جاباما
۴۹۰۸۲۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

افت نیم درصدی بورس پس‌ از دو هفته صعود

بازار دادوستد سهام، چهارشنبه هفته گذشته در ترافیک بازگشایی نمادها شاهد افت ۱۲۷واحدی شاخص کل بود. این افت به‌دلیل بازگشایی ضعیف ملی مس و افت قیمت نمادهایی نظیر هلدینگ فارس، هلدینگ نفت و گاز تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی حاصل شد.

روزنامه دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام، چهارشنبه هفته گذشته در ترافیک بازگشایی نمادها شاهد افت ۱۲۷واحدی شاخص کل بود. این افت به‌دلیل بازگشایی ضعیف ملی مس و افت قیمت نمادهایی نظیر هلدینگ فارس، هلدینگ نفت و گاز تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی حاصل شد.
بازار سهام کشور در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاهد بازگشایی ۱۳ نماد بورسی و ۳ نماد فرابورسی بود تا به این ترتیب تعداد نمادهای متوقف بورس وفرابورس در حال حاضر به ۸۳ نماد برسد.

روز چهارشنبه (۱۱ اسفند ماه)نماد معاملاتی ملی مس ایران با قیمت ۲۰۹۸ ریال و افت یک درصدی به معاملات بازگشت. پس از بازگشایی نیز قیمت این نماد در مسیر نزولی حرکت کرد. با این وجود مشارکت بالای حقوقی‌ها در سمت خرید (خرید بیش از ۲۲ میلیون سهمی حقوقی‌ها) مانع از سقوط بیشتر قیمت این سهم شد. در پایان معاملات، این نماد با تاثیر حدود ۶۰ واحدی، در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل قرار گرفت. پس از «فملی»، معاملات منفی دو نماد «فارس» و «تاپیکو» مجموعا ریزش حدود ۸۰ واحدی را به شاخص تحمیل کردند. در نهایت متوسط زیان سهامداران در هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه به ۵/ ۰ درصد رسید.

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته در حالی زیان ۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد که با نزدیک شدن به پایان سال میزان عرضه‌ها در بازار به‌صورت سنتی بالاتر رفته است. در حالی که دو هفته تا پایان سال باقی مانده است، همچنان کمبود نقدینگی و مشکلات اعتباری درون و بیرون بازار سهام، فشار مضاعفی را به معاملات وارد کرده است. حضور فروشندگان حقوقی در بازار و همچنین لزوم تسویه اعتباری معامله‌گران حقیقی در پایان سال موجب شده است تا قیمت‌ها فرصتی برای عرض اندام پیدا نکنند.
در این میان برخی معامله‌گران به امید بازگشت تعادل به بازار پس از پایان اسفند ماه به دنبال خرید سهام ارزنده هستند تا در شروع سال آینده بتوانند از عدم حضور فروشندگان استفاده کنند. در همین حال بازار سهام در خلال روزهای اخیر با بروز شایعاتی درمورد مشکلات اعتباری برخی سرمایه‌گذاران حقیقی مواجه است. دریافت اعتبارهای سنگین از کارگزاری‌ها و نبود سیستم جامع اعتبار‌سنجی مشتریان و توثیق وثایق ناکافی موجب بروز شایعاتی در مورد مشکلات اعتباری تعداد اندکی از شرکت‌های کارگزاری شده است.

در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

در گروه خودرویی ایران خودرو زمان عرضه بلوک ۷۰ درصدی فنرسازی خاور را مشخص کرد. ایران خودرو دیزل نیز دو بلوک ۶۰ و ۲۶درصدی لیزینگ خودرو غدیر و تولید محور خودرو را روانه میز فروش می‌کند. به این ترتیب، ایران خودرو به وکالت از گسترش سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو، بلوک ۷۰ درصدی فنرسازی خاور را سه‌شنبه ۲۴ اسفند روانه میز فروش می‌کند. این بلوک شامل بیش از ۶۹ میلیون و ۹۸۳ هزار سهم «خفنر» است که به قیمت هر سهم ۴۷۷۲ ریال و به ارزش پایه بیش از۴/ ۳۳ میلیارد تومان به‌صورت ۳۰ درصد و باقی اقساط واگذار خواهد شد. در همان روز ۲۴ اسفند، ایران‌خودرو دیزل نیز اقدام به عرضه ۶۰ و ۲۶ درصدی دو شرکت لیزینگ خودرو غدیر و تولید محور خودرو خواهد کرد.

بلوک «والغدر» شامل ۳۳۹ میلیون و ۵۰۹هزار و ۴۴۳ سهم است که به قیمت هر سهم ۱۹۴۰ ریال و بلوک «خمحور» مشتمل بر ۱۱۰ میلیون سهم به قیمت ۴۰۴۵ ریال هستند که به‌صورت نقد توسط دو کارگزاری نهایت نگر و حافظ عرضه خواهند شد. در گروه خودرویی، مدیر خاورمیانه و آفریقای پژو سیتروئن از احتمال راه‌اندازی خط تولید DS در ایران خبر داد و گفت: بعد از تاسیس شرکت ایکاپ که حاصل همکاری پژو با ایران خودرو است و خط تولید جدیدی که با همکاری سایپا و سیتروئن در کاشان راه‌اندازی خواهد شد، برند دی اس نیز که یک خودرو لوکس است از سوی یک شرکت‌ ایرانی به ایران وارد می‌شود. در گروه واسطه‌گری مالی امروز بلوک ۸/ ۴۹درصدی سرمایه‌گذاری ملی به روی تابلو خواهد رفت. این بلوک مهم را بانک تجارت در نرخ ۴هزار و ۲۵۳ریال به روی تابلو می‌برد.

در گروه انفورماتیک مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه طی روزهای گذشته ۱۶۲ میلیون تراکنش در شبکه بانکی شتاب و شاپرک به ثبت رسیده است، گفت: فعلا خبری از مسترکارت نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، ناصرحکیمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با بیان اینکه احتمال رسیدن حجم تراکنش‌های بانکی به ۲۰۰ میلیون در روز وجود دارد، گفت: تراکنش‌های بانکی نسبت به گذشته رو‌به‌افزایش است و در حال حاضر (نزدیک شدن به ایام پایانی سال) ۱۶۲ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و شاپرک ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایان اسفندماه ۲۰درصد به حجم تراکنش‌ها افزوده شود. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی وضعیت شبکه‌های پرداخت را پایدار و مناسب توصیف کرد و افزود: خوشبختانه وضعیت شبکه‌های پرداخت، پایدار است و درصد تراکنش‌های موفق از ۹۰ درصد سال‌های گذشته به ۸/ ۹۹ درصد رسیده است. ضمن آنکه فرآیند بهبود مستمر در کاربری خودپردازها وجود دارد و هر سال از میزان تراکنش‌های ناموفق کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بانک مرکزی تمهید موقتی درخصوص افزایش سقف برداشت از خودپردازها به‌منظور تسهیل مردم در دسترسی به وجه نقد اندیشید و اجرا کرد، افزود: در سال جاری نیز به بانک‌هایی که متقاضی استفاده از این تمهید هستند اجازه داده می‌شود از ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ الی ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ سقف برداشت از خودپردازهای خود را به میزان ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهند. وی همچنین درخصوص مسترکارت و ویزاکارت نیز گفت: مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه بوده و باید موانع موجود در رابطه با آن حل و فصل شود، بنابراین فعلا اتصالی وجود ندارد و سرویسی از سوی آن ارائه نمی‌شود؛ البته ایران مذاکراتی با شبکه‌های بین‌المللی غیرآمریکایی داشته و به نظر می‌رسد سال آینده به نتایجی برسد و اتصالاتی برقرار شود.

در گروه فلزی، شرکت فولاد ارفع اعلام کرد: هیات‌‌مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ بیش از ۲ هزار و ۹۹۴میلیارد ریال به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی برای بهبود سرمايه در گردش، باز پرداخت تسهيلات مالي و حفظ سطح فعلي توليد اقدام کند. در صورت موافقت سازمان و تصویب هیات‌‌مدیره افزایش سرمایه فوق انجام خواهد شد. در گروه پتروشیمی، شرکت پتروشیمی ونیران آپادانا اعلام کرد: همزمان با تغییر سهامداران و خرید بخش عمده سهام آن توسط هلدینگ خلیج فارس نام شرکت پتروشیمی ونیران آپادانا با موافقت سازمان ثبت شرکت‌ها به «پتروشیمی آپادانا خلیج‌فارس» تغییر یافت و در اساسنامه این شرکت نیز اصلاح شد. در گروه تصفیه نفت گزارش‌های مثبت شرکت‌های پالایشگاهی ادامه دارد. در این گروه لاوان در ۸ ماهه سال جاری ۷۳ درصد بودجه خود را پوشش داد. پالایشگاه تبریز نیز سودآوری مثبتی به نمایش گذاشت.

شرکت پالايش نفت تبريز در گزارش عملکرد ۹ماهه خود، درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را مبلغ ۳۴۸ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرده است که حاکی از تعدیل ۱۹۵ درصدی درآمد هر سهم نسبت به پیش‌بینی قبلی این شرکت است (سود قبلی شرکت ۱۱۸ریال بود). پوشش ۹ماهه این شرکت نیز (۲۸۶ریال) معادل ۸۲درصد بوده است. در گروه تجهیزات مپنا اولین سود سال مالی آینده را پیش‌بینی کرد. «رمپنا» درحالی که گزارش ۹ ماهه سال جاری را با افزایش ۳درصدی سود هر سهم اعلام کرده بود (از ۵۰۱ به ۵۲۳ ریال)، برای هر سهم در سال مالی آینده ۵۲۷ ریال سود در نظر گرفته است که یک درصد بیشتر از سود ۵۲۳ ریالی در گزارش پیش‌بینی قبلی است.
در گروه غذایی گلوکوزان آماده افزایش سرمایه ۱۶۳درصدی شده است. این شرکت درحالی آبان‌ماه برنامه افزایش سرمایه ۱۶۳درصدی از محل مطالبات و آورده سهامداران را اعلام کرده بود که طبق مصوبه ۲۶ دی هیات‌مدیره، در نظر دارد علاوه بر مطالبات و آورده سهامداران، از محل اندوخته طرح و توسعه، افزایش سرمایه دهد.به این ترتیب در صورت صدور مجوز قانونی سازمان بورس، سرمایه ۶/ ۷ میلیارد تومانی «غگل» به ۲۰ میلیارد تومان خواهد رسید و صرف اصلاح ساختار مالی و جبران کمبود نقدینگی و جبران مخارج سرمایه‌ای خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی با عرضه‌های سنگین بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۲۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۰۹میلیارد تومان بالغ شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج