۴۹۰۰۲۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ابوبکر البغدادی جعبه سیاه داعش

نام «ابوبکر البغدادی» در سال ۲۰۱۰ ابتدا در عراق بر سر زبان ها افتاد و پس از آن در سال ۲۰۱۲ بود که وی و عناصرش به دستور آمریکا و کشورهای عربستان، ترکیه و قطر راهی سوریه شدند و از همان زمان گروه تروریستی - تکفیری داعش پا به عرصه منطقه گذاشت و نام ابوبکر البغدادی به کمک غربی ها و کشورهای مرتجع عرب بین المللی شد.

خبرگرای ایرنا: نام «ابوبکر البغدادی» در سال ۲۰۱۰ ابتدا در عراق بر سر زبان ها افتاد و پس از آن در سال ۲۰۱۲ بود که وی و عناصرش به دستور آمریکا و کشورهای عربستان، ترکیه و قطر راهی سوریه شدند و از همان زمان گروه تروریستی - تکفیری داعش پا به عرصه منطقه گذاشت و نام ابوبکر البغدادی به کمک غربی ها و کشورهای مرتجع عرب بین المللی شد.

با آغاز عملیات آزادسازی موصل (استان نینوی در شمال عراق) در ۲۶ مهرماه سال جاری (۱۳۹۵) به دستور حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، عملا شمارش معکوس پایان داعش در عراق کلید خورد.
نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق طی چند ماه عملیات توانستند بخش های زیادی از استان نینوی و شرق موصل را به عنوان پایتخت فرهنگی داعش از دست این گروه تروریستی آزاد کنند و هم اکنون نیز تلاش نیروهای عراقی برای آزادسازی غرب موصل متمرکز شده است.
شرایط داعش در عراق در ماه ها و روزهای اخیر به گونه ای پیش رفته که روز گذشته، رسانه ها خبری از «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش منتشر کردند که وی در سخنانی به عنوان خطبه وداع، به شکست دولت ادعایی خود اعتراف کرد و از عناصر این گروه خواسته تا به مناطق کوهستانی در عراق و سوریه پناه ببرند.

پایگاه خبری السومریه نیوز به نقل از منبعی که سخنان البغدادی را فاش کرده نوشت: سرکردگان این گروه تروریستی موسوم به «شورای مجاهدین» از تلعفر و نینوا به طرف اراضی سوریه گریخته و شماری از آنها در مرز سوریه و عراق در حال تردد هستند.

** تشکیل گروه تروریستی القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق

پس از تشکیل گروه تکفیری - تروریستی موسوم به «توحید و جهاد» در عراق به سرکردگی
«ابومصعب الزرقاوی» در سال 2004 میلادی و بیعت او با «اسامه بن لادن» سرکرده سابق

'القاعده'، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.
این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل شورایی به نام «شورای مجاهدین» به سرکردگی 'عبدالله رشید البغدادی' خبر داد.
این گروه با دو هدف تشکیل شد:
نخست: مقابله با نیروهای آمریکایی وارد شده در عراق.
دوم: ترور شیعیان عراقی.
القاعده توانست در ابتدای تشکیل در عراق شمار زیادی از نظامیان بعث عراق را که توانایی های بالای نظامی داشتند، پس از دستگیری و اعدام صدام (رییس جمهور معدوم عراق)، جذب کند.
پس از هلاکت زرقاوی در سال ۲۰۰۶، «ابوحمزه المهاجر» به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد؛ در پایان آن سال نیز گروه «دولت اسلامی عراق» به ریاست «ابوعمر البغدادی» تشکیل شد.

در ماه چهارم سال ۲۰۱۰ میلادی نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه

'الثرثار' منزلی را که 'ابوعمر البغدادی' و 'ابوحمزه المهاجر' در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند؛ با شدت گرفتن تبادل آتش، بمب افکن های آمریکایی آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن، این دو نفر از پای در آمدند و اجساد آنها در معرض دید عموم گذاشته شد.
یک هفته بعد، این گروه در بیانیه ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدود 10 روز «ابوبکر البغدادی» به عنوان جانشین و سرکرده جدید آن تعیین شد و 'الناصر لدین الله سلیمان' نیز به عنوان وزیر جنگ این گروهک تروریستی معرفی گردید.

سال 2012 با آغاز روند شکست گروه های تروریستی در سوریه و به منظور جلوگیری از افزایش این شکست ها، آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر در اقدامی هماهنگ و به منظور نابودی جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی، داعش را وارد صحنه سوریه کردند؛ این گروهک تروریستی از زمان ورود به سوریه اقدامات جنایت بارش را آغاز کرد و ضمن قتل عام شهروندان سوری با ورود به حیطه دیگر گروه های تروریستی با آن گروه ها نیز درگیر شد که تاکنون منجر به هلاکت هزاران تروریست شده است.

** ابوبکر البغدادی کیست؟
گفته شده که ابوبکر البغدادی در سال 1971 در شهر سامرای عراق متولد شد و بر اساس ادعای سایت های حامی گروه های تروریستی، البغدادی از دانشگاه بغداد مدرک دکترای مطالعات اسلامی! گرفته است؛ وی پس از سال ها عضویت در القاعده و همرزمی با تروریست های سرشناس این گروه جنایتکار، در سال 2010 سرکرده گروه موسوم به «دولت اسلامی در عراق» شد.
البغدادی با آغاز بحران در سوریه، در سال2012 فرصت را غنیمت شمرد و به دستور کشورهای آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر با اعزام تروریست های تحت فرمانش به سوریه نخستین گامهای خود را برای تحقق رؤیایش برای فرمانروایی بر سرزمین شام، برداشت.
در همین راستا، معاون پیشین وی 'ابومحمد الجولانی' با الهام گرفتن از روش القاعده، گروه جنایتکار دیگری را تحت عنوان «جبهه النصره» (فتح الشام فعلی) در سوریه تشکیل داد.
اما پس از افزایش نفوذ الجولانی در سوریه و مخالفتش با ادغام گروهش با فرماندهی
البغدادی و تشکیل گروه داعش، دو گروه از یکدیگر جدا شده و درگیریهای خونبار و سنگینی بین دو طرف صورت گرفت.

البته درگیری این دو گروه برای اعضای نزدیک به القاعده موضوع عجیب و غافلگیرکننده ای نبود، چرا که پس از اعلام مرگ اسامه بن لادن سرکرده تشکیلات القاعده، گفته شده است که ابوبکر البغدادی تنها کسی بود که با 'ایمن الظواهری' به عنوان جانشین بن لادن بیعت نکرد.
به گفته نزدیکان ابوبکر البغدادی، وی معتقد است که تمرکز در یک مکان، عناصر او را با شکست مواجه می کند و او مسائل غافلگیر کننده بسیاری را برای دشمنانش دارد.

** ابوبکر البغدادی کجاست؟
با ورود عملیات آزادسازی موصل به مرحله جدید و شکست های پی درپی تروریست های داعش در این شهر و این که این گروه تا روزهای آینده از موصل عقب رانده و این شهر آزاد خواهد شد، سوالی که در اذهان مطرح می باشد این است که ابوبکر البغدادی هم اکنون کجاست؟
پایگاه خبری السومریه نیوز چند روز پیش در گزارشی به نقل از منابع محلی در موصل نوشت که سرنوشت البغدادی مساله اهالی موصل هم هست. آنها می خواهند بدانند فردی که بیش از ۳۲ ماه زیر یوغش زندگی نکت باری داشته اند، به کدام سو متواری شده و یا اکنون در دامان کیست؟؛ البته این سوال فقط مربوط به اهالی موصل نیست بلکه تمامی مردم عراق و منطقه به دنبال روشن شدن آن هستند.
اصلا آیا فردی به نام ابوبکر البغدادی وجود خارجی دارد؟ یا ابوبکر البغدادی نام جعلی سرکرده واقعی داعش است؟
در گزارش السومریه نیوز ابراز تعجب شده از اینکه این بار عوامل گروه تروریستی داعش، این نوشته ها را از دیوارهای شهر پاک نکرده اند.
پیش از این برخی فرماندهان عراقی تاکید کرده بودند که به دنبال زنده ابوبکر البغدادی هستند. گفته می شود عراقی ها به او به عنوان جعبه سیاه تروریسم در منطقه نگاه می کنند که اگر زنده دستگیرش کنند، شاید اسرار ۱۷ ساله صدها توطئه علیه عراق که همین حالا هم جریان دارد و مهمترین آن آتش جنگ های فرقه ای است، فاش شود.
آن طور که برخی منابع می گویند، آمریکایی ها هم دنبال ابوبکر البغدادی هستند، اما تلاش آمریکایی ها درماه های اخیر نشان می دهد که آنها قصد دارند جنازه او را به نمایش بگذارند و همین امر باعث شده تا در بغداد گفته شود که یک رقابت سخت، اما اعلام نشده میان نیروهای عراقی و آمریکایی برای رسیدن به البغدادی شکل گرفته است.
نکته مهم در این قضیه این است که آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر به هیچ وجه خواستار زنده دستگیر شدن سرکرده داعش نیستند، چرا که با زنده دستگیر شدن وی بسیاری از اسرار پشت پرده این گروه تروریستی و حامیان غربی - عربی و منطقه ای آن افشا خواهد شد.
تا اینجا نیروهای عراقی او را در بخش شرقی که طی ماه گذشته آزاد شد، نیافتند و در شهرهای مختلفی که طی مدت ۵ ماه گذشته آزاد شده، اثر و ردی از او پیدا نشده است.
با این حال تلاش عراقی ها در موصل و تلعفر ادامه دارد و راه های ارتباطی موصل به مرزهای سوریه را هم قطع کرده اند و روز جمعه نیز جنگنده های عراقی با موافقت دولت سوریه از مرزهای بین المللی عبور کرده و برای اولین بار داعش را در خارج از خاک عراق بمباران کردند و اکنون مانده این سوالات که البغدادی کجاست و کی به دام خواهد افتاد؟ و مهمتر اینکه آیا اربابان و حامیان البغدادی او را از عراق خارج خواهند کرد و یا شاید سرنوشتی مانند اسامه بن لادن در پیش روی اوست.

برخی تحلیلگران مسایل سیاسی منطقه معتقدند که اگر البغدادی توانسته باشد از محاصره نیروهای بسیج مردمی عراق که غرب استان نینوی و شهر تلعفر در نزدیکی مرز با سوریه بگریزد، به الرقه به عنوان پایتخت خود خوانده امارت داعش در سوریه خواهد رفت و اگر نتوانسته باشد از عراق خارج شود او را باید در استان نینوی جست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بر این موش کثیف این کثافت اگر گرفتند حقش نیست که مثل صدام راحت بمیره باید زجر همه دردهایی رو بکشه که بر سر مردم بیگناه آورده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج