۴۹۳۵۶۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

خرازی: ترامپ به وزارت امور خارجه اعتقادی ندارد

سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: ترامپ مانند احمدی نژاد به وزارت امور خارجه اعتقادی ندارد. ۳۰ درصد بودجه وزارت امور خارجه امریکا را کاهش داده و اکثریت تحلیل‌گران را خانه نشین کرده است.

خبرگزاری ایلنا: سفیر اسبق ایران در پاریس گفت: ترامپ مانند احمدی نژاد به وزارت امور خارجه اعتقادی ندارد. ۳۰ درصد بودجه وزارت امور خارجه امریکا را کاهش داده و اکثریت تحلیل‌گران را خانه نشین کرده است.

صادق خرازی در نشست "با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟" که صبح امروز توسط موسسه دیپلماسی ایرانی در روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: ایران در چهار دهه گذشته در لایه‌های مختلف سیاست آمریکا حضور داشته و نقش آفرین بوده است. از دولت کارتر تا ریگان تا دولت اوباما دوره تاریخی در امریکا و قواعد بازی در امریکا را رقم زد و اگر سیاست‌های متاخرش درباره ایران را از ابتدا در پیش گرفته چه بسا دستاوردهای بیشتری بدست می‌آمد.

او ترامپ را فردی غیر قابل پیش بینی و بداهه‌گو دانست و اظهار داشت: اگر جنبه‌های ایجابی را مدنظر قرار دهیم الان فرصت داریم. در مواجهه با ایران، آمریکا دارای لایه‌های گوناگون است. آمریکای ترامپ امریکای متحد و یکپارچه نیست. امروز از هم پاشیدگی و آشفتگی را در لایه‌های مختلف حتی در هیات حاکمه جدید امریکا می‌توان دید.

سفیر اسبق ایران در پاریس با بیان اینکه ترامپ جزو کمپ جمهوریخواهان نیست، تصریح کرد: ترامپ خود را به جمهوریخواهان تحمیل کرد و اگر می‌دانست همین موقعیت را در میان دموکرات‌ها بدست می‌آورد به آنسو می‌رفت. خیلی از بزرگان جمهوری‌خواه مخالف جدی او بودند.

خرازی با بیان اینکه ترامپ فاقد مبانی ایدئولوژیک است خاطرنشان کرد: ترامپ فاقد ذهن استراتژیک است. بداهه گویی نشان از همین مسائل دارد. کسی که نگاه استراتژیک داشته باشد زمین را می‌شناسد و براساس درک از زمین حرف می‌زند و بداهه گویی نمی‌کند.

او بیان اینکه ترامپ کاسب است و دارای کیش شخصیت، ابراز داشت: همسر اوباما می‌گوید ترامپ جامعه آمریکا را پنهان نمی‌کند و باید روانشناسی او را مدنظر قرار داد. مردم در امریکا ترامپ را براساس اختلاف اجتماعی می‌شناختند.

معاون سابق وزارت خارجه با بیان اینکه ترامپ علیرغم مشکلات جدی شاید در مسایل خاورمیانه سیاست مهار را در پیش بگیرد، ابراز داشت: ترامپ مانند احمدی نژاد به وزارت امور خارجه اعتقادی ندارد. ۳۰ درصد بودجه وزارت امور خارجه امریکا را کاهش داده و اکثریت تحلیل‌گران را خانه نشین کرده است. وزیر خارجه امریکا فردی اقتصادی و با ماموریت توسعه همکاری‌های تجاری است. محوریت سیاست خارجی ترامپ اقتصادی است.

خرازی درباره گام‌های عملی دولت ترامپ بیان کرد: نظامیان نزدیکترین افراد به ترامپ هستند و لایه تاثیرگذاری هستند که هم فرصت است و هم تهدید. فرصت است چون واقعیات خاورمیانه را خوب می‌فهمند و می‌دانند امریکا توان جنگی دیگری را ندارند. اگر در این زمینه تفهمیم و درک متقابل داشته باشیم یک فرصت مشترک برای دو طرف است. اگرشعار مبارزه با تروریسم ترامپ درست باشد ایران یک فرصت وهمگرایی است.

او اضافه کرد: اگر ایدئولوژیک و نظامی‌گری را در پیش بگیرند یک تهدید جدی برای ما است. امریکایی‌ها و جمهوریخواهان درصدد ایجاد فرصت و همخوانی میان اعراب و اسراییل هستند تا یک اعراب بدون قدس و فلسطین بسازنند.

رییس موسسه دیپلماسی ایرانی با بیان اینکه اگر مثلث میان امریکا اعراب و اسراییل منهای مساله فلسطین ایجاد کنند آنگاه شاید تاریخ انقضای ترامپ فرا برسد، ابراز داشت: با توجه به روابط ایران و اعراب امکان تشکیل این مثلث بعید نیست. متاسفانه نتوانستیم فرصت و روابط دوره اصلاحات را با اعراب ایجاد کنیم و در ۱۰ سال گذشته یک جنگ سرد را سپری کردیم. ایجاب می‌کرد در سیاست خارجی‌مان نسبت به منطقه تجدیدنظر می‌کردیم. شاید هم این کار را کرده باشیم ولی دستاوردی نداشته‌ایم ولی با اعراب باید رابطه مان را بهسازی کنیم. ما باید به تنش‌زدایی می‌پرداختیم و فرصت سازی می‌کردیم.

خرازی با بیان اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا یکی از بی‌ثبات‌ترین دوران خود را تجربه می‌کنند، عنوان کرد: این چالش از سوی ترامپ است. او در هر سخنرانی دستگاه‌های اطلاعاتی را به چالش می‌کشاند و این بی‌اعتمادی متقابل است.

او لایه پنجم مهم در امریکا را شورای عالی امنیت ملی امریکا دانست و یادآور شد: چیدمان شورای عالی امنیت ملی آمریکا سخت‌ترین وضعیت را برای ایران رقم می‌زند و در طول سالهای گذشته ضد‌ایرانیان در آنجا ریشه دوانده اند.

این دیپلمات سابق کشورمان اضافه کرد: سنا و کنگره را هم در نظر بگیرد. لابی‌هایی علیه ما انجام می‌شد. نمایندگی ایران هم نتوانسته است کاری کند در حالی که در دوران نمایندگی ظریف و کمال خرازی با سنا ارتباط داشتیم و آنها شناخت بهتری از ایران داشتند.

خرازی با بیان اینکه ما نباید بگذاریم یک اجماع علیه ایران شکل بگیرد، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا افتراق‌ها و اشتراکات را شناسایی کنیم. ترامپ حرف‌های خوبی مانند فساد سیاسی و تحریف رسانه‌ای می‌زند و می‌شود در خصوص این کلیدواژه ها حرف زد.

او بیان اینکه با مناسبات جدیدی با روسیه چین و هند و اتحادیه اروپا ایجاد کنیم، گفت: باید از توان بالای منطقه‌ای خود استفاده و جایگاه خود را تقویت کنیم. ایران می‌تواند مهمترین متحد امریکا در مبارزه با ترامپ شناسایی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • روح ک ش

      دمت گرم که گفتی عین احمدی نژاده. البته احمدی نژاد بجز به هاله نور و مشایی و بقایی به هیچ چیز اعتقاد نداشت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج