۴۹۱۲۰۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بررسی چهره جدید کسب و کار

روزنامه ابتکار در گفت وگو با کارشناسان اقتصادی به بررسی استارتاپ‌ها پرداخت و نوشت: راه‌اندازی مشاغل جدید هزینه سرمایه‌گذاری کمتری دارد و سریع‌تر رشد می‌کند. بنابراین استارت‌آپ‌ها با نیازسنجی دقیق در جامعه و جذب نخبگان دانشگاهی تبدیل به کسب‌وکارهایی موفق در اشتغال‌زایی شده‌اند و با منابع مالی محدود، مشاغل بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در گفت وگو با کارشناسان اقتصادی به بررسی استارتاپ‌ها پرداخت و نوشت: راه‌اندازی مشاغل جدید هزینه سرمایه‌گذاری کمتری دارد و سریع‌تر رشد می‌کند. بنابراین استارت‌آپ‌ها با نیازسنجی دقیق در جامعه و جذب نخبگان دانشگاهی تبدیل به کسب‌وکارهایی موفق در اشتغال‌زایی شده‌اند و با منابع مالی محدود، مشاغل بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: بحث‌های زیادی درباره راه اندازی کسب و کار، کارآفرینی و استارت آپ‌ها درحال جریان است؛ به این دلیل که موضوع استارتاپ‌ها، مفهوم تقریبا جدیدی است و ممکن است بسیاری با معنای درست آن آشنایی نداشته باشند. در کنار این تازه بودن، عده ای با رونق گرفتن این مدل‌های کسب و کار به دلیل استقبال بی نظیر مردم با مخالفت‌های آشکار و پنهانی سعی در مسدود کردن راه این نوآوران اقتصادی دارند.

احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه به «ابتکار» گفت: امروزه جهان به سمت کسب ‌و کارهای نوپا که غالبا مبتنی بر تکنولوژی و فضای مجازی استوار است، حرکت می‌کند؛ اما در کشور آنطور که لازم است، استارت‌آپ‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

او در ادامه افزود: با اینکه سازمان فناوری اطلاعات قول حمایت و همراهی با استارت‌آپ‌ها را داده است، اما این کسب ‌و کارها هنوز با مشکلات و سنگ‌اندازی‌های مختلفی روبه‌رو هستند. ازطرفی باید گفت که این مشکلات توان مقابله را از شرکت‌های نوپا نگرفته و آنها همچنان با سخت‌کوشی به کار خود ادامه می‌دهند.

انارکی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک در بخش‌های مختلف دیگر نیز از جمله صنعت، معدن و ... باید از نوآوری‌های استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم تا بتوانیم در این حوزه‌ها نیز به پیشرفت دست پیدا کنیم. باتوجه به اینکه سرعت تغییرات فناوری و هزینه تولید در دنیا بسیار بالاست، ما نیز باید مانند کشورهای توسعه‌یافته خود را با نخبگان و بخش دانشگاهی همسو کنیم و در مسیر توسعه اقتصادی گام برداریم.

**نمی‌توانیم در مقابل تغییر بایستیم

عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینکه راه‌اندازی مشاغل جدید هزینه سرمایه‌گذاری کمتری دارد و سریع‌تر رشد می‌کند، پس توصیه می‌شود در تمام حوزه‌های اقتصادی از ایده‌های جدید استفاده کرد تا بتوان به مشکل اشتغال و سرمایه‌گذاری غلبه کنیم.

انارکی با اشاره به هدف قرار دادن کارآفرینان توسط بعضی از طرفداران جناح‌های خاص سیاسی گفت: جناح‌بندی سیاسی نمی‌تواند مانع حرکت جدید باشد و با اعتراض صاحبان مشاغل سنتی نمی‌توان مقابل تغییر ایستادگی کرد. ازسویی دلیل خام فروشی در کشور این است که ما همچنان با روش‌های سنتی عمل می‌کنیم و خود را با علم روز همسو نکرده‌ایم.

نماینده مردم رفسنجان در ادامه گفت: یکی از اثرات برجام، بازشدن انسدادهای اقتصادی است و درحال حاضر بهترین زمان است که با شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا همکاری کنیم و به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که مبتنی بر مهارت و کارآفرینی است برویم.

انارکی محمدی راهکار چالش‌های موجود را ارتباط بیشتر استارت‌آپ‌ها با دولت دانست و گفت: ما نمی‌توانیم مقابل فضای مجازی بایستیم؛ بنابراین لازم است دولت با هم‌افزایی و ارتباط بین بخش‌های مختلف ازجمله صنعت، کشاورزی و خدمات در مسیر بهبود شرایط گام بردارد. برای مثال در بحث حمل‌ونقل، استارت‌آپ‌ها با ارائه خدمات مطلوب‌تر نبض بازار حمل‌ونقل را در دست گرفته و با استقبال بی نظیر مردم روبه‌رو شده‌اند. بنابراین با مخالفت و اعتراض کاری پیش نخواهد رفت، زیرا که آینده به سمت مسیرهای نو در حرکت است.

**کاهش هزینه تولید با مشاغل نوپا

عضو کمسیون اقتصاد مجلس تاکید کرد: لازم است کسب ‌‌وکارهای نوپا به دلیل امنیت، سرعت انتقال، کیفیت محصول و در نتیجه رضایتمندی مشتری، مورد حمایت قرار بگیرند. او درخصوص نحوه تعامل مشاغل سنتی با کسب‌وکارهای نوپا گفت: از آنجایی که هزینه تولید در مشاغل سنتی بالاست، برای رقابت و رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب لازم است مشاغل قدیمی از طریق پیوند با دانشگاه‌ها و کارآفرینان خود را با تغییرات جدید همراه کنند.

انارکی همچنین تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا و اقدامات جدید ترامپ را فرصتی استثنایی ارزیابی کرد که می‌توان با حمایت از اکوسیستم استارت‌آپی برای حفظ نخبگان از ظرفیت‌های فکری آنها در جهت رشد و تعالی کشور استفاده کرد.

او در پایان افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه استارت‌آپ‌ها بسیار با اهمیت است. کشور برای رسیدن به پیشرفت و توسعه نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی است؛ ازطرفی کشور ما به لحاظ زمینه خوب و بکر، امنیت و موقعیت جغرافیایی مناسب، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر کمک به پیشبرد طرح‌ها می‌توان با تبادل اطلاعات، انتقال تکنولوژی و به روزرسانی صنعت به جذب بازارهای جدید صادراتی کمک کرد.

**رشد اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها

میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز در همین رابطه به «ابتکار» گفت: با تحولات جدید، دنیا به سمت مشاغلی پیش می‌رود که مبتنی بر فکر و اندیشه‌های خلاق و نوآوری‌های تکنولوژیک است و روند اقتصاد جوامع نیز درحال چرخش به سمت الکترونیکی شدن مشاغل است. بنابراین مجموعه این تغییرات، کسب‌وکارهای نوپا را در مرکز توجه قرار داده است.

موسایی افزود: بیکاری یکی از معضلات جامعه ما است و برای حل آن می‌توان از ظرفیت این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها استفاده کرد؛ چراکه این استارت‌آپ‌ها، با تکیه بر بخش خصوصی و با منابع مالی این بخش تامین می‌شوند. استارت‌آپ‌ها با نیازسنجی دقیق در جامعه، سرعت و کیفیت بالا در ارائه خدمات و جذب نخبگان دانشگاهی تبدیل به کسب‌وکارهایی موفق در اشتغال‌زایی شده‌اند و با منابع مالی محدود، مشاغل بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران به نقش دولت در قبال این کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: توسعه این مشاغل نیاز به بسترسازی مناسب و ایجاد ساختارهای حقوقی و فیزیکی ازسوی دولت دارد تا بخش خصوصی امکان و انگیزه لازم را برای فعالیت و رشد به دست آورد.

موسایی با اشاره به نقش اینترنت در گسترش کسب‌وکارهای نوپا، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که دولت با فراهم کردن زیرساخت‌های آن می‌تواند در تسهیل شرایط کاری استارت‌آپ‌ها اثرگذار باشد، ایجاد زیرساخت اینترنتی قدرتمند است که با توجه به سرعت پایین اینترنت و کم بودن پهنای باند، دشواری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. اهمیت این مسئله به این دلیل است که کسب‌وکارهای نوپا، به فناوری اطلاعات و ارتباطات متکی هستند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نیاز است دولت در این حوزه‌ها وارد شده و مشکلات را مرتفع کند تا بخش خصوصی در فضایی با کمترین فشار به کار خود ادامه دهد.

وی در پایان نقش سرمایه‌گذاری خارجی در این مشاغل را مثبت ارزیابی کرد و تاکید کرد: اگر استاندارهای لازم فراهم شود سرمایه‌گذار خارجی با استقبال از طرح‌های خوب، تشویق به سرمایه‌گذاری خواهد شد و می‌تواند بخش بزرگی از سرمایه خود را برای به ثمررساندن طرح‌های خلاقانه، هزینه کند، به شرط آنکه خدمات ارائه شده مختص به بازارهای داخلی نباشد، بلکه بتواند بازارهای خارج را نیز پوشش دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج