جاباما
۴۹۲۶۷۲
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

معاون سازمان رگولاتوری اعلام کرد

جزئیات تفکیک اینترنت داخلی از خارجی

مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به اپراتورهای ثابت و سیار ابلاغ شده بود از روز ۱۵ اسفند وارد مرحله اجرایی خود شد تا از این طریق سایت‌های دارای ترافیک داخلی به کاربران اعلام شود تا هر کاربر که از این سایت‌ها استفاده کرد ۵۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت اینترنت بین‌الملل دریافت کند.

روزنامه ایران - سوسن صادقی: مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به اپراتورهای ثابت و سیار ابلاغ شده بود از روز ۱۵ اسفند وارد مرحله اجرایی خود شد تا از این طریق سایت‌های دارای ترافیک داخلی به کاربران اعلام شود تا هر کاربر که از این سایت‌ها استفاده کرد ۵۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت اینترنت بین‌الملل دریافت کند.
جزئیات تفکیک اینترنت داخلی از خارجی
این در حالی است که برخی از رسانه‌ها از تعویق سه ماهه این طرح خبر می‌دهند که در این راستا صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان رگولاتوری ضمن تشریح جزئیات این طرح گفت: از آنجایی که برخی از اپراتورها با مشکلات فنی روبه‌رو هستند پیش‌بینی می‌شود با اعلام مشکلات به رگولاتوری و حل آنها از دو ماه آینده (اردیبهشت ماه) تمام اپراتورها پهنای باند داخلی را از خارجی تفکیک کرده و تخفیف 50درصدی را اعمال کنند.

اجرایی شدن مصوبه

از سوی برخی اپراتورها

طبق مصوبه‌ ۲۴۸ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات کشورباید با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت شرایطی فراهم کنند تا ترافیک پهنای باند داخلی به‌صورت جدا از ترافیک پهنای باند بین‌المللی این شرکت در دسترس سایر اپراتورها قرار گیرد. بدین ترتیب پس از تفکیک ترافیک پهنای باند داخلی و بین‌المللی اینترنت، قیمت اینترنت داخلی و بین‌المللی به‌صورت جداگانه و با قیمت متفاوت از هم محاسبه خواهد شد.
با وجود فراهم شدن شرایط و انجام برنامه‌ریزی‌ها، تفکیک پهنای باند داخلی و بین‌المللی اینترنت تا مهلت‌های تعیین شده (پایان دی و بهمن ماه) میسر نشد و سرانجام وزیر ارتباطات 15 اسفندماه را آخرین مهلت اعلام کرد، اما چرا اجرای طرح تفکیک ترافیک داده داخلی و بین‌المللی چند بار به تعویق افتاده است؟ و آیا این بار مصوبه اجرایی خواهد شد یا خیر؟

صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان رگولاتوری در گفت وگو با «ایران» در این باره گفت: از زمان آخرین ابلاغ که دو هفته پیش بود اپراتورهایی که اقدام به تفکیک پهنای باند داخلی از بین‌المللی نکرده بودند در این راستا کار خود را آغاز کرده‌اند، و اینکه گفته می شود هیچ اپراتور ثابت و سیاری این مصوبه را اجرا نکرده‌ درست نیست چرا که برخی از اپراتورها از زمان ابلاغ تاکنون بحث تفکیک اینترنت داخلی را از خارجی اجرا و به کاربران خود نیز اطلاع‌رسانی کرده‌اند و به نوعی منتظر اعلام آخرین مهلت نبودند.

عباسی افزود: حتی اپراتورها برای مصرف محتواهایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند، قیمتی کمتر از قیمت مصوب شده از سوی رگولاتوری (که نصف قیمت اینترنت بین الملل است) تعیین کرده‌اند. اپراتورهایی هم هستند که برخی از وب سایت‌هایی که در داخل میزبانی می‌شود را با یک دهم قیمتی که سازمان رگولاتوری مصوب کرده، برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند.

عباسی در پاسخ به این سؤال که گویا اپراتورها برای تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی با مشکلات فنی روبه‌رو هستند، گفت: بله برخی از اپراتورها در اجرای مصوبه با مشکلات فنی روبه رو هستند و قرار شده آنها مشکلات خود را در اجرای این مصوبه به سازمان رگولاتوری منعکس کنند. البته طبق دستورالعملی به اپراتورهای ثابت و سیار گفته‌ایم این مصوبه را در بخش‌هایی که با مشکلات فنی روبه‌رو نیستند، فعلاً به سلیقه خود اجرا کنند تا مشکلات فنی رفع شود.

عباسی در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه کاربر تفکیک تعرفه اینترنت داخلی و خارجی را چگونه احساس خواهد کرد، گفت: تمام اپراتور‌ها باید به مشترکان و کاربران خود به صورت دقیق اطلاع‌رسانی کنند و این به‌عنوان وظیفه برای اپراتورها تکلیف شده است. اپراتورها لیستی از وب سایت‌هایی را که در داخل کشور میزبانی می‌شود در دسترس کاربران و مشترکان خود قرار داده و به آنها اعلام می‌کنند، بنابراین اگر کاربران از این وب سایت‌ها به محتواهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند، قیمت اینترنت مصرفی به صورت داخلی و با تعرفه کم محاسبه می‌شود.

معاون سازمان رگولاتوری افزود: با اجرای این مصوبه، اپراتورها ویدئوهایی را که در داخل کشور میزبانی می‌شوند با قیمت ارزان به کاربران و مشترکان خود ارائه می‌دهند و دقیقاً این بخش دارای اهمیت بالایی است چرا که حجم بالایی از اینترنت مصرف می‌شود و تعرفه برای مردم بیشتر اهمیت پیدا می‌کند البته در وب سایت‌های دارای حجم و ترافیک کم، تفاوت قیمت خیلی ملموس نیست.

رفع مشکلات فنی بخش حجمی

از سوی رگولاتوری

اما اپراتورها با چه نوع مشکلات فنی روبه‌رو هستند؟ صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان رگولاتوری در پاسخ به این سؤال گفت: مشکلات فنی موجود بیشتر به بحث اینترنت حجمی بر می‌گردد چرا که تفکیک این بخش از هم سخت است. در بحث اجرای تفکیک تعرفه اینترنت داخلی از خارجی دو نوع روش استفاده می‌شود.
یک روش این است که کاربر با پرداخت مبلغی هرچقدر خواست از اینترنت استفاده می‌کند و حجم مورد استفاده کاربر محاسبه نمی‌شود. با این روش تفکیک پهنای باند داخلی از خارجی راحت انجام می‌شود، اما روش دیگر که در کشور ما بخصوص در بخش تلفن همراه متداول است، روش حجمی است. در این روش مشکلات فنی وجود دارد چرا که باید به صورت دقیق حجم‌ها اندازه‌گیری شود و اندازه‌گیری حجم مصرفی نیز به این شیوه سخت است.

معاون سازمان رگولاتوری افزود: مقرر شده اپراتورها بخش‌هایی که در اجرا مشکل فنی دارند را در مدت دو ماه به سازمان رگولاتوری اطلاع‌رسانی کنند تا مشکلات آنها را رفع کنیم بنابراین به نظر می‌رسد از اردیبهشت ماه تمام اپراتورها‌ بتوانند مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی را اجرا کنند.

عباسی در پاسخ به این سؤال که اگر باز اپراتوری مصوبه سازمان رگولاتوری را اجرا نکند چه خواهد شد؟ گفت: کاربران با ابزارهای تست سرعت و پهنای باند که روی سایت رگولاتوری قرار دارد می‌توانند سرعت و کیفیت سایت‌های داخلی را بسنجند و اگر در نهایت 50 درصد تخفیف در استفاده از سایت‌های داخلی برای آنها اعمال نشده بود، موضوع را به رگولاتوری اعلام کنند تا با اپراتورهای خاطی برخورد صورت بگیرد.

ایجاد نارضایتی بین کاربران

نگرانی اپراتورها

محمدرضا کریمی رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌های سازمان نصر نیز درباره اجرای مصوبه تفکیک اینترنت داخلی از خارجی به «ایران» گفت: تمام اپراتورها برای اجرای مصوبه اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال اجرای مصوبه هستند.

کریمی در پاسخ به سؤال «ایران» که چرا اجرای مصوبه به تعویق افتاده، گفت: چون تعریف دقیقی از اینترنت داخلی و خارجی وجود نداشت و اپراتورها نمی‌دانستند چه چیزی اینترنت داخلی و چه چیزی اینترنت خارجی محسوب می‌شود بنابراین موجب شد اجرای مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی به تعویق بیفتد، البته این مسأله با همکاری بین اپراتورها، سازمان فناوری اطلاعات و سازمان رگولاتوری حل شد.

کریمی افزود: از سوی سازمان فناوری اطلاعات لیستی از محتوای داخلی در اختیار اپراتورها قرار گرفت و این موضوع مشکل اپراتورها را تا حد زیادی حل کرد و حالا اپراتورها آمادگی دارند مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی را از خارجی اجرا کنند.

رئیس کمیسیون اینترنت با بیان اینکه اکنون تنها نگرانی باقی مانده، ارزیابی کردن روشی به نام ISG (یکی از روش‌هایی که امکان تفکیک ترافیک در لایه ۳ (ip) را فراهم می‌آورد) است که اپراتورها اکنون برای تفکیک اینترنت از آن استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از این روش تجربه جدیدی است که با تعداد کاربران محدود در حال اجرا هستیم ولی اگر تعداد کاربران از یک حدی بیشتر شود نمی‌دانیم چه خواهد شد بنابراین باید ببینیم تا کجا می‌شود پیش رفت و اگر این روش‌ها پاسخگو نبود باید به دنبال روش‌های دیگری باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب هدف ازاین کارچیه؟؟؟ فقط گران کردن

    • م.ر

      از کجا بدانیم اینترنت مصرفی ما داخلیه یا خارجی؟ کدام سایت ایرانیه؟

    • ممول

      اینها دنبال یک راه برای چاپیدن مردم میگشتن دیدن این راه خوبیه
      گول نخورید اصل ترافیک ترافیک بین الملله اصلا ترافیک داخلی
      یجورایی برای اپراتورا رایگان میفته
      اون از شبانه رایگان که برداشتنش این هم ازین
      فقط بچاپیم
      فقط پول بگیریم
      گور بابای مردم

    • مسعود

      همش الکی سرکارین همه هرچی خریدین هرچند گیگ بود شما نصف حساب کنید اصلا ترافیک داخلی سرکاری من خودم آپارت نگاه کردم دانلود کردم باز ترافیک خارجی حساب شد خودشونم نمیدونن چکار میکنن

    • کوروش

      سلام دوستان.
      با نظر ممول و مسعود عزیز موافقم.
      دقیقاً حرفشون درسته.
      فقط میخوان مردم رو بچاپند.
      لعنت بر کسانی که حرام میخورند و دورغ میگویند.(طرف حرف با حرام خوران و دروغگویان هست،لطفاً اشتباهاً برداشت نکنید.کسی به حرام خواری و دروغگویی خود اذعان نمیکند!!!)
      من که از پولی که دارم میپردازم اصلاً راضی نیستم.
      ضمناً مجبور هستم و دارم از اینترنت کشور استفاده میکنم،وگرنه...!
      خلاصه بگم که داخل و خارج دروغه!
      ما خودمون داریم نت رو خریداری میکنیم!
      همش بین المللیه!
      پس داخل و خارج نداره.
      همش نکته انحرافیه،نبرای تاراج و چپاول.
      همین و بس!
      درضمن به سامانه 2020 زنگ زدم و به پاسخگوشون غلبه کردم و آخر کم آورد و گفت که:صداتون ضبط میشه!
      منم بچه ام و ترسیدم!!!!خخخخخ...
      حیف که...!
      لطفاً از چیزی که دریافت میکنید،آگاهی لازم داشته باشید.
      با سپاس فراوان عزیز ایرانی.

    • بدون نام

      اینا خوششون میاد همه چی رو تفکیک کنن. اصلا چیزی به اسم ترافیک بین الملل و غیر بین الملل وجود نداره هدف تنها یک چیز است: کنترل کنن هر کی کجا می ره البته با هزینه خودش و به این بهونه جیب خودشون را هم پر کنن

    • وحید

      آقا یکی بیاد چند تا سایت داخلی رو بگه ببینم چی داره دقیقا چی سایت هایی داخلیه الان تلگرام میرم میگه خارجیه اپارت هم خارجیه اینستا هم خارجیه پس چی داخلیه یکی توضیح بده

      پاسخ ها

      • M

        خبرگزاری ها ایتا و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج