۴۹۱۷۶۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

گفت‌و‌گو با پرواز همای و عالیم قاسم اف درباره اجرای کنسرت پیش‌رو

همنوایی موسیقی آذری و ایرانی روی صحنه

موسیقی ایرانی و ظرفیت‌های بسیار آن با هنرنمایی هنرمندان برجسته، این امکان را می‌دهد تا هنر خود را در کنار فرهنگ‌های مختلف به نمایش بگذارد. عالیم قاسم اف و پرواز همای دو هنرمند موسیقی قرار است طی سه شب کنسرت «جنجال دو دیوانه» را از ۱۹ تا ۲۱ اسفند در سالن وزارت کشور برگزار و موسیقی ایرانی و آذری را همنشین هم کنند.

روزنامه ایران - ندا سیجانی: موسیقی ایرانی و ظرفیت‌های بسیار آن با هنرنمایی هنرمندان برجسته، این امکان را می‌دهد تا هنر خود را در کنار فرهنگ‌های مختلف به نمایش بگذارد. عالیم قاسم اف و پرواز همای دو هنرمند موسیقی قرار است طی سه شب کنسرت «جنجال دو دیوانه» را از ۱۹ تا ۲۱ اسفند در سالن وزارت کشور برگزار و موسیقی ایرانی و آذری را همنشین هم کنند. گفت‌و‌گوی ما با این دو هنرمند را در ادامه می‌خوانید.

عالیم قاسم اف: هدف من معنویت، مهربانی و دنیایی امن است

استاد قاسم اف شما برای نخستین بار است چنین کار مشترکی را برگزار می‌کنید.هدف از این کنسرت مشترک چیست؟

هدف من معنویت، مهربانی انسان‌ها با یکدیگر و دنیای امن و امان است. به نظر من امروزه اروپا، امریکا و بخشی از دنیا به کشورهای مسلمان به دیدی سیاه نگاه می‌کنند و باید کنسرت‌های اینچنینی با حضور هنرمندان شرق و مسلمان به‌صورت مشترک بیشتر اتفاق بیفتد تا آنها بدانند مسلمانان دوستداران صلح و مهربانی هستند و با ترور مخالفند. بنابراین اگر چنین طرح‌هایی پیشنهاد شود بعد از بررسی‌های لازم حتماً علاقه‌مند خواهم بود تا ادامه یابد و اگر مردم نیز از کار ما لذت ببرند همکاری بیشتری خواهیم داشت.

با این تفاسیر چرا پیش از این با استادان بزرگ موسیقی چون شجریان یا شهرام ناظری یک کار مشترک برگزار نکرده اید؟

من با آقای شجریان و آقای شهرام ناظری دوستی و صمیمیت دارم؛ بویژه با آقای ناظری؛ بارها در منزل ایشان میهمان بوده‌ام و همچنین در فرانسه نیز با همدیگر بوده‌ایم و درخصوص چنین کار مشترکی با آقای ناظری پیش از این صحبت شده اما به دلیل برخی شرایط، این موضوع راکد ماند و دیگر پیگیری نشد. برای استاد شجریان نیز آرزوی صحت و سلامتی دارم.

فرهنگ و هنر کشور آذربایجان چه قرابت و نزدیکی با فرهنگ و هنر فارسی دارد؟

من به تمام آثار فاخر موسیقی شرق گوش می‌دهم بخصوص موسیقی ایران و این اجرا یک کار مشترک هنری است. دراین کنسرت قطعاتی از موسیقی ایرانی و آذربایجانی اجرا می‌شود. آنها با شعر فارسی و من با زبان آذربایجانی می‌خوانم و تنظیم آن توسط هنرمندانی خوب انجام شده است. بین موسیقی‌های شرق هیچگاه نگاه متفاوت و فاصله دار نداشته ام؛ همه از یک چشمه سرازیر می‌شوند و هرکسی به سهم خود گلستان خود را آبیاری می‌کند؛ من کیستم، او کیست فرقی ندارد.

شما مفتخر به دریافت جایزه یونسکو هستید. همان‌طور که مستحضر هستید این جایزه به افرادی اختصاص می‌یابد که علاوه بر مهارت فنی به صلح و همکاری بین‌المللی و تعامل فرهنگ‌ها خدمت می‌کنند.آیا شما هم بر مبنای همین اصل اینگونه کارها را انجام می‌دهید؟

در جایی که معنویت و هنر است، سیاست ارزشی ندارد ما می‌خواهیم انسان‌ها بواسطه هنر به یکدیگر محبت و حرمت داشته باشند و این کار می‌تواند راه را برای نسل جوان و آینده هموار سازد؛ در یک کلام ما برای انسانیت و هنر مشترک فعالیت می‌کنیم و در این اثر علاقه مندان با اجرای موسیقی ایرانی و آذربایجانی و نوع آن دور هم خواهند آمد.

پرواز همای: شیفته صدا و تکنیک قاسم اف هستم

آقای همای هدفتان از برگزاری این کنسرت مشترک چیست؟

هدف من اجرای موسیقی متفاوت با رنگی تازه و نوآوری در کنار ستاره موسیقی آذربایجان است.استاد عالیم قاسم اف در همه جای دنیا شهره عام و خاص است و کنسرت‌های بزرگی را برگزار کرده است.

بنابراین بودن و اجرا کردن در کنار ایشان روی صحنه می‌تواند اجرای متفاوتی باشد که در موسیقی ما متأسفانه کمتر اتفاق افتاده است.

چرا سراغ استاد قاسم‌اف رفتید؟

زمانی که اجرای ایشان را در جشنواره «مُقام» دیدم و شنیدم، هم شیفته صدا، تکنیک و شیدایی قاسم اف برروی صحنه شدم.

طی یک احساس مشترک با ایشان به این نتیجه رسیدم که می‌توانیم از ترکیب این دوموسیقی و دو زبان، این شیدایی را در ایران به روی صحنه ببریم. این افتخاریست که در کنار عالیم قاسم اف اجرای برنامه خواهم داشت.

در زمینه موسیقی‌ سازی چنین اتفاقاتی پیش از این صورت گرفته مثل اجرای چند ماه اخیر استاد کلهر و نوازنده باغلاما ترکیه (ارادال ارزینجان) اما درموسیقی آوازی ایران، اینکه دوخواننده ازدو فرهنگ متفاوت کنار هم بنشینند به ندرت رخ داده وشاید هم نخستین تجربه دراین مورد باشد.

بله. در موسیقی‌ سازی این کار از دست نابغه‌ای چون استاد کیهان کلهر برمی آید ومعمولاً ایشان چنین کارهای بزرگی انجام می‌دهند، همچنین استاد حسین علیزاده و دیگر هنرمندان کشورما. اما در زمینه موسیقی آوازی چنین اتفاقی یا پیش از این صورت نگرفته یا اگر بوده چندان فاخر و چشمگیر نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج