۴۹۳۹۳۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نخستين خبرگان بدون هاشمي

آیت‌الله احمد جنتی، رئيس مجلس خبرگان، بر بالاترین کرسی هيئت‌رئیسه تکیه زد؛ روبه‌روی صندلی شماره ١٢، صندلی خالی آیت‌الله که حالا به جای خودش، قاب عکس تزیین‌شده‌اش با گل‌های سفید و روبان مشکی، خودنمایی می‌کرد. دومین اجلاسیه خبرگان پنجم را با سخنان خود آغاز کرد و در آن دو بار از رئيس‌جمهوري خواست تا از مردم عذرخواهی کند.

روزنامه شرق: آیت‌الله احمد جنتی، رئيس مجلس خبرگان، بر بالاترین کرسی هيئت‌رئیسه تکیه زد؛ روبه‌روی صندلی شماره ١٢، صندلی خالی آیت‌الله که حالا به جای خودش، قاب عکس تزیین‌شده‌اش با گل‌های سفید و روبان مشکی، خودنمایی می‌کرد. دومین اجلاسیه خبرگان پنجم را با سخنان خود آغاز کرد و در آن دو بار از رئيس‌جمهوري خواست تا از مردم عذرخواهی کند.
در‌حالی‌که حسن روحانی بر صندلی شماره چهار در ردیف اول صندلی‌های مجلس قدیم شورای اسلامی تکیه زده بود و به او می‌نگریست. اجلاسیه «دوم» خبرگان «پنجم» این‌گونه با نقد دولت در حضور حسن روحانی کلید خورد.

مراسمی که بزرگ‌ترین چهره غایب آن، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. به رسم مألوف، عكسي از كسي كه در فاصله دو اجلاس، دار فانی را وداع گفته است، در صندلی مربوطه گذاشته می‌شود و یادش را با عباراتی گرامی می‌دارند. این بار نوبت هاشمی‌رفسنجانی بود که به جاي خودش، عكسش روي صندلي بنشیند و از پشت آن گل‌های سفید و روبان مشکی، به این عبارات از زبان احمد جنتی گوش دهد: «امروز جای برادرمان آقای هاشمی‌رفسنجانی واقعا خالی است. ایشان همکار ما و عضو خبرگان بوده‌اند و از قدیمی‌ترین یاران امام به شمار می‌آمدند که به زندان رفتند و شکنجه شدند».
هاشمی‌رفسنجانی که رأی اول دوره پنجم خبرگان را از تهران به دست آورده، در اجلاسیه اول مجلس خبرگان از حضور در رقابت‌های مربوط به هیئت‌رئیسه خودداری کرد و احمد جنتی توانست با ٥١ رأی در برابر ٢١ رأی آیت‌الله ابراهیم امینی و ١٣ رأی آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نفر اول رقابت‌های درونی خبرگان شود. آیت‌الله امینی دیروز با چهره‌ای درهم‌کشیده در صندلی کنار هاشمی در همان ردیف اول نشسته بود.
زنگ افتتاحیه که به صدا درآمد، جلسه با سخنان آيت‌الله احمد جنتی رسمیت یافت. سخنانی که محتوای آن حول اقتصاد مقاومتی، فتنه و موضوع آشتی ملی می‌چرخید. از آنجا که جنتی، هم‌زمان دبیری شورای نگهبان را هم برعهده دارد، نتوانست نگرانی خود را از انتخابات پیش‌رو در سال ٩٦ بر زبان نياورد، آنجا که نسبت به وضعیت بررسی صلاحیت نامزدها در شورای شهر، ابراز گلایه کرد؛ «متأسفانه نظارت خوبی بر انتخابات شوراهای شهر انجام نمی‌شود که این یک مصیبت است که نظارت بر انتخابات شوراها حساب و کتاب ندارد و صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود». انتخابات شوراي شهر، تنها انتخابات كشور است كه بر اساس قانون اساسي، نظارت بر آن خارج از حيطه اختيارات شوراي نگهبان است.
جنتی همچنین گریزی هم به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ زد: «اهمیت این جلسه همیشه فوق‌العاده بوده است و اهمیت این دوره نیز با توجه به اینکه در آستانه تحول مهم انتخابات ۹۶ قرار داریم، بالاست». او افزود: «اولا با توجه به پیش‌روبودن انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت این دوره بالا می‌رود و بعد هم باید همواره خواسته‌های رهبر انقلاب را در مقابل چشمان خود قرار دهیم و برای مردم بیان و روشنگری کنیم».
جنتی در بخش دیگر سخنان خود دو بار به وضعیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: «در این بخش درحال‌حاضر در مملکت مشکلات عمده‌ای داریم، بحث معیشت و بی‌کاری دردهایی است که باید برای درمان آن اقدامی کنیم. درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت‌های آن رئيس‌جمهور محترم گزارش دهند و اگر هم کم‌کاری شده است، از مردم عذرخواهی شود». او یک بار دیگر لابه‌لای سخنانش این موضوع را مورد توجه قرار داد و با اشاره به لزوم ارائه گزارشی از اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت گفت: رئیس‌جمهوری باید گزارشی از اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه دهد و کارهایی که انجام داده را روی زمین و نه صرفا با سخن‌گفتن، نشان دهد و اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی‌المقدور از مردم عذرخواهی کند. به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در بخش دیگر سخنانش، گفت: همه ما باید پا به پای رهبری حرکت کنیم، چراکه خدا کسی را در مسئولیت رهبری قرار داده که لیاقت رهبری را دارد و راه امام (ره) را با قدرت و استقامت ادامه می‌دهد و ما هم باید راهش را ادامه دهیم.
سمت‌هایی در اختیار فتنه‌گران
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: فتنه هم سر جای خود است؛ مسئله فتنه را نباید سبک گرفت، فتنه اگر مسئله اول ما نباشد مسئله دوم ماست. چه کسی باید بگوید که هنوز فتنه خاموش محسوب نشده است، عده‌ای دنبال فتنه هستند. آیت‌الله‌ جنتی با بیان اینکه فتنه یعنی براندازی اسلام و انقلاب، گفت: فتنه یعنی براندازی اسلام نه براندازی انقلاب؛ چون این انقلاب برای اسلام بنا شده است و دشمنی آمريكا با ما هم دشمنی با اسلام است چون از اسلام سیلی خوردند. او با اشاره به اقدامات فتنه‌گران در سال ٨٨، گفت: آنها به مملکت آسیب رساندند و خدا خواست که سر جای خود بنشینند اما آنها بی‌کار ننشستند.
سمت‌هایی در اختیار فتنه‌گران قرار گرفته و نظاره کنید آنها چطور با بچه‌حزب‌اللهی و مردم برخورد می‌کنند. ما باید اینها را بشناسیم و آنها را نفوذی در نظام تلقی کنیم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طرح موضوع آشتی ملی، گفت: آشتی ملی یعنی چه، آشتی ملی یعنی اینکه ما هر بلایی دلمان خواست سر مملکت و مردم بیاوریم و الان هم دنبال نمایندگی مجلس و کرسی‌های مدیریتی هستیم و به ما جایگاه بدهند، آنها درواقع می‌گویند به ما جایگاه بدهید. آیت‌الله جنتی ضمن تقدیر از مواضع انقلابی مقام عظمای ولایت در برخورد با طرح آشتی ملی، گفت: خداوند رهبری را حفظ کند که پاسخ آنها را داد؛ البته اینها را باید علما به مردم بگویند. وظیفه علما سنگین و وظیفه خبرگان سنگین‌تر است. شما تریبون در اختیار دارید و مردم هم به شما اعتماد دارند که رأی داده‌اند.
او با تأکید بر اینکه موضوع دشمنی آمريكا را نباید ساده گرفت، گفت: مبادا عده‌ای در کشور باشند، که طرح دوستی با آمريكا بریزند همه، بدانند ما ضعیف نیستیم، نباید اظهار ضعف کنیم، چراکه مملکت امکانات، نیروی انسانی بالا و معادن زیرزمینی فراوانی در اختیار دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود می‌توانیم روی پای خود بایستیم. قبل از احمد جنتی، نمایندگان فارس و مازندران هم نطق‌های پیش از دستور داشتند. نماینده مازندران یعنی حجت‌الاسلام علی معلمی هم کنایه‌ای به دولت زد، آنجا که با اشاره به برگزاري انتخابات سال آینده گفت: «اگر می‌خواهیم مردم سرخورده نشوند و در انتخابات شرکت کنند باید به مشکلات کشور و مخصوصا موضوع حقوق‌هاي نجومی توجه کنیم».
روحانی: پايان امسال گزارش مي‌دهم
جلسه افتتاحیه که به پایان رسید، روحانی و حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در حاشیه‌ جلسه با خبرنگاران صحبت کردند. حسن روحانی در سخنانش در جمع خبرنگاران، انتقادها را بی‌پاسخ نگذاشت، هرچند اشاره مستقيمی هم نکرد. به گزارش ایسنا، او با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، آن را مسئله‌ای مهم ارزیابی کرد و افزود: دولت در پایان امسال گزارش مفصلی ارائه خواهد داد مبنی بر اینکه در سه‌سال‌ونیم گذشته برای اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام شده است.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: برای نمونه ما ابتدای سال اعلام کردیم هفت‌هزارو ۵۰۰ واحد نیمه‌فعال را با تسهیلات بانکی فعال خواهیم کرد؛ اما امروز می‌توانیم به مردم بگوییم این هفت هزار و ۵۰۰ به ۲۲ هزار واحد تبدیل شد؛ بنابراین کار و حرکت خوبی آغاز شده است. روحانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات مقامات آمريكایی مبنی‌بر آزاد‌نبودن انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته ایران، گفت: وقتی ۷۰ تا ۷۳ درصد مردم در انتخابات پای صندوق‌های رأی می‌آیند معلوم است مردم به این انتخابات اعتقاد دارند و شما می‌بینید که چگونه تا پایان زمان رأی‌گیری صف‌های طولانی برای ریختن آرا به صندوق‌ها وجود دارد.
انتقاد رئيسي از وضعيت اقتصادي
علاوه بر احمد جنتی، موضوع اقتصاد مقاومتی، مورد اشاره حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی هم قرار گرفت. او هم در جمع خبرنگاران، با اشاره به نزدیکی پایان سال، افزود: طبیعتا دولت‌مردان باید درباره اقتصاد مقاومتی کارنامه‌ای از خود نشان دهند، چراکه رهبری در سخنان مهمی تأکید کردند راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات و تحریم، عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی است و راهکاری غیر از این نمی‌تواند جواب‌گو باشد. او همچنین درباره محوری‌ترین مسائل در نطق رئیس و اعضای این مجلس در اجلاسیه دوم، گفت: با نزدیک‌شدن به ایام نوروز و پایان سال، دغدغه معیشت مردم و همچنین موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شد که فکر می‌کنم از مسائل اساسی برای کشور و تمام نمایندگان مردم در خبرگان رهبری است.

او همچنین گفت: فضای مجازی امکانی ساخته دست بشر است که حتما باید از آن استفاده کنیم؛ اما این فضا باید حتما مدیریت شود. مدیریت فضای مجازی حتی در کشورهای مخترع آن صورت می‌گیرد؛ بنابراين مدیریت بر این فضا یک ضرورت است. روز اول نشست اجلاسیه دوم خبرگان به این ترتیب پایان یافت و امروز هم اعضای این مجلس بار دیگر گرد هم جمع می‌شوند و علاوه بر تنظیم بيانيه پایانی که توجه به فضای مجازی و انتخابات ٩٦ از اهم موارد آن است، ضمن حضور در حرم امام خمینی، به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج