۴۸۹۶۸۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

آمار جمعیت کیفری زندان‌ها زیبنده نظام نیست

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: برای گروهی از محکومان لازم است با استفاده از تاسیس های جدید قانون مجازات اسلامی، آمار زندانیان را کاهش دهیم و پرونده های زندانی دار را خارج از نوبت در مرجع دادسرا، دادگاه جزایی و محاکم تجدیدنظر رسیدگی کنیم و بهتر است قضات با استفاده از ابزار عفو مشروط با لحاظ شروط معین و مشخص در دوران آزادی مشروط، سیاست قضایی خود را ارتقاء بخشند.

خبرگزاری ایلنا: رییس کل دادگستری استان تهران گفت: برای گروهی از محکومان لازم است با استفاده از تاسیس های جدید قانون مجازات اسلامی، آمار زندانیان را کاهش دهیم و پرونده های زندانی دار را خارج از نوبت در مرجع دادسرا، دادگاه جزایی و محاکم تجدیدنظر رسیدگی کنیم و بهتر است قضات با استفاده از ابزار عفو مشروط با لحاظ شروط معین و مشخص در دوران آزادی مشروط، سیاست قضایی خود را ارتقاء بخشند.

غلامحسین اسماعیلی در آخرین نشست شورای مدیران دادگستری کل استان تهران با بیان روایتی از امام حسن مجتبی (ع) گفت: آن حضرت خطاب به مسلمان می‌فرمایند ای بندگان خدا، تقوا پیشه کنید. برای رسیدن به خوبی‌ها و همچنین برای اجتناب از انجام کارهای ناروا تلاش و جدیت کنید و عمل گرا باشید، قبل از آنکه فرصت و نعمت خدمتگزاری از شما سلب شود.

او افزود: امروز من و شما برای انجام کار و تلاش و خدمت فرصتی داریم. باید تلاش و جدیت از خودمان نشان بدهیم و این همان تعبیری است که امروز از آن کار و مدیریت جهادی نام می برند و حال که برای ما فرصت، توان و موفقیت خدمت فراهم است و باید قدر آن را بدانیم.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: به دنبال سفر و برنامه استانی ریاست محترم قوه قضائیه و مصوبات بسیار خوبی که در این سفر در خصوص دادگستری استان تهران به تصویب رسید، اعتبارات پروژه های عمرانی در حال تامین است و ان‌شاءالله در سال ۹۶ تعدادی از پروژه‌های ساختمانی ما قابل بهره‌برداری خواهد بود و ضمن اینکه اقساط ماهانه این سفر پر خیر و برکت هم در خصوص تامین، تکمیل و خرید مواردی نظیر صندوق رفاه، IT، تجهیزات فنی و حفاظتی و غیره در حال پرداخت است و به لطف الهی ما به‌زودی شاهد یک تحول عظیم در مجموعه دادگستری کل استان تهران خواهیم بود.

اسماعیلی موضوع آمار و نتایج آن را با اهمیت برشمرد و تشریح کرد: آمار برای مدیران بسیار کاربری و تصمیم‌ساز است، اما بیش از خود آمار، بحث واقعی شدن اطلاعات موجود برای ما اهمیت دارد؛ زیرا تصمیمات، برنامه‌های مدیریتی بر اساس آمار اتخاذ می‌شود و حتماً باید آمار صحیح و دقیق باشد؛ بنابراین مدیران باید توجه داشته باشند که از آمارسازی به شدت پرهیز کرده و تلاش کنند آمارهای ما صحیح، دقیق و واقعی شود.

او در ادامه کیفیت دادرسی‌ها را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: تعبیر بنده این است کیفیت دادرسی از حیث حصول نتیجه، نسبتاً خوب است؛ چراکه تلاش، کار وسیع و مستمر از سوی همکاران صورت می‌گیرد و حق را تشخیص می‌دهند و این نشاندهنده زحماتی است که در حال انجام است؛ لیکن دادنامه‌های ما نشاندهنده کار و تلاش صورت گرفته نیست و با وجود اینکه توانمندی همکاران ما بیش از این است، مردم فقط دادنامه‌ها را می‌بینند و قضاوت جامعه علمی کشور نسبت به دستگاه قضایی بر مبنای محتوای دادنامه‌ها است؛ بنابراین لازم است که بیش از پیش به صدور دادنامه‌ها توجه داشته و محتوای آن را غنا بخشیده و سطح علمی آن به لحاظ رعایت قواعد آمره و اصول و ضوابط افزایش یابد.

رییس کل دادگستری استان تهران موضوع پرونده‌های زندانی‌دار را مهم برشمرد و در خصوص رسیدگی سریع به آنان در عین حال افزود: این آمار جمعیت کیفری زندان‌ها زیبنده نظام، جامعه اسلامی و کشور ما نیست. برخی از زندانیان به لحاظ حفظ امنیت و نظم عمومی جامعه باید در زندان باشند و هیچ شخصی به خودش اجازه نمی‌دهد از سارقین حرفه‌ای و قاچاقچیان مواد مخدر، متجاوزان بر نوامیس، اخلالگران نظام اقتصادی دفاع کند و باید با این افراد محکم و قوی برخورد کرد و دستگاه قضایی با این افراد تعارف و شوخی ندارد، اما برای گروه دیگری از محکومان لازم است با استفاده از تاسیس‌های جدید قانون مجازات اسلامی، آمار زندانیان را کاهش دهیم و پرونده‌های زندانی‌دار را خارج از نوبت در مرجع دادسرا، دادگاه جزایی و محاکم تجدیدنظر رسیدگی کنیم و بهتر است قضات با استفاده از ابزار عفو مشروط با لحاظ شروط معین و مشخص در دوران آزادی مشروط، سیاست قضایی خود را ارتقا بخشند.

اسماعیلی در خاتمه موضوع ابلاغ الکترونیکی، سامانه ثنا و ثبت‌نام الکترونیکی اصحاب پرونده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: آیین‌نامه ابلاغ الکترونیکی به تصویب ریاست قوه قضائیه رسیده، ابلاغ و اجرای آن شروع شده و فوق العاده اثرگذار است و می‌تواند هزینه‌های ابلاغ را به صفر رسانده و علاوه بر آن نیز تمام ابلاغ‌ها واقعی شده و فرآیند دادرسی دقیق‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. با توجه به این که بیشترین دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در شهر تهران مستقر است و با وجود امکانات (IT) و داشتن سواد اطلاعاتی شهروندان پایتخت، لازم است دادگستری کل استان تهران با استفاده از این قابلیت و امکانات فنی موجود، خدمات بهتری را ارائه و رتبه اول کشور را در این زمینه در سامانه سناد و ابلاغ الکترونیکی کشور بدست بیاورد.

عباس پوریانی رییس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نکاتی را سلسه وار در زمینه اقدامات صورت گرفته بیان و مطرح کرد: لازم است در این نوع از جلسات تعدادی از مدیران و همکاران قضایی به نمایندگی از سایر مدیران دعوت به عمل آید تا مطالب و تجربیات و مشکلات را مطرح کنند.

وی موضوع اطلاع‌رسانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مجموعه محاکم توسط همکاران زحمات و تلاش های ارزنده‌ای صورت می پذیرد و لیکن اطلاع رسانی مناسبی از آن برای مردم صورت نمی‌پذیرد و لازم است که از طریق روابط عمومی قوه قضائیه اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران، نظارت را از مهم ترین فعالیت‌های صورت گرفته برشمرد و متذکر شد: مسئولان قضایی خود را به عنوان امین مردم می‌دانند و در هر جایی که گزارشی به ما از طریق مردم واصل شده، بلافاصله پرونده را اخذ و مطالعه نموده و همواره تلاش داشته‌ایم که نظارت ها به طرق مختلف بر فعالیت دوایر قضایی اعمال و استمرار داشته باشد.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: در سال جاری ما مطابق، همسو و هم جهت با برنامه سال ۹۵ حرکت نموده و توانسته ایم افزایش امتیاز خوبی در زمینه استفاده از برنامه سمپ و ثنا کسب نماییم و امیدواریم که در سال آینده نیز این کار همچنان ادامه یابد.

نجفی سرپرست حوزه معاونت اول دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست به بیان مطالبی در خصوص آمار و عملکرد دادسرای تهران، کمبود نیروی انسانی اعم از قضات و کارکنان، تدوین شیوه نامه ملاقات زندانیان با خانواده های آنها، فعالیت بیش از ۶۲۰ نفر - ساعت در کارگروه نظارت بر واحد اجرای احکام ، افزایش استفاده از ابزارهای آیین دادرسی کیفری، حضور در ۵۰۰۰ جلسه دادگاه جهت دفاع از لایحه کیفرخواست، تشکیل دفتر پیگیری استیذان قصاص، آموزش بیش از ۶۰۰۰ نفر از ضابطین ، مبارزه گسترده با مفاسد اقتصادی که در مرحله تحقیق در حدود ۱۰۹/ ۱۳ میلیارد تومان در ۱۵ پرونده رد مال به بانک ها و دولت صورت گرفته، کاهش سرقت، رسیدگی دقیق به پرونده های قتل و آدم ربایی، کشف مواد مخدر، نظارت بر روند بهبود معتادان، نگهداری ۱۸۲۰ نفر معتاد به دستور مقامات قضایی، صدور ۱۲۰۰ فقره دستور به پلیس برای ورود به منازل، تشکیل ۸۰ جلسه در خصوص آسیب های اجتماعی و بازدید شبانه معاونین دادستان از اماکن عمومی نظیر کلانتری ها و بازداشتگاه ها و استماع مسائل و مشکلات مربوط و رفع نواقص موجود پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      علت آن همش بی پولی است مسئولین محترم و آقازاده ها شون متاسفانه این همه بدبختی و نداری که پدر ملت رو درآورده نمیبینند واقعا متاسفام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج