانی اقتصادی و فرهنگ و هنر ایرانی گفت: این ضعف ما است که نتوانستیم در این مورد شاهد فعالیت موثری باشیم و ناچارا مجبور شدیم که با اعداد و ارقام صحبت کنیم. البته من پیش از برگزاری این همایش به آقای صالحی امیری پیشنهاد داده بودم که ترتیب جلسه ای را با اهالی سینما در یک فضای محدودتر بدهند اما بعد که دیدم این جلسه ترتیب داده شد بسیار خوشحال شدم و می توانم بگویم این همایش به نوعی اعلام آمادگی برای برگزاری آن جلسه با اهالی سینما است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در جامعه و ناهنجاری های اجتماعی که در فضای کشور دیده می‌شود توضیح داد: من بر این باورم شما اهالی محترم فرهنگ و هنر که در این عرصه مشغول تولید آثار مختلف هستید خیلی خوب است که بدانید ریشه این ناهنجاری ها کجاست؟ به هر حال ما در مقایسه با سالهای ۹۱ و ۹۲ از شرایط بهتری به لحاظ اقتصادی برخورداریم گرچه با بهبود کامل اوضاع فاصله داریم اما ماجرا به گونه ای است که باید توجه ویژه ای به این مقوله داشته باشیم. درآمد حاصل از صادرات نفت ما در سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار شد که با توجه به اعداد و ارقام سالهای اخیر، سال گذشته بدترین سال نفتی ما بود گرچه ما با مشکلات زیادی به دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شدیم اما این آسیب ها در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر بود.

وی تصریح کرد: من هم بر این باورم ما در یک سری از صنایع رکود عمیقی داریم ولی بدانید در مقایسه با بقیه کشورهای نفتی از وضعیت بهتری برخورداریم. به همین جهت بر این باورم که باید نوعی همگرایی در کشور شکل بگیرد. من هم تا حدودی می دانم که ما در بسیاری از صنایع بویژه صنعت چاپ با مشکلات زیادی مواجه هستیم ولی وقتی سطح درآمد کاهش پیدا می کند متاسفانه اولین جایی که از آن در حوزه انتخاب های مردم زده می‌شود حوزه فرهنگ و هنر است چرا که به طور طبیعی آنها به سمت نیازهای اولیه خود حرکت می کنند تا تامین نیازهای فرهنگی و هنری. ما وقتی با این کمبود تقاضا مواجه می شویم این کمبود به صنعت ها نیز سرایت پیدا می کند. بنابراین همه ما باید کمک کنیم تا سطح درآمدهای اقتصادی افزایش پیدا کند تا مردم هم تامین کننده منابع مالی باشند که بتوانند از آن تغذیه کنند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه صحبت های نیلی گفت: یکی از اشکالاتی که من در صحبت های آقای نیلی با آن مواجه شدم و مجبورم در حوزه سینما این آمار را به چالش بکشم احتمال ناامیدی است چون اشکال اساسی ما و شما نوع جهان بینی به موضوع است که به مباحث کلان اقتصادی به عنوان حل کننده مشکلات نگاه می کنید و بر این باورید که غیر از حل این موضوع هیچ راه دیگری وجود ندارد در حالی که بنده بر این باورم که جهان امروز جهان کسب و کار خرد است که محل آن عرصه فرهنگ و هنر است که نه تنها مزیت های نسبی بلکه مزیت های تامه دارد.

وی ادامه داد: ما متکی به اقتصاد درون زای خودمان هستیم و این ارزش های ذاتی فرهنگ و هنر ایران زمین است که به شدت مورد غفلت قرار گرفته به عبارتی اهالی فرهنگ و هنر یا آدمهای تزئینی هستند و یا معلوم نیست چه می گویند در حالی که لازم است من آماری را به شما اعلام کنم اینکه ما در سال ۹۲، ۳۱ میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۵۵ میلیارد تومان، در سال ۹۴، ۷۵ میلیارد تومان و تا این لحظه در سال۹۵ حضور داریم از مرز ۱۶۰ میلیارد تومان گردش مالی در حوزه سینما عبور کردیم. شما توجه کنید اگر بخشی از آمار موجود در حوزه موسیقی و تعداد سالن های تئاتر که کاملا درون زا در کشور اجرا می‌شود توجه کنیم شاهد گردش مالی بسیار چشمگیری خواهیم بود. تا آنجا که بنده اطلاع دارم دوستان ما در حوزه موسیقی با همه موانع موجود در سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند. پس می بینیم که اشکال ما این است که آنقدر با اعداد بزرگ زندگی کردیم اصلا به توسعه اشتغال فرهنگ و هنر که اتفاقا متکی به فضای داخلی است غفلت کردیم.

مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: بسیاری از شهرستاها فاقد سالن سینما، تئاتر و موسیقی است اما چرا نظام مدیریتی نمی تواند از یک امر درون زا بهره برداری اقتصادی کند و با عرض معذرت فقط دنبال این است که کجا کارخانه بزند. متاسفانه عدم توجه به برخی اولویت ها ما را دچار مشکل می کند. ما برای حفظ اقتصادمان معتقدیم هم اقتصاد مقاومتی و هم اقتصاد درون زا در فرهنگ و هنر داریم و اگر کمی رویکردهایمان را عوض کرده و به جهان دیگرگونه نگاه کنیم و البته ببینیم حجم خانواده هایی که امکان بهره برداری از کالاهای فرهنگی نداریم به چه شکلی است قطعا به نتایج مثبتی دست پیدا خواهیم کرد.

شاهسواری با بیان این نکته که ما از ظرفیت های هنرهای تجسمی بی خبریم، ادامه داد: مردم ما نیازمند رویکرد کیفی به زیست شان هستند. وقتی فیلم و عکس روی دیوار است همین موضوع، جامعه را علاقهمند و امیدوار می کند. آیا بهترین مدافعان ما در جهان کسانی نیستند که به فرهنگ ما علاقه دارند پس بیاییم به این موضوع توجه کنیم که تلاش همه دوستان در تمامی منصب های دولتی برای حفظ امنیت کشورکه برای همه ما قابل احترام است بدون توجه به عمق استراتژیک فرهنگی ماندگار نیست و شبیه سیاره هایی است که بعد از مدتی امکان ادامه حیات ندارد.

وی گفت: قطعا ما نیازمند تغییر هستیم اما نه با این شرایط. به همین جهت بنده به نمایندگی از دوستانم در حوزه سینما وحتی تئاتر و موسیقی از شما می خواهم که فرصت کنید و اولین گفتگو را به معنای مفاهمه داشته باشید و این گفتگوها نیز به شکل رایج روزهای اخیر ما در رسانه ها نباشد. ما باید به قصد کسب افتخارات ملی در همه حوزه ها حضور جدی داشته باشیم و قدر اصغر فرهادی و هنرمندانی شبیه او که عین گلهای بهاری وجود دارند همت بیشتر کنیم.

احمد علینقی نیز پس از صحبت های شاهسواری بیان کرد: آیا دولتمردان و اصولا هر سیستم دولتی که به آن رای دادیم نمی خواهد پاسخ من را بدهد که ۱۴ هزار میلیارد تومان ورود کالاهای چاپی به کشور را نمی خواهند بگیرند؟ شما بدانید ما توان ۸۵ درصد ظرفیت چاپ کشور را داریم مشروط بر اینکه از واردات این چنینی جلوگیری شود البته همان ۱۵ درصد باقیمانده نیز نیازمند سرمایه است که ما تلاش می کنیم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد. من از دکتر صالحی امیری درخواست می کنم تا دستور دهند از ورود این چنینی کالاهای چاپی جلوگیری شود و تسهیلاتی برای بهسازی ماشین آلات چاپ در کشور فراهم شود.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم در بخش پایانی اولین نشست تخصصی همایش ایران فرهنگی در جهان امروز گفت: من تخصصی در زمینه چاپ ندارم اما قطعا می دانم ما چنین رقمی را در زمینه واردات نداشتیم اما لازم است که در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهم. به هر صورت کسب و کار هنر مزیت کاری ما است و این روند خیلی مهمتر از سازوکارهای دیگر است. شاید یکی از مهمترین کارهایی که لازم است در وزارت ارشاد صورت گیرد توجه بیشتر به مقوله اقتصاد و هنر است که باید روی آن سرمایه گذاری بیشتری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج