جاباما
۴۹۱۷۷۲
۴ نظر
۵۰۱۳
۴ نظر
۵۰۱۳
پ

۱۰ مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید

معماری ایرانی با تاریخ غنی، به بافت داستان طولانی و فرهنگ پارسی این کشور کمک می کند. کاشیکاری های تزئینی و شاهکاری های مهندسی، نشانه های معماری ایرانی در طول قرن ها بوده اند.

برترین ها: معماری ایرانی با تاریخ غنی، به بافت داستان طولانی و فرهنگ پارسی این کشور کمک می کند. کاشیکاری های تزئینی و شاهکاری های مهندسی، نشانه های معماری ایرانی در طول قرن ها بوده اند. و با بیست مکان تاریخی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند جاهای بسیاری در ایران وجود دارند که باید حتما از آن دیدن کنید. وسعت و تنوع معماری تاریخی در ایران خیره کننده است. به این ترتیب در این مطلب ۱۰ مکان تاریخی که باید در صدر مقاصد سفرتان در ایران باشند را مشاهده می کنید.

مسجد نصیرالملک، شیراز

این جعبه جواهر، مسجدی است که هر صبح بازی نور و رنگ را به نمایش می گذارد. قدمت این شاهکاری معماری به قرن نوزدهم بازمی گردد و علاوه بر شیشه های رنگی با کاشیکاری خیره کننده خود مشهور است. درواقع به دلیل کاشی های رنگ رز که در فضای داخلی مسجد به چشم می خورند، به آن لقب مسجد صورتی نیز داده اند.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
تخت جمشید، شیراز

این شهر باستانی پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی و نمونه ای از سبک معماری امپراتوری است. بقایای باستان شناسی نشان می دهد قدمت آن به ۵۱۵ سال قبل از میلاد بازمی گردد و بخشی از سایت از کوه های اطراف کنده شده اند. ساختمان عظیم و مجسمه های باقی مانده شاهدی باورنکردنی از معماری ایران باستان هستند.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
شاهچراغ، شیراز

فضای خارجی این زیارتگاه با کاشی های شیشه ای که نور را در همه جهات بازتاب می کنند، پوشیده شده است. قدمت این زیارتگاه ارزشمند به قرن چهاردهم بازمی گردد و پس از زلزله مورد بازسازی های فراوانی قرار گرفته است. اما هیچ یک از مداخلات از تاثیری که این محیط پرزرق و برق هنگام ورود بر فرد می گذارند، نکاسته است.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید

مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

قدمت این مسجد که شاهکار معماری ایرانی در دوره صفویه به شمار می رود به قرن هفدهم میلادی بازمی گردد و شهرت خود را مدیون کاشیکاری های ظریف و کربل های پیچیده است. کل ساختمان در هارمونی کامل با توجه دقیق به تناسبات برای به حداکثر رساندن الوهیت و احساس آن در داخل بناست.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
حمام سلطان امیراحمد در کاشان

این حمام عمومی سنتی در قرن شانزدهم ساخته شده و دیدی باورنکردنی به زندگی روزمره در ایران باستان می دهد. حمام با کاشی کاری های فیروزه ای و طلایی، آجرکاری و نقاشی های هنری تزئین شده است. امروزه این حمام به موزه تبدیل شده است.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
باغ و کاخ ارم در شیراز

ابن کاخ و باغ آرام ایرانی در اواسط قرن سیزدهم میلادی ساخته شده، هرچند باغ به احتمال زیاد زودتر و در قرن یازدهم ساخته شده است. این ساختمان سه طبقه با حس زیبایی و راحتی همیشگی که در ذهن ایجاد می کند جریان هوا را در طبقات پایین تر به حداکثر می رساند. کاشی های رنگارنگ در کنار باغ های سرسبز قرار دارند همراه با کل ساختمان که در استخر زینتی منعکس می شود.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
بازار یزد

سال ها انطباق با محیط بیابانی، معماری ایرانی منحصربفردی را در شهر یزد پدید آورد. مرکز تاریخی شهر که بازار را هم دربرمی گیرد، شامل سیستم منحصربفردی از بادگیرها برای تهویه می شود.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
مسجد جامع اصفهان

این مسجد باشکوه که یکی از قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است از قرن هفتم تا بیستم مورد ساخت و ساز مداوم بوده است. از سال 2012 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و به سبک معماری چهار ایوانی با قرارادادن چهار در روبروی هم ساخته شده است.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
برج و قلعه بم در کرمان

شهر کویری باستانی بم در جنوب استان کرمان، یکی دیگر از سایت های میراث جهانی یونسکو است. ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش، زمان امپراتوری اشکانی بازمی گردد. این شهر تا سال ۱۷۲۲ بعد از حمله افغان ها تا حد زیادی رها شده بود اما به تدریج جمعیت آن افزایش یافت.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
کاخ گلستان در تهران

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی تهران، کاخ گلستان، مجموعه سلطنتی سابق سلسله قاجار بود. کل مجموعه از باغ ها، ساختمان های سلطنتی و مجموعه صنایع دستی ایرانیان از قرن 18 و 19 تشکیل شده است. متاسفانه بسیاری از ساختمان های مجموعه توسط رضاشاه در سال های 1925 تا 1945 نابود شده اند زیرا فکر می کرد معماری قدیمی با مدرنیزه شدن ایران در تضاد و مانع آن است.
10 مکان معماری تاریخی در ایران که حتما باید ببینید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس بیستون و. طاق بستان چی؟ اینا جز تاریخ ایران نیستن؟ واقعا که خجالت داره

    • بدون نام

      واقعا باید طاق بستان باشه

    • ایرانی

      ایران فقط شهرهای فارس نشین؟!

    • بدون نام

      ایرانی عزیز فکر کردی حالا ایرانیا میرن ایران رو می گردن ؟؟؟نه بابا فعلا که همه عشق خارج اند . اول ترکیه بعد دبی بعدشم آمریکا فرانسه .....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج