جاباما
۴۹۰۰۵۰
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

در هورالعظیم چه خبر است؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با رد گفته کارشناسان حوزه آب و برق مبنی بر این که حوضچه شماره سه و چهار هورالعظیم با پساب و با عمق کم آبگیری شده است و در تابستان تبخیر خواهد شد، گفت: کارشناسانی که این موضوع را مطرح کردند از این حوضچه ها بازدیدی نداشته و تاکنون به اینجا نیامده‌اند. در محل‌هایی که ادعا می‌شود با عمق کم و از پساب‌ها آبگیری شده، آب شیرین از رودخانه کرخه و با عمق بالا وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا: ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با رد گفته کارشناسان حوزه آب و برق مبنی بر این که حوضچه شماره سه و چهار هورالعظیم با پساب و با عمق کم آبگیری شده است و در تابستان تبخیر خواهد شد، گفت: کارشناسانی که این موضوع را مطرح کردند از این حوضچه ها بازدیدی نداشته و تاکنون به اینجا نیامده‌اند. در محل‌هایی که ادعا می‌شود با عمق کم و از پساب‌ها آبگیری شده، آب شیرین از رودخانه کرخه و با عمق بالا وجود دارد.

احمدرضا لاهیجان زاده در بازدید خبرنگاران از تالاب هورالعظیم که روز گذشته انجام شد، اظهار کرد: هورالعظیم از حوضچه‌های شماره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ تشکیل شده است که حوضچه‌های شماره یک و دو به واسطه ۱۳‌نهر منشعب از رودخانه کرخه تغذیه می‌شوند و هیچ ورودی به جز آب کرخه ندارند.

وی افزود: تالاب هورالعظیم به طور طبیعی از رودخانه کرخه و رودخانه‌های و دجله و فرات آبگیری می‌شود اما به دلیل دایک مرزی ایجاد شده، اکنون تنها از آب کرخه تغذیه می‌شود. علاوه بر رودخانه کرخه، دو کانال زهکشی کشاورزی دشت آزدگان و زهاب مزارع نیشکر به حوضچه شماره ۴ تالاب می‌ریزد.
در هورالعظیم چه خبر است؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این که در حال حاضر ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، گفت: با بازشدن دریچه‌های تالاب در سال ۹۳، بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده است، در حالی که تا پیش از سال ۹۲ حوضچه شماره سه و چهار و پنج خشک شده بود.

لاهیجان زاده ادامه داد: در دی ماه ۹۳ با حکم قضایی توانستیم دریچه‌ها را باز کنیم و آب وارد حوضچه شماره سه و چهار تالاب شود. زهکش‌ها تنها در جنوب تالاب و در حوضه چهار و پنج می‌ریزند اما بقیه قسمت‌های تالاب از آب شیرین تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: حوضچه شماره پنج نیز از گذشته بسیار دور تنها در سیلاب‌ها آبگیری می‌شود، با این حال در تلاش هستیم که آب به این قسمت نیز برسد، زیرا این اراضی کانون‌های ریزگردها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود زهاب‌های کشاورزی به تالاب هورالعظیم عنوان کرد: شرکت نیشکر دهخدا کانالی به طول ۱۲۰ کیلومتر از اطراف اهواز برای دفع پساب مزارع خود در تالاب هورالعظیم احداث کرده است. در سال‌های آغاز ایجاد این کانال، میزان شوری پساب ۴۰ هزار درجه بود اما در حال حاضر ۸ هزار تا ۹هزار است.

لاهیجان زاده افزود: حجم ورود پساب‌های کشاورزی در فصل‌های مختلف متفاوت است اما در حال حاضر و در فصل زمستان، از کانال زهاب‌های کشاورزی ۱۰ متر مکعب در ثانیه وارد تالاب می‌شود. از کانال پساب نیشکر نیز دو تا سه مترمکعب در ثانیه وارد هور شده که در زمان آبگیری این حجم ورودی افزایش پیدا خواهد کرد اما اکنون زمان آبگیری این کانال نیست.

وی با بیان این که حدود ۷۵ هزار هکتار از مساحت تالاب هورالعظیم تا پیش از سال ۹۳خشک شده بود، اظهار کرد: آغاز ایجاد تاسیسات نفتی در هورالعظیم به سال ۸۴ بازمی گردد که پس از آن بر اثر فعالیت‌های نفتی قسمتهای مختلفی از تالاب خشک شد اما با اقدام قضایی توانستیم آب را وارد تالاب کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: پرونده قضایی نفت در خصوص تالاب هورالعظیم همچنان باز است. جلسات متعددی با مدیران نفت برگزار کردیم و تعهداتی را متقبل شدند و طی یک برنامه زمان بندی شده این تعهدات صورتجلسه شد. اکنون تمام مشکلات سال‌های گذشته برطرف شده است و اقدامات نفت برای ساماندهی تالاب در حال انجام است و با ما هماهنگ هستند؛ چاههای نفت پروژه آزادگان در هورالعظیم ۱۸۵حلقه است. همچنین ۴۰ حلقه چاه در پروژه نفتی یاران در محدوده تالاب قرار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روح ک ش

      سلامتی.آب هست.مردم هم دارن ماهیگیری میکنن. خداروشکر توی عکس هم مه معلومه پرنده ها دارن تفریح میکنن.

    • بدون نام

      من از نزدیکی هور الظیم با شما هستم مردم عزیز برادران گرامی بعضی رسانه ها ومسولین حقیقت هایی بزرگی از مردم ومسولین شهرهای بالا روپوشی میکنند واین کار همش منافع شخصی خودشان رادارد هور قبلا اب وپرندگانی دارد که چشم شماها قادربه دیدن انتهای ان ندارد ولی حالا توعکسی که مشاهده میکنید فقط یک حوضچه است باچند پرنده پرستو که شکارانها هم حرام است

    • بدون نام

      اتفاقا متخصصین زیست محیطی در مورد سد گتوند هم تذکر دادن و اتفاقا مسئولین هم از همین جوابها دادن.

    • ابراهیم

      سلام من ناظر پروژه ای در زمینه آبیاری و زهکشی در منطقه جفیر هستم و با توجه به دیده های خودم ادعای های خانم ابتکار دروغی بیش نمیدونم . متاسفانه ایشون به رفتار های جانبدارانه عادت کرده اند. امیدوارم در انتخابات ریاست جمهوری دولت جدید و رییس جمهور کارامدی سرکار بیاد .
      درود بر ایران و ایرانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج