جاباما
۴۹۱۵۸۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

فشار معاملات اعتباری بر بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با افت نسبتا شدید شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افزایش عرضه‌ها به دنبال افزایش تنگناهای اعتباری بازار بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با افت نسبتا شدید شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افزایش عرضه‌ها به دنبال افزایش تنگناهای اعتباری بازار بودند.
به این ترتیب، بازار در جریان مصوبه سازمان بورس قرار گرفت که براساس آن میزان بدهی شرکت‌های کارگزاری به سپرده‌گذاری را در حد مجموع حقوق صاحبان سهام به‌علاوه وثایق و سهم‌الشراکه کارگزاری در صندوق تضمین محدود می‌کرد. با این کار عملا خریدهای اعتباری کارگزاری‌ها به میزان زیادی محدود می‌شود. در این میان بروز مشکل اعتباری مالکان آذرآب موجب شده است تا بخشی از کارگزاران در لیست سهامداران این شرکت قرار گیرند که همین امر نیز بر مشکلات اعتباری بازار افزوده است. در این شرایط دیروز تقریبا تمامی نمادهای عمده بازار با افت قیمت همراه شدند.

سهام شرکت‌هایی نظیر ملی مس، گل‌گهر، خارک، سایپا و کشتیرانی ایران دیروز با افت خود شاخص را به میزان ۳۴۰ واحد معادل ۴۴/ ۰ درصد پایین بردند تا شاخص به رقم ۷۷هزار و ۱۳۵واحد برسد. در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحول بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری ملی به روی تابلو رفت و در حالی‌که انتظار می‌رود خریدارانی برای آن وارد رقابت شوند بدون رقابت خریداری شد. گفته می‌شود خریدار، توسعه معادن جنوب مالک آلومینیوم المهدی است که پیش از این نیروگاه فارس را از بانک تجارت خریداری کرده است. در اتفاقی دیگر حق‌تقدم‌های استفاده نشده پارس‌خودرو دیروز یک ریال معامله شد تا خریداران این حق، زیان سنگینی را شاهد باشند.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی خراسان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه یک هزار و ۷۸۹ میلیارد و ۹۱۲ میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده اعلام کرد. شرکت پتروشیمی خراسان نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ یک هزار و ۱۳۰ ریال اعلام کرده است که نسبت به EPS سال جاری معادل ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی درآمد این شرکت در سال مالی ۹۶ در مقایسه با سال مالی جاری شامل افزایش ۱۳ درصدی فروش خالص و ارائه خدمات، افزایش ۱۶ درصدی سود ناخالص، افزایش ۱۵ درصدی سود عملیاتی و همچنین افزایش ۱۰ درصدی سود خالص است. «خراسان» سود خالص در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ را مبلغ ۲ هزار و ۲۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون ریال برآورد کرده است.

در گروه سیمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان صادرات سیمان ایران به خارج از کشور در ۱۱ ماه گذشته به ۵/ ۱۱ میلیون تن رسید. به گزارش «ایرنا» محمدرضا نعمت‌زاده روز شنبه در آیین بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، میزان صادرات سیمان به خارج از کشور به ۱۵میلیون تن افزایش یابد. وی گفت: با بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون ظرفیت تولید سیمان کشور در سال به ۵/ ۸۲ میلیون تن خواهد رسید. با توجه به شرایط خاص کشور و رکود بازار ساخت وساز، تولید سیمان در ۲ سال اخیر ۵/ ۴ درصد کاهش داشت. ایران در سال ۹۳ چهارمین تولید‌کننده سیمان جهان بوده است.

در گروه معدنی بحث در مورد وضعیت سنگ‌آهن و معادن آن دیروز در رسانه‌ها منعکس بود. دیروز قدیر‌قیافه، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، از برگزاری نشستی مشترک با حضور رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری، جعفر سرقینی، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان سنگ‌آهن و مدیران و سهامداران شرکت‌های سنگ‌آهنی درخصوص رفع مشکلات این صنعت از جمله پایان قیمت‌گذاری دولتی خبر داد. وی افزود: در این جلسه انجمن سنگ‌آهن ایران پیشنهاد قیمت‌گذاری سنگ‌آهن از طریق بورس کالای ایران را که قبلا مطرح شده بود دوباره ارائه داد؛ چرا‌که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید بر حفظ سازوکار بورس در قیمت‌گذاری‌ها تاکید شده است. در گروه بانکی نیز روابط عمومی بانک سرمایه، شایعات مطرح در فضای مجازی را مبنی بر ورشکستگی این بانک تا ۱۵ اسفند تکذیب کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۸۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۴میلیارد تومان بالغ شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج