۴۹۲۶۹۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

آمریکا در پی به چالش‌کشیدن‌ ایران است

دور چهارم مذاکرات در مورد بحران سوریه با وجود طرح ۱۲ ماده ای دی میستورا بدون نتیجه مشخصی و پس از ۸ روز مذاکره در ژنو سوئیس به پایان رسید.

خبرآنلاین: دور چهارم مذاکرات در مورد بحران سوریه با وجود طرح ۱۲ ماده ای دی میستورا بدون نتیجه مشخصی و پس از ۸ روز مذاکره در ژنو سوئیس به پایان رسید. اگرچه رئیس هیئت مذاکره کننده معارضان این مذاکرات را بی نتیجه عنوان کرد اما آن را نسبت به نشست های قبلی مفیدتر قلمداد کرد. خبرگزاری خبرآنلاین طی گفتگویی با حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه، به بررسی دور چهارم مذاکرات ژنو پرداخته که در ادامه می خوانید:

ارزیابی شما از روند مذاکرات ژنو چیست؟ آیا پیشرفتی در در این نشست حاصل شد؟

این مذاکرات با مشکلاتی مواجه شد که گروه های شرکت کننده در این نشست و معارضان هیچ گونه برنامه کاری مفیدی در راستای آینده سوریه ارائه نکردند. ضمن اینکه این گروه ها هر کدام به نیابت از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در ژنو شرکت کردند. برای مثال گروه موسوم به ریاض وابسته به عربستان سعودی بوده و از این کشور دستور می گیرد، همچنین گروه های دیگری به نیابت از ترکیه و آمریکا در ژنو حضور داشتند، که به عبارتی آنها با "دفتر املای" خود در مذاکرات حضور داشتند و بر اساس آن مطالبات خود را مطرح کردند. وجود چنین موضوعی موجب پیچیدگی هایی در روند مذاکرات شد، "استفان دی میستورا" نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، برنامه ای را عنوان و مطرح کرد که مبتنی بر قطعنامه سازمان ملل و ضرورت اعتراف همه معارضان دولت سوریه به دولت شرعی بشار اسد در دوره انتقالی بود.

با توجه به اینکه همه گروه های مخالف دولت سوریه خواستار برکناری بشار اسد هستند این مذاکرات با مشکلاتی مواجه و موجب شد تا گروه های معارض با طرح پیشنهادی دی میستورا مخالفت کنند و به همین دلیل قطعنامه ۲۲۵۴ که شورای امنیت در مورد سوریه تصویب کرده است، مورد توافق قرار نگرفت؛ که بنا بود مبنای کاری گروه های معارض دولت سوریه قرار بگیرد. در همین راستا دولت سوریه طرح نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد را پذیرفت، اما معارضان همچنان سر در گم و بدون برنامه پیشنهادی تلاش می کنند تا روند مذاکرات را طولانی کنند. البته در مقطع کنونی وضعیت سوریه نشان می دهد که مذاکرات سیاسی نتیجه ای در بر نخواهد داشت و آنچه که تعیین کننده است، عرصه های میدانی و پیشروی نیروهای مسلح سوریه، محور مقاومت و سرکوب تمام گروه های تروریستی است که این نبردها، روی مذاکرات سیاسی سوریه اثرگذار خواهد بود.

در این بین صحبت از ایجاد مناطق امن در سوریه توسط آمریکا و استقبال متحدانش تا چه حدی می تواند اوضاع را پیچیده تر کند؟

صحبت از ایجاد مناطق امن توسط آمریکا در ادبیات سیاسی و نظامی این کشور به معنای دادن فرصت دادن به گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره است. با توجه به پیشروی هایی که نیروهای مسلح سوریه در حلب، ادلب، منبج و تدمر داشته اند، نشانه های شکست در گروه های تروریستی کاملاً آشکار شده است. این احتمال هم وجود دارد که سوریه در ماه های آینده بتواند کل شهرهای این کشور را از وجود گروهک های تروریستی پاکسازی کند، لذا آمریکایی ها نگران هستند که سرنوشت این گروه ها به کجا ختم خواهد شد و در این صورت ممکن است تروریست ها پس از شکست کامل در سوریه متوجه کشور اروپایی شوند. بنابراین آمریکا یک طرح کلی دارد و آن هم ایجاد مناطق امن برای انتقال گروهک های تروریستی در سوریه با سایر گروهک ها و سپس انتقال این گروهک ها به سمت مرزهای چین، روسیه، شمال عراق و به طور مشخص ایران خواهد بود که امنیت این کشورها را مورد تهدید قرار دهد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیرا برگزار شد شاهد بودیم که کشورهای عربی و ترکیه ایران را متهم به دخالت در امور منطقه کردند. به نظر شما این اقدام در چه راستایی صورت می گیرد و بهترین راهکار برای مقابله با این اتهامات چیست؟

آمریکا در صدد به چالش کشاندن محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، با تشکیل یک ائتلاف بین کشورهای عربی و ترکیه است. دولت سوریه و عراق متحمل ضررهای سنگینی از جانب گروهک های تروریستی شده اند و سوریه ۳۵۰ میلیارد دلار از این بابت خسارت دیده است و این موضوع اقتصاد این کشور را در آینده با چالشی بزرگ و بحران شدید مواجه می کند؛ ضمن اینکه سوریه، عراق و یمن به دلیل خرابی های موجود از محور مقاومت و معادلات نظامی و سیاسی خارج شده اند.

آینده دور بعدی مذاکرات ژنو و یا آستانه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توان رسیدن به یک توافق را برای برون رفت از بحران متصور بود؟

اگر هر گونه توافق احتمالی مبنی بر انتخابات آزاد با مشارکت تمام گروه ها و طیف های سیاسی ایجاد شود با شکست مواجه خواهد شد، زیرا گروه های مخالف نمی خواهند که بشار اسد در این فرآیند حضور داشته باشد، این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد از مردم سوریه طرفدار حاکمیت بشار اسد هستند. بنابراین اگر هر گونه انتخاباتی بدون حضور بشار اسد برگزار شود، به مفهوم دیکتاتوری و نادیده گرفتن ۸۰ درصد از ملت سوریه است. در صورت برگزاری انتخابات با حضور بشار اسد، قطعا او پیروز خواهد شد و این موضوع خشم گروه های معارض را به دنبال خواهد داشت. گروه های معارض به هر شکلی خواستار سرنگونی دولت سوریه حتی به قیمت نابودی تمام این کشور هستند.








پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج