۴۹۰۸۱
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

نمای برج ميلاد محو می شود؟

جلسه علني ديروز شوراي‌شهر تهران كه قرار بود با حضور شهردار براي توضيح درباره علت اجراي يك پروژه عمراني در تپه‌هاي گيشا برگزار شود در غياب قاليباف، به اعتراض شديد اعضا نسبت به «ساخت دو قلوي ۵۰طبقه در كنار برج ميلاد» ختم شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: جلسه علني ديروز شوراي‌شهر تهران كه قرار بود با حضور شهردار براي توضيح درباره علت اجراي يك پروژه عمراني در تپه‌هاي گيشا برگزار شود در غياب قاليباف، به اعتراض شديد اعضا نسبت به «ساخت دو قلوي ۵۰طبقه در كنار برج ميلاد» ختم شد.

شهرداري تهران مدتي است فاز دوم طرح توسعه مجموعه برج ميلاد را در قالب احداث يك هتل، يك مركز تجاري و يك مركز اداري در محوطه ۴ هكتاري اطراف برج شروع كرده طوري كه هم‌اكنون ديواركشي و گودبرداري يكي از اين سازه‌ها در شمال برج ميلاد مشهود است و نهاد ناظر بر عملكرد شهرداري بابت اينكه چرا اين طرح مصوبه نهاد را ضميمه خود ندارد، خواستار توقف ساخت‌وساز جنب برج ميلاد شده است.

اعضاي شوراي‌شهر تهران با دسترسي به بروشورهاي حاوي شكل‌وشمايل اين سه سازه، به خاطر آنچه «تخريب نماي بصري برج ميلاد» عنوان مي‌كنند، مخالف احداث آسمانخراش در كنار برج هستند.

نمای برج ميلاد محو می شود؟

طرح ساخت هتل، مركز تجاري و مركز اداري در مجاورت برج ميلاد به سال‌هاي ۸۶ و ۸۷ برمي‌گردد.

رضا ميرصادقي مديرعامل وقت برج ميلاد كه در زمان او برج افتتاح شد، روز گذشته درباره جزئيات ساخت‌وساز در اطراف برج گفت: در سال۸۷ فاز اول برج ميلاد شامل برج، مركز همايش‌ها و تاسيسات زيربنايي ساخته شد و آن زمان فاز ۲ نيز تعريف شد كه قرار بود در اين مجموعه، يك هتل، يك مركز تجاري و يك مركز اداري احداث شود. در آن سال براساس مصوبه شوراي‌شهر، مقرر شده بود فاز۲ به صورت سرمايه‌گذاري مشترك به اجرا دربيايد.

ميرصادقي افزود: اطلاعي كه در حال حاضر بنده از سرنوشت اجراي فاز دوم طرح توسعه برج ميلاد دارم اين است كه مدتي است كه بنياد تعاون ناجا به عنوان سرمايه‌گذار انتخاب شده اما ظاهرا هنوز اجراي كار شروع نشده است.

براساس اين گزارش، پروژه فاز ۲ برج ميلاد، در سايت اطلاع‌رساني سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري تهران نيز به عنوان پروژه در حال اجرا معرفي شده و كاربري اين برج «تجاري، اداري و هتل در زميني به مساحت ۴۳ هزار مترمربع» عنوان شده است.

ديد برج مخدوش مي‌شود؟

در مطالعه‌اي كه براي اولين‌بار در سال۸۷، براي فاز دوم توسعه برج ميلاد انجام شده بود، احداث يك بلندمرتبه‌ ۲۹ طبقه در قالب هتل ۵ستاره در كنار برج ميلاد پيش‌بيني شده بود، اما آن‌طور كه روز گذشته در شوراي‌شهر توسط ریيس شورا مطرح شد، در طرح جديد ارتفاع هتل و مركز تجاري به ۵۰ طبقه -حداقل ۱۵۰ متر ارتفاع- افزايش پيدا كرده است.

گفته مي‌شود فاصله اين آسمانخراش با برج ميلاد حدود ۳۰۰ مترطولي برآورد مي‌شود كه با اين فاصله كم، اين احتمال وجود دارد كه مشاهده برج ميلاد از فاصله نزديك مخدوش شود و حتي از نزديك، حالت محوشدگي براي برج ايجاد شود.

هر چند برخي مديران شهرداري از توقف ساخت هتل و مركز تجاري بعد از اولين اعتراض اوايل سال گذشته شوراي‌شهر، خبر مي‌دهند اما اعتراض ديروز نشان داد، قصد ساخت‌وساز همچنان ادامه دارد. نگراني‌ها از تضعيف ديد بصري برج ميلاد به عنوان نماد پايتخت، شباهت زيادي به اعتراض‌هاي طولاني در اصفهان به ساخت برج جهان‌نما پشت ميدان نقش‌جهان دارد. سال۸۴ دولت مجبور شد ارتفاع ۵۰ متري برج جهان‌نما كه در فاصله ۷۰۰ متري ميدان نقش‌جهان قرار داشت را به اندازه ۲ طبقه كاهش دهد تا اعتراض‌ها به تخريب نماي بصري آثار تاريخي استان اصفهان را بتواند كنترل كند.

چمران: ساخت هتل مجاور برج میلاد متوقف شود

» اعضای شورای شهر تهران دیروز اجرای فاز دوم برج میلاد را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار توضیح شهردار تهران در این خصوص و توقف گودبرداری آن شدند.

به گفته اعضای شورای شهر اگرچه اجرای فاز دوم برج میلاد در دستور کار گذشته شهرداری قرار داشته است اما بنا بر توافقات صورت گرفته میان شورای شهر و شهرداری، سازه جدید نباید نمای برج میلاد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با وجود آنکه شهردار تهران برای توضیح علت ساخت برج چند طبقه در جوار برج میلاد به جلسه علنی روز گذشته دعوت شده بود، اما معاون حقوقی شهردار با اعلام خبر عدم حضور شهردار در این جلسه از اعضای شورای شهر خواست تا بررسی این موضوع را به هفته آینده موکول کنند.

به این ترتیب تعیین تکلیف این جلسه به هفته آینده منتقل شد، اما اعضای شورا با بیان انتقادات خود بر خواسته خود برای توقف گودبرداری ادامه دادند. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه برج میلاد «نماد تهران» است، اظهار کرد: براساس برنامه‌های گذشته فاز دوم برج میلاد باید به گونه‌ای اجرا شود که اصل برج میلاد حفظ شود و ساختمان‌هایی ساخته نشود که برج میلاد را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

مهدی چمران ادامه داد: اما اخیرا خبردار شده‌ایم که در حال حاضر طرحی در دستور کار شهرداری قرار دارد که برمبنای آن دو ساختمان ۵۰ طبقه‌ هتل و مرکز تجاری در کنار برج میلاد می خواهد ساخته شود البته این موضوع را کسی به ما خبر نداد و ما خود مطلع شده‌ایم.

چمران افزود: از آقای شهردار دعوت کردیم تا در جلسه امروز این موضوع را توضیح دهد.
او عنوان کرد: ‌در جریان ساخت و ساز در اطراف برج میلاد پس از مشاهده دیوارکشی در این محدوده از ماجرا مطلع شدیم و تقاضا کردیم که نقشه‌های خود را ارائه کنند، اما در حالی که شهرداری اعلام می‌کند پروانه‌ای صادر نکرده، گودبرداری آغاز شده است!

شهرداری توافقات را زیر پا گذاشت

همچنین سخنگوی شورای شهر تهران که از غیبت شهردار تهران چندان راضی به نظر نمی‌رسید خطاب به معاون حقوقی شهردار گفت: چرا اعضای شورای شهر باید از گوشه و کنار باخبر شوند که فاز دوم برج میلاد در حال ساخت است؟ چرا باید هر پروژه مهمی در پایتخت توسط مشاوران خارجی ساخته شود؟

خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر با اشاره به توافقات صورت گرفته با شهرداری تهران در خصوص فاز دوم برج میلاد در سال گذشته عنوان کرد: در جلسه‌ای که با محوریت اجرای فاز دوم برج میلاد با شهرداری تهران داشتیم بنا شد تا سهم شهرداری تهران در اجرای پروژه 51 درصد باشد تا مدیریت پروژه از دست آنها خارج نشود.

او اضافه کرد: علاوه بر این قرار بود از اعضای کمیته پنج نفره معماری، دو نفر به انتخاب شورای شهر باشد و دیگر آنکه سازه در دست ساخت به گونه‌ای ساخته نشود که دید و نمای برج میلاد را تحت الشعاع قرار دهد.

دانشجو به بروشور تهیه شده از سازه فاز دوم برج میلاد اشاره کرد و گفت: این عکس از نمایی تهیه شده که نشان می دهد دید برج میلاد در این زاویه از بین نمی‌رود اما چه ضمانتی وجود دارد که همه از این زاویه به برج نگاه کنند؟

سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به احتمال تخریب سازه برج میلاد با وجود گودبرداری ساختمان هتل هشدار داد و گفت: ایجاد چنین گود عظیمی برای ساختمان هتل به سازه برج میلاد خطر وارد می کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نمای ظاهری سازه در حال ساخت کنار برج میلاد را مورد انتقاد قرار داد و افزود: هم اکنون گودبرداری در کنار برج میلاد تهران آغاز شده و شهرداری توجیهاتی برای این اقدام خود مطرح می‌کند اما شان جلسه اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این برخی موارد را توضیح دهم.

تنها به دوستان توصیه می‌کنم که سری به سایت‌های اینترنتی بزنند و ببینند که شمایلی که برای این ساختمان‌ها طراحی کرده‌اند چه اشکالاتی دارد. او تصریح کرد: بهتر است مسوولان این پروژه به سایت‌ها نگاهی بیندازند تا متوجه شوند که شکل و شمایل ساختمانی که همجوار برج میلاد در حال ساخت است به چه چیزی شبیه است؟ شورای شهر خواستار استفاده از معماران ایرانی در این طرح است.

پروانه برای هتل صادر نشده است!

مهدی تقوی معاون حقوقی شهردار تهران که در جایگاه پاسخگویی به انتقادات اعضای شورا قرار گرفته بود عنوان کرد: بر اساس استعلامی که هم اکنون گرفته‌ام، هیچ پروانه‌ای برای ساخت این هتل صادر نشده و به زودی مستندات خود را در جلسه‌ای که به این منظور برپا می‌شود ارائه خواهیم کرد.

در پایان جلسه مقرر شد که شهرداری تهران تا زمان ارائه مستندات خود به شورای شهر درباره این پروژه و جلب نظر کمیسیون عمران درباره ویژگی‌های مختلف طراحی معماری و سازه‌ای دو ساختمان متعلق به هتل در حریم برج میلاد تهران، از ادامه عملیات عمرانی در اراضی مجاور برج جلوگیری کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حبيبي

      باسلام ، مثل اينكه نمي خواين دست از ساخت و سازهاي بيهوده تهران برداريد .مگه نمي دونين تهران را هر لحظه زلزله در كمين است . آقاي شهردار اگر مي خواين كاري براي مردم تهران كنيد يه پيشنهاد مي دهم بيايننو با يك پروژه جديد ساخت جديد شهر تهران در يكي از بيابانهاي بزرگ ايران دست بكار بشيد . البته با روشهاي نوين ساخت و ساز و امكانات فراتر از تهران امروزي و با زمان محدود . با سازه هاي ضد زلزله، مصالح سبك و مقاوم در برابر بلاياي طبيعي . و بعد از آن انتقال و تخليه شهر تهران به مكان جديد . اگر مي خواين كار نويني بكيند اين يك ايده خيلي بزرگي است و از يك فاجعه جهاني جلوگيري نموده ايد . چون هرچه ساخت و ساز بيشتر بشه خطرات هم بيشتر و بيشتر ميشه . با زلزله هاي اخيري كه پيش آمده و طبق گقته پدر علم زلزله شناسي ايران هر روز زمين تهران خشمش بيشتر ميشه ما كه نمي بينيم علمش را هم نداريم ولي ترس همه را گرفته خواهش مي كنم كاري كنيد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیشنهاد شما ثبت شد و طی 24 ساعت آینده به اجرا در خواهد آمد.

    • حبيبي

      فكر مي كنيد شوخي كردم نه جدي نظر دادم . اگر مي توانيد پيشنهاد را به مسئولين اطلاع دهيد . شايد امكانپذير باشد .

    • بدون نام

      بدون برج میلاد تهران ،تهران نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج