۴۸۹۸۹۸
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

میراث وزیر سابق فرهنگیان که سودای پاستور دارد

آنچه نام حمیدرضا حاجی‌بابایی را این روزها بیشتر بر سر زبان‌ها آورده سودای ریاست جمهوری اوست. وزیر اسبق آموزش و پرورش درواقع خود را یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ می‌داند؛ نام او در لیست ۲۱نفره جمنا هم بود.

خبرآنلاین: آنچه نام حمیدرضا حاجی‌بابایی را این روزها بیشتر بر سر زبان‌ها آورده سودای ریاست جمهوری اوست. وزیر اسبق آموزش و پرورش درواقع خود را یکی از گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ می‌داند؛ نام او در لیست ۲۱نفره جمنا هم بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش این‌ روزها در سودای پاستور است، او ظاهرا قدمی بلندتر برداشته. چرا که در سال ۸۸ لابی های گسترده او در مجلس با دولتی‌ها باعث شد، محمود احمدی‌نژاد رییس دولت دهم برای بهبود روابط دولت و مجلس در حوزه آموزش و پرورش و رساندن این وزارت‌خانه به ثباتی نسبی، حمیدرضا حاجی بابایی را به سمت وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند.

حاجی بابایی هم در روز رای اعتماد کار سختی نداشت و همکاران اصولگرای او در مجلس هشتم رای اعتماد بالایی به او دادند. 
اما این رای اعتماد باعث نشد که حاجی‌بابایی از گزند طعنه‌های محمود احمدی‌نژاد در امان بماند. احمدی‌نژاد در آن روز که نام اعضای پیشنهادی کابینه‌اش در دولت دهم را در مجلس شورای اسلامی می‌خواند، وقتی به حاجی‌بابایی رسید، گفت: «اقای حاجی‌بابایی هم ایشالا رای بیاورند تا ببیند در دولت هم خبری نیست»

شروع فعالیت سیاسی حاجی بابایی به سال ۱۳۷۵ بر می‌گردد. به گفته بعضی منتقدان، او که سابقه معلمی و مدیریت آموزش و پرورش همدان را درکارنامه اش داشت، نمایندگی مجلس را سکوی پرشی برای رسیدن به پست وزارت آموزش و پرورش می دانست. رویای وزارت او با روی کار آمدن اصلاح طلبان به تعویق افتاد.

در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم پیشنهاد وزارت به او ندادند. برخی از منتقدان، پشت پرده استیضاح فرشیدی و درگیری علی‌احمدی با مجلس را حاجی‌بابایی می دانستند. با این حال
 او پس از انتخابات ۸۸ وزیر کابینه دوم احمدی‌نژاد شد. کابینه ای متشکل از ورژن خاصی از اصول‌گرایان و رییس جمهوری جنجال برانگیز که آخر سر رو در روی حامیان اصول‌گرای خود ایستاد. اتفاقی که باعث شد او نیز مانند برخی وزرای دیگر از احمدی‌نژاد فاصله بگیرد و برائت سیاسی کند و کم کم خود را به بدنه اصول‌گرایان نزدیک‌تر کند.


آنچه نام حاجی‌بابایی را این روزها بیشتر بر سر زبان‌ها آورده سودای ریاست جمهوری اوست. حاجی‌بابایی در واقع خود را یکی از گزینه های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ می‌داند. هرچند که تنها نامش در قهرست ۲۱ نفره جبهه مردمی انقلاب، جمنا دیده می شد. 
با این حال نکته حایز اهمیت در این مساله کارنامه حاجی‌بابایی در وزارت آموزش و پرورش است.

سوالی که می‌توان در این مورد مطرح کرد این است که حاجی بابایی چه عملکردی در آموزش ‌و پرورش داشته که حالا سودای ریاست جمهوری بر سر دارد؟
 به نظر می‌رسد آنچه به تایید فرهنگیان از عملکرد حاجی‌بابایی و میراث او باقی مانده است، عملکرد قابل دفاعی نیست.

مهم‌ترین نکات در عملکرد حاجی بابایی به اصرار او بر تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳، استخدام‌های بی‌قاعده در آموزش و پرورش و بی‌برنامگی در ارتقای سطح معیشت فرهنگیان است.


علاوه بر این، شائبه تبلیغاتی اقدامات حاجی بابایی، در طول دوره وزارت‌اش زمینه ساز شتاب‌زدگی در اجرای سیاست‌های ملی شد.
او در پاسخ به همه نقدهایی که کارهایش را شتاب‌زده دانسته و می‌دانند،‌ گفته است: «به بنده می‌گویند چرا این قدر عجله داری؟ از بس آدم‌ها خوابیدند، ما که یک قدم برمی‌داریم می‌گویند چرا عجله داری؟ ۳۰ سال است آموزش و پرورش را خواباندیم حالا که می‌خواهیم یک قدم برداریم می‌گویند عجله دارید.»


در این‌رابطه شیرزاد عبدالهی کارشناس مسایل آموزشی هم روایت جالبی دارد. او می‌گوید: «در مقایسه با دیگر وزرای آموزش و پرورش، حاجی‌بابایی نه نمره بالاتری می گیرد و نه پایین‌تر. او یک وزیر معمولی بود. تفاوت حاجی‌بابایی با فرشیدی و علی‌احمدی این بود که قبل و بعد از وزارت، انتظارات زیادی از خود ایجاد کرد، اما نتوانست تغییرات مطلوبی در آموزش و پرورش به وجود آورد.»


او تاکید می‌کند: «به نظر من شاخص‌ترین ویژگی در مدیریت حاجی بابایی، سر و صدا و آمیختن اطلاع رسانی با تبلیغات بود. حجم سخنرانی‌های حاجی‌بابایی در تلویزیون و در جلسات چند صد نفری تا چند هزار نفری فرهنگیان، به اندازه چند وزیر آموزش و پرورش بود. او به مونولوگ خیلی علاقه داشت و زیر بار دیالوگ نمی‌رفت. در برابر پرسش های غافل گیرکننده خبرنگاران عصبانی می شد.»



در این باره یکی از اظهارات حاجی بابایی جالب توجه بود. او یک بار در پاسخ به خبرنگاری که از افزایش حقوق معلمان سوال کرده بود، با عصبانیت گفت: «خبرنگاران هر گاه بیکار می شوند یاد موضوع استخدام و حق و حقوق معلمان می افتند. به کسی ربطی ندارد که معلمان چقدر حقوق می‌گیرند و چرا کم می‌گیرند. مگر ما از شما سؤال می‌کنیم که شما چقدر حقوق می‌گیرید؟»

یکبار دیگر هم گفت: «با معلمان قرارداد اخلاقی دارم که اسم معلم را با پول نیاورم.»

واکنش حاجی‌بابایی حتی به سوانح آموزش و پرورش واکنش با آمیزه ای از انکار و پرخاش بود. او یک بار از سوالاتی درباره چرایی عدم عذرخواهی پس از حادثه شین‌آباد، تنبیه بدنی دانش آموزان و... یا به خبرنگاران پرخاش می‌کرد و یا به کلی ماجرا را تکذیب می‌کرد.
در جریان آتش سوزی خوابگاه دبیرستانی در چاه بهار وزیر آموزش و پرورش با این مقدمه: "شما می‌توانید بگویید که هیچ هواپیمایی سقوط نکند؟" افزود: "همه توانمان را در خصوص پیشگیری به کار می گیریم، حالا ممکن است در خوابگاهی چند سیم روی هم قرار بگیرند و جرقه خورده باشد...".

در جریان سقوط اتوبوس حامل دانش آموزان و مرگ ۲۶ دختر دانش‌آموز بروجنی گفت: «بروید از مسئولش بپرسید.»

در حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد در واکنش به سوال خبرنگاری در خصوص درخواست استعفایش توسط برخی نمایندگان مجلس با خنده گفت: «خبرنگاران چی؟ خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی داد.»

نحوه عذرخواهی وزیر در مجلس در رابطه با حادثه شین آباد هم خبر ساز شد. وی گفت: «این که اگر واقعا وزیر آموزش و پرورش باید بیاد بگه من عذرخـواهی مـی‌کنم. من الان تا قیامت عذرخواهی می‌کنم هر اتفاقی بیفتد توی آموزش و پرورش.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا ترسیدید و هنوز خبری نشده تخریب را شروع کردید؟به جای این حرفهای بیهوده عملکرد دولت به اصطلاح تدبیر و امید را بررسی کنید و با عملکرد دولت سابق مقایسه کنید.

    • صفار

      با سلام در مورد اخبار مختلف چند بار نظر خود را ارسال کردم ولی ظاهرا هیچ کدام درج نمی شود و عبارت « اولین نفر باشید که. . . » دارای کاربرد نیست.

    • امیر

      خیلی بیخود کرده مرتیکه دوپهلو ..صدقه سر رحیمی سرشناس شد بعد به او پشت کرد به نام پاک دامن .

    • اردشیر

      روزی به چند نفر حرف درمیاری میرزا؟؟!!

    • محمد

      اقاهرکسی گه بخواهد به مردم و انقلاب خدمت کند ادمهای بی هویت برایش حرفهای گه در قواره خودشان است را مانند ؟؟؟

    • فریبا

      آموزش وپرورش روخراب کردوهمه زیرساختهاش روبهم ریخت حالا با همون سواد ومعلومات میخوادبیادیه کشور روخراب کنه.هیچکس به تو(حاج بابایی)رای نمیده جزهمون منطقه خودت که هزینه کردی براشون فکرکنم به یه میلیون نرسن.بیچاره مملکتی که امثال توبیان بشن رئیس جمهورش. تومنطقه خودت برات هوراکشیدن جوگیرشدی فکرکردی خبریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج